Näkemisestä ja näkymisestä on täälläkin keskusteltu monessa yhteydessä. On puusilmiä, pitkiä valoja ja huomioliivejä ja Motion camouflage.
Ihan melko äkkiä pähkäiltynä ja satunnaisesti lueteltuna aiheeseen voisi liittyä vaikka mitä:
• Silmät, joissa on riittävä näkökyky
• Tarvittaessa silmälasit, piilolinssit, leikkaus tms.
• Näön varsinaisen tarkkuuden lisäksi näkökenttä, hämäränäkö..
• Riittävän puhtaat ja hyväkuntoiset linssit laseissa.
• Lasien huurtuminen
• Visiiri, ajolasit – puhtaus, naarmut, ”huurtuminen”, hoitoaineet sisäpuolelle, ulkopuolelle, Pinlock yms
• Häikäisy: aurinkovisiiri, aurinkolasit, tummuvat silmälasit, lippa
• Sää: sade, sumu, kurainen tie, pakkanen
• Katsominen, katseen käyttö: minne katsotaan, mitä katsotaan, ”nähdyn ymmärtäminen”, pään kääntäminen verrattuna silmän kääntämiseen
• Ajolinjat, paikka ajoradalla: vaikutus näkemiseen, vaikutus näkymiseen, Motion camouflage
• Valot: ajovalot, lisävalot, päiväajovalot, pitkillä ajaminen
• Ajovarusteet: värit, mikä väri, kirjava vai yksivärinen, kypärän väri, huomioliivi, heijastimet
• ja vaikka mitä muuta sekä näiden yhteisvaikutuksia…
Tuossa täällä jo aikaisemminkin viitatussa jutussa http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/ oli monen muun asian ohessa mielenkiintoinen testi. Peilin edessä katsoo itseään silmiin: vuorotellen oikeaan ja vasempaan silmään. Omien silmien liikettä ei näe peilissä ollenkaan. Ottaa kaverin viereen tekemään samaa, niin kaverin silmien liike näkyy selvästi. Silmien antama kuva katkeaa silmien liikkeen ajaksi. Siis silmiä kääntämällä ei voi aukottomasti skannata maisemaa – pitää kääntää päätä. Tiedä sitten onko tuolla liikennenäön kannalta suurta merkitystä, mutta mielenkiintoinen juttu – jonkinlainen aivoihin rakennettu ”kuvanvakain”.
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Yritysnumero kaksi, jos nyt aivoit toimivat, kuten pitäisi.
Pään liikuttaminen katseen sijaan toimii kyllä, mutta siinäkin on omat ongelmansa. Silmät liikkuvat huomattavasti nopeammin kuin koko pää. Varsinkin moottoripyörän päällä, jossa asiaa vaikeuttaa kypärä. Ääreisnäön avulla löytää liikkuvat kohteet erittäin hyvin. Tämän jälkeen voi nopeasti ja helposti katsoa, mistä on kyse katsetta siirtämällä. Minun ainakin pitää keskittyä siihen, etten liikuta silmiä, kun liikutan päätä.
Viimeksi muokannut: Shikyo; 10.10.2014 klo 01:25. Syy: Aivotoiminnan herättelyä...
Mä tapaan tehdä niin, että kun silmiä käytän, niin katson hetken pitempään mitä "tarvisi", vaikka just risteyksessä tyhjä tie, niin antaa sen hetken pidempään viipyä katseen. Tälleen voi toivoa että jostain sokeasta pisteestä poistuu se auto tms. mikä onkin tulossa vaikka sitä ei näe.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ihan hyvä selitys on tosiaan olemassa siihen, miksi
ne lippalakkipäiset joiden pää ei käänny piiruakaan
tuolla liikenteessä, ovat aika vaarallisia.
Tuolla liikenteessä on lisäksi vielä monin paikoin aika
briljantisti viriteltyjä miinakenttiä... vaikka niitä
koitetaankin suunnittelulla välttää.
Yksi parhaista pääkaupinkiseudulla sijainneista
"loukuista" oli ns. Muuralan Bermudankolmio
Pappilanmäen kupeessa, kunnes se järjesteltiin
uudelleen.
Periaatteessa paikalla ei ollut mitään ongelmaa
edes näkemän suhteen, mutta aina se K-Raudan
suunnalta tullut ilmestyi kuin tyhjästä, ajaen
oikealta kolmion takaa tulleen päälle, tai
ottaen sen kolmion takaa tulleen kylkeensä.
Itse asiassa... siinä ei tainnut alkujaan olla edes
kolmioita. Näiden laiton myötä toivottiin
mällien vähenevän, mutta käytännössä
mikään ei muuttunut.
Vasta Mikkelän suunnalta tuleville
ilmaantunut STOP-merkki vähensi...
vaan ei poistanut mällejä.
Paikkaa eri suunnista lähestyvien
ajoneuvojen nopeus, etäisyydet, maaston
muoto, "normaali" ihmisen toiminta/havannointimalli
risteyksissä.....
Näistä rakentui pomminvarma mälliyhtälö
kunhan vain ajoneuvot lähestyivät risteystä
määrätyssä "aikaikkunassa".
Mällien määrä oli aivan käsittämätön.... ja
UPPISTA-tilanteiden määrä lisäksi merkittävä.
Kun tuon paikan tunsi ja tiesi, oli tietenkin
helppo toimia "varmanpäälle".
Hommaa oli hyvä "testata" siten, että tuli sieltä
Mikkelän suunnasta K-Raudan suuntaan
"kuin ajaisi paikan varuillaan".......
ja vaikka ei siinä kohtaa omasta mielestä
ollutkaan tarvetta väistää ketään.....
pysäytti kuitenkin siihen "luukulle".
WHUMMMMM! Wuittu.... mistä se tuli .
Ainoa "varma tapa" tuossa oli.... edellytti
merkit mitä tahansa.....
Todella TÄYSIN PYSÄHTYÄ ja panna pää pyörimään
poranterän lailla.
Eli... Voi ne STOP-merkit jossain joskus olla siksikin, että
vain se todellinen pysäyttäminen takaa "riittävän"
turvallisuuden siinä kohtaa.....
vaikka monasti niiden funktiota ei tahdo tavoittaakaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Bonen jutuista en taaskaan ymmärtänyt yhtään mitään.
Mutta homma on kai niin, että ihminen on saalistava eläin, jolla näkö toimii kuin leijonalla.
Jos joku liikkuu näköpiirissä, joku saaliseläin tai jotain, niin näet sen.
Jos liikettä ei ole, niin et näe sitä.
Pekka
tuohon kirjoittamiseen....
Tänä päivänä on helppo saada paljon paskaa niskaan netin ihmeellisessä maailmassa, jos joku muu ei ymmärrä mitä sinä kirjoitat. Sitä en ymmärrä, että miten se on sen kirjoittajan vika jos lukija ei ymmärrä ja yleensä sitten "moititaan", mutta eikö molemmat ole silloin samassa asemassa, toinen ei osaa kirjoittaa ja toinen ei lukea. Itse en todellakaan puutu toisten kirjoitusvirheisiin, koska en itsekkään osaa kunnolla kirjoittaa asiaa, asian sisältöä. Jos sitä joku haluaa lukea, niin lukekoot ja jos ei ymmärrä, niin ei ymmärrä...
Ps, sori pientä OT, mutta aivan pakko kommentoida, olen yksi henkilö joka on saanut shittiä nenälle, sen takia kun joku ei osaa lukea tai ymmärrä, kun ei ole kirjoitus taidot kohdalla, niin että toiset välttämättä ymmärtää
![]()
Viimeksi muokannut: Husky510; 27.03.2015 klo 20:02. Syy: Typojen korjaus
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Jatketaan hieman säyseämmin.....
ja muistetaan myös yksi liittymistä baanalle tulevien perustemppu!
Sieltä se Fittibaldi themphaishee suoraan "yli" vasemmalle kaistalle jos siinä oikeanpuoleisella
joku saatanan etana taas jurnuttaa.... vaikka ei jurnuttaisikaan.
Parempi siis katsoa rauhassa liittyjän ratkaisu loppuun asti ja sitten vasta töräyttää itse menoksi.
Tuossa kohtaa hoppuilemalla aiheuttaa väistämättä itselleen turhan usein
ylimääräistä ohjelmaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Prätkällä ajellessa ei koskaan saa luottaa siihen että sut on nähty ja huomioitu vaan aina lähteä siitä oletuksesta että sua ei ole nähty.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Pyörä ja kypärä valkoiseksi ja sinistä nahkaa päälle niin kyllä nähdään.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Missäköhän tollanen kolomio oikein on... jotenkin voisin aavistaa mitä paikkaa tarkoitetaan, kun seudulla koko ikäni asunut ja jo mopolla keulinu pappilan mäkeä ylös, sekä escoritllä vetänyt kahva edellä pitkää sladia sitä alas. mutten muista mitään stop-merkkiä enkä mitään ihmeellisä ongelmia ko paikan suhteen, enkä kuullutkaan. Siis se paikka kun tulee espoon keskustasta mäki ylös kirkon ohi ja käännytään oikealle niin krautaan ja vas niin kökkeliin, tai mikkelä heti siinä heti kohta kun valot
T7
Se "imaisi itsensä" jokunen vuosi sitten kun paikassa tehtiin enemmänkin liikennejärjestelyjä.
Kolmion kulta-aikaa oli80-luvunpuolivälistä tuohon Milleniumiin.
Alkunperinhän "risteys" oli kolmen kaaren muodostama.
Mikkelän suunnasta kaarrettiin Muuralantieta vasempaan vanhan Kehän yli K-Raudan suuntaan.....
Nykyjään Muuralantie on Mikkelän päässä muutettu Pitäjän portiksi.
Oikealle kaarrettaessa siirryttiin Pappilantielle, joka vei alas joelle, kirkolle vasempaan,
hautuumaa oikealla ja joen ylityksen jälkeen paloasema oikealla... muistaakseni.
Täältä suunnalta kun noustiin Pappilantietä ylös ja kaarrettiin oikealle, mentiin taas
Muuralantietä <kehän yli K-Raudalle.
Tuossa, sinällään yksinkertaisessa, alkujaan tasa-arvoisessa "risteymässä" oli
viimeisen päälle sisäänrakennettu miina Mikkelän suunnalta Muuralantietä tuleville ja
K-Raudan suuntaan meneville.
Ihan legendaarinen mesta......
Hauska sinällään, että kaukaa idästä pitää kertoa alkuasukkaille mitä heillä on nurkissaan ollut
käsissään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Motoristin on vaan terveytensä arvottaen nöyrryttävä tuolla liikenteessä.
Näitä "teleporttautujia" eri ajoneuvoilla vaan "ilmestyy" ja tekee omat liikkeensä,
oli motoristi kuinka mustaa farffaaria tahansa.
Taitaa tuo huumori tuossa lainauksessa olla lajissaa hieman vaarallista liian monelle mopoilijalle.
Voi olla parempi vaan naama näkkärillä pitäytyä "teleporttautujan tarinan opetuksessa"........
Näillä tuolla mennään, näihin tuolla törmätään (konkreettisesti).......
ja jos ei bonjaa fillarin päälle..... ei ehkä kannata kiivetäkään sen päälle.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ajelen pakulla päivittäin liikenteessä. Noissa isommissa pakuissa on kohtuu hyvät peilit, eli sen "normaalin" sivupeilin lisäksi alapuolella on sellainen laajakulmapeili mistä näkee kuolleenkin kulman jos vaan peili on suunnattu oikein.
Tarkkana saa olla noissa rampeissa kun liittyy sinne liikennevirtaan koska tuosta pakun hytistä ei todellakaan päätä kääntämällä näe kuollutta kulmaa, eli ainut vaihtoehto on kuikuilla siitä laajakulmapeilistä.
Ymmärrystä mulla ei riitä niille henkilöautokuskeille jotka päätä kääntämättä alkaa vääntämään sitä rattia sinne toisen kaistan suuntaan ja meinaa tulla kylkeen. Näkemäesteisillä autoilla ajaville voi antaa anteeksi![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jätkät hei.
Täällähän näköjään keskustellaan väistämättömien asioiden edessä "ymmärryksestä".
Sotien ja nälänhädänkin suhteen voidaan keskustella ymmärryksestä sun muusta.
Ne ei kuitenkaan sillä poistu tästä maailmasta, eli terveellisempää on koittaa
"välttää niitä".
Sota ja nälänhätä on kohdatessa hieman hankalampia juttuja ratkaista omilla toimilla.
"Teleporttautujat" ja sinällään käsittämättövät "vedot" muiden tielläliikkujien tekeminä
ovat kuitenkin asioita joita ihan menestyksellä voi oppia tunnistamaan....
eli näkemään suurella todennäköisyydellä mitä ihan kohta tapahtuu.
Ylipäänsä tuolla liikenteessä.....
Voittaja on sama kuin selviytyjä.
Muunlaistakin asennetta esiintyy paljon.
Kaikkeahan ei tarvitse koko ajan sietää, mutta
mopolla liikuttaessa se kotilo, koostaan riippumatta on sama kun
snagarijonossa kiilaava kaksimetrinen vapaaottelija.
Voi mennä koittaa.
Tai sitten jyrsiä sen piirakkansa omilla hampailla hieman ajattelemaansa myöhemmin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kaikki keskimääräistä paremmat kuskithan ovat oikeasti papparaisia joilla ei ole kiire ja rautainen kokemus, sehän erottuu liikenteessä aivan selvästi.
Meillä on erinomaiset liikennesäännöt joita noudattamalla kaikki sujuu eikä kenenkään tarvitse kiihdytellä tai jarrutella kunhan niitä noudatetaan. Eli tempoa alas niin johan alkaa sujumaan ja näkymään. Ehkäpä sellainen maltillinen 30km/h tunnissa pudotus nopeusrajoituksiin riittäisi alle 60-v pleikkarisukupolvelle joka ei pysy liian nopeassa tempossa nyt mukana.
Typerää että aletaan rikkomaan lakia muka jouhevuuden/turvallisuuden takia ja kiihdytellään sekä vaihdellaan kaistoja motarilla yms...
Supermoto
Mä täst aina jauhan, mutta toi "teleporttaaminen" on sellainen mikä liittyy myös tuohon silmänpohjan ikärappeutumiseen. Se on siinä mielessä A) kiva, että itse et huomaa yleensä mitään ongelmaa, mutta B) siinä mielessä paska, että ei sitten tosiaan huomaa kaikkea.
Eli ongelma on se, että näkökentän laitamille alkaa tulla sokeita "läikkiä" jotka aivot sitten korjaa "tyhjällä". Jokaisella meistä on kummassakin silmässä sellainen sokea piste mistä kaikki hermot lähtee kimppuna aivoihin, siihen sopii sopivatsi auto tai moottoripyöräkun sopivasta kohdasta tulee. Sitten se "teleporttautuu" yht'äkkiä jostain kun se siirtyy näkökentässä sokeasta pisteestä pois. Iän tai diabeteksen vuoksi noita sokeita pisteitä tulee lisää sen ikärappeuman takia. Aivot onneks täyttää tyhjät pisteet jolloin ne ei haittaa, mutta kaikkia tilanteita alkaa tulla enemmän…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Myös yksi on että se havannointi, siis kyllä ymmärrä että ikää kun alkaa tulemaan on se reaktioaika jne heikkoa. Se ikä kun ei tule yksin. Mutta tuolla näkee kyllä, niin jotka "luottaa" siihen toiseen, eli luotetaan että se toinen "antaa myöten", siis tilanne yleensä on liikeenne ympyrässä esim, että toinen katsoo kaukaa, ei tule ketään. Mutta kun on "astumassa" ympyrään, niin ei perkele sieltä tulikin, niin toiset ei edes reakoi siihen...
Kyllä tuo tuolla liikenteessä tarvii oikeasti "keskittyä", se on puppua että tulee selkärangasta, kyllä perus ajaminen, mutta se toisen huomioiminen, sen nopeus, ennakointi jne. Niin ei se välttämättä riitä että on kokemusta ja että siihen omaan kokemukseen voi luotta, kun yleensä se toisen "ongelma" on että sitä ei voi ennakoida, mitä se toinen tekee...
Ps, oho menihän vaikeaksi, no kait joku ymmärtää![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ikää on ja sitä tulee koko ajan lisää. Jo nyt huomaan, että sauvasolujen määrä silmissä, joka vaikuttaa hämäränäköön, on pienentynyt. Tätä voi toki korvata lisäämällä valotehon määrää ja laatua. Näkymisen puolesta valkoinen on hyvä väri, vaikka se tuppaakin likaantumaan. Seuraavat suojaavat racing-tyypin ajosaappaani ovat valkoiset. Huolimatta siitä, että mitä ajattelevat muut huoltsikoilla jne. Että mitähän se setä siinä brassailee.
<p>.</p>
Sama se millä vauhdilla tuolla ajelee.
Siinä kohtaa kun vauhti suuntaan tai toiseen alkaa poikkeamaan.... keskimääräisestä menosta,
alkaa tulla enemmän ja enemmän ohjelmaa niin itselle kuin muillekin.
Ihan "tasapäänäkin" tuolla liikkuessa mausteena on tosiaan erilainen ja eri syistä ilmenevä "puusilmäisyys",
nopeat ja yllättävät ratkaisut (vilkku vasemmalle-käännös oikealle, kato! kaveri!, oho-meni ohi.... ja ties mitä)
Liikenteessä (kovaakaan) ehjänä ajamaan ei opi kun kovaa ajamalla ja "törmäämään" ainakin
kuvainnollisesti kaikkiin mahdollisiin "miinoihin". Yksilöiden oppimiskyky, omista tai muiden tekemisistä,
tahtoo vaihdella aika paljon. Monelle "arkiset asiat" tulee kerta toisensa jälkeen aina ylläreinä eteen.
Paljon ajaminen ja kertynyt kokemus on juttu jota arvotetaan pitkälti väärin ja väärin perustein.
Kokemuksen hyöty ja arvo liikenteessä realisoituu ihan samoista lähtökohdista kuin kokemus snagarijonossa.
Tähän liittyy myös lopputuleman suhteen se laittamaton asia, että viisas, tasapää ja kokenut löytää itsensä
helvetin paljon harvemmin tilanteista, joissa tarvitaan selviytymiseen lähes yliluonnollisia aisteja ja lahjakkuutta.
Tuo "oikeasti keskittyminen" on tosiaan liikenteessä selviytymisen suhteen aika olennainen perusasia.
Helvetisti eri liikenneympäristöissä ajanut 35-40 vuotias on varmaan käytännössä aika "ässä" selviämään
tuolla liikenteessä..... jos perusasenne on suurinpiirtein kohdillaan.
Turhan usein myös sotketaan kukkahattuiluun se ajatus, että tuolla laduilla ei olla yksin......
ja siksi ei oikeen skulaa jos siellä "ollaan koko ajan kovana, keulien kuin kotona kylppärissä ja ovi lukossa".
Eikä siinäkään mitään..... kunhan ei paikka- ja tilannetaju petä.
Senkin voi oppia kokemuksesta, jos ei omasta, niin muiden
Toisaalta.... vähillä kolhuilla ja ihan kunnon kansalaisena täällä näyttää pärjäävän sellaisetkin
kaverit, jotka tuolla vuosien varrella monilla reissuilla, kerta toisensa jälkeen, kusitauolla
menevät ja kusevat suoraan tuuleen.
Sitten tullaan lahkeet ja bootsit märkänä todeten.... Ei vittu.... mä tein sen taas!.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY