vaihdoin öljyt pyörään. astia pohjalle jäi hieman metallimujua..pienenpieniä hiukkasia VITTU...joo... öljynputsari oli steriili, ei metallia. olisiko joku ratas saanu siipeensä...kulmat pyöristyy..? ei stana, onko toinen zetorin kone kuolemassa vaihelaatikkovikaan![]()
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Mones öljynvaihto oli?
Jos ei ollut ensimmäinen, niin onko ollut aikaisemmin kiiltävää öljyn seassa?
Pese ne murut eka bensalla. Jos ne sitten veläkin näyttää metallilta, niin…
…et meinaan usko miten öljyinen hiekka tuntuu ja näyttää metallita.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
koneella ajettu jo ainaki 40t. (vaihtokone englannin maasta). koskaan aikaisemmin ei ole ollut ölpän seassa "extraa"...tosin tällä kaudella annettu kunnolla sikaa...eli kone on varmasti ollut tehokkaasti hyötysyhteen osalta ylärekisterissä.. eli kivaa on ollut. pikkasen hirvittää, nimittäin edellinen kone, tai laatikko antautui 4-rattaan kuolemiseen...6-hammasta hävis kehältä. tilanne, jossa 3-vaihteella rajottimelta vaihto 4-vaihteelle ja vaurio. puhdasta tuuria, ettei laatikko silloin leiponu kiinni. piti vaan ihan vitun karmean mekkalan...pajonkos wanha zetori kulkee kolmosella?? riittävästi![]()
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
magneetilla testattu...v#?tu kun tarttuu kiinni stana PER#e ristus joo
eiköhän tää rupee olemaan game over taas kerran![]()
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Ok, mun tallilla meinaan monissa miehin katteltiin öljykepun pohjalla olevaa moottorin pohjasta tippuniutta hiekkaa metallipuruna. Vasta kun huuhtelin löpöllä, niin paljastu punasta, ruskeeta ja harmaata kivimurua…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
tarttuu magneettiin,, talvivaaran lähellä en oo ajellu, enkä ajele,,,joten thats it
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Mun käsittääkseni pieni määrä pientä hippua ei vielä tarkoita totaalikuolemaa. Onko miten isoa lastua? Kuvaa?
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Kyllä pyörän koneesta aina löytyy pikkusen lastua ja epäpuhtauksia. Laatikon rattaista lähtee metalliputua ja kytkimestä epäpuhtauksia. Jos ei lastua tai isompia palasia ei löydy, niin en olisi välttämättä huolissani.
Kun filtterielementti on puhdas, niin suurta syytä huoleen ei liene.
Yks vaihtoehto vois olla öljypohjan irroitus ja mahdollisen imusihdin tutkiminen. Myös öljypohjasta saattaa löytyä lisäinfoa mahdollisista vaurioista.
Täyden varmuuden asiaan saa tietysti vasta purkamalla koneen ja tarkastamalla vaihdelaatikon.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ei onneksi lastuja. Pienenpieniä murusia. Välivapaita löyty kesällä par kertaa....
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Tossahan on ihan normaali vaihteisto ja ei ole normaalia jos "välivapaita" eli siis virheellistä kytkeytymistä esiintyy. Helppo lähtökohta on tarkistaa että itse vaihdepoljinmekanismissa kaikki jouset ja niiden vastinkappaleet ovat ehjiä.
Mut muutoinhan tuo viittaa vahvasti kuluneisiin kytkentähampaisiin tai siirtäjähaarukkaan. Onko tuo kuluminen syy vai seuraus? Sen selvittäminen on tärkeää. Juuri joku katkennut jousi voi esimerkiksi vaikuttaa vaihderummun kerkittymiseen tai polkimen palutumiseen jolloin rumpu jää väärään asentoon ja kytkentä ei onnistu. Myös itse vaihderumpu voi olla uriltaan niin kulunut ettei joku tai jotkut vaihteet kytkeydy oikein eli siirtäjähaarunkan liike ei ole riittävä.
Ilmeisesti vaihde tai vaihteet eivät vielä hypi pois päältä itsestään?
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
vaihteet pysyvät päällä. ainut oireilu on tullut sen jälkeen, kun vaihdoin kytkimen massalevyt. liimautumista ilmenee parin päivän seisonnan jälkeen. tuo johtunee siitä, että en vaihtanut teräksisiä välilevyjä samalla.
pyörällä sen verran ikää, että kun laatikko sanoo ruts---paalaamo kutsuu.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Eipä se liimaantuminen niistä välilevyistä ole kiinni. Pikemminkin massalevyjen muuttunut materiaali (?) tai moottoriöljy niitä kytkimiä liimaa. Se että onko toi normaalia vai ei, niin on vähän kiinni keltä kysyy. Mielestäni jos kone hetken käytyään irroittaa kytkimellä päällä olevan vaihteen, niin se on ihan hyvä.
Sun pyörässä kun on vissiin vielä nestekytkin, niin voipi olla työsylinterissäkin jotain häikkää ettei asetelma vapaudu riittävästi. Toi vois olla myös yksi syy niihin laatikko-ongelmiin?
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha