On aina väitetty, tai ainakin niin kauan kun mie oon rätkien kaa touhunnut, että Vkakkonen vääntää parhaiten, sitten singe ja sen jäläkeen loput moottorit.
Jos rivinelonen ja Vkakkonen laitetaan rinnakkain ja molemmissa on täsmälleen samat tehovääntölukemat samoilla kierroksilla, niin vääntääkö Vkakkonen paremmin?
Vai onko se pelkkää legendaa...
Tuo vääntö varmaan tuntuu hämäävästi ajossa enemmän kuin sitä onkaan oikeasti näissä yks- ja kakssylinterisissä,eli tärinä tuo tunnelmaa vedätettäessä ja toki alakierroksilla onkin hyvin väätöä 1 ja 2-pyttyisissä.Suurella vaihteella kiihdytettäessä myös teho näyttelee tietemki merkittävää osuutta.Monet nyky nelikot vääntää hyvin jo matalilta kierroksilta,ehkä 80-luvulla oli lotlut nelokot nöyriä alaväännön suhteen.Aikoinaan 90-luvulla hd883 kiihty,muistaakseni 40-120km/h suurimmalla vaihteella yhtä laiskasti kuin yamaha xv250 biken kustomitestissä!Vaikka enemmän väätöä toki hd:ssä oli,mutta painoa ehkä 100kiloa enemmän ja välitykset pidemmät.Vääntöä vois kuvailla enemmänki niin,että kuinka hyvin nousee suurella kuormalla vastamäkeen.Monisylinteriset vetää tasaisemmin "kehräten" eikä tunnelma välttämättä niin jykevä,mutta siinä saa helposti "hyvän tunnelman" keskeltä katsoa horisonttiin häviävää nelikon takavaloa.
<p>keskiviiva rauhoittaa- - -riders on the storm</p>
Kokemukseni mukaan nelisylinteriset vetävät pieniltä kierroksilta huomattavasti puhtaammin kuin twinit. Twini hakkaa vastaan siinä missä nelikko vetää tasaisesti kun suunnilleen samasta nopeudesta ja samoilta kierroksilta alkaa kiihdyttää. Tarkoitan kiihdytyksiä 2000-3000 RPM paikkeilta alkaen.
Kokemukseni twineistä tosin on todella rajallinen, mutta olen ollut yllättynyt miten paljon kierroksia ne vaativat ennen kuin alkavat kiihtyä vastustelematta.
Perustuukohan twinien vääntölegenda siihen että Superbikessa ovat aikanaan saaneet iskutilavuusetua, 1000 cm3 twinit samassa sarjassa kuin 750-kuution nelikot? Tuo iskutilavuustasoitus jo kertoo että twini on tehottomampi rakenne.
"1988–2002 In 1988, new rules in superbike racing allowed V-twin engines up to 999 cc to compete. Prior to the rules change, 750 cc four-cylinder motorcycles were the dominant force in production based competition."
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_RC51
Näihin kokemuksiini nojaten nykyinen customini on kuusisylinterinen, ja seuraava jota tiirailen sillä silmällä on kolmesylinterinen. Kyykyt ja katupyörät ovat minulla aina olleet nelisylinterisiä. Olen twinejä koeajanut ja vuokrannut ja joka kerta saanut vahvistuksen sille miten puhtaasti nelisylinterinen vetää twiniin verrattuna, joten en löydä innostusta ostaa karkeaa ja täristävää twiniä, vaikka kuinka lukisin motivointiartikkeleita lehdistä.
Viimeksi muokannut: Etotak; 30.01.2015 klo 08:35.
http://winterride.com
Vaikka pidän eniten 2 sylinterisistä, niin olisin valmis hyväksymään väitteen siitä, että nelarit vääntävät alhaalta nätimmin ja paremmin. Tai näyttäkää mulle V tai R2 jolla voi kiihdyttää ongelmitta isoimmalla vaihteella alle 40km/h vauhdista. R4 vuodelta 1986 pystyy siihen.
Retired
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Ei kai kukaan tuollaista muuten tee kuin testimielessä. Itse kokeilin tuota ihan vaan kun tuntui twinien jälkeen niin oudolta tuo alarekisteri. Yllätyin kyllä tuloksesta positiivisesti. Omista ex twineistä mikään ei olisi moiseen pystynyt, ei edes M1800R. Joillain tuo olisi ehkä jotenkuten onnistunut, mutta ei tuolla tavalla ilman mitään pykimisiä tai empimisiä kuten K100:lla.
Retired
Monilta kuljettajilta puuttuu se taito yhdistää ajotaito sopivaan vauhtiin. Eikös iso osa (ellei isoin) mp-onnettomuuksia ole juuri tieltä suistumisia? Eli siinä joku on "henkensä kaupalla" ajanut liian lujaa. Varmasti heistäkin moni on ollut sitä mieltä että osaa vetää ne mutkat nautittavasti... Ja eiköhän sitä itsetuhoisuutta löydy myös aika paljon. Siis siinä mielessä että pienellä riskillä mennään pidon ja taitojen rajoilla. Se on se yksi uusi kuoppa, kivi, keppi tai öljytahra kun se paraskin kuski vetää pöpelikköön. Mitä kovempi vauhti, sitä vähemmän aikaa reagoida mutkan takaa tuleviin yllätyksiin ja sitä pidemmälle lentää
Kölvipoikana, aikana jolloin kevareissakin sai olla vähän tehoa, tuli 33 heppaisella TZR yammulla sahattua kotikaupungin mutkateitä niin että katteetkin laahasi asfalttia. Se oli se yksi täydellinen kurvi, jossa oli keskellä sopivasti jousituksen pohjaava kuoppa, joka sai katteiden alareunan osumaan maahan niin että lopulta siellä oli vähän kämmentä isompi alue ihan naarmuilla. On sitä isommillakin pyörillä sen verran tullut kallisteltua ettei takarenkaan kulutuspinnassa ole koskematonta aluetta.
Kevarikortin saamisesta on nyt vierähtänyt noin 20v ja tähän hetkeen tultaessa on kohdalle osunut aika monta sydämen pysäyttävää tilannetta, niin että isommat kaahaushalut on karissut. On tullut haettua rajoja niin auton, kaksipyöräisten kuin vesilelujenkin kanssa. Välillä on mies lentänyt ja välillä veri... Välillä on veneenkin kanssa oltu ilmassa sellaisessa asennossa ettei äidille uskalla kertoa. Tasaperäiset puoliplaanarit tekee ihan uskomattomia peräaaltoja...
Itse en siis enää kaipaa, suht nuoresta iästäni huolimatta, "henkeni kaupalla" kanttailemista siinä mielessä että en halua hätyytellä omia tai pyörän rajoja. Minulle riittää ehkä alhaisempi kaarrenopeus kuin monelle muulle ja vaikkapa youtuben videoita katsellessa tulee mieleen että kyllä niitä "itsetuhoisia" motoristejakin tuntuu riittävän. Aika opettavaisia suorituksia jotka pistää välillä miettimään sitä omaa ajamista.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Juu ei se vauhdin hurma enää säväytä nyt on muut asiat mistä nauttii reissut sopivat kohteet missä voi pysähtyä vaikka vähä pitemmäksi aikaakin.Ensi kesänä kokeilen myös tuota rautaperseilyä aluksi se helpoin mutta jos siitä saa jonkinmoiset kiksit niin mikä ettei sit jatka haastavampiinkin perseilyyn![]()
Joskus parikymmentä vuotta sitten pohjanmaalle mennessä huoltiksen parkkipaikalla autoa päin laahustaessa alkoi kuulua parin harrikan ääntä. Hetken päästä kaks hd bikeria varmasti reilusti toistasataa siitä ohi, suorilla putkilla, selät kyyryssä ja matkakamarullat takapaksilla. Jäi nuorelle klopille kummittelemaan mieleen...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
siinä M1800R ei ole ollut säädöt kohillaan40 km vauhdissa voi ajella vitos vaihteella ei nytkytä ei muuten kakistellu möhkö kawakaan
omasta suzuki M1800R löytyy dyno lapun mukaan takarenkaalta 2000 kieroksella 100 nm ja 4500 140nm
huiput TRE asenettuna eli rajotin poistettu 248 km K&N suodattimet ilma boxia avarettu omaa ruisku yksikkö säädetty kohilleen siis lisää syöttöä ja suorat putket
Meikän tonninen varadeero rytkytti 40 vauhdissa suurimmalla vaihteella niin pahasti että luulin sen hajoavan. Ei uskaltanu ees kokeilla miten se v2 vääntää. Ei se väännä alhaalta mitään vaikka 98 Nm sitä onkin. Pikku fasussa 63Nm vääntöä ja jouduin pakon sanelemana ajamaan kotiin suurin pykälä silmässä. Vaihdekeppi retkahti alas ja työkalut kotona. Vauhti tippu kahdessa kohtaa 30 tietämiin, mutta sieltä se vaan kipus nikottelematta ja tasaseen matkavauhtiin. Serkun 1600 wildstarilla joutu ihan tosissaan ajamaan tuon pikkufasun jälkeen. Wääntöä tuntu kyllä olevan nuo 134Nm. Liikutti hyvin tuota möhkälettä. Ei vaan oo meikän pyörä.
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Vaikea sanoa. Mahdollisesti oli tehtaan säädöissä. Ei kuitenkaan nypyttänyt tms. niin kuin joissain noista tyyppivikana vakiona on. Eli vakio pyörä kyseessä.
Ja kun mietin, niin mahdoinko K100 testissä tiputtaa vauhdin jopa 20km/h asti. En ole ihan varma, mutta mahdollisesti. Johonkin ketjuun asiasta aikoinaan asiasta raportoin... Ei vaan mitään hajua mihin.
Aiheeseen liittyen koeajoin viime keväällä M1500C:n ja se oli aika järkytys vakiona K100:n jälkeen. Sillä joutui valehtelematta noissa alle 40km/h nopeuksissa vaihtamaan ykköselle asti. Esim. liikenneympyrät kakkosvaihteella olivat paskamaiset ajaa. Muuten ihan OK kustomi sekin.
Retired
Joo M1500C:ssä on sama motti kuin omassa M1500:ssa ja se on vakiona just tuollainen. Siihen pitää laittaa TRE ja säätää hitusen rikkaammalle niin sitten sillä pärjää. Ja vaihteet on todella pitkät, niin juurikin liikenneympyrät on niitä hankalia, kun kakkosella pitäisi ajaa kohtuu vauhdilla ne läpi. Tai sitten luistattaa.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010