Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Taustaa: Loppukesästä kaaduin rata-ajoharjoittelussa. Syy oli täysin oma ajovirhe, eikä siihen ole syytä paneutua sen tarkemmin. Näitä sattuu, kuuluu lajiin ja harrastukseen.

    Noita vakuutuksia kun on olemassa jos jonkinlaisia, kyselin vakuutusyhtiöiltä josko edes varusteista saisi jonkinlaista korvausta.

    Liikennevakuutusyhtiö IF ilmoitti että ajovarusteet, myös kypärä, kuuluvat kaskovakuutuksen piiriin eli niitä ei korvata liikennevakuutuksesta. Kun minulla ei ole kaskoa, niin ne korvataan kotivakuutuksesta. Minulla on myös matka- ja matkatavaravakuutus ko. yhtiössä, mutta he ilmoittivat, että vaikka matkan tunnusmerkit täyttyvät, he eivät korvaa kaskoon kuuluvaa asiaa matkavakuutuksesta.

    Kotivakuutus on eri yhtiössä (Pohjola), he ilmoittivat että kyse on tässä tapauksessa urheiluvälineistä joita ei korvata.

    Minkälaisia kokemuksia muilla on korvauskäytännöistä? Näihin ei tunnu olevan yhtenäistä linjaa, joten haen kokemuksia vastinetta varten. Mitä uudempia korvauscaseja sen parempi, mielellään tältä tai edellisvuodelta.


    Kaiken jeesustelun ja kukkahattuilun voi kirjoittaa johonkin muuhun ketjuun, kiitos asiallisista ja faktasisältöisistä viesteistä jo etukäteen!



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  2. #2
    Vakuutusyhtiöt ovat kiristäneet rajusti radalla tapahtuvien vahinkojen korvauskäytäntöä. Henkilövahingot korvataan liikennevakuutuksesta mutta esinevahingot ovatkin sitten toinen juttu. Käytännössä korvauksen saaminen ajovarusteista voi olla enemmän kuin vaikeata varsinkaan jos kaskoa ei ole. Joidenkin yhtiöiden kaskovakuutuksista korvataan jotain, tosin korotetulla omavastuulla. Kotivakuutus ei yleensä korvaa urheilu- ja harrastusvälineitä, ei ainakaan silloin kun niitä käytetään suljetulla radalla.
    Käytännössä tilanne on sellainen että radalle lähtiessään asenteen on oltava että siellä ajetaan omaan piikiin, sattui mitä tahansa, paitsi henkilövahingot. Alla MP-foorumilta lainattu kooste, tosin jo muutaman vuoden takaa, vakuutuskäytännöistä eri yhtiöillä. Kirjoitus on kyllä suuntaa antava sillä sen kirjoittamisen jälkeen tilanne ei ole ainakaan helpottunut.



    Vakuutusten voimassaolo ajoharjoitteluissa (jv)
    Moottoriradalla tapahtuvat ajoharjoittelut ja rata-ajot ovat joutuneet
    vakuutusyhtiöiden tarkempaan syyniin. Perusteluna on vakuutuskorvausten
    kasvu. Kulukehityksen muuttuminen huonompaan suuntaan on aiheuttanut sen
    että vakuutusyhtiöt ovat muuttaneet vakuutusehtojaan kireämpään suuntaan.
    Osa yhtiöistä ei korvaa lainkaan moottoriradalla tapahtuvia vahinkoja
    vapaaehtoisesta vahinkovakuutuksesta - Kaskosta. Omavastuuosuuden korotus on
    myös merkittävä.
    Suuren suosion saavuttaneet ajoharjoittelut moottoriradalla ovat käytännössä
    vakuutusyhtiöiden pannassa. Tänä vuonna suurin osa yhtiöistä on kiristänyt
    ehtojaan. Käytännössä mälliä moottoriradalla ei korvata enää lainkaan tai
    vain pieneltä osalta. Muutama poikkeus on. Pohjola -ryhmällä vakuutus on
    voimassa jos tilaisuus on SMOK:n (Suomen Moottoripyöräkouluttajien)
    kouluttajan tai Liikenneturvan EAK -kurssin käyneen opettajan johtama
    ajokoulutustapahtuma. Vakuutusyhtiöt perustelevat kiristynyttä linjaansa
    runsailla vahingoilla. Totta varmaan onkin että onnettomuudet ovat
    lisääntyneet rata-ajon suosion myötä. Niin on myös mootttoripyöräily. Asian
    kääntöpuoli on se että oikeakin ajoharjoittelu - siis pyörän hallinnan
    opettelu - on alistettu samaan kastiin. Nyt käytännössä ajoharjoittelu pitää
    tehdä liikenteen seassa että vakuutus olisi voimassa. Tämä ei oikein liene
    järkevää menettelyä ajotaidon parantamiseksi.
    Seuraavassa vakuutusyhtiöiden vastaukset Kaskon voimassaoloon
    ajoharjoittelussa moottoriradalla sekä ajovarusteiden korvaamiseen. Tekstin
    lopussa on yhteenvetotaulukko.
    Määritelmänä vakuutusyhtiöt käyttävät seuraavaa:
    "Ajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä
    käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai
    kokeilutarkoituksiin. (LvL 2 §) "

    Kaikki ajoharjoittelut moottoriradalla ja suljetulla alueella esim. EAK
    -kursseilla kuuluvat siten tähän kategoriaan.

    FENNIA

    Liikennevakuutuksen voimassaolo kilpailu- ja ajoharjoittelutilanteissa:

    Olemme tiukentaneet Fenniakaskon vakuutusehtoja 17.1.2005 alkaen. Uusien
    ehtojen mukaan Fenniakasko ei korvaa vahinkoa, joka aiheutuu
    osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun tai ajoharjoitteluun
    yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella tai ajettaessa
    muuten moottoriradalla, ellei kysymyksessä ole ajokortin hankkimiseen
    vaadittava ajoharjoittelu tai ajotaidon ylläpitämiseen liittyvä liukkaan
    kelin, pimeän tai ennakoivan ajon kurssi. (Uudet Fenniakaskon ehdot,
    ehtokohta 4.7.2). Lisäksi Fenniakaskon ehtojen mukaan korvausta voidaan
    alentaa tai evätä, jos vahinko on aiheutettu tahallaan tai törkeästä
    huolimattomuudesta (Ehtokohta 7).
    Liikennevakuutus on voimassa normaalisti.

    Varusteet
    Fenniakasko ei korvaa vakuutuskelvottomia laitteita ja varusteita, joita
    ovat esimerkiksi helmiäishohto-, koriste- ja muut erikoismaalaukset ja
    erikoisteippaukset sekä moottoripyörien, moottorikelkkojen, mönkijöiden sekä
    mopojen radiot, soittimet, kuvantoistolaitteet ja puhelimet. Fenniakasko
    korvaa moottoripyörän laukut ja kuljettajan kypärän. Kuljettajan
    ajovarusteet, matkustajan kypärä ja ajovarusteet ym korvataan
    kotivakuutuksesta.

    www.fennia.fi <http://www.fennia.fi>

    IF
    Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen
    rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen,
    kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä.
    Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.
    Ehto on lisätty, koska riski törmäysvahinkojen sattumiseen erilaisissa
    ajoharjoitteluissa on lisääntynyt. Korotettua omavastuuta ei vähennetä
    valvotussa ja ohjatussa autokoulun liukkaan kelin harjoittelussa sattuneista
    vahingoista.
    Varusteet
    Vapaaehtoisen ajoneuvovakuutuksen törmäysturvasta (täyskaskosta) korvataan
    kypärä ja kypäräpuhelin. Muut (ajo)varusteet (puku, saappaat, kellot,
    silmälasit)sisältyvät kotivakuutuksen kodin irtaimeen urheilu- tai
    harrastusvälineinä normaalisti ja ovat siten vakuutuksen kohteena asiakkaan
    valitseman turvan ja omavastuun mukaan.
    www.if.fi <http://www.if.fi>

    POHJANTÄHTI
    Ehtomme muuttuvat 1.5.2005 alkaen radalla ajon suhteen seuraavasti:
    Kaskosta ei korvata
    "vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa kilpailuun, sen harjoitteluun tai
    muuhun ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä
    liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella"
    Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa
    ajo-opetusluvan saaneen liikenneopettajan tai TLL:n 68 §:ssä 1 momentissa
    tarkoitetun opetus- ja harjoitusluvan saaneen henkilön antamaan
    ajo-opetukseen. Korvausta maksetaan myös vahingosta, joka aiheutuu
    osallistuttaessa liukkaan kelin ajoharjoitteluun sille tarkoitetulla ja
    valvotulla ajoharjoitteluradalla.
    Muutokset tulevat voimaan vakuutuksen vuosieräpäivästä alkaen.

    Varusteet
    Kypärä korvataan pyörän vakuutuksesta, muita ajoharjoittelussa
    moottoriradalla rikkoutuneita varusteita ei korvata.
    Liikennevakuutuksen osalta asiat ennallaan.

    www.pohjantahti.fi <http://www.pohjantahti.fi>

    POHJOLA / A-VAKUUTUS
    Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjolan autovakuutusehdoissa muutettiin 1.6.2004
    alkaen rajoitusehtoa, jonka mukaan autovakuutus ei ole ollut voimassa mm.
    osallistuttaessa kilpailuun tai kilpailun harjoitteluun. Ehtotekstiä
    tarkennettiin myöhemmin EAK -koulutuksella.>
    Uusi muutettu Pohjolan autovakuutusehtojen kohta on:
    4.8 Vahingot, joita esinevakuutuksesta ei korvata Kohtien 4.1 - 4.6 ja 8.2
    mukaisista vakuutuksista ei korvata vahinkoja, jotka aiheutuvat 7. ......
    8. osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun tai ajoharjoitteluun
    tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla
    alueella tai tieosuudella. Korvausta maksetaan kuitenkin osallistuttaessa
    liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon
    kurssilla sekä autokoulun, Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n tai
    Liikenneturvan Ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen
    kouluttajan antamaan ajo-opetukseen.

    Ajovarusteista on mahdollista saada korvausta kotivakuutuksen
    irtaimistovahinkona tai matkavakuutuksista.

    Liikennevakuutus on voimassa.
    www.pohjola.fi <http://www.pohjola.fi>

    TAPIOLA
    Tapiolan liikenne -ja kaskovakuutukset ovat voimassa ajoharjoitteluradalla
    ajettaessa, mikäli ajoneuvolla ei ajeta kilpailussa tai kilpailuun
    tähtäävässä harjoittelussa. Tapiolassa on tullut seuraava muutos, joka tulee
    voimaan 1.1.2005 tai sen jälkeen alkaneissa vakuutuksissa sekä 1.1.2005 ja
    sen jälkeen uudistuvissa vakuutuksissa pääeräkuukausittain.
    Osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun moottoriradalla tai muulla
    alueella tai tieosuudella, on vahingon sattuessa omavastuu 50 % vahingon
    määrästä, kuitenkin vähintään vakuutuskirjaan merkitty euromääräinen
    omavastuu. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan antamaa
    ajokoulutusta.
    Varusteet
    Tapiola korvaa moottoripyörän kaskovakuutuksesta vakuutuksenottajan
    vahingossa vaurioituneen ajopuvun, kypärän, ajokengät ja ajokäsineet.
    Korvauksen ehtona on, että varusteet ovat nimenomaan moottoripyöräilyyn
    tarkoitettuja.
    www.tapiola.fi <http://www.tapiola.fi>

    TURVA
    Turvan autovakuutusehdoissa korvausvastuun rajoituksissa sanotaan
    sanatarkasti: harjoitettaessa nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen
    rinnastettavaa toimintaa yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai
    tieosuudella omavastuu nelinkertainen, kuitenkin vähintään 15% vahingon
    määrästä.
    Varusteet
    Ajovarusteista kypärä korvataan kaskosta ja muut vaatteet kotivakuutuksesta.
    Jos kotivakuutus ja kaskovakuutus ovat samassa yhtiössä, peritään vain yksi
    omavastuu. Liikennevahingossa syyttömän varusteet korvataan syyllisen
    liikennevakuutuksesta.

    www.turva.fi <http://www.turva.fi>

    VERITAS
    Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut ajettaessa
    moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai
    tieosuudella. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajokortin
    saamiseen edellyttämää ajokoulutusta.
    Varusteet
    Kypärä on vakuutuksen kohteena vain ollessaan käytössä varsinaisen
    käyttötarkoituksensa mukaisesti. Muu ajovarustus kuten ajosaappaat ja
    ajohaalari kuuluvat yhtiössämme kotivakuutuksen korvauspiiriin.
    www.veritas.fi <http://www.veristas.fi>


    Vakuutusten voimassaolo ajoharjoittelussa
    Yhtiö korvaa omavast. varusteet Liikennev. Huom!
    Fennia ei - kasko/kotiv voimassa -
    IF kyllä 3X ja väh. 20 % vahingosta kasko/kotiv voimassa
    -
    Pohjantähti ei - kasko voimassa vain kypärä
    A-Vakuutus ei - kotiv voimassa SMOK/LT EAK -op
    Pohjola ei - kotiv voimassa SMOK/LT EAK -op
    Tapiola kyllä 50% vahingosta kasko voimassa varusteet moottop.
    sopivat
    Turva kyllä 4x ja väh 15 % vahingosta kasko/kotiv voimassa
    -
    Veritas ei - kotiv voimassa
    Viimeksi muokannut: Patukka; 24.10.2014 klo 12:59.
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Pohjola ei korvannut ajovarusteita kotivakuutuksesta kahdesta syystä:

    1) Varusteet olivat niihin tarkoitetussa käytössä, eli rata-ajossa. En tiedä, mitä olisivat vastanneet, jos töppö olisi käynyt kadulla. Eli siis sama urheiluvarusteperuste kuin sinulla. Tämä on oikeasti mielenkiintoinen kotivakuutustulkinta.
    2) Tapahtuma oli Koto-Suomen ulkoupuolella, eli Virossa.

    Liikennevakuutus ei näemmä korvaa enää kypärää sen enempää kadulla kuin radalla. Menee kaskosta.

    Päätös elokuulta 2014.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Tapaus: Mopo varastettiin kotipihasta ja takalaukussa meni kypärä + hanskat

    Tulos: Mopo ja varusteet korvattiin kaikki IF:ssä kaskon varkausvakuutuksesta, varusteet asianmukasine (?) ikävähennyksineen tietysti

    Jos varusteisiin olisi voinut käyttää kotivakuutusta (tapahtuihan varkaus kotipihasta), olisi se ollut itselleni parempi, sillä meidän laaja kotivakuutus ei moisia ikävähennyksiä edes tunne, vaan kun ei niin ei
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    Ei radalla vaan lippa kadulla:
    Kypärä liikennevakuutuksesta
    Muut ajovermeet kotivakuutuksetsa
    Sairasloma työnantajan (oma firma) tapaturmavakuutuksesta, olin menossa katsomaan yhtä suunnitteluhommaa.
    Pyörän vammat omasta lompakosta, vain liikennevakuutus.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  6. #6
    Syyskuun alussa kippasin pyörän radalla. Fennia on kiltisti korvannut henkilövahingot liikennevakuutuksesta ja ajokamppeet kotivakuutuksesta. Vähän meinasin nikotella, kun kymmenen vuotta vanhasta kypärästä eivät maksaneet euroakaan, mutta muuten sain kyllä täyden hinnan tuoreemmista varusteista ja ymmärrän kyllä tuon kypäränkin kohdalla päätöksen syyt.
    Elät vain kerran, jos uskallat. Kilon Gixeri.
  7. #7
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Pohjola ei korvannut ajovarusteita kotivakuutuksesta kahdesta syystä:

    1) Varusteet olivat niihin tarkoitetussa käytössä, eli rata-ajossa. En tiedä, mitä olisivat vastanneet, jos töppö olisi käynyt kadulla. Eli siis sama urheiluvarusteperuste kuin sinulla. Tämä on oikeasti mielenkiintoinen kotivakuutustulkinta.
    .
    Tämä korvausehto on yleistynyt monessa yhtiössä. Mikäli urheiluvarustetta käytetään sen tarkoituksen mukaisesti ja se siinä vaurioituu, niin vahinkoa ei korvata. Esim. Jos sukset katkeavat mäen laskussa -> ei korvata. Jos sukset varastetaan -> korvataan.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

    Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
  8. #8
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    ymmärrän kyllä hyvin vakuutusyhtiö pointin tuossa, mutta tarkoittaako tämä, että näppylähanskat, lenkkarit ja farkut korvattaisiin?

    Jotenkin on sellainen fiilis, että jonkun kannattaisi tuo koeponnistaa ylemmässä käsittelyasteessa onko suojavaatetus urheiluväline vai ei. Onko nahkapuvun varsinainen käyttötarkoitus pyöriä asfaltilla vai onko sen varsinainen käyttötarkoitus toimia vaatetuksena moottoripyörällä ajettaessa. Käytännönläheisesti ajateltaessa hölmöähän vakuutusyhtiön on kannustaa ajamaan heikommassa suojauksessa jolloin henkilövahingot ovat korvaustilanteessa suurempia, mutta harvempi varmastikaan tästä syystä omia suojavarusteitaan päivittää tuolle näppylähanskaosastolle. (Eikä niissä pääse Orgin päivillä ajamaankaan...)

    Ratapannuista olen hakenut korvausta vain kerran, jolloin puku, kalsarit, kengät ja hanskat maksettiin kotivakuutuksesta. Kypärä meni omaan piikkiin, kuten pyöräkin. Tuon jälkeen en ole vakuutukselle mennyt, vaikka damagea onkin tullut, sillä puvusta sai suojaavan vielä korjaamalla. Eihän se nätti ole, muttei viitsisi taas tapattaa laitumellista lehmiä, että saa uuden puvun teetettyä. Nykyisin asenne on sama kuin edellä, eli jos kaadun, niin maksan.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  9. #9
    Lainaa suzukai kirjoitti Katso viesti
    Tämä korvausehto on yleistynyt monessa yhtiössä. Mikäli urheiluvarustetta käytetään sen tarkoituksen mukaisesti ja se siinä vaurioituu, niin vahinkoa ei korvata. Esim. Jos sukset katkeavat mäen laskussa -> ei korvata. Jos sukset varastetaan -> korvataan.
    Tuo esimerkkisi soveltuu kovin huonosti tähän kypärä ja ajovarusteet -vertailuun sikäli, että sukset ovat tuossa selkeästi se väline jolla hommaa tehdään. Sen sijaan kypärä ja ajovarusteet joutuvat "töihin" vasta jos vahinko (eli jotain yllättävää ja odottamatonta) tapahtuu. Varsinkaan kypärä lakisääteisenä pakollisena suojavarusteena ei minusta ole "urheiluväline" ensinkään. Itse ainakin lähtisin kysyjän tapauksessa kyseenalaistamaan tuon tulkinnan urheiluvälineestä, ja vetoaisin niihin normaalina koti-irtaimistona siinä kuin muutkin vaatteet yms.

    Toisaalta ihmettelen myös sitä, että mikä matkavakuutuksen ehdoissa rajaa ajovarusteet pois matkatavaravakuutuksen korvauspiiristä, jos matkan ehdot (etäisyys kotoa) täyttyvät. Tuonkaan tulkinnan kiistäminen ei välttämättä ole ihan tyhmä ajatus.
  10. #10
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuo esimerkkisi soveltuu kovin huonosti tähän kypärä ja ajovarusteet -vertailuun sikäli, että sukset ovat tuossa selkeästi se väline jolla hommaa tehdään. Sen sijaan kypärä ja ajovarusteet joutuvat "töihin" vasta jos vahinko (eli jotain yllättävää ja odottamatonta) tapahtuu. Varsinkaan kypärä lakisääteisenä pakollisena suojavarusteena ei minusta ole "urheiluväline" ensinkään. Itse ainakin lähtisin kysyjän tapauksessa kyseenalaistamaan tuon tulkinnan urheiluvälineestä, ja vetoaisin niihin normaalina koti-irtaimistona siinä kuin muutkin vaatteet yms.

    Toisaalta ihmettelen myös sitä, että mikä matkavakuutuksen ehdoissa rajaa ajovarusteet pois matkatavaravakuutuksen korvauspiiristä, jos matkan ehdot (etäisyys kotoa) täyttyvät. Tuonkaan tulkinnan kiistäminen ei välttämättä ole ihan tyhmä ajatus.
    Uskon että tähänkin asiaan saadaan vastaus kunhan joku - riittävän varakas - palkaa parhaan mahdollisen vakuutusjuridiikkaan perehtyneen lakimiehen ja riitauttaa vaikkapa ketjun aloittajan kaltaisen tapauksen. Kun kaikki oikeusasteet mitä Suomessa on käytettävissä on kuljettu läpi saadaan ennakkotapaus ja tiedetään mikä on lopputulos.

    Siihen asti taidetaan mennä vakuutusyhtiöiden tulkinnan mukaan.
  11. #11
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Uskon että tähänkin asiaan saadaan vastaus kunhan joku - riittävän varakas - palkaa parhaan mahdollisen vakuutusjuridiikkaan perehtyneen lakimiehen ja riitauttaa vaikkapa ketjun aloittajan kaltaisen tapauksen. Kun kaikki oikeusasteet mitä Suomessa on käytettävissä on kuljettu läpi saadaan ennakkotapaus ja tiedetään mikä on lopputulos.

    Siihen asti taidetaan mennä vakuutusyhtiöiden tulkinnan mukaan.
    Käräjille vienti on oma lukunsa. Mutta kyllä tuttavapiirissä on tapauksia, joissa päätös on muuttunut jo kirjallisella oikaisupyynnöllä, eikä ole tarvinnut edes vakuutuslautakuntaan asti viedä.
  12.  
  13. #12
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Käräjille vienti on oma lukunsa. Mutta kyllä tuttavapiirissä on tapauksia, joissa päätös on muuttunut jo kirjallisella oikaisupyynnöllä, eikä ole tarvinnut edes vakuutuslautakuntaan asti viedä.
    Kyllä, tämäkin on mahdollista. Silloin on kysymys yksittäistapauksesta. Täysin eri asia on se halutaanko jonkin lainkohdan - tai esimerkiksi vakuutussopimuksen - tulkintaan ennakkopäätös johon on mahdollista vedota alemmissa oikeusistuimissa - tai vakuutusyhtiölle tehdyssä vastineessa - vastaavanlaisia juttuja käisiteltäessä. Silloin tarvitaan KKO:n ratkaisu vastaavankaltaiseen asiaan.
    Tämä tarkoittaa sitä että jonkun on vietävä prosessi loppuun saakka jotta on ennakkopäätös johon vedota. Yksinkertaista eikö vain.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 25.10.2014 klo 01:09.