Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Olin jo tilaamassa uutta takakumia, kun takarengas ei ole pitänyt paineita ja ajattelin kumin olevan jostain rikki. Pestyäni pyörän talvisäilöön videssä huomasin tuurilla, että vanteeseen jäänyt pesuvesi kupli ja ilmeisesti vanteessa on todella pieni reikä, josta ilma vuotaa. Reikää ei edes näe paljaalla silmällä, mutta niin vaan sieltä ilmaa läpi tuli. Todennäköisesti takajarrulevystä lentänyt joku kappale vauhdilla, joka tehnyt vanteeseen reiän.

    Kysymys onkin että voinko vaan hitsauttaa vanteen reiän kiinni? Kyseessä on Suzuki SV 1000s alumiininen takavanne.
    CBR1000RR
    ex
    Suzuki SV 1000S
    Yamaha TZR 250
  2. #2
    Vaiko hiusmurtuma vanteessa? Ajettu joskus johonkin isoa kovaa? Jos näin, niin ihan oman turvallisuuden takia vanne vaihtoon.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  3. #3
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Vaiko hiusmurtuma vanteessa? Ajettu joskus johonkin isoa kovaa? Jos näin, niin ihan oman turvallisuuden takia vanne vaihtoon.
    Pyörä ollut itsellä vaan viime kesän, enkä itse ainakaan ole sitä kolhinut mihinkään, mutta ulkoisesti ei näy mitään vauriota. Pitää tutkia vielä tarkemmin, kun saa vanteen irti.
    CBR1000RR
    ex
    Suzuki SV 1000S
    Yamaha TZR 250
  4. #4
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa spaideri kirjoitti Katso viesti
    Todennäköisesti takajarrulevystä lentänyt joku kappale vauhdilla,
    Jarrulevy ei niin kovaa kyytiä pyöri että siitä mitään lentäisi tarpeeksi kovalla voimalla. Mut kyllä mä kattelisin uutta käytettyä vannetta tain jotain kuka pystyy tutkimaan vanteen ja ammattitaidolla korjaamaan jos mahdollista. Äkkiä vaan saattaa tulla vanne eBaystä edullisemmalla. Tavallaan vois ajatella että jos vanteessa on murtuma tai halkeama, niin onko se ainut huono kohta siinä vanteessa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #5
    Mahdollisesti pelkkä valuhuokonen, josta vuotaa. Jos ei löydy halkeamaa tai murtumia, niin laitat sisälle sikamassaa tiivisteeksi ja ajat sen kummemmin murehtimatta auringonlaskuun.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  6. #6
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jarrulevy ei niin kovaa kyytiä pyöri että siitä mitään lentäisi tarpeeksi kovalla voimalla. Mut kyllä mä kattelisin uutta käytettyä vannetta tain jotain kuka pystyy tutkimaan vanteen ja ammattitaidolla korjaamaan jos mahdollista. Äkkiä vaan saattaa tulla vanne eBaystä edullisemmalla. Tavallaan vois ajatella että jos vanteessa on murtuma tai halkeama, niin onko se ainut huono kohta siinä vanteessa.
    Pyörimisnopeus riittäisi kyllä heittämään rojua riittävällä voimalla. Mitään riittävän massiivista noilla nopeuksilla sieltä jarrulevyltä ei voi lentää ilman että tuon huomaisi välittömästi ja heti kappaleen irrotessa levystä
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  7. #7
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Mahdollisesti pelkkä valuhuokonen, josta vuotaa. Jos ei löydy halkeamaa tai murtumia, niin laitat sisälle sikamassaa tiivisteeksi ja ajat sen kummemmin murehtimatta auringonlaskuun.
    No huh huh. Rengasta ei voi kamelinpaskalla paikata, mutta risaan vanteeseen riittää sika...
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #8
    Valuhuokonen voi olla syynä. Ostin aikoinaan uudet alumiinivanteet autoon ja yhdessä oli vuoto vanteen puolan kautta.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Pyörimisnopeus riittäisi kyllä heittämään rojua riittävällä voimalla. Mitään riittävän massiivista noilla nopeuksilla sieltä jarrulevyltä ei voi lentää ilman että tuon huomaisi välittömästi ja heti kappaleen irrotessa levystä
    En usko, renkaan ulkokehä kulkee maantienopeuksissa sen 33 metriä sekunnissa, en nyt bussissa ala laskeen miten paljon parikytsenttisen jarrulevyn ulkokehä etenee. Muta heitetään nyt vaikka 10 metriä sekunnissa. Ei tollanen kovan tuulen nopeudella lentävä pala mitään reikää vanteeseen tee.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    No huh huh. Rengasta ei voi kamelinpaskalla paikata, mutta risaan vanteeseen riittää sika...
    ? Mikä tässä on ongelma?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  11. #11
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    En usko, renkaan ulkokehä kulkee maantienopeuksissa sen 33 metriä sekunnissa, en nyt bussissa ala laskeen miten paljon parikytsenttisen jarrulevyn ulkokehä etenee. Muta heitetään nyt vaikka 10 metriä sekunnissa. Ei tollanen kovan tuulen nopeudella lentävä pala mitään reikää vanteeseen tee.
    Kuten sanoinkin, mitään niin massiivista ei tuolta jarruista voi irrota että se vanteen rikkoo. Itse laskeskelin vähän kovemmille nopeuksille noita mutta kyllä sieltä vielä 200km/h (200mm jarrulevyn kehän nopeus ~18,1m/s) vauhdissakin saa lähteä koko levy ja satulakin ennen kuin vaurioita saattaisi syntyä. Ja tuossa kohtaa onkin sitten jo paljon muuta mietittävää kuin ilmaa vuotava vanne

    Tuossa tosin pitää huomioida sekin että jos kappale irtoaa suoraan taaksepäin on törmäysnopeus itseasiassa jo lähes 74m/s
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  12. #12
    Laita vanne korjattavaksi tuonne nyt, kun kausi on ohi. Tutuilla hyviä kokemuksia ja korjaushinnat edullisia.

    http://www.l-weld.fi/vanteet.html
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  13. #13
    Sisäpuolelle täytyy kurkata joka tapauksessa, niin ota kumi pois ja tutki löytyisikö selitys jopa aivan visuaalisesti. Siis, että onko kyse vaarallisesta murtumasta vai vain harmillisesta valuvirheestä. Sikamälli kumin ilmatilassa on aika raskas, mutta onteloon jähmettyvää ainetta voisi keksiä. Railon kanssa hommaisin uutta vannetta.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  14. #14
    Poistettu
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Tuossa tosin pitää huomioida sekin että jos kappale irtoaa suoraan taaksepäin on törmäysnopeus itseasiassa jo lähes 74m/s
    Jos sinä seisot avoautossa ja heität palloa vaikkapa 20 m/s. Unohdetaan ilmanvastus. Auto etenee 72km/h eli 20m/s. Heität palloa eteenpäin, mikä on pallon nopeus kädestä irtoamisen jälkeen a) autoon verrattuna b) maahan verrattuna. Entä samat kun heität palloa taaksepäin?

    Oon kaatumalla paskonu yhdet kisapyörän vanteet. Ei muuten siinä vaiheessa enää ihan vanteenvaihdolla selviä. Loppumopokin on aika vaihtokunnossa. Eri asia on sitten jos tuohon SV:n on joskus eksynyt vanne kolaripyörästä. Eiköhän tuossa ole ihan valuhuokonen, jos ulkoisia jälkiä ei vanteessa ole. Ja silloin sen voi paikata. Hitsaus osaavalla on varmaan paras, mutta itse paikkaisin jollain liimamassalla sisäpuolelle.
  15. #15
    Kiitos vinkeistä. Seuraavaksi vanne ja kumi irti, niin pääsee paremmin tutkimaan. Valuvika kuulostaa todennäköiseltä, kun ulkoisia vaurioita ei näy, mutta pitää tutkia tarkkaan.
    CBR1000RR
    ex
    Suzuki SV 1000S
    Yamaha TZR 250
  16. #16

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Täällä pääsee oikein viihtyisästi käsiksi fysiikan ja metalurgian mielenkiintoiseen maailmaan. Millä suksella ei voi hiihtää? -No Järvisellä. No niin ja asiaan....

    Koita katsoa heittokellolla, että onko vanteessa kuinka paljon heittoa? Jos et sellaista omista, niin takapyötä vaan ylös ja vaikka ihan silmällä katsoo, että onko vanne pyöriessä soikea. Yli millin säteisheitto ottaa oikeasti jo silmäänkin. Vajaa 3mm säteellä heittävää vannetta en heti huomannut ajossa vialliseksi, mutta tuli oittua lämmön ja kumilekan kanssa suoraksi.

    Tarvittava voima on sitten sellaista, että mikään pyörästä vauhdissa irtoava kalikka ei varmasti murra edes heikkoa valu vannetta. Vanteita kuluneena kesänä meni kaatumalla soikeaksi 3 kpl, joista ainoastaan yhteen tuli pitkä halkeama pituus suunnassa. Tässä tapauksessa säteisheittoa oli noin 5cm. Kaksi muuta selvisi terävillä vekeillä ilman halkeamia, mutta vanteita niistä ei enää uskalla alkaa tekemään.

    Huokosen paikkaamiseen käyttäisin koosta riippuen pelkkää sika massaa tai sitten täyttö kemiallisella metallilla ilma puolelta ja siihen päälle siivu sikaa. Hyvä siitä tulee
  17. #17
    Vuotoon voi laittaa sisäpuolelle epoksihartsia. Imeytyy huokosiin, on kestävää ja kevyttä. Sillä on tiivistetty mm. auton levennettyjen peltivanteiden hitsaussaumat.
  18. #18
    Ilmanpaine aiheuttaa vanteeseen luokkaa 4000 - 5000kg voiman sisäänpäin, eli vahva on. Ei luulisi pikkukivien tms. rikkovan vannetta. Jos ei kolhuja näy on se varmaankin valuhuokonen.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  19. #19
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Sen verran vielä lisäystä tuohon vanteen mittaukseen, että 2mm säteisheitto ja 2mm sivuttaisheitto on vielä tehtaan toleranssin sisällä.
    Superbike #7
  20. #20
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Sen verran vielä lisäystä tuohon vanteen mittaukseen, että 2mm säteisheitto ja 2mm sivuttaisheitto on vielä tehtaan toleranssin sisällä.
    Ilmeisesti siis +/- 1mm? +/-2mm oli jo sellainen heitto XT:ssä, että teki syklistä väpätystä pyörään. Pinnavanteet on siitä kätevät, että oikaisu on helppoa.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  21. #21
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa mjtee kirjoitti Katso viesti
    Ilmeisesti siis +/- 1mm? +/-2mm oli jo sellainen heitto XT:ssä, että teki syklistä väpätystä pyörään. Pinnavanteet on siitä kätevät, että oikaisu on helppoa.
    Muistelen, että säteessä toi 1mm eli halkaisijassa 2mm. Sivuheiton muistelen Hondan manuskassa olleen tuo 2mm.
    Superbike #7
  22. #22
    Öö... Miten heitto voi olla halkaisijassa?
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  23. #23
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti
    Öö... Miten heitto voi olla halkaisijassa?
    Vanne on soikea...?
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  24. #24
    On olemassa kiero vanne ja soikea vanne...
  25. #25
    Juu eiku ajattelin että kellolla kun mitataan, niin heitto on aina säteessä. Yhdessä tai useammassa kohtaa. Olkoon sitten soikio, kolmio tai stop-merkki.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  26. #26
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti
    Öö... Miten heitto voi olla halkaisijassa?
    Selventäskö tää:
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Superbike #7
  27. #27
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Vanne on soikea...?
    Voi heittoa olla vaikka vanne olisi täysin pyöreä ja suora, jos keskitys heittää. Tosin valuvanteissa ei liene niin yleistä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  28.  
  29. #28
    Eihän tuota kuvaa katsoenkaan esim. -1 heitto säteessä ole -2 halkaisijassa. Mittapiste on kuitenkin akselissa. Toki mitattava kohta kiertää kehää jonka halkaisija on -2, mutta sehän on merkityksetön mitta jos toleransseista puhutaan.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A