Ei liity suoranaisesti moottoripyöriin vaan mönkijään, mutta vahinko sallittakoon. Eli mökillä on Polaris Hawkeye mönkijä, joka on aiheuttanut aika hemmetisti ongelmia. Kaikenlaista ollut, mutta käyntihäiriöt nyt päällimmäisenä. Aikamoisen testailun jälkeen olen käyntihäiriöiden kanssa päätynyt seuraavaan: Aina kun mönkijällä on kunnolla vastusta (aura edessä tai vedetään venettä), niin kone polttaa tulpan. Tämän jälkeen kone toimii, mutta ei ole halukas nostamaan kierroksia. Kuitenkin kun saa kierrokset nousemaan pikkuhiljaa, niin kulkee ihan ok. Tulpan vaihdon jälkeen toimii taas hyvin.
Kaasari on purettu moneen kertaan ja se näyttää olevan kunnossa. Pakoputki ei ole välttämättä alkuperäinen, joten saattaa olla hengittävämpi kuin pitäisi. Kone ei lähde muutaman kuukauden seisotuksen jälkeen ikinä käyntiin ennen kaasarin tyhjennystä. Sen jälkeen lähtee kerrasta. Uimuri on kuitenkin metallia ja ei vuoda.
Mikä hemmetti tuon tulpan palamisen tuolla tavalla aiheuttaa ja miten se tulppa hajoaa? Luulisi menevän kerrasta eli ei lähtisi edes käyntin. Tulppa on NGK. Pitäisikö tulppa vaihtaa lämpöarvoltaan toiseen - isompi tai pienempi?
Kiitän jo etukäteen tietämystä tässä foorumissa. Aina aiemminkin on tullut apu ja nopeasti.
Harrikka
Kertoisitko vielä ns palaneen tulpan värin? Kerman ruskea on ok, tuhkan harmaa on liian kuuma ja musta on liian kylmä, tai jotain sinne päin![]()
Kirjoitan kuitenkin mitään tietämättömänä, joten suotta pahastut!
Jos tulppa musta, niin rikkaallahan tuo käy, ja se tekee perinteisesti nannaa tulpille.
Itsellä aikoinaan 250:n Jammu (vajaatahti) poltti samalla tavalla mystisesti tulppia, normaalikuormalla kesti maailman tappiin, mutta luistit katossa poksahti kaksi kertaa, ja molemmat tulpat pimeitä. Kone oli juuri totaalirempattu, vikaa haettiin pitkään ja hartaasti. Korjaantui puolien vaihdolla. Ja tulpat tosiaan mykistyi niin, etteivät antaneet kipinää edes käyvän auton tulpanjohdossa.
Lämpöarvoja tuolloinkin vaihdeltiin, ilman mitään vaikutusta. Muutenkin käsitys, että ei ole olosuhteita, joissa ehjällä koneella pitäisi poiketa tehtaan antamasta tulpasta.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
1. Eli kone ei pysty polttamaan kaikkea bensaa rasituksessa, viittaisi seoksen olevan liian rikkaalla. Ja kun tulppa "puhdistuu" kierrosten kera niin alkaa taas meno maistua. Uusi tulppa taas korjaa hetkeksi tilanteen.
2. Tähän saattaa vaikuttaa mönkijän säilytyspaikka, luultavasti kondensoituu kosteutta. Saattaa bensakin vaikuttaa, voisi kokeilla bensan stabilointiainetta. Pienkonebensa kestää pitkiäkin säilytysaikoja verrattuna 95e.
3. Millainen ryyppysysteemi tuossa on? Voiko se jäädä nyt jotenkin jumiin ja aiheuttaa kaikki kaasarivaivat?
"Polttaa tulpan", siis häipyykö kärjet vai miten? Mitä tapahtuu jos lämpimällä koneella vetää hiukan rikastinta päälle? Jos veto paranee niin seos on laihalla.
Tukossa oleva ilmanputsari voisi myös aiheuttaa tuollaiset oireet.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Menee ihan ohi topiccin...
kelkkapuolella (2T) tulpan sai pimenemään, kun ei käyttänyt kunnolla lämpimäksi ja heti lähtöpaikan jälkeen avasi kaasuun, niin kuului BOOOO.
Kun lähtöpaikalla käytti koneen lämpimäksi ja oli rauhallinen kaasun kanssa eka kilometrin, niin ei tarvinnut vaihtaa tulppia(tulppaa).
veikkaisin, että johtuu rikkaasta seoksesta. Voi kokeilla pykälää kuumempana käyvää tulppaa, eli jos nyt on 9:sin tulppa, niin vaihda 8:si. se käy kuumempana ja pystyy 'itsepuhdistumaan', koska lämpenee enemmän kuin 9:si.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050