Ärsyttää, kun nahkahousuissa ja -takeissa on noita joustokangasosia viiman ja veden kannalta kriittisissä osissa. Osaatteko lonkalta heittää esimerkkejä nykyisin myynnissä olevista vermeistä, joissa ei kangasta olisi ainakaan nivusten ja kainaloiden alueilla? Toisaalta, kertokaa myös kokemuksia (neg/pos), jos teillä moisia vermeitä on. Onko kamalat päällä? Käsittääkseni takavuosina mitään kangaslappuja ei käytetty...
Tein tuossa mittapuvusta kyselyä ja tähän liittyen valmistajan edustaja oli sitä mieltä, että mukavuutta eivät voi taata. No, onhan se selvä, että ketteryydestä joutuu tinkimään, mutta onko tuo kuinka paha miinus, jos puku on kokonahkainen?
Ducati Monster 1000 S.i.e
Mulla on Berikin nahkatakki jossa ei ole kangasta ja ai että se on hyvä. Hirveillä helteillä en ole sitä käyttänyt mutta muuten toimii oikein hyvin normiajossa ja työmatkoilla kun ei jaksa vetää nahkapukua päälle.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Ostin toissakesänä ensimmäisen 2-osaisen nahkapukuni vuosikausien gorepuvulla ajelun jälkeen ja sen verran olen kylmälle ja vedolle arka että ei sitä pysty käyttämään ellei mittari ole lähellä hellelukemia. Syynä juurikin nuo kangaskaistaleet mistä viima puhaltaa läpi, varsinkin kun nakupyörällä ajelee.
Mitä olen katsellut niin "täysnahkaisia" takkeja löytyy kyllä aika helposti, ainakin jos ei hae mitään äärimmäisen sporttista mallia. Housuja voi sitten joutua etsimään ehkä hiukan enemmän. Itse en ainakaan enää aio ostaa nahkavehkeitä missä on noita kangaspaloja...
Mulla oli syksyllä tarkoitus ostaa kokonahkainen takki... No se hinku meni ohi kun kävin kokeilemassa, käsien liikkuvuus sopivan naftin takin kanssa oli melko rajallinen kun on tottunut kankaallisiin versioihin. Tai liikkuihan ne kädet, mutta takki nousi kauluksesta ja hartioista.
Voi tietysti olla ihan mallikohtainen juttukin, jos kainaloiden alla on "haitarit" niin miksei kokonahkainenkin takki toimisi ihan mallikkaasti.
Jep,
Tämä
plus
tämä (ylä- ja alakerta) plus vielä tekninen ylä- ja alakerta.
Niin tarkeli vedellä ~700 km lenkkejä vielä lokakuussa kun asteita oli 12-13 ja pilvinen kuiva sää. On vaan tosi napakka fitti, jos nousee seisomaan, mutta ajaessa katua vielä meni. Vedin kyllä yhden setin Alastarolla lokakuussa alta kymmenen asteen säässä, mutta tuli niin hiki ja liikkuminen hieman kankeaa, niin otin windstopperin pois välistä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse kun ajelen katteettomalla pyörällä niin tuo viima jotenkin tuntuu kahta kauheammalta. Jotain windstopper-kalsareita olen käyttänyt melkein koko kesän mutta ei nekään oikein auta kun mennään alle 15 asteen. Toisaalta alle 20:ssäkin olisi kiva kun ei tarvisi aina niitä pitkiä kalsonkeja alle tunkea. Helteessä pärjää shortsit alusasuna.
Tarttee varmaan vielä inttää sieltä tehtaalta, että onko se nyt ihan tuhoon tuomittu idea jättää ainakin ne housujen kankaat pois...
Ducati Monster 1000 S.i.e
Itselläni on Ursuitin kevyt pelastuspuku joskus alla.Se on helppo pukea alle, kun on ohut ja liukas ja pitää taatusti vettä ja viimaa.Hinta on tietysti kova, jos sillä ei ole muuta käyttöä.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
mulla rev'it takki & housut ja kyllä niissä tosiaan huomaa kankaan kohdan viileämpänä. mutta musta se on enemmänkin positiivinen asia, ei oo aina niin kuuma. eikä munkaan mopoissa oo katteita. sit jos rupee tulee viileempi niin vaihtaa t-paidan laadun hieman paksumpaan. ja vielä viileemmällä rupee laittaa enempi vaatetta. ts. yksilöllistä miten lämpötilan aistii. Toki mulla on lämmittävää rasvakerrosta omasta takaa hyvinkin reilusti.
jokunen vuosi takaperin oli asu kokonaan nahkaa, mutten siinä huomannut että olis ollu jotenkin kankea. toki leikkaus oli enemmän brando- kuin ratatyyliä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Dainesen takissa on meikäläisellä kangasta, mutta se on huomattavasti paksumpaa kuin toisessa, eli Sweepin takissa. D menee vielä n.+10 lämmöissä ilman tuulenpitävää alusasua, mutta jos menee paljon alle, niin tulee holotna.
Sweepin takki jää naulakkoon jos lähennellään +10 astetta, joten valmistajienkin kangasosien läpivirtauksissa ja lämmönpitävyydessä on eroa.
Alle (tai päälle) kun ostaa kunnollisen tuulta pitävän takin, niin +5 menee vielä mukavasti.![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Tossa mun halvassa sporttityyppisessä sweepissä on "kangasosat" neopreenikumia, mistä ei ilma mene läpi yhtään.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla katukäytössä Yokon kaksosanen nahkapuku. Takissa ei ollenkaan kangasosia ja housissakin vain polvitaipeissa, joten ei viima pukkaa läpi. Takki oli alkuun hieman kankea, mutta noin 10h käytön jälkeen on muokkautunut käyttäjäänsä sen verran hyvin, ettei mitään joustopaikkoja jää kaipaamaan. Merinovilla alusasun kanssa pysty hyvin ajelemaan sinne +10 asteen tienoille. Yksiosaisessa Sweepin nahkapuvussa on sitten noita kangaspaikkoja, mutta ratakäytössä ne vaikuttaa olevan enemmän hyvä, kuin huono asia.
Mopoton mies