Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Monta rengaspaine ketjua searchilla löysin mutta en yhtään ketjua talvirenkaiden paineista. Elikkä just vääntelin tuohon omaan ktm 250 exc:hen katunastat alle ja tuli vaan mieleen että minkähänlaiset paineet olis just hyvät?
    Stormilla myytäviin misukoihin näkyivät suosittelevan 0,8 bar paineita ja siellä tais vielä lukea että väärät paineet tuhoaa nastakumit nopeasti. Nuo omat on merkkiä Duro ja siis tosiaan katunastat.
    Ex FZR 600 '89 (lunarissa)
    ZX-9R '03
    EXC Racing 250 '06
  2. #2
  3. #3
    Moroo
    Jos ajat siis enimmäkseen kadulla,paras pitää semmonen "välimuoto" paine.
    Elikkä suositellun (oisko 1.5bar) ja tuon 0,8 välitä.
    Eihän nuo huoltsikoiden mittaritkaan niin älytarkkoja ole,mutta kyllähän se kuluvuus on myös siitä kaasukädestä kiinni
    Varjossa viihtyjä ;)
  4. #4
    Komppaan Jaamania eli ehdottomasti hommaa oma mittari! Toisekseen, riippuu missä ajelet? Spooreissa alle kiloa ja "jutauksissa" ja matkavarustuksessa kahta. Kokeilemalla saat selville sen parhaan purennan.
    Ja huomaa, et pakkasella, elikkäs isot lämpötilavaihtelut vaikuttaa paineisiin raakasti, ellet sitten täytä vedyllä
  5. #5
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Komppaan Jaamania eli ehdottomasti hommaa oma mittari! Toisekseen, riippuu missä ajelet? Spooreissa alle kiloa ja "jutauksissa" ja matkavarustuksessa kahta. Kokeilemalla saat selville sen parhaan purennan.
    Ja huomaa, et pakkasella, elikkäs isot lämpötilavaihtelut vaikuttaa paineisiin raakasti, ellet sitten täytä vedyllä
    Lämpötilan muutos vaikuttaa paineisiin n.0,2-0,3 bar/10 celsiusastetta kohti.
  6. #6
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Lämpötilan muutos vaikuttaa paineisiin n.0,2-0,3 bar/10 celsiusastetta kohti.
    No niin justiin, eli tallista, (+20c ), Kaamaseen, (-20c), ni eikö tuo 1 kpa meinaa sitten mitään ?
  7. #7
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    No niin justiin, eli tallista, (+20c ), Kaamaseen, (-20c), ni eikö tuo 1 kpa meinaa sitten mitään ?
    Meinaa se paljonkin, ei kai kukaan muuta väittänytkään. Hyvän tuo on tietää vaikutus hieman tarkemminkin kuin että vaan "vaikuttaa raakasti".

    Paineiden kyselijällä on tosi kevyt pyörä, joten ihan maantie siirtymillekin lähtisin hakemaan siitä 0.8-1.0bar välistä. Omassa SMC kottaraisessa 0,8 oli aika passeli maantielle.
    Touring
  8. #8
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    No niin justiin, eli tallista, (+20c ), Kaamaseen, (-20c), ni eikö tuo 1 kpa meinaa sitten mitään ?
    100kPa (kilopascal)= 1bar, eli ei 1kPa tosiaan meinaa mitään!
  9. #9
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    100kPa (kilopascal)= 1bar, eli ei 1kPa tosiaan meinaa mitään!

    ...dodii.. baaria, eikäkö paaria tietty tarkoitin....
  10. #10
    TIETÄMYKSENI MUKAAN (*) kovilla paineilla tulee pari ilmiötä. Nappulat (ja nastat) niissä, eivät myötää väännön alla ja nasta tarttuessaan rasittuu enemmän. Enskapiikeillä siis tuho tulee käsittääkseni nopeiten juuri tuosta - nastat vaan taittuvat irti tai poikki. Toinen ilmiö on nastan sisäänpainuminen eli kun rengas ei jousta, iskeytyy nasta kovemmalla voimalla sisäänpäin nastan osuessa kovaan. Molempiin ilmiöihin vaikuttaa paineen lisäksi kumiseos ja rungon joustavuus. Puhut kuitenkin välikelin- tai rallinastasta, jossa nämä ilmiöt ovat todennäköisesti vähäisemmät. Hakisin paineet sellaiseksi, että kumit vähän joustavat. 0,8-1,1bar.


    * Tiettävästi ihmiset ovat ajoittain väärässä.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  11. #11
    Huurus muistanee kuinka kottarainen tarjos jäähilettä myös takana jutaavallekin silloin oli painetta puolentoista kilon luokkaa sekä etunen että takanen ja enskanastalla kumpikin pää. Samanpainosia kait noi on, vaikka ittellä onki yli puolet enämpi kuutioita.

    Mettään toki sitte aivan jotain muuta, jos kehtoo alkaa kikkaileen
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  12. #12
    Lainaa Piece kirjoitti Katso viesti
    Huurus muistanee kuinka kottarainen tarjos jäähilettä myös takana jutaavallekin
    No, silhä miul vieläki sirittää noi silimät, ko net nii tottu siihe....

    ....ja mulla ko ol täyslasti, painavas pyöräs, niin eessä ja takana 2.4,,,,,ja toimi hyin!
  13.  
  14. #13
    Sepä onkin mielenkiintoista että autoissa kehoitetaan lisäämään rengaspainetta talvirenkailla,mp:llä tuppaa olemaan päinvastoin
    mjtee:llä oli kyllä aika hyvä teorianpoikanen
    Varjossa viihtyjä ;)