Eli Honda wanhus alkoi temppuilemaan sähköpuolella.
Valot himmenee ja kirkastuu kierroksien mukana. Tyhjäkäynnillä valot hiipuu aika reippaasti. Jos erehdyt laittamaan vilkun päälle risteyksissä niin silloi se valoshow vastaa alkaa. Vilkut vilkuttaa laiskasti ja syö sähköt muista valoista. Kierroksia koneeseen niin ei mitään... Vaikuttais sähköt riittävän.
Mittasin latauksen tyhjäkäynnillä vajaa 13v eli pikkasen alakanttiin.. 5000rpm lataus yli 14v.
Akku suht koht uusi ja pitää lepotilassa 12,8v.
Käynnistyy hyvin kylmänä valot sammutettuna mutta ei mitään toivoa valot päällä.
Tietyst vanha peli ja vika voi olla huono maadoitus mutta mitäs se regulaattori?
Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
Akku pitää jännitteen mutta se on vasta puoli totuutta, onko sille tehty rasitustestiä? Tuntus vähän ettei amppeerit riitä. Tietty maatot täytyy tonkia läpi, noi latausarvot ei oikeen viittais lataussäätimeen muttei se silti mahdotonta ole, onhan hondat siitä ihan kuuluisia (omaa ei ole vielä tarvinnut vaihtaa kop kop...) Erityisesti vanhemmissa laitteissa se säädin on pikkasen on/off mallinen niin ettei alle sen oliko se 4700rpm tjsp lataa lainkaan. Uusikin akkukin voi olla paska/ei anna/ota virtaa vaikka voltteja näyttäisinkin. Tietty perustuu vain omaan kokemukseen ja mitä kentältä olen kuullut, ei mihinkään viralliseen testiin tms mutta eritoten Yuasan akut on kuulemma välillä kackana jo laatikossa.
Joissain vanhimmissa tosi paljon ajetuissa 1k cebareissa olen kuullut myös staattorin jo väsähtäneen ettei välttämättä jaksa edes ladata enää kunnolla mut se on melkeen ketjun viimenen lenkki, sehän ei lopulta ole kuin kuparikeloja kehässä...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Joo. Täytyy myöntää että akku on mallia euroglobe (motonet).
Ei ehkä kaikista hienoin ja upein mutta... Näyttäis toimivan. Mullakin paljon akkuja olleet risoja ja uusina. (Miksi juuri vain motonettejä?)
Mutta just toi regun sielunelämä vähän ihmetyttää. Voiko mitata jotenkin?
Viimeksi muokannut: Limppa; 04.10.2014 klo 16:58.
Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
Se melkolailla aina "palaa" jos se hajoaa eli jos liitin ei ole rapsakka eikä muuten näytä ottaneen kuumaa tai ole huomattavan kuuma sen pitäisi, siis pitäisi, toimia. Jos sulla on mahdollisuus saada jostain sellanen mittari mikä näyttää käyrää niin katto tuleeko sen läpi puhdasta tasavirtaa. Noi arvot pitäis olla kohdallaan, tyhjäkäyntipuoli pikkasen matala mut niinkun sanottua se ei välttämättä lataa ollenkaan ennen kun saa kierroksia.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Oireet viittaa patteriin. Virranantokyky hukassa. Pitäis kestää valoja minuutteja ja silti lähteä, oli valot päällä tai ei.Säädin vaikuttais toimivan koska jännite ei nouse yli 14 voltin. Olisko akku ollut pitempään vajaana, siitä starttiakku ei tykkää?
Paljonko jännitettä on akun navoissa startatessa? Jos putoaa reilusti niin akku sökö, jos ei putoa niin vika kaapeleissa tai liittimissä. Akun jälkeen yksi hyvä ehdokas on sen maakaapeli.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 04.10.2014 klo 18:16.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mitattu startatessa akku antaa noin 11volttia ilman valoja. Valot päällä tippuu 10volttiin ja pyörittää hemmetin laiskasti. Ei kyllä tekis mieli vaihtaa akkua taas jälleen kerran, nykyisellä ajettu vajaa 2tkm ja keväällä hankittu. Mutta jos se lataus puoli on perseellään niin tuhoaa akun?
Käyttispyörässä (cbr1000f) on yuasa mallinen patteri ja pelittää mainiosti.
Paas kattoen maadotukset,jos on vaikka ruostetta tai hapettumaa
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Katotaan maadoitukset ja liittimet läpi jos sillä pärjäisi tän ajokauden loppuun.
Laturin hiiletkin kävi mielessä, vois vilkaista minkä verran on jäljellä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Voihan ne hiilet vilkaista mutta suosittelisin että yritä selvittää yksi probleema kerrallaan. Lataa akku täyteen ulkoisella laturilla ja mittaile sitten. Näet että onko starttausongelman alkulähde akussa vai kaapeleissa.
Pyörän oma laturihan ei osallistu tähän käynnistykseen mitenkään, joten on järkevää tutkia ensin tuo käynnistyminen ja vasta kun pyörä lähtee täydellä akulla valot päällä reippaasti käyntiin, voi tarkkailla jaksaako laturi pitää akun täynnä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kytkemällä apukäynnistyskaapelit toisesta akusta pyörän akun napoihin voit päätellä että onko pyörän omissa kaapeleissa häikkää.
Hieman outo tuo jännitteen lasku, Valot vie noin 6A ja startti monikertaisesti enemmän, joten startin pitäisi vaikuttaa jännitteeseen samalla tavalla, ei kai kysymys piikistä ole?
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kyse on 80-luvun alkupuolelta oleva Honda cbx550. Eli luulis tekniikan olevan aika lailla sama mitä cb:t sisältää. Hemmetin kova laite kiihtymäänpystyy kiusaa nykypyöriäkin
![]()
juuri samojen asioiden kanssa painineena kaikkia ehdotuksia tutkineena .kaikki sanoo et laturi/sataatori vikoja hondas tuskin koskaa tai ei ainakaan kuuleet .korjaamotkin käski vaihtaa akun ja johdot säätimet mutta mulla oli vika laturi/satootorissa vika yksi vaihe poissa toiminnasta. ilman valoja toimi hyvin heti kun laitto valot päälle ja ajeli vähän aikaan niin ei startannut enään
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Sinällään oiken, mutta jos ei vikaa saada kohdistettua suoraan staattoriin, niin miksi aloittaa arvonta siitä kaikkein kalleimmasta osasta? Akku on halvin, sitten regu, ja viimisenä staattori, kustannusmielessä. Staattorin saa tietysti mitattua, tuolta löytyy montakin keskustelua miten.
Täytyy myöntää että ite on kohta ihan pihalla näitten juttujen kaa mutta mopo on silti saatava toimimaan. Aloitetaan perusjutuista akku-maadoitukset jn.e ja jätetään viimeiseksi se regu ja saattoi. Mutta tuntuu vain niin jännällä just tän laitteen käynnistymiset valot päällä/poissa. Niin no pitää ruveta tutkimaan...
Kai sillä keväällä hankitulla akulla joku takuukin on?
Muuten vianetsinnässä ei kannata alkaa liian monimutkaiseksi. Jos akun navoista mitaten jännitteet putoavat noin alas, niin lataa akku ulkoisella laturilla ja toista testi. Jos jännite vieläkin laskee kohtuuttomasti niin akku on susi.
Nuo pyörän käydessä tekemäsi mittaukset kertovat, ettei latauksessa ainakaan mitään äkkituhoa aiheuttavaa vikaa näyttäisi olevan. Tyhjäkäynnin lataus on toki alhainen, mutta se voi aiheutua myös viallisesta akusta.
Takuuta on vielä jäljellä. Kuitit löytyivät. 6kk motonetistä. Tehdään vielä pari latausta ja muutama maadoituspisteen/liittimeen puhdistus ja ihmetellään.
Liittimiä ja maadoituspisteitä putsattu. Kaikki vaikutti ok, paitsi... Regun kiinnitys oli löysällä. Kiinnitetty suoraan runkoon 2kpl 6mm normi pulttia. Heilui ihan sikana. Kiristin katsotaan... Olisko niin hyvä säkä että regun maadoitus vain löysällä?
Voi prkl.. nyt vuotaa tankki.
Mut muuten vaikuttais ainaki sähköt toimivan. Ainakin käynnistyi hyvin nyt aamulla töihin lähtiessä.
Toimii edelleen...![]()