Jo on kumma, tollasesta 70tuhatta ajetusta Suzuki RF900:sta tarkastin venttiilien säätöjä, ja kaikki muut oli ihan oikealla hehtaarilla (yks pako ja yks imu pari-kolme sadasosaa liian iso), mutta yks imuventtiili oli niin ahdas, että en saanut ohuintakaan 0.04 millin liuskaa rakotulkista menemään väliin. (normaali imuvenassa 0.10–0.20 mm)
No, irroittelin nokka-akselit ja mitailin säätöpaloja. Ajattelin että mahtaako siinä yhdessä imuventtiilissä olla palaa lainkaan. Olihan siellä, ja mun mittausten mukaan ihan abaut samanlainen 160:nen mitä oli monessa muussakin venttiilissä, ja muunmuassa (saman sylinterin) viereisessä imuvenassa.
Mitä siis tolle venttiilille on mahtanut tapahtua, että se oli niin tiukka verrattuna muihin, etten saanut 0.04:sta väliin?
Kiersin kyllä pariin kertaan kampiakselin päästä ja koitin mitata uudelleen, mutta ei vaan mennyt liuska väliin. Eli ei nyt oikein mittaustekniikkakaan taida olla syynä.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Eeii kaiMutta miks vaan yks? Pitää nyt koitaa hommata ainakin pinempää palaa siihen ja katsoa saako sen normaaliin välykseen jollain järjellisellä säädöllä, oliskohan 160 palan tilalle joku 150 tai 145 hyvä kokeilu.
Onko toi nyt sitten niin pirun vaarallista? Jonkun hepan tohoista nyt voisin luovuttaakin jpos vaan pelaa…![]()
Kannattaa tietysti vaihtaa pala ja ei toi niin ihme ole,mullakin zzr1100 kannessa aikoinaan yhdessä pytyssä pehmeimät seetit tai venttiilit ,joutu säätää 5tkm välein ja aina tuosta 1 pytyn imu puolella ja kun edellinen omistaja ei ollut säädelly ajoissa niin oli kantanut ja imupuolen nokassa karkasu kärsinyt juuri tuon sylinterin kohdalla,pistä vaan pala 140 niin että välys 0.20 ,ei tarvi heti säädellä ja nokka akseli säilyy ehjänä ja tarkistat sen sitten 2 -3 tkm päästä onko uponnut lisää
Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 13.02.2013 klo 00:39.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
En ole itte kattonut, enkä tiedä välyksistä muuten, pyörä on mulle uus ja koeajamatta ostettuTyhjäkäyntiä jne tuntuu munmmielestä käyvän ihan kohtalaisen ok. Muut venat oli kyllä aika hyvin linjassa keskenään ja palatkin aikapitkälti 160:iä, leimoja ei paloissa enää näkynyt, mutta mikrometrillä niitä mittailin. Tossa kyseisessä pytyssä oli kyllä vastaava pakovena kaikista isoimmalla palalla 180 mitä kannesta löyty. Se lähinnä näytti säädetyltä. Joku 165, 175 siellä oli kans.
Ei kai tuossa nyt vielä mitään kummaa ole? Sen takiahan noita välyksiä tarkistellaan, että ne voidaan tarvittaessa säätää kohdalleen jos eivät ole ohjearvoissa. Ainahan nuo välykset elää käytössä, joissain koneissa enemmän ja joissain vähemmän.
Itse ainakin heittäisin vaan tarvittavan kokoista palaa tilalle sen suurempia stressaamatta. Siis jos sopivia paloja löytyy. Ehkä kannattaa kuitenkin pistää muistiin mistä venttiilistä oli kyse, niin voi sitten seuraavalla säätökerralla vertailla kuinka tilanne on kehittynyt. Sitten jos seuraavallakin kerralla sama venttiili kantaa, niin voi jo alkaa vähän huolestumaan ja miettimään jatkotoimenpiteitä.
Arttu
Totta. Sopivaa säätöpalaa ei pikkukaupungista nyt löytynyt tarpeeksi ohuena, pitää tilata isosta maailmasta ja palailla säätöhomiin sitten ajokauden alussa.Tuo RF900:n konehan on hyvinpitkälti sukua GSXR1100 koneelle, tiedä sitten onko kansi miten pitkälti samanlainen.
Hiomakivi kouraan ja säätöpala peukalon alle. Ei tartte kauaa työstää, niin lähtee tarvittava paksuus säätöpalasta.
-Jarno
7,5 millinen – ei löytynyt paikallisesta koneistamosta. Pitää tilata stormista.
Juuri näin.
Itse ohensin taannoin muutamia 7,5 mm paloja (suora alusta, tonninen vesipaperi, tilkka vettä ja kevyesti sormella painaen ympyrää ja kahdeksikkoa kiertäen, parissa minuutissa palasta hioo muutaman satasen pois...) ja sillä mikrometriruuvilla saa tarkastettua paksuuden lisäksi sen että pysyikö tasapaksuisena.
Mitä tulee tuohon (pinta?)karkaisuun liekköhän sen ohenemisella merkitystä, käsittääkseni koneet joissa käytetään näitä pieniä paloja, palat sijaitsee paininkupin alla vasten venttiilinvarren päätä jolloin palaan ei kohdistu juuri muuta rasitusta kuin puristusta päinvastoin kuin niissä venttiilikoneistoissa joissa säätöpala on paininkupin päällä olevassa kolossa jolloin nokka kihnuttaa suoraan palaan, näissä taitaa olla noita isompia paloja joitten hionta lienee yleensäkin turhan työlästä.
juuri nyt pyörätön
En viitti kuitenkaan alkaa kahta kymppiä hiomaan. Voi olla että 7puolikas pala kulahtaa nopeammin kuin 25 millinen, jota olen hinkannut ihan tarpeeksi tässä elämässä. 7puolikas pala maksaa stormilla 4,90€, netissä 4€.
Täältä löytyis säätöpaloja 1.20mm alkaen 3.50mm viiden satkun välein.
Niin ja oikeesti palat on karkaistu läpi asti joten hiominen on mahdollista... tosin tuskaisen hidasta hommaa käsipelillä... paloille on olemassa hiontakonekkin, löytyy ainaski minulta
![]()
Nopeus on valttia!
+200 MPH CLUB FINLAND
Kawasaki Ninja H2
* * * * * * * *
Mittailin viime talvena(joskus) pintakarkaisun syvyyttä kawan paloista ja 2 kymppää oli kovaa, sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa pehmenemään... Kuperuudesta en mene sanomaan mitään. Käsinhiotut palat olisko ollu joku 10 -15 kpl on ollu kawassa ny yhen kesän (10 000 km) ilman ongelmia. Ennen kesää olis tarkoitust tarkistaa välykset ja katella mitä paloille kuuluu tätä nykyä.
-vk-
ZZR 1100 -92
Yamaha xtz super tenere 750 - 90
Niinpäh... toinoiniinh.. Hmmmh.
Mikäs pala tohon nyt kannattais hankkia. Siellä on siis 160 pala nyt. Väliin ei mennyt 0,04 liuska millään, ei edes "luvannut", vaan liuska meni hiukan taitoksellekin (en sitten tajunnu järkytyksessä kokeilla pyöriikö se kuppi vapaana nokan alla). Imuvälyksen kuuluu olla 0,10–0,20.
Jos ajattelee että se välys nyt stten olisi tuo tasan 0,00, niin 140 palalla tulisi välykseksi 0,20 joka olis ylärajalla. Parempi olisi siis 145 jolla välys menisi sopivasti 0,15 mikä olis puolessavälissä ja linjassa muiden venojen kanssa JA lisäksi JOS se nykyinen välys olisi vaikka 0,02 niin sitten se olis ihan hiton hyvin linjassa muiden venojen kanssa ollen 0,17 välyksellä.
Eli 145 kokoinen pala olis kai mun mielestä parempi arvaus kuin 140 millä välys olisi 0,20–0,23 ja joka olis niinko liikaa, tarkkoja jos ollaan…
Mietintä siis kuuluu: voiko venan välys olla jopa "negatiivinen", eli että se imuvena olis (ainakin kylmänä) koko ajan himpun raollaan, jolloin tuon 140 palan kanssa välys voisikin mennä sinne oikeaan 0,10–0,20 väliin.
Kumpi pala sinne kannattais nyt ekaks laittaa. Eihän tuo nyt muuten ole, mutta kun siinä palan vaihdossa on oma vaivansa kun on otettava nokka-akaselit pois jotta palan saa vaihdettua ja kiristettävä kaikki momenttin jotta välyksen saa mitattua.
Noo paha sanoo... Mutta tolla 145sella vois lähtee koittaa... Ite hommaisin palan, joka reilusti alle, jonka avulla uus lähtö mittaukseen, tai uudestaan vanhalla palalla nippuun ja koitto pyöriikö kuppi....
Niin ja kait ny jostain mp-huollosta teiltäkinpäin noita paloja löytyy, mitä ny tohon taivasteluun menny aikaa, olis homman tehny moneenkin kertaan, monella palalla
Niin eli ite hakisin huollosta kasan eri paksusia paloja, rupeisin hommiin ja palauttasin mitä en tarvinnut. Varmaan tämä jollekin tampesterin lukuisista huoltovirmoista kävisi, varsinkin jos jättää palojen arvon kaniin.
Elä ja anna muiden roudata.
Joo palaa haettiin ja ei ollut noin ohuena. Pyörä kun on kaukana Tampereelta ja remppa-aika meni umpeen tuolta kertaa ja seuraavaks kokeillaan ennen pääsiäsitä kun tallille taas raahaudun ajokauta aloittamaan.
No jo on ohkaset, siis paksut varastot teilläpäin![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Kerran kaverin kuussatku cbr:ään tein venttiilinsäätörempan ja kaikki pakovenat kantoivat. Ei muuta auttanut kuin tehdä 2 säätökierrosta: Ensimmäisellä kierroksella lähtee olettamuksesta että välys on tasan nolla ja pistää lähemmäs yläraaa ja 2. säätökierroksella sitten kun jo on välyksiä ja pystyy mittaamaan ne, niin säätää tarkemmin kohdalleem jo on vielä tarvetta.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Vaikka paljon noita palakansia säätänytkin, niin kyllä tollanen ruuvvikansi on vaan niin kätevä kotitalli ruuvvaajalle.
Elä ja anna muiden roudata.
Onhan käynny kato tampereel, sitte viimekäynnin ja siitä ei oo ku kuukaus aikaa![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Edelleenkään pyörä ei ole Tampereellapäinkään.
No sitä suuremmalla syyllä, kun lähtee "keikalle" on syytä varautua, niin ja tämä ihan omakohtasesti opittua, ei vittuilua.
Elä ja anna muiden roudata.
Joo, tossa mietin että ehkä ostan jopa kolme palaa ihan vaan varmuuden vuoksi mukaan. Tosin eiköhän stormilta palat tule kirjeessä parin päivän sisälläkin.
Mutku pointti olikin se, etten viittis kasata sitä kantta yhtäkertaa enempää… että jos vaikka menis heti sopiva pala sisään. Sitähän ei voi tietää tässä vaiheessa. Vaan ihan jengin kokemusta ja valistunutta arvausta siitä mitä palaa sinne laittais sillä ajatuksella et pääsis ekalla kokoomisella vaikka vähän paremmalla tuurilla sinne toleranssien rajoihin. Mieluummin siinä vaiheessa läksis kevään ekalle ajolenkille kun alkaa taas irroittamaan nokkia palanvaihtoa varten.
Totta tuokin, joskus vaan teettää pitemmän kautta ja eihän sun tarvii ku se toinen akseli laittaa paikoilleen, et pääset ton epävarman mittaa, ei oo kyl kummonen homma.
Elä ja anna muiden roudata.
No joo, Suzukin servivcemanuaali käskee pyöräyttää nokat ympäri kunnolla ennen huollon jälkeistä mittausta jotta säätöpalan alta ja päältä puristuu öljy pois. Tosin tässä tapauksessahan pakonokka saakin olla paikallaan sitten koko ajan Kyllä siinä nyt kumminkin saa ihan tarkkanakin olla nokakketjunkin kanssa, että menee merkit kohdalleen ja muutenkin ettei palat tipu. Ja se nokkaketjun kiristinkin tulee ruuvata varmaan paikalleen ennenkun konetta pyörittelee ja sitten taas purkaa jos pitää avata. Ei sitä nyt viittis, vaikka paras on asennoitua että sen joutuu tekemään.
Mutta että jos vielä jollain olis joskus tullut tilanne että "välys" olis oikeesti ollutkin pienempi kuin nolla..? Vaikka kyllä se tuurin optimointi taitaa olla loppuviimeksi hiukan turhaa hommaa. Tilanne kun siellä venasa on mikä on sja sen mukaan mennään oli miten oli.
Hankit etukäteen vaikka palat 145, 140 ja 135. Sitten kun pääset taas koneen kimppuun, niin ensimmäisenä tutkit tarkemmin onko siinä venttiilissä välystä ollenkaan. Jos on, niin 145 paikalleen ja tutkimaan tulosta. Jos ei, niin 140 ensimmäiseen yritykseen. 135 jää sitten hätävaraksi jos tilanne on ollut odotettua pahempi.
Ja venttiili voi siis ihan hyvin kantaa niin, että välys on "negatiivinen".
Arttu