Olin jo tilaamassa uutta takakumia, kun takarengas ei ole pitänyt paineita ja ajattelin kumin olevan jostain rikki. Pestyäni pyörän talvisäilöön videssä huomasin tuurilla, että vanteeseen jäänyt pesuvesi kupli ja ilmeisesti vanteessa on todella pieni reikä, josta ilma vuotaa. Reikää ei edes näe paljaalla silmällä, mutta niin vaan sieltä ilmaa läpi tuli. Todennäköisesti takajarrulevystä lentänyt joku kappale vauhdilla, joka tehnyt vanteeseen reiän.
Kysymys onkin että voinko vaan hitsauttaa vanteen reiän kiinni? Kyseessä on Suzuki SV 1000s alumiininen takavanne.
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Vaiko hiusmurtuma vanteessa? Ajettu joskus johonkin isoa kovaa? Jos näin, niin ihan oman turvallisuuden takia vanne vaihtoon.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jarrulevy ei niin kovaa kyytiä pyöri että siitä mitään lentäisi tarpeeksi kovalla voimalla. Mut kyllä mä kattelisin uutta käytettyä vannetta tain jotain kuka pystyy tutkimaan vanteen ja ammattitaidolla korjaamaan jos mahdollista. Äkkiä vaan saattaa tulla vanne eBaystä edullisemmalla. Tavallaan vois ajatella että jos vanteessa on murtuma tai halkeama, niin onko se ainut huono kohta siinä vanteessa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mahdollisesti pelkkä valuhuokonen, josta vuotaa. Jos ei löydy halkeamaa tai murtumia, niin laitat sisälle sikamassaa tiivisteeksi ja ajat sen kummemmin murehtimatta auringonlaskuun.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Valuhuokonen voi olla syynä. Ostin aikoinaan uudet alumiinivanteet autoon ja yhdessä oli vuoto vanteen puolan kautta.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
En usko, renkaan ulkokehä kulkee maantienopeuksissa sen 33 metriä sekunnissa, en nyt bussissa ala laskeen miten paljon parikytsenttisen jarrulevyn ulkokehä etenee. Muta heitetään nyt vaikka 10 metriä sekunnissa. Ei tollanen kovan tuulen nopeudella lentävä pala mitään reikää vanteeseen tee.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kuten sanoinkin, mitään niin massiivista ei tuolta jarruista voi irrota että se vanteen rikkoo. Itse laskeskelin vähän kovemmille nopeuksille noita mutta kyllä sieltä vielä 200km/h (200mm jarrulevyn kehän nopeus ~18,1m/s) vauhdissakin saa lähteä koko levy ja satulakin ennen kuin vaurioita saattaisi syntyä. Ja tuossa kohtaa onkin sitten jo paljon muuta mietittävää kuin ilmaa vuotava vanne
Tuossa tosin pitää huomioida sekin että jos kappale irtoaa suoraan taaksepäin on törmäysnopeus itseasiassa jo lähes 74m/s![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Laita vanne korjattavaksi tuonne nyt, kun kausi on ohi. Tutuilla hyviä kokemuksia ja korjaushinnat edullisia.
http://www.l-weld.fi/vanteet.html
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Sisäpuolelle täytyy kurkata joka tapauksessa, niin ota kumi pois ja tutki löytyisikö selitys jopa aivan visuaalisesti. Siis, että onko kyse vaarallisesta murtumasta vai vain harmillisesta valuvirheestä. Sikamälli kumin ilmatilassa on aika raskas, mutta onteloon jähmettyvää ainetta voisi keksiä. Railon kanssa hommaisin uutta vannetta.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Jos sinä seisot avoautossa ja heität palloa vaikkapa 20 m/s. Unohdetaan ilmanvastus. Auto etenee 72km/h eli 20m/s. Heität palloa eteenpäin, mikä on pallon nopeus kädestä irtoamisen jälkeen a) autoon verrattuna b) maahan verrattuna. Entä samat kun heität palloa taaksepäin?
Oon kaatumalla paskonu yhdet kisapyörän vanteet. Ei muuten siinä vaiheessa enää ihan vanteenvaihdolla selviä. Loppumopokin on aika vaihtokunnossa. Eri asia on sitten jos tuohon SV:n on joskus eksynyt vanne kolaripyörästä. Eiköhän tuossa ole ihan valuhuokonen, jos ulkoisia jälkiä ei vanteessa ole. Ja silloin sen voi paikata. Hitsaus osaavalla on varmaan paras, mutta itse paikkaisin jollain liimamassalla sisäpuolelle.
Kiitos vinkeistä. Seuraavaksi vanne ja kumi irti, niin pääsee paremmin tutkimaan. Valuvika kuulostaa todennäköiseltä, kun ulkoisia vaurioita ei näy, mutta pitää tutkia tarkkaan.
CBR1000RR
ex
Suzuki SV 1000S
Yamaha TZR 250
Täällä pääsee oikein viihtyisästi käsiksi fysiikan ja metalurgian mielenkiintoiseen maailmaan. Millä suksella ei voi hiihtää? -No Järvisellä. No niin ja asiaan....
Koita katsoa heittokellolla, että onko vanteessa kuinka paljon heittoa? Jos et sellaista omista, niin takapyötä vaan ylös ja vaikka ihan silmällä katsoo, että onko vanne pyöriessä soikea. Yli millin säteisheitto ottaa oikeasti jo silmäänkin. Vajaa 3mm säteellä heittävää vannetta en heti huomannut ajossa vialliseksi, mutta tuli oittua lämmön ja kumilekan kanssa suoraksi.
Tarvittava voima on sitten sellaista, että mikään pyörästä vauhdissa irtoava kalikka ei varmasti murra edes heikkoa valu vannetta. Vanteita kuluneena kesänä meni kaatumalla soikeaksi 3 kpl, joista ainoastaan yhteen tuli pitkä halkeama pituus suunnassa. Tässä tapauksessa säteisheittoa oli noin 5cm. Kaksi muuta selvisi terävillä vekeillä ilman halkeamia, mutta vanteita niistä ei enää uskalla alkaa tekemään.
Huokosen paikkaamiseen käyttäisin koosta riippuen pelkkää sika massaa tai sitten täyttö kemiallisella metallilla ilma puolelta ja siihen päälle siivu sikaa. Hyvä siitä tulee![]()
Vuotoon voi laittaa sisäpuolelle epoksihartsia. Imeytyy huokosiin, on kestävää ja kevyttä. Sillä on tiivistetty mm. auton levennettyjen peltivanteiden hitsaussaumat.
Ilmanpaine aiheuttaa vanteeseen luokkaa 4000 - 5000kg voiman sisäänpäin, eli vahva on. Ei luulisi pikkukivien tms. rikkovan vannetta. Jos ei kolhuja näy on se varmaankin valuhuokonen.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Sen verran vielä lisäystä tuohon vanteen mittaukseen, että 2mm säteisheitto ja 2mm sivuttaisheitto on vielä tehtaan toleranssin sisällä.
Superbike #7
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Öö... Miten heitto voi olla halkaisijassa?
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Juu eiku ajattelin että kellolla kun mitataan, niin heitto on aina säteessä. Yhdessä tai useammassa kohtaa. Olkoon sitten soikio, kolmio tai stop-merkki.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
Eihän tuota kuvaa katsoenkaan esim. -1 heitto säteessä ole -2 halkaisijassa. Mittapiste on kuitenkin akselissa. Toki mitattava kohta kiertää kehää jonka halkaisija on -2, mutta sehän on merkityksetön mitta jos toleransseista puhutaan.
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A