Keväällä olisi tarkoitus vaihtaa Honda vfr800FI joko Honda CB 1300 tai Suzuki GSX1400. Kyseisten pyörien omistajat hyvät ja huonot puolet esille.
Honda VFR 800,Suzuki GSF 1200S
Minulla on GSX1400 ja on ollut kerran aikaisemminkin, vuosimallit 2007 ja 2006.
Enpä juurikaan keksi mitään negatiivista sanottavaa. Pyörä on iso olematta kuitenkaan raskas käsiteltävä. Moottori ei ole mikään tehoihme, mutta hyvä vääntö tekee siitä helpon ajettavan tiellä kuin tiellä - kokemuksia on hiekkatiestä moottoritiehen. Toimii hyvin myös kaksi päällä, tosin lähdössä keulii herkästi, vaikka kyytiläinen ei olisi painavakaan ja lähtö ei olisi kovin kiivas. Tähän kyllä tottuu ja se on helposti hallittavissa ilman mitään vaaratilannetta. Kulutus on kohtuullinen (6 + - litraa sadalla) ja tankki kohtuullisen iso (21 l). Bensamittari on kyllä per...stä, mutta tankkauksen jälkeen trippimittarin nollaamalla siitäkin selviää.
Siinä minun näkemyksiäni Suzukista, Hondasta ei mitään kokemuksia.
SV 1000
Mulla on CB1300 (vm 2004, ajettu 52 tkm). Joka suhteessa klassinen perusmöhkönaku. Painostaan (tankattuna n. 250 kg) huolimatta kevyt käsitellä, helppo hallita ja mukavan rento ajaa. Tehoa ainakin mulle tarpeeksi (116 hv) ja vääntöä (muistaakseni 115 Nm) riittää niin, että on oikeastaan ihan sama ajaako yksin, kyytiläisen kanssa, laukuilla tai ilman. Takaharakka ei myöskään vaikuta mitenkään pyörän ajettavuuteen. Mitoitus on kahdelle suorastaan väljä. Kulutus jossain viiden ja puolen litran tietämissä.
Kaiken kaikkiaan kestävää Honda-laatua. En keksi mitään muuta negatiivista sanottavaa kuin että takamatkustajan jalkatapit ovat turhan korkealla. Ja kutosvaihde voisi tietty olla kovemmissa matkanopeuksissa ihan kiva kulutuksen kannalta.
Yhdellä tutulla on samanalainen, mutta sitä ennen Suzuki GSX1400. Ainoa merkittävä ero hänen kokemuksensa mukaan välityksissä. Suzukia kuulemma joutui ajamaan kaupungissa pienemmillä vaihteilla ja muutenkin selaamaan pykäliä aktiivisemmin. Eli enemmän ajotyyli- ja makukysymys.
Parhaan tuntuman noiden välille saa tietysti lähtemällä pariajelulle ja
vaihtamalla eri ympäristöissä vehkeitä keskenään.
Siinä nuo vällärijutut (vakiot) ja koneiden ominaisuudet/ näiden yhdistelmät
tulevat mainiosti esiin.
Nämä tietysti korostuvat "toteutettaessa" sitä itselle ominaisinta ja yleisintä ajelutapaa.
Kuten kaikessa..... hyvienkin vaihtoehtojen kesken valitsemisessa
helpottaa kummasti.... jos tietää mitä itse haluaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
mulla on 2005 cb ollut kaks kesää, ei oikeestaan pahaa sanottavaa, vakiona ehkä hieman nuhanen alakierroksilla mutta sliparilla/kokoputkella ja commanderilla asiaan saa ihan uuta näkökulmaa ja sen jälkeen ei tehot tunnu loppuvan missään välissäpenkissä käytin viime keväänä ja sillon oli kiinni vincen slipari, k&n putsari ja commanderi, säädön jälkeen kaikki vääntä 127nm oli käytettävissä muistaakseni 2300rpm kohilla jo, nyt ens kesäks tulee akrapovicin koko putkisto ja sit uudestaan penkkiin niin nähdään mitä vaikutuksia on...
kaikenkaikkiaan aivan kunigas pyörä![]()
honda cb 1300 ´05
En ole CB:llä ajanut, mutta ihmettelen tota vaihteiden selaamisväitettä. Minä joudun oikein paimentamaan itseäni, etten ajelisi kaupungissa liian isolla vaihteella. Vääntö nimittäin piisaa vitosellakin kaupunkinopeuksissa. Ei ole Suizalla mitään tarvetta ylimääräiseen hämmentämiseen!
Saattaisi muuten olla kaupan -04 originaali kaksiputkinen noin 52 tkm ajettu GSX 1400 kolmella laukulla ym. jos sattuisi kiinnostamaan!
Tuossa ko kannanotossa ei tullut selväksi, oliko molemmissa esim. vakiovällärit tms.
1400:lla tulee helposti.... jos huomio on liikaa esim. lintujen tiirailussa....
ns. vahinkolähtöjä kakkosella.
Asiaan kiinnittää huomiota yleensä vasta siinä vaiheessa kun keskittyy taas ajamiseen ja
ajattelee vaihtaa kakkoselle.
Näin ainakin silloin, kun peli on kunnossa ja säädöissä.
Noin yleisesti ottaen ihmetyttää välillä se into ja tarve
liikkua alhaisissakin nopeuksissa pykälillä, jotka oikeasti "sopivat"
normaaliajoissakin vasta tuonne 70+ nopeuksiin ja silloinkin
avoimille laduille.
Mikä on se etu ja itseisarvo nylpyttää neljääkymppiä suurimmalla pykälällä
ja pysähdellä.... jos jokaiseen, niin joka toiseen risteykseen ???
Sitten puhutaan kuitenkin syvällä rintaäänellä siitä, että jossain pelissä
joutuu "pykältämään" yhden pykälän enemmän......
kun lähtökohtainen ajotapa on jo aivan
järjenköyhää askin selaamista.
Kukin tyylillään, ei siinä mitään, mutta argumentointi ja logiikka ovat
turhan usein liian kaukana toisistaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
CB 1300 kuskina voin sanoa, että kone on todella alhaalta 1500 kierroksesta lähtien mukisematta vääntävä. Vaihtamistarve taajama-ajossa vähäinen. Voi polkea 5:lle heti lähdön jälkeen. Ainoa vika on, että 6. vaihde puuttuu, 5. vaihde välitetty turhan tiuhaksi motarille.
rattailla helppo muuttaa välitystä. Turha kärsiä jos ratkaisu on käsien ulottuvilla.vaihde puuttuu, 5. vaihde välitetty turhan tiuhaksi motarille.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä viisi vaihdetta mielestäni riittää jos ajetaan vähänkin rajoitusten mukaan. Itse en välitä vaihtamisista,mitä vähemmän tarvetta sitä parempi. Kierroskoneet erikseen.
Honda VFR 800,Suzuki GSF 1200S