Kaivataan vinkkiä huollosta/henkilöstä, johon voisi lähettää luottavaisin mielin perämollukan laakerin vaihtoon. Tarkoitan lähinnä sellaista, jolla on tieto ja taitoa tarkastaa myös shimmilevyt. Puimurilla ajettu rapiat n. 75 000 km ja ratasta pyörittäessä kuuluu lievää rasahtelua. Vai liekö luulotautia, kun näitä foorumeita lukiessa rupeaa kuvittelemaan kaikenlaisia vikoja. Varmaankin saisi itsekin vaihdettua, mutta nyt ei ole työkaluja tahi rassailu paikkaa. Kyseessä on k1200gt vm 2004.
http://www.rajamotor.fi/
Tuolla varmasti onnistuu, ja luotettavasti, Kyösti osaa asiansa.
Että kuuluu pyörittäessä rasahtelua? Ihanko paljain korvin vai stetoskoopin puikolla perämurikkaa kuunnellessa? Jos pyöräsi on tallissa ja perä olisi mennyt niin suosittelen ensi viikolla myös lottorivin täyttöä, tuolla tuurilla voisi lykästääkin...
Perälaakerihan ei hajotessaan paljoa varoittele. Öljytulpan magneetissa voi olla metallinpaloja ja tuon perusteella tiedän parin kolleegan tehneen johtopäätöksensä ja vaihtaneen laakerin hyvän sään aikana.
Kyllä nuo kilometrit sinällään ovat ihan passelit perälaakerin vaihdolle jo ihan mielenrauhankin vuoksi jos tuo rahina tulisikin vaikka jarrulevystä eikä perästä. Ja jos perä rahisee, niin sitten vielä suuremmalla syyllä...
Tuo jo pari suositusta saanut firma on varmaan ihan tekijä laakerinvaihtajaksi. Etelän suunnalla uskaltaisin antaa omani Espoon Heinon vanhemman tähtiasentajan hoteisiin, jollen harrastaisi noita laakerinvaihtoja ynnä shimmailuja itse.
T. Pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Korva kuulolla kuunneltu. Sama pienehkö "metallinen" rasahtelu kuului myös ajokauden aikana. Hiekanjyvistä palojen ja levyn välissä tulee erilainen ääni. No, vaihtoon kuitenkin, ei sitä haittaakaan ole. Täällä Pohjoisen uraisilla ja routakuoppia täynnä olevilla teillä taitaa laakerien käyttöikä tulla vastaan pikkaisen aiemmin, tiestön kunnossapito lopetettiin jo 15v sitten Iisalmesta ylöspäin. Eikös se ollut joku Kymäläinen siellä Rajamotorissa?
onhan tuohon perän laakerointiin varmaan ohjeita netti pullollaan jos jaksaa penkoa.. mutta heittäkääs parhaat tähän vielä. ?
periaatteessa idea sama kuin muidenkin kartiopyörien suhteen mutta tiukkuudet Tietysti löytyy jostain. kesällä kun ison laakerin vaihdoin kiireessä en kajonnut murikka ekseliin koska siinä ei juurikaan sanomista ollut. löysällä laakerit tietysti oli mut en jaksanu purkaa niitä. säästin talven pitkille illoille. tallissa odottaa inpiraatiota
R1100GS ja uusi elämä alkoi..
ex K12LT "01
ex R1100RT
ex DR 650
Jos "tiukkuuksilla" tarkoitat perämurikan kannen ja itse perän ns. esijännitystä, pitää se tehtaan mukaan olla välillä 0,05 - 0,1 mm. Tämä kulkee maailmalla termillä "preload" eli tarkoittaa, että kun iso laakeri ja shimmilevyt ovat paikoillaan, pitää tuon paketin "kantaa" perän kantta tuon verran. Eli iso laakeri saa osakseen tuon verran aksiaalikuormaa kun kannen pultit kiristetään momenttiinsa.
Jos tuota esijännitystä on enemmän (= liian paksu laakeri tai liian paksut shimmilevyt), saa laakeri (siis tavallinen kuulalaakeri) osakseen liikaa tuota aksiaalikuormaa ja sen elinikä lyhenee. Jos taas esijännitystä ei ole ollenkaan, niin sekään ei ilmeisesti laakerin ikää pidennä...
Jos olet jo vaihtanut sen ison perälaakerin, niin eihän noihin yleensä muuta tehdäkään. Ei niitä muita laakereita yleensä kotikonstein kannata (lue: tarvitse) ryhtyä vaihtamaan. Että sulla ne oli "löysällä". Tuohon en osaa ottaa kantaa...
Tuo päälaakerin shimmauksen tarkistus on vaihdon yhteydessä hyvä tehdä, koska laakereiden paksuudet ihme kyllä vähän vaihtelevat ja uusi laakeri voi olla juuri sen muutaman kympin paksumpi / ohuempi kuin entinen ja sitten on laakerin esijännitys vinksallaan.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Voisiko tuossa shimmauksessa suoraan mitata vanhan ja uuden laakerin eron vaikka mikrometrillä ( vai riittääkö
tavallisen tönärin tarkkuus ?) ? En ole tarkkaan tutustunut rakenteeseen mutta kai se eteen tulee tulevaisuudessa kun omassa lotjassa on vasta 46tkm . Ei vielä huvita aukoa kylmässä tallissa.
Kyllä tuohon varmaan mikrometri tarvitaan, vaikka onhan nuo nykymaailman digitönäritkin aika tarkkoja. Tuon metodin perusongelma on se, että siinä oletetaan edellisen shimmauksen olevan kohdillaan. Yli kuusikymmentä LT:n perää korjannut jenkkiguru "CharlieVT", joka kirjoitelee BMWLT.com-foorumilla, on todennut valtaosan hajonneista peristä olleen ns. ylishimmattuja eli laakerin ja perän kannen välissä on ollut liian paksut shimmilevyt.
Jos vaihdat esim 100.000 km ajetun ei-hajonneen perälaakerin ennakkohuoltona uuteen uskaltaisin tehdä tuon pelkän laakerin mittavertailun, koska vanha on ilmeisesti ollut oikein shimmattu. Puhumattakaan eräästäkin hiljattaisesta tapauksesta, jossa perälaakeri kesti 175.000 mailia...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Taidan sitten vaan ajaa kunnes on 100tkm täynnä tai perä hajoaa, kumpi tuleekaan ensin. Kuinkakohan iso osuus peristä on väärin shimmattuja ? Charlie taisi tehdä joskus videon tuosta laakerin vaihtamisesta vai oliko se joku muu ? joka tapauksessa ei mikään tekemätön paikka kunhan rauhassa tekee.
Laakerin vaihtoon tarvii kynsistään modatun ulosvetäjän, heittokellon ja kuumailmapuhaltimen.
Noilla pitäisi hoitua.
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kysymääsi tilastoa ei taida mistään löytyä, kaikkein vähiten mistään virallisista lähteistä. Tehdashan ei koskaan mitään ongelmaa edes myöntänyt olevan olemassakaan.
Jokin erittäin epävirallinen Jenkkien tekemä tilasto totesi joskus kymmenen vuotta sitten LT:n perien hajoamistiheyden olevan n. 4% kaikista siihen mennessä tehdyistä. BMWLT-foorumillakin tuli monien kirjoittajien allekirjoitukseen lisäys "I'm a four percenter" tarkoittaen kirjoittajan joutuneen tuon ennenaikaisen perärikon uhriksi. BMW USA otti tuon perärikkohomman sen verran vakavasti, että vaihtoi joskus 04 -05 maissa alkuperäisen 19-kuulaisen laakerin tilalle 17-kuulaisen samalla varaosanumerolla. Näitä jaettiin potilaille jonkun aikaa siinä toivossa, että kestäisivät paremmin, mutta kun sitten noita 17-kuulaisia alettiin kysellä myös Euroopassa, eikä täällä (tehtaalla) tiedetty asiasta mitään, tämä leikki lopetettiin.
Tehdas oli ilmeisesti samoihin aikoihin tormistautunut noiden jo vanhaa rakennetta olevien perien kasauksen suhteen ja laakerintoimittajaa vaihdettiin ja varmaan myös shimmauksen kiinnitetttiin tarkempaa huomiota, koska hajonneiden perien määrä pieneni siinä facelift-mallin (04) myötä. Ei ne nolliin menneet, mutta eipähän nuo uudet reikäperätkään ikuisuuskapineiksi osoittautuneet.
CharlieVT (Curtis oikealta nimeltään) teki sen alkuperäisen perävideon ja jossain taitaa olla siitä jo uudempi ja muutamat suoranaiset virheetkin korjattu versio, mutta siihen en ole vielä itse törmännyt.
Jos tarviit, niin mulla on yksi Dropbox-kansiollinen LT-tavaraa (siellä tuo alkuper. video yms.), joten laita yv, niin saat siihen kansioon avaimen.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Saisko tännekki lotjan juttuja.. vaikka vanhempiha tuo minun versio on mut haitanneeko. perän ison laakerin pänninkiin on varmaan yksinkertainen selitys. koska se on yksirivinen kuulalaakeri ni on pakko laittaa päittäin kireälle. muuten se on heti väljä, koska kuula ei ole jämäkkä sivuttain kuin hetken aikaa.. köyhyys tullut berliinissä. ei paljoo ois maksanu enempää ku ois laittanut sisemmäksi isomman kartion ja ulommaksi myös kartion. ikipäiväinen malli ois tullut. onko uudessa vielä sama periaate ? murikka-akselin kireyteen ja hammasvälysen säätöön löytynee jostain ohjetta.?? samassa dropboxissa ? vois tällätä senkin joihinkin ohjearvoihin..Jos tarviit, niin mulla on yksi Dropbox-kansiollinen LT-tavaraa (siellä tuo alkuper. video yms.), joten laita yv, niin saat siihen kansioon avaimen.
R1100GS ja uusi elämä alkoi..
ex K12LT "01
ex R1100RT
ex DR 650
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kävin oman -02 Gessun (80tkm) perän lonksumista tohtoroimaan ja suurin syy löytyi perämurikan nivellyksen kartiolaakereista. Niiden kiristyksen jälkeen jäi vielä hyvin pientä lonksumista, jonka päättelisin kuuluvan perälaakerille. Nyt kysymys kuuluu, että onko pieni välys ollenkaan hyväksättävissä vai pitääkö olla täysin tiukka?
Perän öljyt laskin ulos ja öljy oli aika siistiä eikä propun magneetissakaan ollut merkittävästi rautahilettä. Ressussani ei tunnu perässä minkäänlaista klappia joten jos sitä käytän referenssinä niin sitten olisi Gessussa perälaakerin vaihto edessä. Yhtäältä tekisi ihan mielenkiinnosta mieli purkaa perä, mutta toisaalta en välittäisi liioiteltuja remontteja tehdä, jos pieni klappi ok.
R1150RS(02), R1150GS(02)
eikös se iaj meinotellut, että kun laakeri alkaa mennä, niin aivan kevyellä kokeilulla tuntuu klappia olikos 6-12 asennossa.. ei kaikilla voimilla siis tarvi vääntää, silloin tuntuu klappia kuitenkin.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
No ehkäpä tässä tartun sitten laakerin vaihtoon. Mistä on porukat tavannut uutta laakeria noutaa? 85,55€ näyttää maksavan tuolta:
http://www.kentso.fi/prebeo/product/...eri/_3CZ0LZ3O3
Jossain muistaisin mainitun, että BMW:n varaosanakaan ei hinta tuosta suuresti poikkeaisi.
R1150RS(02), R1150GS(02)
elävissä kuvissa kaikki on niin helppoa. elämä ja myös laakerin vaihto..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ei noita tuollaisia videoita pitäisi katsoa. Nythän se oli ihan pakko aukaista se murkula ;-)
Hiukan piti rohkeutta kerätä, että uskalsi riittävän lujasti nakutella kantta, että irtosi. Mutta tuossa se nyt on levällään:
image.jpg
Piti alkaa saunaa lämmittämään niin jäi vielä ulosvetäjän kynsien rälläköinti kapeammiksi. Iso laakeri siis vielä paikallaan, mutta kartiolaakeri tipahti ihan itsestään. Onko tuo ihan normaalia? Kohtuu tiukalla oli tuossa hulksterin linkkaamassa videossa.
R1150RS(02), R1150GS(02)
Näitä vanhemman polven periä ei (vielä) ole tullut avattua, omassa LT:ssä on 85tkm:n jälkeen välys sellainen että sitä ei käsikopelolla mitenkään tunne.
Reikäperien tapauksessa - siis näitä taas vanhempia, ei vasemmalla puolella sijaitsevia - onkin sitten tullut jo availtua enemmänkin ja niissä kyllä käsikopelolla tuntee aivan selvästi milloin siellä alkaa olla remontin tarvetta.
Näissäkin sellaisena huomiona, että nuo uudemmat joissa on lisätty huohotin isoimpana ulkoisena asiana niin tuo välys ei kasva lainkaan samaa tahtia kuin noissa aikaisemmissa joita löytyy vehkeistä jotka on valmistettu ennen vuotta 2010. Niissä on jo ekan kympin jälkeen ihan normaalistikin välystä jonka huomaa ja tuntee ja se on ihan *normaalia*. Näissä _huohotin_ perissä tuo välys alkaa tuntumaan vasta paljon myöhemmin, omalla on nyt 40tkm takana eikä vielä ole tullut mitään käsin huomattavaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
kuinkas se huohotin siellä vähentää huollon tarvetta tai siis laakerin kulumista/rasitusta?
jos se päästää enimmät paineet ulos, niin vanhemmassa perässähän sen pitäisi kuitenkin tulla ulos tavalla tai toisella muutenkin, jos sinne liikaa öljyä on tungettu. ja toisaalta, meneekö huohottimesta kuinka helposti vettä sisään, jos joku oikeasti alkaa leikkimään maailman valloittajaa?
luulis, ettei liika öljy sellaista painetta saa aikaan, että laakeria tuhoaisi taikka välystä aiheuttaisi.. mitähän muuta siinä perässä on muutettu, jos välyksen tulo kestää kauemmin..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
On siellä muitakin ulkoisia eroja havaittavissa. Se osa mihin rengas kiinnittyy on erilainen sekä sen alla oleva kansi jossa päälaakeri majailee. Molemmat näyttää _vahvemmilta_.
Vettähän on aika moni kertonut löytäneensä näistä huohotin peristä eikä vedentuloa ole saatu loppumaan edes niitä kumeja vaihtamalla. Omastani en vettä ole löytänyt.
Edit: Tuossa muutamia kuvia mistä tarkkasilmäisimmät voi bongata näitä eroja.
Viimeksi muokannut: iaj; 04.01.2015 klo 10:12.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
pitänee omaa perää (pyörän) tässä tunnustella, kunhan vaan joskus pääsis (jaksais) tallipäivää pitämään, samalla kaikki öljyt, venat ja jos jarrunesteita koittais vaihella samalla..
tuskin ite alan vaihtamaan, jos jotain löytyy. ennemmin käytän torniossa, kun se on niin lähellä. siellähän on eräs toinenkin gessu käynyt samassa remontissa. ja jos omaan näppituntumaan ei luota, niin ajelee keväällä mutkan, niin saa siellä kokeilla tuntumaa klappiin..
osat muistaakseni ei kyllä hirveitä maksa, jos on alkanut antautumaan. mitähän sillä perällä ja pyörällä nyt on menty, jotain 50-60tkm. enimmäkseen kaks päällä kuitenkin.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kaikki vaihdettavat osat (2xlaakeri, 2xstefa, 2xsuoja ja o-rengas) on 170€ alkuperäisinä BMW osina.
Parin tunnin päästä alkaa yhden -08 gessun perälaakerien vaihto![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Veikkaan Kärcheriä syyksi niiden huohotinperien vesittymiseen. Oman kokemukseni mukaan aina, kun vie painepesulaitteen mopon näköetäisyydelle, niin jo kohta löytyy vettä paikasta, jossa sitä ei ainakaan saisi olla.
015