Morjens,
Kyseisen pyörän kahvalämpärit on nyt parina viimepäivänä temppuilu.
Aamulla duuniin mennessä toimii niinkuin pitää, mutta lähtiessä duunista eivät lämmitä.
Pyörä viettää yönsä lämpimässä tallissa, päivän taivasalla. Lämppärit lähtivät ekana päivänä päälle kun käynnistin pyörän uudestaan perille saavuttuani.
Tänään eivät lähteneet päälle, vaikka ajelin muutama satametriä ilman niitä, mutta viimeisissä liikennevaloissa ennen Länsiväylää sammutin pyörän ja kas kummaa, rupesi lämpöä pukkaa startin jälkeen.
Onko akku kenties huonossa hapessa, eli sulkeeko tuo pyörän "äly" turhat kulutukset pois käynnistyksessä ja jos akku hiukan kohmessa, ei niitä palauta?
Ekana päivänä tosiaan rämppäsin koko matkan katkaisinta, mutta ei ne päälle tullut kuin vasta pihalla uuden startin jälkeen. Tänään pidin huolen vielä että eivät ole päällä startatessa, mutta ei se auttanut.
Näillä keleillä tuo käynnistys on hieman nihkeä, eli eka "pyöräytys" on aika mietteliäs, mutta sitten pyörii normaalisti.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ei ole mitään muuta ylimääräistä kuin naviteline, joka ottaa sähkönsä siihen tarkoitukseen tehdystä liittimestä. (itse navi ei käytössä)
Mutta jos akku huono ja käynnissä se latautuu, miksi nuo lämppärit ei lähde päälle kuin vasta uuden startin jälkeen ?
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Minkä merkkinen navi ja miten se on kytketty?
Itsellä oli navi aluksi kiinni CAN-väylässä. Navin pelkkä virtajohto (virtajohdossa iso mokkula, jossa jotain virransäätöa tms) piti pyörän väylän jotenkin, ja akku kului viikossa. Tämä siis vaikka itse navi ei ollut edes johdossa kiinni. Siirsin navin johdon sulakkeen kautta suoraan akulle, ja ongelma poistui. Pyöränä minulla f650gs, mutta samastahan nämä käsitykseni mukaan on veistetty.
https://reissu.org
Zumo 390, ja kytketty can-väylään siitä omasta liittimestä, johon piti piuha bemun oma piuha hankkia.
Tuolla juttua asiasta, mutta mulla on pyörä seissy tallissa pidempääkin, eikä akun kanssa ole ollut ongelmaa. Jos se Zumon teline pelkästää jää jauhaa, yleensä ovat olleet jo parissa päivässä tyhjiä noi akut.
Outo homma.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Kun keväällä ostin GSA:n siinä oli Zumo 220 ja akku tyhjeni viikossa.
Laitoin siihen pyörän oman liittimen ja navigaattorin virtalähteen väliin diodin 1N5408 (esim. Diodi reippaalla ylihinnalla )eikä akku ole tyhjentynyt kertaakaan sen jälkeen.
Aiempaa juttua
Viimeksi muokannut: siraulu; 23.10.2014 klo 12:47.
Transalp->Varadero->GSA
Kun aikoinaan tutkin asiaa, selvisi, että kun minuutin päästä avaimen käännön jälkeen sähköt pitäisi hävitä myös väylästä, niin ei käykkään. Joissain keskusteluissa oli arvuuteltu, että jos pyörä luulee akkulaturin olevan kiinni niin sähköt jää sen takia päälle. Oma arvaukseni oli se, että navin virtalähteessä on ensimmäisenä iso kondensaattori vastassa ja jonka varausta pyörä luulee laturiksi. Kun pyörä jättää väylään sähköt, ei auta vaikka navin tai sen virtalähteen ottaa pois, sähköt pysyy väylässä. Diodi estää sähkön kulun navista pyörään.
Varmaan siinä väylässä on sitten muutakin "älykkyyttä" eli jos startissa on jännite alhaalla niin estää lämpäreiden toiminnan. Kun sitten ajat vähän, akku piristyy ja uudelleen startatessa myös lämppärit voidaan laittaa päälle.
Kannattaa näköjään aina lukea myös ihan alkuperäinen kysymys![]()
Viimeksi muokannut: siraulu; 23.10.2014 klo 14:37.
Transalp->Varadero->GSA
Sehän tuossa kyrsii, että pitää sammuttaa, tulisi vain päälle kun puhtia akussa tarpeeksi !
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Jep, imaisin enkku manuaalin töissä ja siinä lämppärien käytön ohjauksessa mainittiin tuosta "pois sulkemisesta" käynnistyksen varmistamiseksi.... Saisivat vain tulla siitä napista takaisin ilman sammutusta !
Tänään +3 duunista lähtiessä ja kaikki pelas normaalisti, eilen illalla tallissa mittasin navitelineen nastoista tasan 0.00 millivolttia kulutuksen.
Pitäisiköhän yrittää pummata tuota akkua takuuseen, ei mun mielestä tommosia pitäisi näissä lämpötiloissa (-1) tapahtua.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ai kun toi CANni-väylä on ja älykäs sähköjärjestelmä on *niin* hieno...![]()
<p>2002-2014</p>
Mulla oli muutamia kertoja samanlaisia ongelmia 2012 vuoden F800GS:n kanssa kylmillä säillä. Jos oikein muistan (tämä vuosi meni 1200GS:n kanssa), ongelma syntyi, kun en kytkenyt kahvanlämmittimiä pois päältä ennen kuin sammutin pyörän. Kannattaa siis kokeilla käynnistää pyörä niin, ettei kahvanlämmittimet ole päällä ja käynnistää lämmitin vasta koneen käydessä.
Ota navin telineen piuha irti, niin saat eliminoitua ainakin sen vikamahdollisuuden. Jotenkaan en kyllä usko tuohon, koska juuri siitä liittimestä naville pitäisi ottaa virta.
Ko. liitin toimii ongelmitta K 13 ässässä, eikä muuten purkautunut akku aiemmassakaan K 12 ässässä, vaikka virta naviin oli otettu suoraan akulta.
Akku on helppo testata, ei näitä arpomalla ja akusta vikaa kannattaa ensimmäiseksi etsiä. Voihan se olla, että käynnistyksessä jännite laskee niin paljon, että "äly" kytkee turhat virrankuluttajat pois päältä.
Viimeksi muokannut: J@ck; 03.11.2014 klo 11:07.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Niin on, ei ole ollut sähkövikoja Can-väyläisillä ajeltujen 7 vuoden aikana. Ainoastaan K 12 S sivutuen kytkin hajosi, mutta samantyyppinen piuhojen päässä oleva kytkin löytyy väylättömistäkin pyöristä.
Eipä noita ajotietokonehienouksia, rengaspainevalvontaa, öljyn määrän tarkkailua, tai vaikkapa liiallisen virran kulutuksen estoa voisi ilman Can-väylää toteuttaakaan.
Jos tuo F 700 Gs:än vika johtuu liiallisesta akun jännitteen laskemisesta kylmäkäynnistyksessä, niin systeemihän toimii juuri niin kuin on suunniteltu. Ts. varmistaa, ettei akku tyhjene lisää ja varmistaa näin ollen seuraavankin startin.. Huono juttuko..? Mielestäni enempi nykyaikaa
"eka pyöräytys on aika mietteliäs" Onko koneessa on esim. 15W-40 öljyt? Jos on, niin öljy alkaa olla näillä keleillä kylmänä turhan paksua. Se vaikuttaa käynnistyvyyteen ja startin kylmäkäynnistyksessä ottamaan virtaan.
Viimeksi muokannut: J@ck; 03.11.2014 klo 16:18.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.