Akseli:
http://1drv.ms/1zptOsm
http://1drv.ms/1xCaKBS
Laakeri:
http://1drv.ms/1LVNM3r
Prikka laakerin puolelta:
http://1drv.ms/16Os9C8
http://1drv.ms/1v625b3
R1150RS(02), R1150GS(02)
Hyvin sä olet Vilmart noi hommat dokumentoinut.
Hyvä homma.
Vaikka itse en tuohon asiaan osaa mitään auttaakaan.
Pekka
Kävin tänään paikallisessa koneistamossa ja siellä mestari (jolta muuten ei puhe ihan heti lopu) ihmetteli myös suuresti miten laakeri on voinut pyörähtää akselilla. Mielenkiintosia tällaiset haasteet.
R1150RS(02), R1150GS(02)
Hitaasti on edennyt perälaakerin vaihtoprojekti, mutta nyt tsekkasin tinalankamenetelmällä (ilman shimmejä) kopan ja laakerin välin. Kaksi langanpätkää vastakkaisilla puolilla ja litistyivät 0,80- ja 0,85 -millisiksi. Eli shimmaustarve olisi jotain 0,85-0,95 mm, kun preload-ohje on 0,05-0,10 mm. Vanhat shimmit ovat 0,50 ja 0,15 mm eli lisäystä tarvis 0,20-0,30 mm. Äkkiseltään tuntuu aika paljolta, kun periaatteessahan shimmausta ei tarvis korjata laakerinvaihdossa ollenkaan. Osa varmaan selittyy sillä, että sen kartiolaakerin litistyneen shimmin tilalle tilasin uuden arvauksella, kun en pystynyt tietämään, mikä alkuperäinen paksuus on ollut. Jos siinä on nyt tuon 0,20-0,30 mm verran liian vähän niin onkohan miten kriittistä välitykselle? Eli olisiko tarpeen tilata paksumpi pikkushimmi ja mennä vanhoilla isoshimmeillä vai säädänkö preloadin kohdilleen isoshimmeillä?
http://1drv.ms/1xEfRbk
R1150RS(02), R1150GS(02)
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuo kartiolaakerin pikkushimmi vaikuttaa hammaskosketukseen ja oikean hammaskosketuksen voi tarkastaa kokoonpanon jälkeen väriaineella hampaista.
Hammaskosketukseen vaikuttaa myös se kardaanin päässä olevan pienen kartiohammaspyörän laakerin alla oleva shimmi.
Sitä ei kai tässä tapauksesssa vaihdettu, joten se laaakerin pikkushimmi tekee (tai ei tee) muutoksen hammaskosketukseen.
Yhdessä pikkushimmi ja isot shimmit vaikuttavat siihen preloadiin, jonka taas voi mitata.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 03.04.2015 klo 12:54.
Pekka
http://1drv.ms/1CiWlN1
Tein uuden tarkistavan tinalankamittauksen ja tällä kertaa neljällä langanpätkällä. Tulokset digitönärillä 0.77, 0.78 ja 0.77 mm. Neljäs lanka jäi hieman kannen voitelu-uurteen alle joten siitä ei kunnolla mitattavaa tullut. Nyt langanpätkät olivat poikittain eikä pitkittäin niinkuin ekassa mittauksessa olivat. Näin ne eivät ehkä kantaneet kantta niin paljon. Näillä tuloksilla lisäshimmauksen tarve on hieman kohtuullisempi (ja vähemmän huolestuttava).
Minkälaista väriainetta tuossa hammastuskosketuksen tarkistuksessa käytetään? Kiinnostavaahan sekin olisi tsekata. Toisaalta tässä on aina vaara sortua liialliseen hifistelyyn ja tarpeettomaan huolestumiseen pikkutarkoista detaljeista, joilla välttämättä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä. Mutta tämä ropaaminen on osa harrastusta ja aina on kiinnostavaa oppia uutta jolla syventää ymmärystä tuota pyörää kohden.
R1150RS(02), R1150GS(02)
Siis oikeastihan siitä kyllä mitataan nk. tooth backlash joka pitäisi olla 0,07-0,16 mm (jos nyt tuo malli on R1150GS, VINin avulla selviää tarkemmin).
Eli tämmöisellä metodilla: http://1drv.ms/1EPACDP
Tuo on LT:n ohjeesta, mutta periaate on sama.
Viimeksi muokannut: iaj; 03.04.2015 klo 13:45.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuon backlashin mittaamisesta kyselinkin tässä ketjussa aiemmin ja nyt siitä viestistä sattui silmään: "Place original spacer (1) or spacer measuring 2.25 mm (0.0886 in) in thickness on crown wheel (for provisional backlash)."
Eli siinähän tuo kartiolaakerin shimmin alkuperäinen (tehdas)paksuuskin oli kerrottu. Enpä muistanut tuota. Nyt tuli tilattua 2.15 mm paksu pikkushimmi ja kun näistä tinalankamittauksista vähentää 0.10 mm niin eihän tässä enää olekaan kuin abt 0.07 mm lisäshimmaustarvetta. Tuon voi jo toisaalta laittaa ihan mittausvirheenkin piikkiin. Taidan ensitöikseen tilata uuden pikkushimmin niin ei tarvi tuota hammastuskosketusta murehtia. Harjoitellaan sitten vielä kerran tinalankamittausta ja harkitaan sen jälkeen lopullista shimmausta.
Edit:
Gessun vastaavan ohjeen olin linkannut siinä aiemmassa viestissäni
http://1drv.ms/1ELW77V
Viimeksi muokannut: Vilmart; 03.04.2015 klo 14:00.
R1150RS(02), R1150GS(02)
Nyt on tinalankamittailtu päivitetyn pikkushimmin (2.25 mm) kanssa ja oikein mikrometrilla mittailtu vanhoja isoshimmejä ja tultu siihen lopputulokseen, että isoshimmausta pitäisi lisätä 0.04-0.09 mm. Näyttää jo hiusten halkomiselta eli lienee syytä jatkaa vain vanhoilla shimmauksilla (niin kuin neuvo alun alkaenkin on)?
R1150RS(02), R1150GS(02)
Jos shimmausta pitää lisätä 0,09 mm, niin eikö se tarkoita, että jos jätät shimmaamatta on esikirstys enää 0,01 mm - eli ei juuri mitään.
No, mitä tahansa teetkin, niin nyt ainakin tiedät, millä toleransseilla se perä siellä pyörii, eikä tarvi miettiä, mitä on jäänyt tekemättä.
Vai käviköhän tässä näin, että tieto lisää tuskaa?![]()