Otsikon pyörän kardaanista kuuluu lonksuntaa. Mikä menossa rikki, voiko vaihtaa itse, tarviiko spessu työkaluja?
lonksunta kuuluu kun ei ole veto päällä ja laittaa vedon päälle. Esim ruuhka ajossa tulee esille hyvin
Onkos pyörä sinulle uusi? Vai onko lonksunta ilmaantunut tuohon ajan kanssa? Eli haen vaan sitä onko kyseessä "normaali" välys...
<p>2002-2014</p>
Pyörä on uusi. lonksuu kyllä siihen malliin etten pitäisi normaalina. En vaan tiedä yhtään mit'ä siellä on vastassa kun avaa.
Älä nyt ainakaan lähde avaamaan ennenkuin olet kuuntelututtanut tuon kellä hyvänsä R-bemaria ajelevalla. Kyllä noissa välyksiä ja kolinoitakin on. Mikään tyypillinen vika ei mielestäni aiheuta tuon ikäkauden Ärrässä kardaanin "kolinaa". Melkein kolinan pitäisi tulla laatikosta tai kardaanin ristinivelistä. Mahdotontahan vikakaan ei ole ja pyörätkin ovat yksilöitä mutta jos laatikko toimii normaalisti ja takapyörässä ei tunnu välyksiä sivusuunnassa, niin en pidä vikaa todennäköisenä. Avaamaankaan ei kannata rynniä ennenkuin olet perehtynyt tuon rakenteeseen. PekkaVee'ltä saat huoltorompun ja mittaamattoman määrän bokseri-tietoutta, joka tuohon harvinaisempaankin malliin sovellettuna on varmasti valiidia.
<p>2002-2014</p>
Missäpäin asut,voisin käväistä paikalla(Itsellä on tuollainen huollettavana ja päivähoidossa,olisi jollainen näkemys ehkä aiheesta)Voisko sitä videoida ja lähettää mulle esim?
Se jonkinverran kyllä tekee tuota,eli on äänekäs.
Mutta kuulematta paha sanoa.
Tuleeko se ääni,kun käydessä laitat vaihteen päälle.Voisi olla,että kytkin ei ihan irroita kunnolla.
Kuuluuko se ääni,kun takapyörää pyörität vapaalla tai vaihde päällä,käynnissä tai sammuksissa?
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Kannattaa tosiaan verrata toiseen yksilöön tai antaa jollekin bmw-miehelle kokeiltavaksi. Ehjänäkin noissa on jonkinlaista lonksuntaa johon ketjuvetoisella ajellut ei ole tottunut.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
James Bondin C-mallin kardaanin rakenne poikkeaa muista R malleista. On äänekkäämpi ja jopa aluksi hieman hankalampi ajaa ryömintävauhtia. Yritä saada vertaus C-mallin omistajalta...
Fireball
Vantaalla asustelen.
En tosiaan oo ennen kardaani pelillä ajanut, niin tuli vähän yllätyksenä se ääni, mutta hyvä tietää että jonkinlainen ääni kuuluu normaalina.
Ei kuulu ääni kun vaihteen laittaa käydessä.
Tulen viikon päästä Hesaan,jos on ajokelejä,niin ehkä voisi...
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Noi / nää Bemarin vetolinja-asiat oppii kun hetken ajaa. Kohta osaat kytkimellä pehmentää ryömintä-nykimiset ja muutenkin opit vetämään vaihteen sisään sopivasti veto päällä tai alla. Paukku, kolisee... kunnes oppii tuolla ajamaan.
<p>2002-2014</p>
Homma selkisi, kun kävin kokeilemassa pyörää. Hemmo asuu kahden kilometrin päässä minusta Vantaalla.
Ei siinä kardaanissa mitään vikaa ole. 36.000 km ajettu pyörä eikä ajossa kuulu mitään kolinoita. Ainoa kolina kuuluu joskus liikkeelle lähdettäessä ja tuo on ihan normaalia tuolle customille.
Isompi ongelma oli, että en saanut vaihteita toimimaan. Ykkönen ja kakkonen ihan OK, mutta kolmosta ei millään sisään. No se oli kuskin osaamattomuutta. Tuossa customissa on niin toisenlainen ajoasento omaan pyörääni verrattuna, että jalkaa ei voinut pitää siellä tapin ja vaihdevivun välissä vaihtojen välillä, koska vipu ei mennyt tarpeeksi alas saadakseen "kiinni" seuraavasta vaihteesta. Hetken asiaa mietittiin ekan reissun jälkeen. Uusi kokeilu, ottamalla jalkaterä aina sivuun sieltä vaihdepolkimen alta vaihtojen välillä, korjasi asian.
Ei mitään ongelmia vaihtamisessa.
Yritän muistaa tuon seuraavaa C Bemaria ajaessani. Hävettää
Tyhjäkäynti oli hieman liian matala ja pyörä sammui. Säädin sitä hieman, mutta sitten loppui säätövara sieltä kahvasta. Saatiin se kuitenkin aika kohdalleen, joten pyörä ei enää sammu.
Synkat pitäisi vielä tarkistaa. Tai siis imupuolen vuodot. Tuossa pyörässähän kaasuläpät ovat samalla akselilla, joten varsinaista synkkasäätöä siinä ei ole. Jos alipaineet ovat kuitenkin pielessä, niin kyseessä on ilmeisesti joku imupuolen vuoto jommalla kummalla puolella.
Pekka
Ero on tosi suuri.
Bond Bemarissa kaasuläpät ovat samalla akselilla yhdessä läppärungossa, joten ne ovat aina synkassa.
Läppärungossa ei ole myöskään niitä messinkiruuveja tyhjäkäynnin synkan ja kierrosluvun säätöön
Helpoin tapa säätää tyhjäkäyntiä on kaasuvaijerin avulla.
Toinen mahdollisuus säätää tyhjäkäyntiä on säätää se läppärungossa olevalla tyhjäkäynnin säätöruuvilla. Hankalaa, kun pitäisi irrottaa tankki ja vaikka mitä.
Tuo läppärungon kuva selvittänee asiaa.
![]()
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 26.11.2014 klo 20:10.
Pekka
Kyllä sieltä löytyy ohivirtausruuvit, joilla synkronointi / joutokäynnin ehostus säätyy helposti ja nopeasti. Kaasuvaijerin välyksen muuttaminen kantavaksi ei ole oikeaoppinen säätömenetelmä, taikka sinetöityjen ruuvien kääntely.
Ilmakotelon kumeja vaihtaville tiedoksi, mikäli pääsette vaihtamaan kotelon reunuksilla näkyviä kumeja (menee kotelon sisään) niin työ on aika suuri. Puoli pyörää pääsee purkamaan.
Viimeksi muokannut: Klonkku; 27.11.2014 klo 21:29.
Vaikka mulla tavallinen ärrä onkin pääsin tuossa koeajamaan yhtä C:tä ja kun kaveri tiesi että olen noiden boksereiden kanssa pelannut niin pyysi vielä säätämään tyhjäkäynnin ja synkan.
Hetken kesti arvata kuinka c pelaa mutta joo, imuilmakotelossa ovat läppärungot samalla akselilla. Ilmuilmakotelon takapuolella on kaksi mustaa muovista kuusiokolosääturuuvia joilla saa kurkut synkattua. Oli helppo ja simppeli homma. Nämä ruuvit on ainakin hämärässä vaikea löytää jos ei tiedä mitä etsii.
Vaijerin kiristäminen ei varmaan ole oikea tapa.
-- Julius K -- R1200R & XL700v --
'
Kiitos tiedosta.
Pienellä kuuklaamisella tuohon synkkaukseen löytyi kanssa ohjeet.
Tuolla
No saatiin se pyörä kuitenkin käymään tyhjäkäyntiä sillä vaijerisäädöllä eli hieman nostettua tyhjäkäynnin kierroslukua. Pitää varmaan keväällä sitten katsoa toi synkkahomma kanssa.
Meillä on HMPK kerhossa hyvä synkkamittari.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 28.11.2014 klo 21:04.
Pekka
Tuon mielelläni myös oman R 1200 C ruiskut synkronoitaviksi Pekalle, sit joskus kun ajokausi taas alkaa. Viimeksi, reilu vuosi sitten, Pekan toimesta vaihdettiin pyörääni öljyä tihkuva öljynlauhduttimen liitin ja letkut, aika paljon piti pyörää purkaa et pääs käsiks noihin kohteisiin. Kiitos vielä siitä.
Noo joo… tää nyt tämmöstä saivartelua![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pakkanen lauhtuu ja jossain päin Suomea hellekin taitaa lauhtua.. Lauhtua on synonyymi sanoille leudontua ja leppyä. Öljynjäähdytin on minulle(kin) edelleen öljynlauhdutin. Siellähän se oljy hieman lauhtuu, jäähdyttimessä se jäähtyisiJoka tapauksessa öljynlauhdutin-sanaa on moottoripuolella käytetty niin kauan kuin minä muistan.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.