Löysin kesällä purkin vanhaa mehiläisvahaa tallin perukoilta. Kokeilin vanhoihin nahka ajohanskoihin jotka tiesin vesi-imureiksi. Samalla hankasin vahalla vanhat saappaat jotka samaa mallia (imutex) käsineitten kanssa. Kesti kastumatta molemmat ainakin yhden ylläri kesäsateen, jossa ajoin reilun tunnin. Eikä edes mehiläiset pörränny ympärillä.![]()
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia, jälleen kerran... Parempaa tavaraa varmasti kuin kaiken maailman sprayt, jotka on kyllä mukavia suihkuttaa ja haisee kauhealleAika hyvin hoidettu nahka pitää vettä ilman tix-tex kalvojakin ja on samalla myös hengittävä.
CB K R
Vähän parafiinia sekaan, ja sit ollaankin jo ihan eskimomeiningeissä![]()
http://www.shelby.fi/tips/greenlandwax/index_fi.php
-11 BMW F800GS
ex:
-11 KTM 990SMT
-04 Suzuki SV1000S
-94 Suzuki GSX750F
-98 Honda CB Sevenfifty
-84 Yamaha RD125
-86 Helkama Raisu
-84 Honda Monkey Dax 73cc
Itse olen käyttänyt sellaista nahkasohvan mehiläisvaha hoito ainetta. Nahkatakin, nahkapuvun yms hoitoon. Hyvin toimii. Näin syksyllä hyvä hetki rasvaa niin ei kuiva säilytyksessä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Nahkiss on kanssa mainio aine ajosaappaiden hoitoon ja vaikka mihin
Siinä on kanssa mehiläisvahaa.
Sitä olen käyttänyt mun ajosaappaisiin.
Siis tuota
Tope OY:n Nahkiss
Pekka
Nahkiksessa on silikoonia, ainakin mun purkissa. Sen jälkeen nahka ei enää hengitä.
voiko tai uskaltaako laittaa nahkatakkiin ja nahka kenkiin tämmöstä Greenland Wax vaikka onkin vissiin tarkoitettu kankaalle ,liikeessä ei tänään kukaan osannut sanoo varmaksi
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Valjasrasva on kans pirun hyvä, halpa ja riittosa tuote nahkojen hoitoon.
Superbike #7
Heppaliikkeestä minäkin ostin valjas- vai oliko se satularasvaa. Tuoksuu mehiläismeiningille, tekee nahat tosi märän ja rasvasen näköiseksi mutta päivän parin jälkeen on imeytynyt tai kuivunut.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Varustelekasta 1/2 litraa kirkasta (loppu just nyt) tai mustaa valjasrasvaa alle 8 euron https://www.varusteleka.fi/fi/produc...l-kirkas/22877
Tota oon käyttänyt kenkiin, ajoasuun, hanskoihin, satulalaukkuihin, eli kaikkeen nahkaiseen.
Valjasrasvaa saa ihan tavallisesta Prismasta, tosin vähän kallimmalla kuin Varustelekasta.
Omat käyttökokemukset on seuraavat,
Mehiläisvahan huono puoli on, että siitepölyaikaan se kerää ilmasta itseensä kaikenmoista ylimääräistä nöyhtää, joka ei tahdo lähteä millään irti ( vrt. nää tarranauhat joilla kerätään vaatteista nukkaa ja karvoja)
Valjasrasvan huonoin ominaisuus on, että se tekee nahkaan silikonimaisen kalvon joka heikentää oleellisesti tuotteen hengittävyyttä. Esim ajosaappaista tulee kylmät, kun hiki ei pääsekään haihtumaan ja ne pysyy vielä pitkään ajon jälkeenkin sisältä nihkeänä. Siksi suosittelisin valjasrasvaa ainoastaan customheppujen satulalaukkuihin ym kohteisiin joiden ei tarvitse vapautua sisältä ulos pyrkivästä kosteudesta.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
No minusta parhaiten mopovehkeissä "hengittää" nää aurinkorasvamaiset, esim Dainesen oma, Liberon lederkräm ja yks butilka meni väliin myös jotain Lidelistä hankittua.
Tuon mehiläisvahan käytin loppuun talvisaappaissa, koska silloin on vähemmän siitepölyä ja valjasrasvan tungin hannekseen.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Saappaille Armeijan kenkäplankki. En tiedä onko enää samanlaista kun reilu parikymmentä vuotta sitten, kun omani ostin sotkusta kolmella markalla. Eiköhän tuokin aine ole vaihdettu vihreiden toimesta johonkin reilunkaupan vähemmistöystävälliseen litkuun.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Superbikersista aikoinaan ostettu purkki Bergsteiger Lederfett mit Vaseline und Lanolin. Hyvin on toiminut, kyllähän sakemanni tietää miten Lederhosenit pidetään kunnossa.
Louisilta näyttää löytyvän
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
No voi hyvä luoja sentään. Pitkän linjan suutarimestarin vinkki on että valjasrasvaa ei missään nimessä pidä laittaa ajohanskoihin tai ajosaappaisiin. Valjasrasva tekee kengistä tai hanskoista saunan eli alkaa hiostamaan ja tiivistää kosteuden sisään. Ongelman huomaa nimenomaan kylmällä kelillä. Yksittäisten solkihihnojen tai remmien pehmittämiseen valjasrasvaa voi käyttää, mutta ei missään nimessä kannata pilata laatu ajokenkiä/hanskoja valjasrasvalla.
Nahkapuvulle ainoastaan nahkaöljyä, ei rasvaa.
Kalvokengille ainoastaan Gore-Tex lankkia, ei mehiläsvahaa, ei armeijan lankkia koska pilaa hengittävyyden tukkimalla mikrohuokoiset kalvot.
Peuranteurastaja yhtyy edelliseen puhujaan. Oma kokemus on jotenkin siihen suuntaan, että noiden maitomaisten tuotteiden käyttö ei tapa nahan ominaisuuksia yhtä nopeasti kuin rasvat ja vahat.
Tietysti tuo maitokäsittely täytyy tehdä huomattavasti useammin kuin "paksurasvaus".
Onkos kukaan onnistunut elvyttämään tuollaisia 10x rasvattuja vuorettomia kengurunnahkahanskoja taas hengittäviksi?
(lähinnä ne taitaapi olla jo sisäpuolelta täynnä käyttäjän omia eritteitä)
Mutta uskaltaako tehdä ihan tylysti konepesun?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Eikö foorumin säännöt kiellä kaiken henkilöön menevän herjauksen? Muutenhan sitä kaikenlaiset elämänopiskelijat ja oman elämänsä suurmiehet voi kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo, mutta paina se kalloosi, että arvovaltaisen ja kunnianarvoisen ORG. foorumilaisen nimimerkki on oikein kirjoitettu.
(pahoittelut off-topic)
Gore-Tex on PTFE-muovista valmistettu mikrohuokoinen kalvo.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gore-Te..._schema-en.png
Gore-Tex -kalvo ei päästä ulkopuolelta (nahan läpi) tulevaa vettä läpi, toisin kuin käsistä lähtevän höyryn, eli "hengittää". Hengittävyys taas edellyttää, että kalvon päällä oleva nahka kykenee imemään tätä höryä. Jos nahka on kyllästetty läpi millä tahansa aineella (vaikka vahalla tai vedellä) joka estää nahan kosteuden imukyvyn, niin höyry ei pääse haihtumaan kalvon läpi käsistä.
Sinällään hassua, että esim. Partioaitta suosittelee (http://www.partioaitta.fi/nahkaisten...skenkien-hoito) käyttämään kalvollisten nahkakenkien hoitoon mm. mehiläisvahaa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mehil%C3%A4isvaha) , mutta ei valjasrasvaa. Omistamassani valjasrasvassa mainostetaan sen sisältävän mehiläisvahaa. Jos väite on faktaa eikä Partioaitan mutua, niin valjasrasva sisältää jotain mitä mehiläisvaha ei. Ehkä joku kemisti osaisi vastata. Itse en kuitenkaan usko ohuen valjasrasvakerroksen haittaavan Gore-Texin toimintaa, mutta ehken Gore-Tex-hanskoja käsittelisi valtavalla määrällä sitä, enkä useammin kuin kerran vuodessa. Kalvottomalle nahalle valjasrasva on perimätiedon mukaan oivaa kamaa.
Tästä ei kai olekaan ollut epäselvyyttä. Kirjoitit aiemmin, että "ei armeijan lankkia koska pilaa hengittävyyden tukkimalla mikrohuokoiset kalvot". Eli kun puserran armeijan tuubista pienen pätkän mustaa jöötiä ja levitän sen saappaalle, niin se vilahtaa nahan läpi Gore-Tex -kalvolle tukkien sen? Voi morjens
Lankki ei varmastikaan kyllästä nahan huokosia läpi hengittämättömäksi, niin paljon ei kukaan voi lankkia levittää eikä ne (ainakaan armeijan wanhat) ole kovin nestepitoisia.
Ei ole konsti eikä mikään "lankata" bootseja tukkoon", ei edes
intin lankilla, vanhemmalla tai uudemmalla.
Onnistuu oikein hyvin ilman mitään yliluonnollisia kykyjä.
Tarvitsee vaan lankata ahkerasti ja lankkia säästämättä.
"Nahkaa" kun on eri tamineissa kohtalaisen erilaista.
Monissa se on tavaraa jota ei oikein edes nahaksi kehtaisi kutsua.
Yhtä kaikki, "nahkatamineen" ei ole tarkoitus millään muotoa toimia
minkäänlaisena sadevarusteena jos halutaan nauttia nahan parhaista ominaisuuksista
noin muutoin.
Tarkoitus nahan hoidossa ei liioin pitäisi olla nahan kyllästäminen millään tavaralla,
vaan ainoastaan sen pitäminen "kuohkeana",estää sen korppuuntuminen ja sen
seurauksena vaurioituminen/tamineen rispaantuminen.
"Nahkaöljy" tuolla jo mainittiinkin.
Sen kohtuullinen (sopiva) käyttö niin määrän kuin toistuvuudenkin
suhteen lienee loppupeleissä se..... vähiten väärä ratkaisu.
Aika monessa muussakin asiassa, ns. perinteisiin materiaaleihin liittyen,
hommat ryssitään sellaisen ihmeellisen utopian kautta, että kuvitellaan
jollain ihmeaineella tai muulla tavalla saatavan samaan pakettiin
täysin äärilaitojen ja toistensa pääosin poissulkevien ominaisuuksien
koko kirjo.
Hyvään "heja-heja-heja-hejaa- villapaitaankaan" ei tule sen parhaiden
ominaisuuksien seuraksi millään konstilla/aineella/kalvolla vedenpitävyyttä ja/tai
tuulenpitävyyttä. Ei viddu vaan tule.
Sen parhaat ominaisuudet, kuten nahankin, on kuitenkin tosi helppo pilata monella eri tavalla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei sitä superhengittävyyttäkään joka paikassa tarvita.
Vanhoista kunnon kokonahkaisista maihareista saa vielä elvytettyä edustuskelpoiset ja vettä hylkivät, mutta ihan riittävän hengittävät.
Youtubesta löytyy monenlaista pätkää, mutta en pysty linkittämään kunnolla kännykällä.
Puhdistus /harjaus,
haavanpuhdistusaineella vanhat kyllästeet pois.
Naarmujen hionta.
Kosteutus öljyllä tai voiteella.
intin lankkia että epätasaisuudet tasoittuu ja hoitaa tarpeen mukaan pintaa mehiläisvahalla tai hienommilla lankeilla.
Eipä tietenkään.
Pointti ei ole missään muussa kuin siinä, että "kintuille alkaa ruikkimaan" ja sen suuremmalla
letkulla..... mitä kauemmaksi jonkun materiaalin perusominaisuuksista ajaudutaan, oli
konstit tai aineet sitten mitä tahansa.
Hyvä esimerkki nahan "kyllästämisestä" on ihan kouriintuvalla tavalla esim.
1900-luvun alkupäässä valmistettujen Kanadalaisten lumikenkien nahkaremmit,
joihin ei ole uitettu yhtään mitään ainakaan 60-luvun alun jälkeen.
Vermeet on pötkötelleet sisätiloissa käyttämättöminä noista päivistä.....
mutta ovat edelleen hienon pehmeät ja "rasvaisen" tuntuiset niitä käpistellessä.
Ihan hyvä juttu noissa, tuolla kohtaa.
Ei välttämättä ihan sama juttu nahkakengän, rotsin tai hanskojen kohdalla.....
joissa materiaalin "riittävä" hengittävyys on tamineen/materiaalin korkealle arvotettava ominaisuus.
Luiskahdetaan äkkiä samalle tielle kun tuolla muualla keskusteltaessa "ajovarusteiden turvallisuudesta".
Pitäisi olla hankauskestoa, suojien pysyä kohdillaan kovemmassakin myllytyksessä.....
mutta kun puhutaan tixtexeistä ja tulee kuuma..... avataan kaikki luukut ja vetskarit että
säilytään helteessä elossa..... mutta turvallisuudelle ja antaa lähtösuukin samassa tahdissa
kun jo ennestään..... suojien kohdillaan pysymisen kannalta löysistä tamineista aletaan
availemaan paikkoja.
Mikavikasinupitsa?
Ei muuta, kun väärä pizza väärällä ovella.
Ihan just samoin käy kun nahkaa aletaan uittaa tukkoon väärässä paikassa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY