Heittäkääs jotain hintatietoja kiitos!
Puola? Slovakia? Unkari? Romania? Serbia? Bosnia? Kroatia Slovenia?
Nää nyt ainakin kiinnostaa! Ilmeisesti pyöritään siinä 0,6€ - 1€ tasolla noissa kaikissa??
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tämmönen sivusto löytyi ainakin.
http://www.fuel-prices-europe.info/
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Juu tiedän että on nettisivuja joista noita tietoja löytyy. Mutta tiedot pakkaavat olemaan kovasti vanhentuneita!
Itse kattelin www.numbeo.com/gas-prices sivuilta...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jos Euroopan reissu on suunnitteilla, niin eiköhän joku 1,2 €uroa voisi olla hyvä arvaus. Ei se muun Euroopan bensan hinta alle euron uskoakseni monessa paikkaa mene. Tosin Venäjäkin on Eurooppaa.
5000 km reisulla ja 6 litran kulutuksella rahaa menee bensaan 360 €. Siitä voi jo päätellä, että reissun suurimmat rahareiät, tai ainakin kulut joihin voi helpommin vaikuttaa, on majoituksessa, ruoassa ja juomassa.
Edit: Kyllähän tuon ensimmäisen linkin "record date" on tämä päivä ja ainakin Suomen hinta pitää paikkansa. Italian hinta oli viime vuonna aika yllätys eli yli 1,8 €/l.
Edit, edit: Ei kannata ainakaan katupyörillä ajaa Romaniassa tietä E79 välillä Oradea - Deva. Ajelin tuota 200 km pätkää viitisen tuntia viime kesänä. Tiellä massiiviset tietyöt, vain yksi kaista käytössä monin paikoin ja liikennevaloja tämän vuoksi parikymmentä. Tuskin on vielä valmis, kun ei siellä suurta määrää koneitakaan ollut.
Viimeksi muokannut: Nomad; 11.02.2015 klo 19:54.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tankkasin Canazeissa Dolomiiteilla piruuttani 98 E:tä (normaalisti otan 95 E:tä) tankillisen jotta sain muistoksi kuitin sitä. Litrahinta oli 2,03 e/ltr.....ihanan kallista...
![]()
Mie vähän lainaan tätä topizaa, ku haaveissa samat suunnat ku GO-zalla...
Serbia+Bosnia, tuonnehan ei tarvi mitään passia kummempaa? Miten käytännössä, kertokaas käyneet?
Jotaki jännitystä elämään, ku eihän tuolla "keski-juuroopas" rajanylityksiä etes huomaa![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Kyllä ainakin Sebian & Bosnian rajalla passit varmaan pitää näyttää. Ehkä myös Kroatia...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Passi + rekisteriote + green card riittää. Kerran Serbian rajalla tullimies otti passin ja alkoi sitten tivata identicardia, enempää ei englantia osannut. Meni passin kanssa miettimään asiaa eri koppiin 10 minuutiksi ja löi sitten passin kouraan ja viittilöi jatkamaan matkaa, en tiedä odottiko lahjusta vai mistä oli kysymys. Muuten rajanylitykset tuolla menneet sujuvasti. Kosovosta Serbiaan tai toisinpäin en ole mennyt, siinä on ainakin ollut ongelmia.
BMW K1300S -13
Ducati Multistrada 1200S -15
BMW R1200GS -13
BMW K1300S -09
BMW R1200GS -07
BMW R850R -04
Yamaha RD 125 -85
Tunturi Start -??
Serbia ei ole EU:ta joten puhelimella soittaminen on yllättävän kallista, taisi olla 2.30 minuutilta. Kiva huomata jälkikäteen. Turkistakin soittaa halvemmalla kotiin.Serbiassa saadut sakot on maksettava ennenkuin pääsee maasta poista, ainakin rajalla annetun info lappusen mukaan (ei tullut sakkoja niin en tiedä käytännössä).
Viime vuonna ajelin Romaniasta Serbian ja Bosnian kautta Kroatiaan. Passilla selvittiin kaikista ylityksistä, mutta Kroatian puolelle mentäessä kysyivät myös ajokortin sekä rekkarin. Lisäksi tullimies alkoi kokeilemaan takkini toppauksia, mutta se on tarina erikseen..![]()
Rajojen ylityksissä kirjoittivat aina ylös pyörän rekkarin. En ole varma syystä, mutta varmaan tarkkailevat sitä, että sama ajoneuvo myös poistuu maasta.. En ole varma.
Tosiaan noissa maissa soittaminen on tolkuttoman kallista. Kannattanee etsiä semmoinen hotelli jossa ilmainen wlani niin saa soitella netin kautta.
Myös Bosniassa oli semmoista ongelmaa, että kännykän kenttä hävisi aika usein maaseudulla. Kaupungeissa ei ollut kentän kanssa ongelmaa.
Serbiassa isojen teiden varsilla oli muistaakseni melkein pelkästään niitä vihreällä logolla varustettuja huoltsikoita (nimeä en saa päähäni). Niissä bensa oli yllättävän kallista ja ainakin silloin hyllyjen valikoimat olivat kaikki melkein loppuneet. En tiedä miksi, saattoiko olla joku lakko tai vastaava menossa..
Serbiassa ei kannata provosoitua mustien isojen Audien, Bemareiden ja Mersujen ohitteluista. Ajavat joskus aika lujaakin ohi. Samat autot siellä kyttäilee peltojen laidoilla hurjastelijoita..
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960