Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Kuinka kauan moottoriöljy säilyy avaamattomassa astiassa? Hyllyssä on pari avaamatonta gallonaa wanhaa GN4:sta, enkä löydä niistä mitään päiväystä. Ikää purnukoilla on 3-5 vuotta. Oletan että on edelleen ehtaa tavaraa...
    nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Avaamattona tasalämpöisessä paikassa säilyy ilman ongelmia. Avattuna ja vaihtelevassa lämpötilassa / suorassa auringonvalossa huonommin.
    Superbike #7
  3. #3
    Vanhaan juttuun vastausta, eli

    Kun öljy varastoidaan oikeaoppisesti tasalämpöisessä tilassa (alle +50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä. Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena.

    http://teboildiamond.fi/myytteja.php
  4. #4
    Öljy on ollut kymmeniä miljoonia vuosia tuolla maan sisässä. Ei se muutamassa vuodessa tuhoudu.
    Sama juttu koskee myös vettä, sekin on kiertänyt maapallolla kymmeniä miljoonia vuosia, mutta kuitenkin vesipullossa lukee "parasta ennen päivämäärä".
    Pekka
  5. #5
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Öljy on ollut kymmeniä miljoonia vuosia tuolla maan sisässä. Ei se muutamassa vuodessa tuhoudu.
    Sama juttu koskee myös vettä, sekin on kiertänyt maapallolla kymmeniä miljoonia vuosia, mutta kuitenkin vesipullossa lukee "parasta ennen päivämäärä".
    Ehehe.. heikko yritys.
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Öljy on ollut kymmeniä miljoonia vuosia tuolla maan sisässä. Ei se muutamassa vuodessa tuhoudu.
    Sama juttu koskee myös vettä, sekin on kiertänyt maapallolla kymmeniä miljoonia vuosia, mutta kuitenkin vesipullossa lukee "parasta ennen päivämäärä".
    Joo, sieltä maastahan sitä tulee. Onneks noita 10W-40 öljylähteitä on aika paljon kun se tuppaa olemaan yleisimpiä käytettyjä moottoriöljyjä. Niitä esteripohjasia racing-öljylähteitä onkin sitten pirun halvassa ja tän takia niiden hinta on ihan pilvissä. Mutta sitten vasta lirissä ollaankin kun joskus nuo dieselöljy- ja bensalähteet ehtyy...
    Superbike #7
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mutta sitten vasta lirissä ollaankin kun joskus nuo dieselöljy- ja bensalähteet ehtyy...
    Olen kuullut että juuri kohta just melkein on löytymässä isoja nestemäisen vedyn lähteitä, koepumppaukset aloitetaan kuulemma melkein ihan juuri just, on kuulemma ihan selvä juttu tämä, koska jollain autovalmistajalla on jo noita vetyautoja.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Olen kuullut että juuri kohta just melkein on löytymässä isoja nestemäisen vedyn lähteitä, koepumppaukset aloitetaan kuulemma melkein ihan juuri just, on kuulemma ihan selvä juttu tämä, koska jollain autovalmistajalla on jo noita vetyautoja.
    Jo täysin OT kommentti mutta laitan sen silti.
    Keski-Euroopassa on Suomea selvästi enemmän kaasulla toimivia autoja niiden muuttaminen vedyllä toimiviksi ei vaadi enää kovinkaan suuria muutoksia. "Kaikkiin" (varamasti poikkeuksia löytyy) bensakäyttöisiin autoihin voidaan asentaa kaasulaitteisto jolloin myös jokainen besalla käyvä auto on myös mahdollista muuttaa toimimaan vedyllä. Vetyä kun voidaan polttokennojen lisäksi käyttää myös polttomoottorissa.
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo ihan mielenkiintoista tekniikkaa! Vetyä vaan ei saa mistään millään järkevällä tavalla, vedyn tekeminen sähköllä vedestä on energiatuhlausta. Vetyä saa maakaasusta tietty, mutta eikö se kannattasi polttaa ihan kokonaan sitten samalla vaivalla. No, ei mulla muuta tästä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Juvi kirjoitti Katso viesti
    Jo täysin OT kommentti mutta laitan sen silti.
    Keski-Euroopassa on Suomea selvästi enemmän kaasulla toimivia autoja niiden muuttaminen vedyllä toimiviksi ei vaadi enää kovinkaan suuria muutoksia. "Kaikkiin" (varamasti poikkeuksia löytyy) bensakäyttöisiin autoihin voidaan asentaa kaasulaitteisto jolloin myös jokainen besalla käyvä auto on myös mahdollista muuttaa toimimaan vedyllä. Vetyä kun voidaan polttokennojen lisäksi käyttää myös polttomoottorissa.
    Isoimmat ongelmat vedyn käytössä ajoneuvopolttoaineena on onneton energiatiheys ja sen varastoiminen. Nykytekniikalla henkilöautokokoluokan vetytankki vuotaa tyhjäksi noin viikossa ajoit autolla tai et. Suurella todennäköisyydellä vedystä ei tule yleistä liikennepolttoainetta seuraavaan 20 vuoteen ja vielä 50 vuoden päästäkin se lienee aika pienessä osuudessa ajoneuvoja käytössä.
    Superbike #7
  11. #11
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mutta sitten vasta lirissä ollaankin kun joskus nuo dieselöljy- ja bensalähteet ehtyy...
    Höpö höpö. Sitten kun lähteet kuivuu niin ajetaan sähköautolla ja sitäpä saakin pistorasioista.
    Supermoto
  12. #12
    Poistettu
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Höpö höpö. Sitten kun lähteet kuivuu niin ajetaan sähköautolla ja sitäpä saakin pistorasioista.
    Ihan jonkunverran saa patteriteknologia vielä parantua, enneku edes hlöliikenne sähköllä kulkee. Raskaasta kalustosta sekä meri- ja ilmaliikenteestä puhumattakaan. Eikä tota sähkökään rajattomasti ole tarjolla jos nykyinen fissioenergiavastaisuus jatkuu.

    Tai ehkä Emmett Brownin keksimät polttokennotyyppiset minivoimalat kulkee patteriteknologian ohi. Sitäkään ei oikein vielä näy.
  13. #13
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Ihan jonkunverran saa patteriteknologia vielä parantua, enneku edes hlöliikenne sähköllä kulkee. Raskaasta kalustosta sekä meri- ja ilmaliikenteestä puhumattakaan. Eikä tota sähkökään rajattomasti ole tarjolla jos nykyinen fissioenergiavastaisuus jatkuu.

    Tai ehkä Emmett Brownin keksimät polttokennotyyppiset minivoimalat kulkee patteriteknologian ohi. Sitäkään ei oikein vielä näy.
    Öhöm. Tarkoitus olikin jatkaa tuolla Nitrouksen aloittamalla hieman vakavammalla asialinjalla...
    Supermoto
  14. #14
    Poistettu
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Öhöm. Tarkoitus olikin jatkaa tuolla Nitrouksen aloittamalla hieman vakavammalla asialinjalla...
    Kylä mä sen ymmärsin mutta menin vahingossa kirjoittamaan liika vakavasti. Ei oo tapana ;)
  15. #15
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Kylä mä sen ymmärsin mutta menin vahingossa kirjoittamaan liika vakavasti. Ei oo tapana ;)
    Aihe on mielenkiintoinen joten onhan tuohon vakavissaan kirjoittamisen ansaan helppo innostuessaan mennä, tosin tämähän on hieman väärä foorumi siihen...

    Itse yritän pysyä asialinjalla aina ja vaihdella delvacia koneeseen ennen ja jälkeen talvisäilytystä.
    Supermoto
  16. #16
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Itse yritän pysyä asialinjalla aina ja vaihdella delvacia koneeseen ennen ja jälkeen talvisäilytystä.
    jos se talli on normaalin lämmin, mistä se öljy tietää onko nyt talvi ja talvisäilytys? kesällä ilmeisesti öljy voi huolettomammin seisoa pitempiäkin aikoja moottorissa vahingoittamatta sitä, mutta tuo talvisäilytys sitten on pahempi homma..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  17. #17
    Nimerkki Hannula on jo vuonna 2006 kirjoittanut tänne palstalle seuraavaa: Siksi öljyt vaihdetaan ennen talvisäilytystä-keskusteluun.

    " Moottoriöljy olisi hyvä vaihtaa ennen talvisäilytystä, jolloin käytetyn moottoriöljyn sisältämät epäpuhtaudet, öljyyn liuenneet hapot, vesi ja noki poistuvat. Öljynvaihdon jälkeen moottoria tulisi käyttää hieman, jotta tuoreen moottoriöljyn ruosteenestoaineet pääsevät muodostamaan metallipinnoille tiiviin kosteuden estävän suojakerroksen ja vaikuttamaan täydellä teholla.

    Moottoriin pääsee aina kosteutta kondensoitumisen ja polttoaineen palamisen seurauksena. Yhdessä polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syövyttäviä happoja, jotka öljyn on tehtävä vaarattomiksi eli neutraloitava. Lisäksi öljyn on estettävä ruostuminen kosteuden tiivistyessä jäähtyvän moottorin metallipinnoille. Moottoriöljy sisältää pinta-aktiivisia ruosteenestoaineita, jotka peittävät metallipinnat tiiviillä suojakerroksella estäen kosteuden pääsyn niihin.

    Talvisäilytyksen aikana moottoriöljyn sisältävät korroosionestoaineet tekevät tehtäväänsä ja kuluvat siis käyttämättömässäkin moottorissa. Vaikka säilytyspaikka olisi lämmin talli niin moottoriin on aina jäänyt jonkin verran kosteutta öljynvaihdon jälkeenkin. Ainoana ongelmana näen korroosioneston heikkenemisen, muuten öljyn ominaisuudet eivät muutu talvisäilytyksen aikana. Keväällä voisi ensimmäistä vaihtoväliä hieman lyhentää jolloin myös epäpuhtaudet poistuvat moottorista.

    Lähde: Neste Voiteluaineiden tekninen neuvonta "
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Kukaan ei muuten oo mulle kertonu vielä tähän päivään mennessä, että mistä se (palava)rikki tonne öljyn sekaan tulee nykypäivän bensamoottorissa. Eikä muuten ole selittäny sitäkään, että kuinka paljon sitä happoa voi edes teoriassa muodostua tuosta kondensiovedestä (joka haihtuu kun moottori lämpenee) ja rikittömän (<10mg/kg) polttoaineen rikistä (joka pääosin palaa moottorissa).
    Superbike #7
  19.  
  20. #19
    Ajakaa niillä ajovehjeillä vuoje ympäri, niin ei ole tuollaista ongelmaa - eikä tule!