Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 66:een 66:sta
  1. #61
    Nyt on sitten palattu Skotlannista ja tässä muutamia juttuja/kokemuksia reissulta. Videota ja google mapsin reittejä sitten talven aikana.
    - Tiet melkoisen huonossa kunnossa. Kuin jotain riivinrautaa, eli asfalttia, josta vähintään joka toinen kivi poissa.
    Eli laita uudet renkaat alle matkaan lehtiessä.
    - Hinnat karkeasti ottaen Suomen tasoa. Jotkin asiat hieman edulisempia, jotkin taas hieman kallimpia. Omilla valinnoilla voi vaikutta pitkälti kokonaisbudjettiin (olipa yllättävä kommentti).
    - Matkaa kertyi noin 5400 km ja aikaa meni noin 2,5 viikkoa. Lautat: Hki-Travemunde-Hki ja Amsterdam-Newcastle-Amsterdam. Valitsimme hieman tilavammat hytit, koska neljän hengen porukalla ei viitsinyt ihan käppäsissä koloissa majailla.
    - Saksassa ei taidettu ajaa lainkaan moottoriteillä, vaan menimme ajan kanssa pieniä teitä pitkin. Amsterdamiin ja sieltä pois ajoimme motareita pitkin mennessä tunnin verran ja palatessa reilu pari tuntia.
    - Vasemmanpuoleinen liikenne ok, joskin oikealle kääntyvissä risteyksissä joutui hieman tavallista enemmän keskittymään.

    Skotlannin ajot:
    - Newcastle-Stirling: Pääsääntöisesti pieni teitä pitkin, matkalla pari linnaa (mm. Alnwick). Edinburghin ruuhkaan jumituttiin hetkeksi. Stirlingissä pari yötä kaverin luona, josta käsin junalla Edinburghissa yhtenä päivänä.
    - Stirling-Invergarry: Majoitus viikoksi Invergarryssa (Ardgarry Farm) noin 600 puntaa. Tästä oli kätevä tehdä päiväajeluita eri suuntiin ja lisäksi paikka oli todella miellyttävä ja rauhallinen.
    - Ullapool-päivä: Pari skotlantilaista motoristia mukana ja kiersimme yhdessä noin 380 km lenkin. Hieman vesisadetta.
    - Applecross-Torridon-päivä: Aamulla Eilean Donaniin, joka oltiin missattu parilla aikaisemmalla reissulla. Pihalla oltiin kyllä silloinkin käyty, mutta lipunmyynti oli jo loppunut. Nyt sisään linnaan ja käymisen arvoinen paikkahan se oli, ehdottomasti. Sitten kohti Applecrossia ja matkalta mukaan saman pari skottia, koska hekään eivät olleet tätä reittiä koskaan ajaneet. Uskomattoman hienot maisemat ja lähinnä sellaista yksikaistaista tietä. Suosittelen, vaikka päivälle tuli pituutta noin 11 tuntia. Vettäkin satoi loppupäivän.
    - Urquhartin linna ja Fort Augustus: Hieman kevyempi ajopäivä, eli sellainen turistipäivä.
    - Inverness-Lossiemouth-viskilaakso: Melkein sateeton alkupäivä, jolloin Invernessin läpi kohti Lossiemouthin rannikkokaupunkia (tai kylää, kuinka vaan). Matkalla yksi paikallismuseo. Sitten "viskilaaksoon", jossa tarkoitus oli käydä tislaamokierroksella. Macallanilla yritettiin, mutta kaikki kierrokset oli varattu etukäteen täyteen. Saimme kuitenkin maistiaiset ja jatkoimme matkaa. Päätimme unohtaa tislaamokierroksen tältä päivältä, vaan pistäydyimme Scottish Folk Museumissa, joka on ihan ok. Sitten takaisin majapaikkaan.
    - Isle of Skye-päivä: Vesisateessa Portreehen, jossa Highland Gamesit. Hieno tapahtuma tämäkin ja suosittelen käymään, jos paikallinen meno kiinnostaa. Muutama tuntia katsottiin kisoja ja sitten keulat kohti Taliskerin tislaamoa, jossa pääsimme tislaamokierroksellekin. Vesisateessa siten takaisin Invergarryyn.
    - Fort William & Mallaig-päivä: Kevyempi ajopäivä ja pääosin vesisateessa tämäkin.
    - Invergarry-Dumfries: Alkumatkasta vesisadetta, ja sitten alkoi aurinkoinen kotimatka kuivalla asfaltilla. Majoitus saatiin soitettu edelisenä päivä Huntingdon Housesta, jota voin suositella lämpimästi. Edullinen ja erittäin mainio paikka. Myös Dumfries yllätti viihtyvyydellään. Matkalla yksi valtava linna, joka oli tuona päivänä yleisöltä suljettu. Pihoilla katseltiin.
    - Dumfries-Newcastle: Leppoisa ajopäivä liki helteisessä säässä kohti Newcastlen satamaa. Matkalla Devil´s Porridge Museum ja Hadrianuksen muuria. Satamaan kätevästi ja laivaan melkoisen nopsaan ilman odottelua.

    Nyt oli neljäs visiitti Skotlannissa yleensä ja toinen kerta prätkällä. Ensi kerralla lennän Edinburghiin ja vuokraan auton. Sen verran vesisade alkoi tympimään pitkien ajopäivien lopussa. Hieno maa, mukavia ihmisiä sekä hyvää ruokaa ja juomaa (paino + 4 kg)
  2. #62
    Lainaa tero-tero kirjoitti Katso viesti
    - Matkaa kertyi noin 5400 km ja aikaa meni noin 2,5 viikkoa. Lautat: Hki-Travemunde-Hki ja Amsterdam-Newcastle-Amsterdam.
    Paljonkos tämä lauttayhteys kustansi mies&mopo?
    https://reissu.org
  3. #63
    Lainaa Wolff kirjoitti Katso viesti
    Paljonkos tämä lauttayhteys kustansi mies&mopo?
    Tarkemmat kustannukset voin laittaa tänne, kun etsin matkakansion käsiini. Mutta tässä karkea muistikuva neljän hengen ja kolme pyörän kustannuksista.
    - Finnlines: Hki-Travemunde-Hki ilman ateriapaketteja. Hytti ikkunallinen neljän hengen se isompi hytti. Meno-paluu yhteensä 1580 euroa
    - DFDS Seaways: Amsterdam-Newcastle-Amsterdam, ? euroa. Neljän hengen Commodore-hytti, johon sisältyi aamiaiset ja baarikaapin sisältö. Aamiainen lisäksi varsin väljässä ravintolassa, jossa ei tungosta ole ja palvelu pelaa. Hintaero ns. perushyttiin oli noin 20 puntaa/lärvi, mutta tähän sisältyi nuo aamiaiset. Aamiainen olisi maksanut 9-11 puntaan/hlö, jos sen olisi ottanut perushytin ohessa. Eli lopulta hinnaksi tuli noin 10 puntaa/hlö enemmän, mutta matkustusmukavuus oli ihan eri tasolla. Paluumatkalla yritettiin vaihtaa vielä Commodore Deluxeen, mutta eipä ollut yhtään vapaana. Tuosta ylellisyydestä nautittiin edellisellä reissulla.

    Edullisemminkin siis pääsee, mutta tällä kertaa päätettiin panostaa mukavuuteen.
  4. #64
    Ja tässä eka traileri reissusta. Oikeat videot jokus myöhemmin. http://youtu.be/qpy4HD1WgN4
  5. #65
    pitää vaan malttaa odottaa leffan ensi-iltaa. Upeaa työtä
  6.  
  7. #66
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    pitää vaan malttaa odottaa leffan ensi-iltaa.
    Tuonne Matkakertomuksia-osioon olen laitellut noita videoita. Lisää tulee vielä 2-4, kunhan ehdin editoimaan.
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123