Ensi kesänä ajetaan kaverin kanssa enduroilla Venäjälle Chelyabinskiin, josta etelään Kazakstanin puolelle.Sitten Astanaan ja itää kohti Mongoliaan. Mongolian puolella reitti vielä auki Ulan Batoriin asti, mutta sieltä lähdetään pohjoiseen kohti Baikal järveä ja Venäjän läpi takaisin.
Venäjälläkään ei olla koskaan käyty, joten ihmeteltävää riittää jo suunnitteluvaiheessa.
Varovaisesti arvioituna tulee 15-17tkm mittariin joten rengastus aiheuttaa vähän päänvaivaa. Mopoissa 17 / 21 tuumaiset renkaat,saako noita kokoja venäjältä mp liikkeistä vai onko otettava pari rengasta mukaan?
Teltta tietysti mukana ja trangia suhisee..mutta millä? Saako noilta seuduilta kaasua trangian polttimeen,vai onko suosiolla hommattava multifuel poltin?
Jos sattuisi moporikon tai loukkaantumisen takia matkanteko tökkimään, niin onko trans siperian junilla mahdollista rahdata myös moottoripyöriä?
Navigointiin tarkoitus käyttää puhelimissa ja tabletissa OsmAnd sekä Navfree softia , joissa siis toimii OSM kartat.Lisäksi pitäisi jostain saada iso paperinen taitettava Venäjän kartta.Mistä tuollaisen voi tilata?
Kypäräpuhelimelle tarvetta ja ideana ostaa tällainen PMR sarja:http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....mt975&tuote=Y
Euroopassa PMR on laillinen 0.5W lähetysteholla, mutta miten Venäjällä?
Jos löytyy kokemusta hyvistä reiteistä Kazakstanin / Mongolian päässä niin kiinnostaa!
Näkemykseni ovat omia ja niitä saa uskoa omalla vastuulla. En ole oikea mopoilija: en huolla itse mopoani ja nukun mieluiten hotellissa. -Mutta asiaan:
Oikeilla nappularenkailla tulee suru puseroon mutta Heidenaun K60 kestää kyllä 20tkm. Sitten tietysti Anakee3 ja mitäniitänytonkaan mutta päällysteen ulkopuolella ei sitten tee mieli ajella ja ainakaan Mongoliassa siltä ei voi välttyä. -Siis Mongoliassa en ole itse käynyt mutta isot pojat ovat kertoneet. Mopokaupoista saa kyllä renkaita mutta koot enemmänkin pienempiin mopoihin, GSA 1200 tai KTM Adventure aika toivottomia tapauksia, varsinkin Uralin takana.
Jos on hyvä syy mennä Tsheljabinskiin niin sitten sinne on mentävä. Muuten yhden yön nukkuneena en kauheasti kehuisi. Olen Kazakkeihin mennyt pari kertaa Moskovan eteläpuolelta koukaten: Smolensk - Tula tai Oriol - Tambov - Saratov ja sitten Uralskiin Kazakeissa. Pohjois-Kazakstanissa, Astanaan mennessä, on pätkä (600km jotain) vähän epämääräisempää tietä. -Ehkä sittenkin on paras että menette Cheljabinskin kautta. Itä-Kazakeista pääsee Altaille suoraan mutta passiin pitää saada vähän kauempana rajasta lupa rajavyöhykkeen läpiajoon, OVIR tietää enemmän. Walter Colebatch-niminen herra on Advriderissa ja Horizons Unlimitedissa retkiään selostellut ja näitä juttuja maininnut.
Transsiberia perustuu kuulopuheisiin: joku on joskus saanut mopon kyytiin, jossain HUssa mainittu, suosittelen sieltä etsiskelemään. Ei ole niitä helpoimpia rasteja. Rekalla pikemminkin.
Itse olen OSMää garminissa käyttänyt ja hyvin selvinnyt. Venäläiselta saitilta http://gis-lab.info/data/mp/ saa jopa garmin-kartat venäjäksi. Helpottaa reitintekoa kun ei tarvitse kohteiden translitterointia arvuutella. Tietysti pitää osata kyrilliset aakkoset. Todella isosta kartasta ei ole kauheasti hyötyä, mitään päätietä pienempää ei ole merkitty joten edes reitinsuunnitteluun ei siitä kauheasti apua ole kun täysin ajettavia (oiko)teitä puuttuu. Itse olen onnistunut Venäjältä huoltoasemilta ostamaan sellaisia 1:miljoona karttoja, niitä on nyt kolme-neljä ja kattavat melkein koko euroopanpuoleisen osan. Siperiaa on kanssa mutta en ole tullut ostaneeksi kun ei ole enää tarvetta.
Eli Semeyn itäpuolelta Altaille, sieltä Mongoliaan ja toivotan onnea. Mongolian läpiajosta on Advriderissa raportoitu sen verran usein että selvinnee sieltä.
Kypäräpuhelimia tuskin kukaan tarkistaa. Ainahan voi sanoa että on puhelimen handsfree. Tullitarkastukset ovat kokemukseni mukaan aika kursorisia, kypärää ei ole kukaan vielä halunnut nähdä eikä taskujen sisältöä tarkistaa. -Ja Venäjälle tarvitsee monikertaviisumit kun tuolla reitillä maahan menee ainakin kolmesti.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Heidenau K60:t tarkoitus ollutkin laittaa alle. Epäilen kyllä ettei noilla 20tkm pysty ajamaan, ja mukaan lähtee yksi takarengas lisäksi kyytiin. Täytyy tosin ensin selvitellä saisiko johonkin Venäläiseen mp liikkeeseen noita tilattua etukäteen. Novosibirskissä ainakin on iso liike jossa kuulemma renkaissakin hyvät valikoimat.
Reitti elää koko ajan, ja ehkä jopa jätetään Kazakstan väliin..käyttäisi siinä säästetty aika Mongolian päässä.
Kuukausi on aikaa reissata ja tuntuu ettei aika jokapaikkaan tahdo riittää.
Garminin GPSMAP62 tuli ostettua navigointia varten, ja siinä nyt OSM kartat sisässä. Hyvin tuntuu pelaavan ja karttojen laatu on hyvä, varsinkin kun kaikki kartat ilmaisia.
PMR puhelimet ollut ykkös vaihtoehto koska saa virrat moposta ja kantavuus bluetooth puhelimeen verrattuna parempi,eikä tartte olla joka lähdössä parittamassa.Kiinnostaisi nuo huonot kokemukset..eikö äänenlaatu riitä edes noilla paremmilla kypäräsarjoilla?