Kuinka kauan moottoriöljy säilyy avaamattomassa astiassa? Hyllyssä on pari avaamatonta gallonaa wanhaa GN4:sta, enkä löydä niistä mitään päiväystä. Ikää purnukoilla on 3-5 vuotta. Oletan että on edelleen ehtaa tavaraa...
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Avaamattona tasalämpöisessä paikassa säilyy ilman ongelmia. Avattuna ja vaihtelevassa lämpötilassa / suorassa auringonvalossa huonommin.
Superbike #7
Vanhaan juttuun vastausta, eli
Kun öljy varastoidaan oikeaoppisesti tasalämpöisessä tilassa (alle +50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä. Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena.
http://teboildiamond.fi/myytteja.php
Öljy on ollut kymmeniä miljoonia vuosia tuolla maan sisässä. Ei se muutamassa vuodessa tuhoudu.
Sama juttu koskee myös vettä, sekin on kiertänyt maapallolla kymmeniä miljoonia vuosia, mutta kuitenkin vesipullossa lukee "parasta ennen päivämäärä".
Pekka
Joo, sieltä maastahan sitä tulee. Onneks noita 10W-40 öljylähteitä on aika paljon kun se tuppaa olemaan yleisimpiä käytettyjä moottoriöljyjä. Niitä esteripohjasia racing-öljylähteitä onkin sitten pirun halvassa ja tän takia niiden hinta on ihan pilvissä. Mutta sitten vasta lirissä ollaankin kun joskus nuo dieselöljy- ja bensalähteet ehtyy...
Superbike #7
Jo täysin OT kommentti mutta laitan sen silti.
Keski-Euroopassa on Suomea selvästi enemmän kaasulla toimivia autoja niiden muuttaminen vedyllä toimiviksi ei vaadi enää kovinkaan suuria muutoksia. "Kaikkiin" (varamasti poikkeuksia löytyy) bensakäyttöisiin autoihin voidaan asentaa kaasulaitteisto jolloin myös jokainen besalla käyvä auto on myös mahdollista muuttaa toimimaan vedyllä. Vetyä kun voidaan polttokennojen lisäksi käyttää myös polttomoottorissa.
Joo ihan mielenkiintoista tekniikkaa! Vetyä vaan ei saa mistään millään järkevällä tavalla, vedyn tekeminen sähköllä vedestä on energiatuhlausta. Vetyä saa maakaasusta tietty, mutta eikö se kannattasi polttaa ihan kokonaan sitten samalla vaivalla. No, ei mulla muuta tästä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Isoimmat ongelmat vedyn käytössä ajoneuvopolttoaineena on onneton energiatiheys ja sen varastoiminen. Nykytekniikalla henkilöautokokoluokan vetytankki vuotaa tyhjäksi noin viikossa ajoit autolla tai et. Suurella todennäköisyydellä vedystä ei tule yleistä liikennepolttoainetta seuraavaan 20 vuoteen ja vielä 50 vuoden päästäkin se lienee aika pienessä osuudessa ajoneuvoja käytössä.
Superbike #7
Ihan jonkunverran saa patteriteknologia vielä parantua, enneku edes hlöliikenne sähköllä kulkee. Raskaasta kalustosta sekä meri- ja ilmaliikenteestä puhumattakaan. Eikä tota sähkökään rajattomasti ole tarjolla jos nykyinen fissioenergiavastaisuus jatkuu.
Tai ehkä Emmett Brownin keksimät polttokennotyyppiset minivoimalat kulkee patteriteknologian ohi. Sitäkään ei oikein vielä näy.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Nimerkki Hannula on jo vuonna 2006 kirjoittanut tänne palstalle seuraavaa: Siksi öljyt vaihdetaan ennen talvisäilytystä-keskusteluun.
" Moottoriöljy olisi hyvä vaihtaa ennen talvisäilytystä, jolloin käytetyn moottoriöljyn sisältämät epäpuhtaudet, öljyyn liuenneet hapot, vesi ja noki poistuvat. Öljynvaihdon jälkeen moottoria tulisi käyttää hieman, jotta tuoreen moottoriöljyn ruosteenestoaineet pääsevät muodostamaan metallipinnoille tiiviin kosteuden estävän suojakerroksen ja vaikuttamaan täydellä teholla.
Moottoriin pääsee aina kosteutta kondensoitumisen ja polttoaineen palamisen seurauksena. Yhdessä polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syövyttäviä happoja, jotka öljyn on tehtävä vaarattomiksi eli neutraloitava. Lisäksi öljyn on estettävä ruostuminen kosteuden tiivistyessä jäähtyvän moottorin metallipinnoille. Moottoriöljy sisältää pinta-aktiivisia ruosteenestoaineita, jotka peittävät metallipinnat tiiviillä suojakerroksella estäen kosteuden pääsyn niihin.
Talvisäilytyksen aikana moottoriöljyn sisältävät korroosionestoaineet tekevät tehtäväänsä ja kuluvat siis käyttämättömässäkin moottorissa. Vaikka säilytyspaikka olisi lämmin talli niin moottoriin on aina jäänyt jonkin verran kosteutta öljynvaihdon jälkeenkin. Ainoana ongelmana näen korroosioneston heikkenemisen, muuten öljyn ominaisuudet eivät muutu talvisäilytyksen aikana. Keväällä voisi ensimmäistä vaihtoväliä hieman lyhentää jolloin myös epäpuhtaudet poistuvat moottorista.
Lähde: Neste Voiteluaineiden tekninen neuvonta "
^Kukaan ei muuten oo mulle kertonu vielä tähän päivään mennessä, että mistä se (palava)rikki tonne öljyn sekaan tulee nykypäivän bensamoottorissa. Eikä muuten ole selittäny sitäkään, että kuinka paljon sitä happoa voi edes teoriassa muodostua tuosta kondensiovedestä (joka haihtuu kun moottori lämpenee) ja rikittömän (<10mg/kg) polttoaineen rikistä (joka pääosin palaa moottorissa).
Superbike #7