Tämmöinen laakeri löytyi tänään.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
aika jännän mallinen.
mites muuten hintaero uusilla laakereilla + vaihtotyö vrt uuden mallin perä kokonaisuudessaan? kumpi kannattaa..?![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tehdasuuden perän saa 1600-1700 eurolla.
Käytetyt maksaa 400-800 euroa vuosimallista ja kilometreistä riippuen mutta ne ovat käytettyjä ja arvoitus on kuinka pian ne tarvitsevat korjauksen.
Omassa 2009 mallin gessussa on tuntunut viimeisen40000 km ajan sama noin 0,5mm välys ja se on "normaalia" kuten iaj mainitsikin. Suurempi välys ei sitten olekaan enää normaalia.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Ihmetyttää vaan mua ainakin tuollaiset välykset. Ei autonpyörissäkään mitään välyksiä ole ja niissä sentään on ihan eri luokkaa kaikki sivuttaisvoimatkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tarkennusta vielä edelliseen. Melko lailla tukeva ote klo. 6/12 pitää ottaa takapyörästä että sen välyksen sieltä saa tuntumaan. Mopo pitää olla keskituella. "Kevyellä otteella" kokeiltuna tuntuu yleensä täysin välyksettömältä.
Olen testannut muutamia muitakin yksilöitä ja kyllä se välys yleensä sieltä löytyy, alle 10 tkm. ajetuistakin, joten ei sitä tarvitse säikähtää. Oman pyörän kuljetin vuosihuollossa joulukuussa Heinolla ja takapyörän välys todettiin olevan toleranssien sisällä.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Tuo perän laakerointi vedetään (ainakin 1150 pyörässä) esijännitykseen, joten epäilen itse vahvasti sitä, että koettu välys tulisi itse perästä.
Kardaanitunnelin nivelöintejä epäilisin klapin syyksi, kuten joku aiemmin ketjussa oli klappinsa poistanut.
Viimeksi muokannut: Nomad; 04.01.2015 klo 22:13.
Viime kesänä huohottimellinen peräni oli uppeluksissa pari minuuttia, ja oli peräöljykin sameaa sen jälkeen. Kouluajoiltani muistan, ettei vettä tarvi olla öljyssä paljoakaan, niin johan siitä sotkeentuu emulsio, joka ei enää visuaalisesti öljyä muistuta. Riittäisikö perän tapauksessa tippa tai pari - villi veikkaus...
Ei tässä nyt mitään peikkoja tai provoja sen enempää.....
kun tuo 2015 R1200R jollain pervessillä tavalla alkaa
kiehtoa enemmän ja enemmän.
.....Mutta jos ei mopossa "kartaanin", eli toisiovälityksen
peruskorjausväli ole VÄHINTÄÄN samalla tasolla kuin
moottorin.... tai vähintään kytkimen (kohtuullisen käyttöiän)
JOTAIN ON PERUSTAVALLA TAVALLA PÄIN HEPAN PEPPAA.
Asiaa voidaan sääätää ja vääntää & kääntää miten päin
tahansa, tuo perusongelma ei tuosta mihinkään muutu.
Jos ainoa "sulka hattuun" ratkaisusta on ketjujen
rasvaamisen poistuminen, perusteet ei ehkä
ihan kanna ratkaisua......
Eli kustannustehokkuutta tuotannossa/tuotteen hinnanmuodostus.
Jonkintasoinen "käytännön ongelma" tuossa siis on.... ja näyttää pysyvän
kuluttajanäkökulmasta.
Noilla valmistus/myyntimäärillä tuntuu kohtalaiselta "valistuneen kuluttajan"
perseeseen vetämiseltä se, ettei "perustavaa laatua" olevaan, olemassa olevaan
ongelmaan HALUTA tehdä "olennaista ratkaisua".
Jonkinlaiselta "sadomasokismin kauppaamisesta" siis tuntuu lähtökohtaisesti olevan kyse.
Oheistuotteista ei taida puuttua kun ne "oleelliset", eli raipat, puristimet, ja intiimimmät
nahka/kumituotteet.
Että näin.... edelleen.... Bemun "kardaanin" suhteen armon vuonna 2015.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuossa viestissä oli pari oleellista seikkaa, joiden sekaantumisesta näyttäisi olevan oireita tämänkin ketjun viesteissä.
Ensiksi nuo perän nivelöinnin kartioneulalaakerit. En tiedä mitä uudemmissa perissä on käytetty, mutta LoTjssa ynnä sen sukulaisissa käytettiin kartioneulalaakereita. Rakenne tuntuu hieman järjenvastaiselta siitä näkökulmasta, että perän liike tuon nivelpisteen suhteen on kohtalaisen pieni. Se on niin pieni, että yksittäinen neulalaakeri ei edes pyörähdä yhtään kierrosta akselinsa ympäri. Niinpä ne kuluvat kulmikkaiksi. Seuraavaksi nousee esiin kysymys, mitä (tai miten kauaksi aikaa) auttaa kulmikkaaksi kuluneen (=väljistyneen) kartioneulalaakerin kiristäminen? Arvelisin sen olevan väljä aika pian uudestaan...
Sinällään noiden laakereiden väljyys ei ole yhtä kohtalokasta kuin itse perälaakerin kajahtaminen. Edellyttäen tietysti, että väljyys ei ole niin suurta, että takarengas alkaa hinkata swingiin kiinni, kuten tiedän joillekin käyneen...Tuntuuhan pienempikin väljyys toki tietynlaisena nuljahteluna kaarreajossa.
Itse ratkaisin tuon surkean kartioneulalaakeriongelman noin 130.000 km sitten vaihtamalla alkuperäiset jo siinä 50 tonnin kohdalla kulmikkaisksi kuluneet noihin:
http://rubberchickenracinggarage.com/bushings.html
Alkuperäisiä saa toki näiden hinnalla parit kolmetkin, mutta nämä ovatkin periaatteessa ikuisia. Nämä kun ovat aina kiristettävissä, jos niihin tulee löysää.
Sitten se itse perän "välys". Joku toinenkin täällä jo epäili, että porukoilla menee tuon e.m. nivellaakerin antama välys itse perälaakerin muka hyväksyttävän välyksen piikkiin. Puhun tässä nyt vain tuon vanhemman ei-reikäperän osalta, jossa tosiaan perän kannelle kuuluu tuo 0,05 - 0,1 mm esijännitys kantta kiinnitettäessä. SIINÄ EI KUULU NÄIN OLLEN OLLA MITÄÄN VÄLYSTÄ. Riippumatta mistä kellon kohdasta otat kiinni ja ravistat. Ehkä reikäperissä rakennetta muutettiin ja ne sietävät jotain väljääkin, mutta ihmettelen jos noin olisi.
Monihan tekee kotona perälaakeridiagnooseja ravistelemalla takapyörää ja jos ei hölsky, niin sitten se on muka ok. Voihan se olla niinkin, mutta jos hölskyy ja kyse ei ole tuosta nivellaakerista, niin taas kerran totean, että ei kun lottoamaan vaan kiireesti seuraavalle kierrokselleOn nimittäin käynyt tosi hyvä tuuri ja mopo on hajonnut talliin...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Reikäperissä ei ole vastaavaa esijännitystä perää koottaessa kuin mitä noissa vanhemmissa versioissa on. Noissa on ihan luonnollista ja spekseistä löytyvien toleranssien mukaan oleva välys hyvinkin nopeasti kunhan uutuuden kankeus on laakerista kadonnut.
Tämänpäiväinen työnalla ollut perä oli syksyllä siinä kunnossa että kehoitin seuraamaan tilannetta. Nyt parin tonnin ajon jälkeen oli laakeri jo siinä kunnossa että rahisi kun sitä pyöritti ilman kardaania ja kun se sieltä kaivettiin esiin niin oli aivan ruosteessa ja vain ajan kysymys koska olisi antautunut lopullisesti. Nyt pyörä ajettiin vielä talliin ennen talven tuloa.
Sama oli omankin GSA:n kohdalla, reissusta talliin ja diagnoosi että laakeri on valmis. Onneksi oli uusi VaraPerä tilattu ja saapunut jo kuukautta aikaisemmin ennen reissuun lähtöä![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Paljonko tämän päivän perällä oli ajettu?
Jos tuo pitää paikkansa et tonnin joutuu uudemmasta maksamaan, niin täytynee edelleen pysyä vanhassa, uutta laakeria aina peliin kun sattuu tarvitsemaan.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
n. 20tkmMutta tuon oli kyllä tuhonnut laakerille päässyt vesi...
Vielä ei ole tullut avattua huohotin perää (liekö noista vielä laakereita hajonnutkaan?), niin sellainen huomio että niissä näyttäisi olevan räjäytyskuvien mukaan eri laakeri ja se laakeri ui perän öljyssä eikä suinkaan ole kestovoideltu kuten tämä 2009 ja aikaisemmat reikäperät ilman huohotinta.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tämä selvä, noinhan se kehitys kehittyy...
Mutta vaikka monenlaisia valokuvia vanhoissa perissä olleista laakereista olen nähnyt, niin en tuollaisia umpiruostuneita koskaanOnkos tässä nyt kyse siitä "ikivoidellusta" mallista vai miten on mahdollista, että laakeri ei saa osakseen enää sen vertaa öljyä, että edes ruoste pysyisi poissa?
Kyllähän vanhoihinkin periin saattoi vettä saada menemään (erityisesti painepesurin avulla), mutta kyllä siellä se neljän desin öljymäärä vaikka vähän vedellä emulsioitunakin aina ruosteen poissa pystyi pitämään...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Jos se uusi ui öljyssä, niin en ainakaan lyhyempää elinikää sille ennustaisi..
On se tonni silti kova hinta mielenrauhasta.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Juu, menikin viestit ristiin...tämäkin mysteeri selvisi, kiitoksia.
Ihmetyttää vaan tuo BMW:n insinöörien viisaus, että mikä ihmeen seikkailu oli tuossa kestovoitelussa kyseessä, jos nyt taas ollaan palattu öljykylvyssä uivaan laakeriin? Olisi jo luullut firman saaneen tarpeeksi badwilliä noiden vanhojen perien kanssa, ettei olisi enää tarvinnut pitää kuluttajia koekaniineina...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Veikkaan että syynä on ollut tuo vesi joka on päässyt laakeriin ja niitä tuhonnut.
Siellä on näköjään päivitetty muutenkin noiden vanhempienkin perien rakennetta. Sinne on ilmestynyt viimeisimpien päivitysten mukana yksi ylimääräinen o-rengas - ja nimenomaan sinne ulkopuolelle estämään veden/lian pääsyä laakerille. Tuota o-rengasta ei ole löytynyt mistään näistä peristä tehtaan jäljiltä, mutta nyt noissa kuvissa siellä kyllä sellainen on. Eli tällainen:
07 11 9 907 129 O-RING - 62X2-N-FPM 80 (08/06 to 04/10)
Kaikista peristä ei ole löytynyt edes sitä spacer ringiä jonka pitäisi jossain määrin pitää edes pölyt sieltä poissa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ei nävy kuva..
Taisikin olla sarjanumero..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Juu.
Kesti hieman googlettaa oman muistin virkistykseksi, mutta löytyihän se vanhakin räjäytyskuva: http://www.ctoonari.fi/BMW_R_1200_GS...ihto/index.htm
Siellä on kuva tuosta perästä ja siellä ei ole osien 2 ja 5 välissä kuin yksi osa - nk. spacer ring. Nyt noissa uusissa _virallisissa_ kuvissa sieltä löytyy vielä o-rengaskin... jotain siellä on nyt tuolla korjattu kun vertaa tähän kuvaan: B0007634.png
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Palaisin kuitenkin edelleen....
siihen lähtökohtaan, että ASIALLISESTI JA HYVIN
suunnitellun ko. toisiovoimansiirron tulisi kestää
ilman muuta kuin mahdolliset öljynvaihdot......
kaksi kytkinremppaa ja yhden konerempan.....
ihan noin minimum!
Kaikki alle tämän on "tavarat kintuille".
Ihan yks hailee, onko merkki BMW,
kulkeeko se kuinka monella renkaalla jne.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tulisi ja tulisi.. niin tulisi.
Mut nyt tutkitaan ja mietitään käytännön toteutusta. Siinä ei paljon isi-muodot päde. Käytäntöä ja kokemusta. Ei silti, on se silti mukavampi ku ketju.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ei siinä mitään.... kun paska on kädessä tai kalsongeissa.....
se on sitten siinä ja sen kanssa onkin parempi jtain puuhastella
tilanteen.... edes hetkelliseksi parantamiseksi.
Sen verran Bemun toisiopuolen "uhreja" kuitenkin tässä maailmassa riittää,
että herää perusteltu kysymys siitä, miksi ei "tehdä marssia sylttytehtaalle"......
ja kerrota pari sanaa lemmestä.
Varsin vaikuttavia "ponnistuksia" ja voiman/mielenilmaisuja on hyvällä
menestyksellä toteutettu hieman pienemmilläkin "kokonaisarvoilla".
......vai onko kuitenkin niin, että muutosta ei edes haluta?
Kyse onkin alitajuisesta tarpeesta ja halusta "istua kusiaispesässä" ?
Ei BMW-heimon käytöksessä tässä asiassa ole edes "naisen logiikkaa" ja
se poikkeaa/sotii vastaan sitä kaikkea muuta logiikkaa, arvostusta ja konkretiaa
mitä vannoutuneet merkki-ihmiset edustavat.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Ja vielä kun joskus menisi oppi perille ettei trollia ruokita.
Taas pääsi pari noihin viestien estolistoille, helpottaa huomattavasti kun ei kaikkea suolen ulostusta tarvitse katsoa viestivirrassa
![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN