Kuulin juuri että Daimler on ostanut 25% MV Agustasta. Isoilla saksalaisilla tuntuu olevan kassa kunnossa, pienet ostokset ei tasetta heilauta.
Mielenkiintoista profiilin nostatusta vai miksi tuota nyt voisi arvioida. BMW:llä on omat pyörät, VAG:lla Ducati ja nyt Mesellä MV Agusta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jännä trendi joo.
Humumylly tietää kertoa että FCA (Fiat Chrysler Automobiles) harkitsee Piaggion ainakin osittaista ostamista.
Pegaso IE
Jossain taisi lukea että 25%:n hinta oli 30miljoonaa euroa. Melko varmasti Daimler ostaa kopiopaperiakin vuosittain isommalla summalla. Daimlerin liikevaihto on ollut 114miljardia (2012) ja liikevoitto 6,5miljardia.
Liiketoiminnassa ei Daimler mitään saavuta. Mutta kaippa imagon laajennus 2-pyöräisiin vaan on niin tärkeä. Kivaahan tässä on se, että uskoisin MV-Agustan palaavan SBK-areenoille jatkossa aika eri panostuksin kuin mihin aiemmin on ollut mahdollisuus, ehkä jopa MotoGP siintää villeimmissä kuvioissa. Mersulla raha riittää aika komeesti noihin touhuihin.
Huhuja Daimlerin mielenkiinnosta on pyörinyt jo ainakin viime keväästä asti.
Maailmalla pyörivien arvailujen mukaan nyt voisi olla kyse siitä että Castiglionet myisivät Daimlerille vähemmistöosuuden yhtiöstä. Mitenkään ainutlaatuistahan tuo ei olisi, Castiglionen perhe on aiemminkin tehnyt aikamoisia operaatioita yhtiön omistuksen kanssa.
Jos tässä on perää, voi olla että EICMAssa kerrotaan julkisuuteen jotakin.
Eikös Harley-Davidson ostanut MV Agustan joskus viisi vuotta sitten, mutta myi sen sitten jonnekin?
Tarkkaan en muista, miten kaikki kävi.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Joku pari sataa miljoonaa HD taisi tuossa pistää haisemaan. Ja ennen sitä noi osakkeet kävi Malesiassa kovin samankaltaisin seurauksin.
Noiden omistusjärjestelyjen osalta joo, muuten tuntuu homma olevan vähän mitä sattuu jos kolmen vuoden välein käydään konkurssin partaalla.![]()
Viimeksi muokannut: Ratt; 31.10.2014 klo 15:53.
Olikos HD:llä jotain lehmänkauppoja aikoinaan gagivan kanssa kun muistelen että piikkinen olis ollut hd:n logolla aikoinaan?
Piti oikein kaivella muistin varoiksi.
http://www.bikez.com/motorcycles/har...t_125_1977.php
http://www.bikez.com/motorcycles/har...s_125_1977.php
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Mielestäni ainakin kone oli gagivalta silloin.
Ei tainnut muisti pettää.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cagiva
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Tuon http://www.motouutiset.fi/fi/moottor...t/uutiset/1369 mukaan ostaja olisi ollut tarkemmin Mesen AMG. Vähän onnahtaa nuo kaupan kerrotut perustelut mutta mitäpä siitä. Tuskin AMG Mesen ostajaa kiinnostaa onko samassa tallissa joku MV Agusta tai ei, moni tuskin edes tietää mikä se on... Volsun, Bemarin, ja Mesenkin mittakaavassa pyörätouhu on ainakin taloudellisesti kaikissa suhteissa ihan marginaalista joten oiskohan ostettu ihan varmuuden vuoksi, kun muillakin on....
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
MV Agustaan tarinaan kietoutuu monta nimeä.
Perustajana aatelinen Agusta, alku ilmailubusineksessa, esim helikopterit. Kehittyi sittemmin ehkäpä kaikkein legendaarisimmaksi, himotuimmaksi mp-merkiksi mitä milloinkaan on ollut. Pitkälti kilpailumenestyksestä johtuen. 70-luvun loppuun mennessä firman toiminta kuitenkin hiipui pois. Myöhemmin Castiglionit osti oikeudet nimeen.
Aermacchi oli ihan toinen firma, vaikka silläkin juuret ilmailuteollisuudessa, niinkuin nimestä voi päätellä. 50-luvulla Harley-Davidson osti A: n jotta mallistoa saisi laajennettua raskaista V2-jyristä kevyempään suuntaan. Tältä ajalta perua myös H-D:n ainoa tt/rr -mestaruus. 70-luvulla HD luopui omistuksesta, ostajana Gagiva.
Gagiva oli veljekset Castiglioni firma, joka menestyi hyvin Aermacchi-kaupan jälkeen. Ryppääseen osteltiin muitakin hankaluuksiin ajautuneita; Ducati, Husqvarna, MV Agusta tunnetuimmat. Jossain vaiheessa oli jopa 500 cc-luokan maailmanmestaruus lähellä. Varmaan oltiin kuitenkin kasvettu holtittomasti ja tuli takapakkia.
Ducatin ym. myynnistä saatiin hilloa, jolla pystyttiin uudelleenlanseeraamaan pöytälaatikossa maannut Agusta.
Tällävälin H-D oli noussut kanveesista tekijäksi joka hallitsi cruisereiden markkinoita niin isosti että lisäkasvu jo vaikeaa. Tuotetarjonnan levittämistä haettiin. Fuusiosta KTM:n kaa ilmeisesti keskusteltiin mutta ei toteutunut. MV Agusta sit ostettiin. Kuriositeettinä ilmeisesti kauppaan kuului sama tehdaskiinteistö jonka HD oli omistanut jo kertaalleen vuosikymmeniä aiemmin Aermacchi-aikoina. No, tuli 2000-luvun laskusuhdanne & Harrikalle uusi pomomies. Pikavauhdilla Buell lopetettiin ja Agusta myytiin takaisin.
Ja nyt siis Mersu kehissä. Kait siinä ajatellaan että raha- & teknologiapanostuksella saadaan luxus-brändi, joka vois tuottaakkin. Mutta nappikauppaaMersun skaalassa. Ehkä kyseessä enemmänkin saksalaisten automerkkien nokittelu.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Supermoto
Tässähän sitä mustaa valkoisella: http://www.mvagusta.it/en/news/merce...e-cooperation/
Firmasta mä puhuin, en perheestä. Pahimpana aikana ~5 vuotta sitten agusta teki 3,5 milj. euroa tappiota kuukaudessa liikevaihdon ollessa 30 milj. euroa vuodessa. Sen jälkeen on toki kelkka käännetty ja ilmeisesti tän amg-kaupan taustalla taloudelliset syyt eivät ole läheskään yhtä isossa roolissa kuin hd ja proton kaupoissa.
Joo ne on Aermacchin vanhat lentovenetuotannon tiilihallit siinä järvenrannassa.
Hallien päistä meni rampit suoraan jortaaniin edellämainitusta syystä.
Huvittavasti jotka tulevat autolla töihin saavat jättää roiskeensa päällystämättömälle laanille, mutta prätkille ja fillareille on katettu varasto, että eivät likaannu jos vaikka sataa
Vähemmän yllättävästi raitti joka sinne menee on via Giovanni Macchi.
Kävin siellä tuossa keväällä ihan pällistelemässäkin pattien kasaamista ja dynottelua.
Tuossa joku viikko sitten vaan satoi ihan pirusti, kun meidän uutisissakin oli juttua maanvyöryistä yms. ja samoilla lämpöisillä em. halleille tulvi vettä joten tuotanto voi vähän yskiä ennenkuin kaikki sähköt yms. saadaan taas kuntoon.
Jo keväällä alkoi kova huhumylly kun Agustalta tuli mainoksia joissa oli pikku Rosberg rissaamassa erilaisilla AMG meseillä ja Brembrem Bianchi ajeli taas eri Agustoilla.
Anekdoottina mainittakoon että tehtaan nykyinen nuorehko patruuna Giovanni Castiglioni lasetti menemään C63AMGllä jo vuosia sitten.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Pitääkin kehua että 45 roplatus vaihtaessa, ainankin orggis mölypöntöillä, on kerrassaan riemastuttava.
En tiedä onko jo AMG ruplat jonossa, mutta Leon Camier kirjoitti vast'ikään kontrahdin ja ajaa Agustalla WSBKta pari seuraavaa kautta.
Jules Clusel ja Lorenzo Zanetti rissaavat F3 selässä supersporttia.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-