Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 107:een 107:sta
  1. #91
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Minulla vanha prikka on 2,00 mm paksu, mutta ei pysty sanomaan miten paksu on alkujaan ollut, kun siinä on pyörähdysjälkiä ja samoin myös akselissa pinnalla, jota vasten prikka on. Kuinkahan tarkkaa tuo oikeasti lopulta on tuo 'backlashin' säätö?

    Edit:
    Edelleen on mysteeri miten kartiolaakeri on päässyt pyörähtämään akselilla. Laakerineulat ja laakerikuppi ovat ihan siistin näköisiä, mutta sisäkooli on selvästi pyörähtänyt akselilla.
    Saatko laitettua tarkkoja valokuvia näkyville?
  2. #92
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Saatko laitettua tarkkoja valokuvia näkyville?
    Akseli:
    http://1drv.ms/1zptOsm
    http://1drv.ms/1xCaKBS

    Laakeri:
    http://1drv.ms/1LVNM3r

    Prikka laakerin puolelta:
    http://1drv.ms/16Os9C8
    http://1drv.ms/1v625b3
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  3. #93
    Hyvin sä olet Vilmart noi hommat dokumentoinut.
    Hyvä homma.
    Vaikka itse en tuohon asiaan osaa mitään auttaakaan.
    Pekka
  4. #94
    Kävin tänään paikallisessa koneistamossa ja siellä mestari (jolta muuten ei puhe ihan heti lopu) ihmetteli myös suuresti miten laakeri on voinut pyörähtää akselilla. Mielenkiintosia tällaiset haasteet.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  5. #95
    Hitaasti on edennyt perälaakerin vaihtoprojekti, mutta nyt tsekkasin tinalankamenetelmällä (ilman shimmejä) kopan ja laakerin välin. Kaksi langanpätkää vastakkaisilla puolilla ja litistyivät 0,80- ja 0,85 -millisiksi. Eli shimmaustarve olisi jotain 0,85-0,95 mm, kun preload-ohje on 0,05-0,10 mm. Vanhat shimmit ovat 0,50 ja 0,15 mm eli lisäystä tarvis 0,20-0,30 mm. Äkkiseltään tuntuu aika paljolta, kun periaatteessahan shimmausta ei tarvis korjata laakerinvaihdossa ollenkaan. Osa varmaan selittyy sillä, että sen kartiolaakerin litistyneen shimmin tilalle tilasin uuden arvauksella, kun en pystynyt tietämään, mikä alkuperäinen paksuus on ollut. Jos siinä on nyt tuon 0,20-0,30 mm verran liian vähän niin onkohan miten kriittistä välitykselle? Eli olisiko tarpeen tilata paksumpi pikkushimmi ja mennä vanhoilla isoshimmeillä vai säädänkö preloadin kohdilleen isoshimmeillä?

    http://1drv.ms/1xEfRbk
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  6. #96
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Hitaasti on edennyt perälaakerin vaihtoprojekti, mutta nyt tsekkasin tinalankamenetelmällä (ilman shimmejä) kopan ja laakerin välin. Kaksi langanpätkää vastakkaisilla puolilla ja litistyivät 0,80- ja 0,85 -millisiksi. Eli shimmaustarve olisi jotain 0,85-0,95 mm, kun preload-ohje on 0,05-0,10 mm. Vanhat shimmit ovat 0,50 ja 0,15 mm eli lisäystä tarvis 0,20-0,30 mm. Äkkiseltään tuntuu aika paljolta, kun periaatteessahan shimmausta ei tarvis korjata laakerinvaihdossa ollenkaan. Osa varmaan selittyy sillä, että sen kartiolaakerin litistyneen shimmin tilalle tilasin uuden arvauksella, kun en pystynyt tietämään, mikä alkuperäinen paksuus on ollut. Jos siinä on nyt tuon 0,20-0,30 mm verran liian vähän niin onkohan miten kriittistä välitykselle? Eli olisiko tarpeen tilata paksumpi pikkushimmi ja mennä vanhoilla isoshimmeillä vai säädänkö preloadin kohdilleen isoshimmeillä?

    http://1drv.ms/1xEfRbk
    Maailmalla konsensus perälääkerin hajoamiseen näissä malleissa liittyy nimenomaan tuohon preloadin väärään lukemaan.

    Varmimman ja kestävimmän lopputuloksen saat kun noudatat tehtaan asettamaa ohjearvoa.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  7. #97
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Maailmalla konsensus perälääkerin hajoamiseen näissä malleissa liittyy nimenomaan tuohon preloadin väärään lukemaan.

    Varmimman ja kestävimmän lopputuloksen saat kun noudatat tehtaan asettamaa ohjearvoa.
    Tämän tapauksen tekee ongelmalliseksi se kartiolaakerin ohentunut vanha shimmi. Ei bmw-varaosamyynnissäkään osanneet arvaila, mikä sen alkuperäinen paksuus on mahtanut olla.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  8. #98
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Tämän tapauksen tekee ongelmalliseksi se kartiolaakerin ohentunut vanha shimmi. Ei bmw-varaosamyynnissäkään osanneet arvaila, mikä sen alkuperäinen paksuus on mahtanut olla.
    Toki, siksihän se mitataankin kun laakeri uusitaan ja mittaustulosten perusteella valitaan sopiva simmi.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  9. #99
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Toki, siksihän se mitataankin kun laakeri uusitaan ja mittaustulosten perusteella valitaan sopiva simmi.
    Tuo kartiolaakerin pikkushimmi vaikuttaa hammaskosketukseen ja oikean hammaskosketuksen voi tarkastaa kokoonpanon jälkeen väriaineella hampaista.
    Hammaskosketukseen vaikuttaa myös se kardaanin päässä olevan pienen kartiohammaspyörän laakerin alla oleva shimmi.
    Sitä ei kai tässä tapauksesssa vaihdettu, joten se laaakerin pikkushimmi tekee (tai ei tee) muutoksen hammaskosketukseen.

    Yhdessä pikkushimmi ja isot shimmit vaikuttavat siihen preloadiin, jonka taas voi mitata.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 03.04.2015 klo 12:54.
    Pekka
  10. #100
    http://1drv.ms/1CiWlN1

    Tein uuden tarkistavan tinalankamittauksen ja tällä kertaa neljällä langanpätkällä. Tulokset digitönärillä 0.77, 0.78 ja 0.77 mm. Neljäs lanka jäi hieman kannen voitelu-uurteen alle joten siitä ei kunnolla mitattavaa tullut. Nyt langanpätkät olivat poikittain eikä pitkittäin niinkuin ekassa mittauksessa olivat. Näin ne eivät ehkä kantaneet kantta niin paljon. Näillä tuloksilla lisäshimmauksen tarve on hieman kohtuullisempi (ja vähemmän huolestuttava).

    Minkälaista väriainetta tuossa hammastuskosketuksen tarkistuksessa käytetään? Kiinnostavaahan sekin olisi tsekata. Toisaalta tässä on aina vaara sortua liialliseen hifistelyyn ja tarpeettomaan huolestumiseen pikkutarkoista detaljeista, joilla välttämättä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä. Mutta tämä ropaaminen on osa harrastusta ja aina on kiinnostavaa oppia uutta jolla syventää ymmärystä tuota pyörää kohden.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  11. #101
    Siis oikeastihan siitä kyllä mitataan nk. tooth backlash joka pitäisi olla 0,07-0,16 mm (jos nyt tuo malli on R1150GS, VINin avulla selviää tarkemmin).

    Eli tämmöisellä metodilla: http://1drv.ms/1EPACDP

    Tuo on LT:n ohjeesta, mutta periaate on sama.
    Viimeksi muokannut: iaj; 03.04.2015 klo 13:45.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  12. #102
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Siis oikeastihan siitä kyllä mitataan nk. tooth backlash joka pitäisi olla 0,07-0,16 mm (jos nyt tuo malli on R1150GS, VINin avulla selviää tarkemmin).
    Tuon backlashin mittaamisesta kyselinkin tässä ketjussa aiemmin ja nyt siitä viestistä sattui silmään: "Place original spacer (1) or spacer measuring 2.25 mm (0.0886 in) in thickness on crown wheel (for provisional backlash)."

    Eli siinähän tuo kartiolaakerin shimmin alkuperäinen (tehdas)paksuuskin oli kerrottu. Enpä muistanut tuota. Nyt tuli tilattua 2.15 mm paksu pikkushimmi ja kun näistä tinalankamittauksista vähentää 0.10 mm niin eihän tässä enää olekaan kuin abt 0.07 mm lisäshimmaustarvetta. Tuon voi jo toisaalta laittaa ihan mittausvirheenkin piikkiin. Taidan ensitöikseen tilata uuden pikkushimmin niin ei tarvi tuota hammastuskosketusta murehtia. Harjoitellaan sitten vielä kerran tinalankamittausta ja harkitaan sen jälkeen lopullista shimmausta.

    Edit:
    Gessun vastaavan ohjeen olin linkannut siinä aiemmassa viestissäni
    http://1drv.ms/1ELW77V
    Viimeksi muokannut: Vilmart; 03.04.2015 klo 14:00.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  13. #103
    Nyt on tinalankamittailtu päivitetyn pikkushimmin (2.25 mm) kanssa ja oikein mikrometrilla mittailtu vanhoja isoshimmejä ja tultu siihen lopputulokseen, että isoshimmausta pitäisi lisätä 0.04-0.09 mm. Näyttää jo hiusten halkomiselta eli lienee syytä jatkaa vain vanhoilla shimmauksilla (niin kuin neuvo alun alkaenkin on)?
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  14. #104
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Nyt on tinalankamittailtu päivitetyn pikkushimmin (2.25 mm) kanssa ja oikein mikrometrilla mittailtu vanhoja isoshimmejä ja tultu siihen lopputulokseen, että isoshimmausta pitäisi lisätä 0.04-0.09 mm. Näyttää jo hiusten halkomiselta eli lienee syytä jatkaa vain vanhoilla shimmauksilla (niin kuin neuvo alun alkaenkin on)?
    HÖH, sadasosista puhutaan. Mikä olikaan huoneen lämpötila, mitattavien kappaleiden lämpötila ja teräksen lämpölaajenemiskerroin?
    Entä onko mikrometrisi kalibroitu milloin viimeksi?
    Otitko ne huomioon?

    Ei muuta kuin paketti kasaan ja kovaa ajoa. ;o)
    Siinä se on.
    Pekka
  15. #105
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    HÖH, sadasosista puhutaan. Mikä olikaan huoneen lämpötila, mitattavien kappaleiden lämpötila ja teräksen lämpölaajenemiskerroin?
    Entä onko mikrometrisi kalibroitu milloin viimeksi?
    Otitko ne huomioon?

    Ei muuta kuin paketti kasaan ja kovaa ajoa. ;o)
    Siinä se on.
    Teräksen lämpölaajenemiskrroin. No, nollapilkkuneljänollaakakstoista. Ja samantein piille arvoja, kolmepilkkuyksineljäyksiviisiyhdeksänkaksikuusi. Muistisääntöjä kaukaisilta opiskeluajoilta.
    <p>.</p>
  16. #106
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    HÖH, sadasosista puhutaan...
    Pitäisköhän minun alkaa harrastamaan sveitsiläisten kronometrien ropaamista? ;-)
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  17.  
  18. #107
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    Nyt on tinalankamittailtu päivitetyn pikkushimmin (2.25 mm) kanssa ja oikein mikrometrilla mittailtu vanhoja isoshimmejä ja tultu siihen lopputulokseen, että isoshimmausta pitäisi lisätä 0.04-0.09 mm. Näyttää jo hiusten halkomiselta eli lienee syytä jatkaa vain vanhoilla shimmauksilla (niin kuin neuvo alun alkaenkin on)?
    Jos shimmausta pitää lisätä 0,09 mm, niin eikö se tarkoita, että jos jätät shimmaamatta on esikirstys enää 0,01 mm - eli ei juuri mitään.

    No, mitä tahansa teetkin, niin nyt ainakin tiedät, millä toleransseilla se perä siellä pyörii, eikä tarvi miettiä, mitä on jäänyt tekemättä.

    Vai käviköhän tässä näin, että tieto lisää tuskaa?
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234