Tämä on tämä maailman kaikkien ajoneuvofoorumien eniten kysytty kysymys, mutta kysyn silti.
Houkuttaa ostaa halvemman pään V2 urheilu-Aprilia arkimopoksi. Nettimotosta löytyy alle 4k€ luokasta aika paljon noita otsikon vehkeitä.
Olen mielestäni kääntänyt internetin kohtuu hyvin ylösalaisin, enkä ole kovin runsaita haukkuja löytänyt tekniikan luotettavuudesta. Onko ne niin hyviä? Mitä niistä menee rikki jos menee? Mitä kannattaa tarkastaa ostaessa? Olen siinä ymmärryksessä että yllä mainituissa perusmoottori on sama, pienia softa- ja hengityseroja lukuunottamatta.
1) Takajarru, ei toimi kunnolla. Ilmaamalla AF1-foorumilla olevien ohjeiden mukaan toimii jotenkin. Tarkista, ettei ole kärynnyt omistajan tehdessä fiksiä jarrulle säätämällä takajarrun pääsylkän työntötankoa liian tiukaksi. Oikea fiksi on sijoittaa pääsylkkä jalkatappisarjan vaihdon yhteydessä muualle.
2) Katso, että alkuperäinen starttirele on vaihdettu 150 A versioon.
3) Latausliittimet. Ainakin oikean takakatteen alla oleva ruskea liitin pitää tarkistaa, ja mielellään ohittaa kolvaamalla/ vaihtaa. Toinen tärkeä liitin on koneen oikealla puolella oleva tynnyrimäinen valkoinen liitin. Käytä se ainakin auki ja spraytä sekaan. Tsekkaa myös maaliittimet (puhdista) rungon oikealla puolella, starttireleen liittimet ja akun liittimet.
4) Kunnon akku. Huono akku/ huono latausjärjestelmä tuhoaa startin vapaakytkimen huonoissa starteissa. Jos kuuluu repivää ääntä startatessa on vapaakykä menossa.
5) Ajan myötä polttoainepumpun letkuista se lyhyempi menee huonoksi, joten vaihda se filtterin yhteydessä. Ohjeet AF1-foorumilta (tarvikkeet saa Motonetistä ja vaikka Dunlop Hiflexistä). Ilmenee pyörän takkuamisella, kun polttoaineen paine ei ole se, mitä pitää.
Mopon saa toimimaan entistä hienommin tekemällä putkistoon ns. collector modin (väliputken modaus), laittamalla varhaisen millen ilmaboksin sisääntulon (30€), ja tilaamalla Gabrolta (AF1-foorumi) lastun 70-100 €. Jos jättää putken modaamatta, kannatta nuo kaksi muuta halpaa muutosta tehdä kuitenkin.
Ai niin, Falcon takapamppu on aika susi. Tuonoon/ Milleen kannattaa hommata käytety öölari ja kunnostaa, jos meinaa ajaa reippaamminkin. Toinen vaihtoehto on esimerkiksi uusi Nitronin pamppu. Tuonon/ Millen öölari ei mene Falcoon linkustoa vaihtamatta.
Linkki alkuunpääsemiseksi
Summa summarum: lataus, akku, sähköliittimet. Ei siis ihan perushonda.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuo vikalista kuulostaa melkein liian vaivattomalta. No, katsotaan mitä niitä löytyy.
Mikäs sen Sachsin huollettavuudessa on ongelma? Eikö saa tiivisteitä vai mikä?
Luulen että Valinta ajautuu tuonne Mille/Tuono akselille, mutta toisaalta Falcoja näkyy olevan hitusen halvemmalla ja ne on (ehkä) hankittu rauhallisempaan käyttöön.
Ei oo oikein osia siihen. Ei ole tehty avattavaksi. MP-Huollon kaveri huolsi mulle Sachsin sen mukaan, mitä voi, mutta ostin sitten myöhemmin öölarin.
Se on muuten toi Sachsin kampe kaupan, jos tarvii halvan fiksin iskariin, josta on vaimennukset kadonneet.
Niin joo, jos tulee arkiajoon tuo laite, niin asenna akun latauspistoke siihen. Säästyy vitutukselta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuo vaikuttaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Hirveä pleksi roskiin (ja ehkä vilkut, jos ei maistu) ja ajoa
Tämä on jo tarjouksena toiselta planeetalta, jos on niin kuin lukee
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulla toimi ihan hyvin pari vuotta, sen jälkeen ku ilmasin kunnolla.
Mut kytkintä saikin ilmata vähän väliä, joka ratapäivän jälkeen. Katuajos vähän harvemmin 2-4 viikon välein.
Jos/kun sen tankin avaa, niin sielt kannattaa samalla uusia kaikki letkut. Mulla oli korvausilma/tankinkorkinjuurest veden poisto letku hapertunu paskaks. Molemmat menee tankin läpi, bensakorkin juurest tankin pohjaan.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Muuten, sulla tais olla toi eri tavalla, kun varhaisempi malli. Mulla menee, kuten tässä ylemmässä kuvassa, ja noita ei niin vain vaihdella.
Sulla tais nuo kaksi letkua mennä bensapumpun pohjalevyyn sieltä korkista, kuten alemmassa kuvassa. Jäin tätä arpomaan, kun oman bensapumpun pohjalevyssä on kuitenkin nuo letkujen kiinnityskohdat sisä- ja ulkopuolella, ja hetken sitä päätään raapi, kun tankin sisällä olevat letkut meni kuitenkin noihin nippoihin.
![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Terve
Minulla oli aikoinaan rst 1000 futura joka söi akkuja. Ongelma korjaantui vaihtamalla http://www.ronayers.com/Ricks-Motors...05643C297.aspx tuommoinen.
Voisin kuvitella että sähköt on noissa tuon aikakauden aprilioissa aikalailla samat kun tuo jännitteensäädin näyttäisi käyvän moniin malleihin....
Lisäksi pyörään vaihdettiin tuo isompi starttirele sekäpaksummat päävirtakaapelit.
Äähh.... ei tuossa muuta vikaa tullessa ollut kuin, että oli ruma. Mitä nyt kytkin lahosTalvella maalia hipiään. Mutta totta tosiaan, ei tuollaista yli 10 v RSV:tä kannata ostaa sillä mielellä, että vaihdanpa kerran kesässä öljyt, ja ajan vaan.
Niin ja mikään pyörä ei kestä marjastusta. (Virokin on vaarallinen)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En minä viatonta mopoa kaipaa, se olisi tylsää. Kohan utelin ettei noissa mitään kalliita miinoja ole sisäänrakennettuna.
Pitää koota ja hukata yksi enskamopo että saa pääomaa toisen Itävalta-Italia sekasikiön hankkimiseen. Ehtii vielä ennen kevättä purkaa ja koota. Tuo esille tulleiden tyyppivikojen määrä kyllä yllätti. Esimerkiksi Kotarin LC8-johdannaisistakin löytyy pitempi lista ja pidän niitä kovin vähävaivaisina. Semmoista tuossa jo ehdin kaavailemaankin, mutta kun minulla niitä on jo ollut ja 60-asteista twiniä taas ei, niin perehdytään välillä näihin. Sitten onkin jäljellä enää HD ja boxerit, niin on kaikki haaramoottorien kulmat omistettu. Niihin perehtyminen saa kyllä odottaa vielä jokusen vuosikymmenen.
Voin lämmöllä suositella 2004-2005 mallin Milleä jos haluat päästä kunnolla harrastamaan![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jaa tuo Automajalla myynnissä oleva? Mikäs sen historia on? Eihän se muuten ole sama mopo joka majaili Koivuhaassa kimppatallilla joku vuosi sitten? Näyttää tutulta ja kaatumisjälkiäkin näkyy.
Vissiin se. En ihan 100-varma. Tuosta lähdet purkamaan. Siis mottihan siihen on vaihdettu, eli Kinder-pata ei enää kiinni.
http://www.moottoripyora.org/keskust...00-Mille/page5
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joopa joo.
-Jos pyörässä on vikaa niin se korjataan. Jos ei itse osaa tai halua niin silloin asiasta pitää vaivata korjaamon setää. Turha valittaa että jouduin tekemään operaation x y -kertaa tunnissa/viikossa tai jonain muuna määreenä, jollei vikaa halua korjata. Tätä kutsutaan myös tyhmyydeksi. En tiedä mitään vikaa mikä ei olisi korjattavissa näissä ihmisen tekemissä laitteissa.
-Mikäli ostaa halvalla jonkun ratakettusen lipatun ex-paskakasan, niin todennäköisesti myös saa sellaisen. Näitä läjiä on tullut myös vastaan japskeissa, mutta jostain syystä niistä tyypillisesti huudellaan vähemmän.
-Mikäli arvostaa (ajo)ominaisuuksia enemmän kuin sitä viimeistä hummaa jota ei kuitenkaan saa esille niin...mitä?
-Kaikki ei halua ajaa Tojotalla vaikka ne onkin suhteellisen viattomia olleet (ainakin tähän saakka). Mut ihan hyvä että japskeissa alkaa alusta ja jarrut olemaan pikkuhiljaa samalla tasolla kuin 15v sitten tehdyissä Aprilioissa, jotka sitten ovatkin varsinaisia 'best buy' -tuotteita.
-Ja kyllä; kypärä kiristää näin marraskuussa![]()
<br />
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vaihtui -01 Mille Gasgassiin päittäin. Kyllä punainen on sitten hieno väri.
Venavälykset oli kohdallaan, öljyt ja filsu vaihdettu. Ilmanputsaria, eturatasta ja etujarrupaloja odotellaan. Iskarin, keulan, ohjainlaakerin ja linkut huollan viikonloppuna. Motobattin akku meni paikalleen.
Alkukäyrämodi pitää hitsailla kunhan saa muuttokiireet alta. Vakiovaimentimesta kaivoin ekan ahdistimen pois, nyt on sopivan kuuloinen ääni, mökäputkea ei jaksanut kuunnella edes tyhjäkäynnillä.
Edellinen omistaja oli ehtinyt vaihtaa putket tankin sisältä.
Commanderi oli valmiina, Gabroa ja Tuonoistamista harkitaan kunhan tuolla ensin pääsee ajamaan.
En jaksa uutta ketjua tämän takia tehdä, mutta tuon Sachsin takakepin saa tosiaan huollettua kohtuudella, ellei ole ihan tomuksi ajettu.
Orkkis männänvarren tiiviste on hassu koko d16 D25 h 3,6, mutta ystävällisen tiivistekauppiaan mitoitusohjeen mukaan 5mm korkea menee. Tiivistepesällä on korkeutta 6mm.
Iskariputki oli kiillottunut mutta ei pahasti kulunut, männänrengaskin kelpo kunnossa.
Täyttöventtiilin joutui lisäämään ja hieman soveltamaan jotta sai välimännän lukittua paikalleen ilmauksen aikana.
"Paremmissa" kepeissä on yleensä välimännässä kierre, josta männän saa pidettyä paikallaan kun ilmaa alipaineella.
Tähän joutui poraamaan pikku reiät välimännän reunakorokkeeseen ja lukitsemaan männän tigilangasta tehdyillä koukuilla.
Tilasin tumpeloinnin varalta kaksi tiivistettä, joten jos joku tarvitsee, niin minulta joutaa. Lähikuukausien aikana se todennäköisesti häviää johonkin miljoonalaatikkoon.
Käyrät hitsailin viime viikolla ja tänään joutui koeajolle. Kovin oli kylmä, mutta kiva hyrrähän tuo Mille on.
Jos teet sen putken hitsauksen niin Gabro on ehdoton. Se lastu vaikuttaa myös sytytykseen, ei pelkkään löpön syöttöön. Jos commanderi on jo, niin tuon saa hiottua ihan timantiksi. Commanderi on se hienosäätöväline (tai no, voihan se Gabro polttaa sulle uuden lastun commanderin hiotulla kartalla, ja sit myyt/ heität sen mäkeen).
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juu molemmat yhdysputket on. Meinasin sen f255:n (muistaakseni) tilailla.
Comman otin jo irti, kun se aiheutti häijyä nykimistä jossain 5krpm paikkeilla. Olihan se edellisen omistajan mukaan "säädetty", mutta niinhän kaikki. Saa nähdä laitanko takaisin.
Voi se olla toki rikkikin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.