Tämän ketjun innoittamana surffailin ebay:ta ja haeskelin tiekäyttöön riittävän tehokkaita H7 LED lamppuja, jotka sopisivat suoraan -08 R1:n ilman kansien reittämistä tms.
Tarkoituksena oli saada tiputettua watteja pois valoista, koska käytän kylmillä ilmoilla lämmitettävää sisätakkia ja kahvalämppäreitä, jotka haukkaavat pahimmillaan yli 100w, lähinnä R1:n akun ja laturin kesto arvelutti. Normaalisti olin kylmempien ilmojen ajaksi ottanut toisen lähivalon kannan irti, mutta modernit ledit ottavat alle kolmasosan tehoa/ lumen halogeeneihin verrattuna, joten ne olisivat ihanteellinen ratkaisu.
Löysin ebaysta CREE:n CREE-XM-L2 ledeillä ja passiivisella kupari/alumiinipunoksella? jäähdytetyt led-lamput, jotka näyttivät mitoiltaan sopivan R1:n lamppukopan sisään http://www.ebay.com/itm/171622405275
(hinta n. 50€ pari)
Lampuille luvattiin kahdella CREE ledillä 2500lumenea, mutta creen spekseissä valotehoksi mainitaan 1052 lumenea/ ledi eli yhteensä 2104 lumenea/ lamppu http://www.cree.com/led-components-a...nal/xlamp-xml2 . Normaali h7 tuottaa n. 1500 Lumenea ja HID n. 3000 joten tämän Led lampun pitäisi olla siltä väliltä.
Lamput saapuivat n. kahdessa viikossa ja vaikuttivat laadukkaille. Sovittaminen R1:n polttimoiden tilalle oli kohtalaisen helppoa, mutta pieniä modauksia joutui tekemään. Johto lähtee kannasta sivulle ja johdon juuressa on ympärillä muovinen johdon taivutussuoja (tässä tapauksessa turha), joka piti leikellä sivuleikkurilla pois, jotta lamppukuvun kansi mahtuisi paikoilleen. Lisäksi led-lampun kannoissa on keskellä kuparitappi, joka tekee kannoista muutamaa milliä ilmoitettua korkeammat, lämmitin lamppukotelon kansia kuumailmapuhaltimella ja painoin harjanvarrenpäällä kansiin kuopat, jotta kansi mahtuu kunnolla kiinni.
WP_20150319_006.jpg
WP_20150319_011.jpg
WP_20150319_013.jpg
Valoteho on silminnähden selkeästi parempi ja valo valkoisempaa (6000k) kuin vanhoissa (kuluneissa) halogeeneissa. Valokuvio on teräväreunainen eikä hajavaloa juurikaan näy, R1:N linssilähivalot auttavat varmaan asiassa kuvissa on oikeassa reunassa LED ja vasemmassa halogeeni. Kuvissa kirkkausero ei näy niin selkeästi kuin todellisuudessa.
WP_20150319_008.jpg
WP_20150319_001.jpg
Siistin näköistä ja hyvä kuvio. Vastaava kiinnostaisi perusumpiossa, mutta taitaa mennä valokuvio ihan höpöksi (Bkingiin harkinnassa).
B-King
Kun näitä Ledejä tilaatte, niin muistakaa olla erittäin kriittisiä ilmoitettuihin Lumen arvoihin.... Kiinan tehtaa ilmoittavat mitä tahtovat ja Ledejä valmistavat tehtaat ilmoittavat laskennallisen max lumen tehon, joka voidaan teoriassa ottaa ledistä ulos...... huomioimatta sitä, että silloin ledin kestävyys voi olla jopa alle 1 sekuntti.... Lisäksi kannattaa huomioida, että Lumen arvo mitataan juuri ledin kärjen kohdalta, eikä se kerro mitään kuinka kauas ledi näyttää... sen kertoo candela
Ei kiinnosta pätkääkään
En ole mikään valaisinasiantuntija, joten korjatkaa jos on virheitä. CREEn mukaan heidän ledien arvot on ilmoitettu jenkkien ansi standardin mukaan ja siellä lumen maintenance kestoluvuksi ilmoitetaan tuolla 3A / 85C arvolla n. 98% 3000 tunnin jälkeen eli 98% 1052lumenen valotehosta olisi 3000 tunnin jälkeen jäljellä.
Toisaalta en tiedä kuinka hyvin kinuskit ovat onnistuneet tuon passiivisen jäähdyttimen suunnittelussa, niin että ledin lämpötila ei nousisi yli 85asteen ja elinikä lyhenisi, aika kertoo...
Kandela on valon intensiteetti eli voimakkuus tietyssä pisteessä, Lumen on taas valon lähteen tuottama valon määrä ja yksikkönä wikistä kopsattuna: Lumen lm, on SI-järjestelmän mukainen valovirran yksikkö. Se on valon määrä, jonka valovoimaltaan kandelan valonlähde säteilee steradiaanin avaruuskulmaan: tämä valon määrä lankeaa metrin päästä kartion pohjalle, jonka (pallomainen) pinta-ala on neliömetri.
1 lm = 1 cd · sr
60 W hehkulampun valovirta on noin 700 luumenia
Lumen kertoo valon kokonaismäärän ja valaisimen suunnittelusta riippuu kuinka hyvin esim. ledin tuottama valomäärä saadaan halutulle kohdealueelle ts. sopiva valokuvio tien pintaan.
Silmämääräisesti arvioituna tässä tapauksessa kun kyseessä oli R1:n projektorivalaisin tuo H7 led-lamppu tuotti selvästi kirkkaamman valon ja yhtä hyvän valokuvion kuin alkuperäinen halogeenilamppu.
Itse laitoin Bemariin (R 1200GS) kumpaankin H7-umpioon aktiivijäähdytteiset Cree-ledeillä olevat polttimot. Polttimoasetelmassa on siis jäähdytyssiili jonka sisällä on pieni roottori. Koko setti virranmuunnospulikoineen mahtuu hyvin umpion sisään, täytyy vain tuohon umpion takakannen kierrekanteen suunnitella roiskevedenpitävä tuuletusaukko. Valokuvio on hyvä ja valoa piisaa. Näissä muunnossarjoissa on se hyvä puoli, että jos ledi posahtaa, niin 10 min työllä jopa reissunpäällä saa vaihdettua polttimon takaisin originaaliin halogeeniin.
-juha-
Yoohah onko bemarissasi polttimonvalvonta reagoinut, kun vaihdoit h7:n pienempitehoiseen lediin?
Mare
Ei ole näkynyt Lampf-ilmoitusta. Eikä muutkaan noita ledejä laittaneet ole nähneet. Syynä varmaan sähköinen sovitus muistuttamaan normaalia H7-polttimoa jollakin tavalla. Kyseessähän on siis http://www.cyclopsadventuresports.co...bulb_p_86.html
Mutta minulla ei ole nuo ollut päällä autotallikokeilua pidempään, joten tuon Lampfin osalta en voi vielä sanoa varmasti. Pidemmät kokeilut sitten ajokauden alkaessa.
Viimeksi muokannut: yoohah; 22.03.2015 klo 09:42.
-juha-
Viikon kokemuksella, välitöntä kiRkasta valoa h4:lla -toistaiseksi.![]()
exxtatic
Omat ledini ovat toimineet moitteettomasti. Tuota hajavaloa varmaan on, mutta valojen välkyttelyä ei ole tullut vastaan. Pimeässä en ole vielä päässyt ajamaan.
-juha-
Pari viikkoa sitten huomasin että toinen polttimoista ei enää valaise, otin sen irti ja kokeilin sitä toiseen driveriin, ei pelannut eli itse polttimo on rikki.
Purin polttimon ja se vaikuttaa rakenteeltaan asialliselta, polttimon Cree-ledit (2kpl) on bondattu pii-alustastaan n. 70x10x4mm kuparitikkuun johon on pannalla puristettu jäähdytystä varten alumiinipunosnauhat. Ledit on kytketty sarjaan joten toinen ledeistä on ilmeisesti kunnossa ja sen saisi todennäköisesti toimimaan korvaamalla rikki menneen ledin sopivalla vastuksella, siinä näkyykin pieni valon kajastus. Rikkimenneen ledin sisällä näkyy pieni tumma alue. En osaa sanoa, onko ledi hajonnut ylikuumenemiseen, jännitepiikkiin vai onko siinä ollut joku rakenteellinen vika...
Valkoinen ledi on tehty sinisestä, joka päällystetty fosforilla. Fosfori sitten hehkuu valkoisena. Kun fosfori kypsyy, se muuttuu ruskeaksi. Valoteho heikkenee samalla reippaasti. Tuo ~1000lm vaatii, että ledistä otetaan irti kaikki mitä lähtee ja ylikuumeneminen on jo ovella. Kestoikä jää kauas ledille mainostettavasta. Lämpö tapaa ledin tehokkaasti.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Lämpeekö miten rajusti okvp nuo sun jäähdytyssiivekkeet?
Useimmissa umpioissa kun ei ole joutavaa tilaa, niin ettei ala muovi pehmenemään.
Itseäni kiinnostaa kovasti, xenonit ei tilan puolesta oikein sovellu.
Kyllähän se halogeeni paljon enemmän lämpöä tuottaa koko umpion sisälle, kuin 5-osa tehoiset ledit. Ledit vaan tosiaan ei kestä kovin pitkään yli 85c lämpötiloja.
Ite olen miettinyt että parhaiten lämmön sais pois umpiosta lämpöputken avulla, siis sellasella mitä esim pv jäähyissä yleensä on. Yksi putki siirtää noin 15-20w lämpöä jopa 10cm matkan muutamassa sekunnissa.
Ledi olis siis umpion sisällä kiinni lämpöputken toisessa päässä ja umpion taka kuoren taakse jollain läpiviennillä se lämpöputken toinen pää kiinni isohko jäähdytyssiili. Pysyis varmasti lämmöt sallituissa ja tehoa voidaan ottaa ledistä enemmän.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Heatpipet ovat toimiva ratkaisu lämmönsiirtoon, mutta niitä pitää olla riittävästi. Nythän noissa ledeissä on jopa kuparisydäntä kiinni led-moduleissa ja itse siili umpion ulkopuolella. Heatpipeille ei yksinkertaisesti vain ole tilaa riittävästi. Umpiossa ei myöskään vaihdu ilma, joten se lämpenee hiljalleen joka tapauksessa johonkin kattolämpöön vaikka moduulin takana olisikin jäähdytystä.
B-King
PC käytössä 6kpl 6mm putkia pystyy siirtämään 50 asteen lämpötilaerolla about 150 wattia. Yhdellä 6mm halkaisijan putkella pitäis jäähtyä 10-15 W ledi ihan helposti.
Ittellä on muutama vanha pcjäähy ja ainakin yksi 10 w ledi, jos joskus ehdin niitä viritellä ja testailla, niin kerron kyllä kokemuksia tänne.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Toimiiks toi heatpipe tärisevässä ja heiluvassa mopossa?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
En edes huomannut että jäähdyssiivekkeet olisivat lämmenneet kun pidin niistä kiinni lediä testatessa, joten en usko että muovi sulaa. Mutta jäähdytystä ledit tarvitsevat, koska liika lämpö pienentää kestoikää huomattavasti.
Palaneen ledin pinnassa oli pieni ruskea laikku, joten kyseessä saattaa olla valmistusprosessissa tullut heikko kohta, joka ajan ja lämmön myötä antoi periksi. Tosin eihän tuollainen passiivijäähdytys kovin tehokas ole, jos ilma ei pääse liikkumaan kunnolla, kuten esim. suljetun umpion sisällä.
Piitahnalla tms. voisi saada pientä parannusta siivekkeiden ja kuparin väliseen kontaktiin, umpion lamppukanteen voisi tehdä reiän ja kiinnittää pienen tuulettimen... sitten on heatpipet yms...
Pitänee kuitenkin kestotestata tuo toinenkin polttimo loppuun, ensimmäinen hajosi n. 3000km jälkeen...
heatpipe06.gif
Heatpipe on rakenteeltaan niin yksinkertainen, että en uskoisi tärinän tms. vaikuttavan toimintaan millään tavalla. Heatpipen toinen pää pitää tietysti kiinnittää siihen lediin jotenkin ja se jäähtydysiili toiseen päähän. Näissä kiinnityksissä tietysti on oltava tarkkana, että ne kestävät sitä tärinää, sama ongelma on tosin aina lediä kiinnitettäessä.
Lämpö siirtyy putkessa kaasuun sitoutuneena energiana, ja kaasu nesteydyttyään palaa takaisin kylmään päähän kapillaari-ilmiön avulla. Kumpikaan ilmiö ei muutu tärinässä, ja toimii kaikissa asennoissa. Saattaa olla pystyasennossa aavistuksen tehokkaampi painovoiman vaikutuksesta, mutta vain marginaalisesti.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Juuri tällaisten omaa "etua" tavoittelevien tingeltangellimiesten ansiosta me kaikki saamme kohta "nauttia" moottoripyörien määräaikaiskatsastuksesta.
No onpahan varsinainen parannus tässä kyseessä!!! Kaikki varmaan näkivät sen valokuvion? Valo heijastuu 400 m:n etäisyydeltä liikennemerkistä, eli täytyy olla hyvä? Valokuvion arviointi vastaantulijoiden mielipiteen perusteella?
Tämmöinen perseily nyt vaan on omaan pesään kusemista. Muutokset ja parannukset voi myös tehdä järkevästi ja jopa laillisestikin. Ei tämä ole mikään mielipide vaan looginen toteamus.
Puuttumatta tähän valokuvioon niin katsastusta ajettiin sen takia että katsastusfirmat olisi saaneet rahaa. Muut seikat olivat vain keppihevosia. Autoissa on katsastus ja silti joka päivä näkee valoja jotka osottavat taivaaseen tai ovat muuten vaan kytketty päin sitä itseään ( toisessa umpiossa pitkä ja toisessa lyhyt yhtäaikaa). Tai polttimo huonosti paikallaan.
Itsellä on xenonit laitettu tavalliseen umpioon ja lyhyiden valokuvio on kyllä kohdallaan, pitkien myös kun näkyvyyttä on oikeasti kunnolla. Eikä kohtaamistilanteessa pitkiä pidetä päällä muutenkaan.
Kohta tästä keskustelusta puuttuu enää tissit, vastaohjaus ja tietenkin delvac![]()
Juu ja ei... Mikähä tässä nyt Michaladaa oikein jurppii, kun em. testatut polttimot ovat ihan vapaasti ostettavissa netistä, kohta myös tarvikeliikkeistäkin, jne. niin kotiloihin, kelkkoihin ja ihan mihin vain ajolaitteisiin? Eikö tällainen valomuutos ole sitten järkevää, kun valoteho suurenee, ja etenkin tuon lyhyen valon kantama kasvaa - jopa tuplaantuu alkuperäisiin surkeisiin lyhyen valon polttimoiden kantamaan ja silti ilman että vastaan tulijat vilkuttelee hä?
Palaute kun tulee kyllä välittömästi tuolla pimeillä väylillä, jos valolaite on liian ylös suunnattu, tai väärä!
Sen ovat kyllä varmasti huomanneet kaikki ne, jotka ovat vain pimeässä joutuneet joskus ajelemaan.....
Sitten jos samalla myös pitkien valojen kantama lisääntyy niin, että liikennemerkit valaistuu jo ei ainoastaan 400m:n (luit väärin), vaan peräti 450m:n päästä, niin mitä sitten? Eihän pitkillä ajeta vastaantulijoita päin, kuten eräät- (toivottavasti et edes sinä Michalada, tiedoksi tämä!
Mutta tietenkin, jos Michaleda ei ajele kuin auringossa, kuivalla säällä, ja vain lyhyitä matkoja silloinkin, niin eihän pyörään tarvitse mitään parannuksia tehdä, ei valoihin etenkään, ja silloinhan kaikki tällaiset liikenneturvallisuutta ja näkyvyyttä lisäävät toimet ovat laittomia, koska ne eivät kuitenkaan ole alkuperäisvarusteita....![]()
Vaihdetaan vaan vakiot takaisin juu, ja irroitan heijastavan tarrankin pois kypärästä, koska siihen EI SAA liimata mitään!
Eikä tämäkään ollut sitten mielipide, vaan ihan joku muu!
Sen päivän kun näkisi, että kaupoista alkaa saada e-hyväksyttyjä tehokkaita led-polttimoita joiden asentaminen halogeenien tilalle olisi tieliikenteessä laillista. Kun edes 5w parkkipolttimoita ei ledeillä saada hehkulampun kantaan sopivana tehtyä lainlaatijan ehdot täyttäviksi, niin enpä pidättäisi henkeäni hyväksyttyä ajovaloa odotellessa. Ja se nyt on vaan nykytilanteessa fakta, että jokainen tekniikasta mitään tajuava näkee jo kaukaa että kyseessä on laiton valo, koska laillisia ledejä tai ksenoneitakaan ei ole kuin parissa hassussa mallissa tehdasasenteisena, joten se on hyvä vipuvarsi katsastuskeskustelussa. Sen sijaan pakoputken, vilkkujen, peilien yms osalta vastaavat laittomuuspäätelmät leimoja tarkastamatta eivät ole ollenkaan niin helppoja.
Sinänsä on totta, että useimpien pyörien ajovalot ovat onnettomat, ja turvallisuuden vuoksi niitä pitäisi parantaa merkittävästi. Varsinkin puolivalon osalta kuitenkin minusta pitäisi pysyä laillisissa keinoissa, eli käyttää parhaita laillisia polttimoita (joista testien mukaan on merkittävää hyötyä), ja tarvittaessa parantamalla valojen virransyöttöä.
Ei kai se mitään merkitse ettei tekniikan x valoja ole tehtaan jäljiltä mallissa y?
Löytyy tuosta omastakin vm. 2000 pyörästä vakio valaisimien tilalta DR ja DCR merkinnöillä varustetut valaisimet, E1 hyväksyntä merkillä, isolta valmistajalta...