Oken tässä katsellut käytettyä matka pyörää seuraavaksi kaudeksi. Mielestäni pyöristä on jopa ylitarjontaa mutta hinnat on ostajan kannalta aika huimia! Kun sitten sattuu kohdalle oikea vuosimalli ja sopivat kilometrit niin käteisostajalle ei ole tinkivaraa yksityisellä puollella ei oikeestaan ollenkaan ja liikkeestä kun kyselin niin max 5% vaikka suoralla ostolla ostaisin.Jotenkin tuntuu että pyörän osto kotimaasta on mahdotonta jos syksyllä on hinnat mitä on niin taas täytyy siirtyä saksan markkinoille jotta se pyörä kohtuu hintaan lähtee!!![]()
Riippuu ihan myyjästä, kuinka kauan kohde on jo myytävänä roikkunut ja/tai kuinka kova hinku myyjällä on siitä eroon päästä. Toki joukossa varmasti on myös näitä Joulupukin odottajia, jotka odottaa sitä tyhmää, mopokuumeista kaveria kaupoille jolla raha polttaa takataskussa, mutta taitaa nämä ostajat olla kovin harvassa jo nykyään
Omakohtaisesti allekirjoituksen Honda irtosi tänä keväänä yksityiseltä n. 2/3 siitä hinnasta mitä siitä huudettiin ja kun lähtökin oli jo edullisimpia luokassan, niin kaupathan siitä tuli vaikka olin jo muutaman vuoden mopotonna olleena asennoitunutkin että ei sitä enää jaksa. Mutta kun se mahis sopivasti osuu kohdalle, niin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Yksityisen myyjän luona käteistukon heiluttelu pudottaa kivasti hintaa, mutta ei toimi liikkeessä. Ainakin kuvittelen, että liike tekee osan voitostaan myymällä rahoituksen... voin olla väärässäkin. Yksityiselläkään ei hinnat välttämättä putoa puhelimessa, sähköpostilla tinkiessä tai muuten etänä udellessa.
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Ainakin ite hinnottelen myyytävät mopot suoraan siihen hintaa, jolla ne vaihtavat omistajaa, enkä ala leikkimään tinkaajien kanssa. Tälle kesää kaksi mopoa myynyt ja molemmat meni sillä hinnalla mitä pyysin. Toinen oli myynnissä reilun kuukauden, toinen ei päivääkään. Kolmas myynnissä oleva ei taida tolla hintaa mennä, vaan pitää purkaa hipo-hipo-osat pois, laittaa vakioks, myydä 500€ halvemmalla ja rahastaa hipo-osista tonni joltain, jolla niillä on käyttöä.
Toki jos tilanne olis se, että olis pakko saada nopeesti käteistä niin silloin hinnasta joutuisi neuvottelemaan enemmän.
Superbike #7
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Myyjä alkaa pudottaa hintaa sitten kun uskoo sen johtavan kaupan syntymiseen. Ostajan pitää luoda myyjälle mielikuva siitä, että ostaja on hintasopua vaille valmis lyömään kättä päälle. Tinkiminen on vuorovaikutusprosessi eikä se välttämättä toimi sähköpostien ja puhelimen välityksellä. Esimerkiksi jos ostaja ei ole käynyt katsomassa pyörää, voi olla vaikeaa vakuuttaa myyjää siitä, että on oikeasti valmis kaupantekoon.
Juuri noin ^. Onhan luonnollista että jokainen yrittää saada max hintaa. Menee helposti hipistelyksi. Mutta kun tulee myyjä joka haluaa tuotteen liikkeelle niin se laittaa hinnan suoraan kohdilleen. Semmoset viipyy Nettimotossa päivän pari. Loput jatkaa hipistelyä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Tarjoat vaan sen minkä sinä olet valmis maksamaan jos ei myy niin voi voi....
Parikauppaa tälle kesälle "yrittänyt" tehdä...
Ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka....
Vmax#1175
Ride The Legend
Juuri näin. Ja mitä itsekin olen joskus myynyt, niin kaveri ensin tinkaa puhelimessa ja sitten paikanpäällä vielä lisää. Tuollainen ei kunitseni myyjänä kun hinta on jo kertaalleen sovittuna, niin ei. No aika selvää lienee että nämä kaupat ovat sitten jääneet siihen ja nykyisin jos jotain myyn, ei "etänä" tinkata senttiäkään vaan jos tuote kiinnostaa, niin ostaja raahaa pe...sä paikanpäälle ja sitten suoritetaan nämä tinkaamis- yms "pakolliset" rituaalit
Ja kun kerran "kohdellaan muita niin kuin toivoisi itseänkin kohdeltavan", niin ostajana toimin ihan samoin. Etänä sovitaan korkeintaan about tasolla missä haarukoissa liikutaan jos vaihdokkiakin olen liikkeeseen tyrkkäämässä, mutta se on enempi lisätietoa kuin tinkaamista tahi hintojen sopimista. Ja jos käteisellä liikun, niin etänä sovitaan vain "treffit" ja kaikki loput paikanpäällä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Niin tuossa kävin erästä pyörää koeajamassa ja kaikki oli kohdallaan ja tein mielestäni kohtuullisen tarjouksen mutta ei kelvannut. Ihmettelen kun tuossa nettimotossa seisoo samat pyörät kuukaudesta toiseen ikään kuin talvisäilössä jos joku ostaja sattus löytymään ja kun siellä selvästi sanotaan että ei vaihtoa niin silti ihmiset tarjoo sitä sun tätä vaihdossa niin luulis että käteisostaja kiinnostaisi mutta ei!![]()
Toiminee silloin kun ostaja ja myyjä asuvat lähekkäin mutta ei toimi jos välimatkaa on useampi sata kilometriä, silloin esityöt tehdään puhelimitse, ei koskaan sähköpostilla. Tai ainakin minä teen näin. On täysin järjetöntä raahautua paikalle, pitkänkin matkan takaa, ja todeta ettei hommasta tule yhtään mitään. Oma toimintatapani on että puhelimessa keskustellaan asiat valmiiksi ja sovitaan hinta jolla kauppa syntyy edellyttäen että kohde vastaa sitä mitä on puhuttu. Mikäli hinnan sopiminen ei onnistu tai vastaus on että " puhutaan siitä paikan päällä" niin kaupanteko päättyy välittömästi.
Toistaiseksi tämä toimintatapa on ollut lopputuloksen kannalta hyvin toimiva, tallissa on nytkin kaksi hyvää pyörää joiden lopullinen kauppahinta oli 20-30 prosenttia alle pyyntihinnan ja tavara juuri sellaista kuin oli puhuttukin. Toisen hain 350 km:n päästä toisen lähes yhtä pitkän matkan takaa ja olen valmis paljon pidenpäänkin hakumatkaan jos kaikki palikat vain osuvat kohdalleen.
Tämä tietysti edellyttää että myyjällä on halu ja taito tehdä kauppaa, ostajat harvemmin turhanpäiten soittelevat, ne jotka haluavat vain sähköpostitella jätän täysin omaan arvoonsa ja voivat ainakin minun puolestani pitää pyöränsä. Tällä hetkellä pyöriä on myynnissä niin paljon että varmasti löytyy halukas kauppakumppani, jos joku vain on myyvinään pyöräänsä joku toinen sen varmasti myy.
Viimeksi muokannut: Patukka; 28.09.2014 klo 12:14.
Oma FZ6 S2 on ollut viime vuonna ja tänä vuonna yhteensä liki puoli vuotta myynnissä enimmän ajasta Nettimoton hinta/km halvimpana (ajettu n. 10 tkm), mutta ostajaehdokkaita on ollut 0.
Eipä tuota ole järkeä myydä yli tonnia kaikkia muita halvempanakaan, kun sitten ei saisi parhaassa tapauksessa edes samanlaista tilalle ellei maksa 1500€ ekstraa. Ja himpun verran paremmat pyörät maksavatkin sitten melkein tuplaten eikä ole mitään varmuutta, että myyjät tinkivät omistaan pätkääkään.
Eli ei oikein ole järkeä dumpata melkein ajamatonta pyörää pihalle rajusti muita halvemmalla jos ei ole lopettamassa moottoripyöräilyä kokonaan.
Jep, pikku-fazeri on nuorelle kortin omistajalle liian tehokas koska sitä ei voi kuristaa ja rekisteröidä vajaatehoiseksi. Vähän vanhemmat sitten ostavat taas suoraan kiloisen pyörän, koska peruskusiaisella ei ole lainkaan munanjatke- ja statusarvoa sun muuta blingiä. Mutta kyllähän pikkufasunkin saanee varmasti dumpattua paremmin pois keväällä kunnon ulosheittohinnan kera.
Nythän sillä pikkufasulla on edessä ne kaikkein halvimmat kilometrit. Jos et ole siihen erityisesti kyllästynyt, niin suositus on pidä.
Yksi asia joka on useasti kahvipöytäkeskusteluissa tullut esille, uutta(vanhaa) pyörää hankittaessa on monelle merkityksellistä hankinnan kiinteät kulut. So. vakuutuksen hinta. Myös huoltojen, rekaiden ja varaosien hinnalla sekä niiden saatavuudella on merkitystä. Läheskään kaikilla kun raha ei kasva puissa eivätkä kaikki osta pyörää tunteella vaan asiassa on myös järki ja taloudellinen aspekti mukana. Useampikin on näissä keskusteluissa kertonut että vaikka on löytynyt kiinnostava pyörä ja hintakin suunnilleen kohdillaan niin hankinta on kaatunut esim. liian korkeisiin vakuutusmaksuihin.
Tätä seikkaa ei oikeastaan voi kompensoida muulla tavoin kuin kohteen hinnalla - jos pyörä on kallis ylläpitää eikä kuitenkaan mikään trendijuttu on sen myyntihinnan oltava riittävän halpa että sen joku kuitenkin, korkeista käyttökuluista huolimatta, ostaisi.
Viimeksi muokannut: Patukka; 28.09.2014 klo 22:53.
Sodin tällä oman pyöräni myyntiä vastaan, mutta saa olla melkoisen roteva muija jos haluaa FZ6:n esim. tuoreemman XJ6:n sijaan. Viimeksi mainittu on käsittelyn ja satulaan nousun helppoudeltaan melkein kuin Honda Monkey Fazeriin verrattuna. Mutta onhan fasu jo muutenkin vähän menneen ajan traktori.
Myyjä ostaa pyörän 7000€, pistää myyntiin parin vuoden jälkeen 5500€, joka on nettimoton keskihinta. Tietäen ettei pyörän hinnat juuri laske, mutta vaihtaa tekis mieli, niin ei halua joustaa 500€ olettaen että sitten se ostaja ajelee sillä pari vuotta ja myy 5000€ saaden "omat" pois kun hintojen lasku pysähtyy tuonne vitosen hujakoille. Kateus.![]()
?
Eihän kukaan osta (tai edes kysele) jos ja kun ei ole tarvetta. Kyllä mp-kalustosta on niin runsaasti ylitarjontaa että ostajan markkinat on ollut vallitseva olotila jo vuosia ja "ylimääräiset hillot" on sulaneet niin uusien kuin käytettyjenkin hinnoista - joten joku raja tinkimisessäkin.
Jos haluat tietynlaisen/-merkkisen/-tyyppisen laitteen niin kyllä sellaisen saa ostettua, mutta markkinahinta on markkinahinta ja se on ostajan myös hyväksyttävä. Jos ei lompsassa riitä varannot, niin vaihtoehtoja löytyy; tuo itse ulkoa tai jää arpomaan ja odottamaan mahdollisesti kohdalle osuvaa "pakkomyyntitilaisuutta"... voi myös vaan jatkaa somessa ihmettelemistä- tai ostaa edullisemman ja ehkä hieman iäkkäämmän...
Mikäli ostaja odottaa saavansa kuranttia tavaraa 20...30% alle (markkina-)hintapyyntöjen, niin oliskohan syytä miettiä sitä omaa odotusarvoaan...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Kyllä se onnistuu, kokemusta on. Ei tarvitse muuta kuin olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja rahaa taskussa. Eikä pidä jäädä ihmettelemään silloin kuin tilaisuus tulee.
Tavaraa on myytävän paljon enemmän kuin on ostajia niin auto- kuin pyöräkaupassakin. Tästä johtuen toimintatapani on ollut että tarjoan hintaa jonka olen valmis kohtuudella maksamaan, eikä se koskaan ole pyyntihinta vaan reilusti sen alle. Jos käy niin ettei myyjä suostu ehdotukseeni niin aivan varmaa on että enemmin tai myöhemmin löytyy joku joka suostuu. Ja kun kaupoille lähdetään niin kiirettä ei ole. Mikäli jotkut ajatukset raukeavat - uusia tulee tilalle. Ei tämä sen vaikeampaa ole.
Viimeksi muokannut: Patukka; 29.09.2014 klo 11:23.
Pakko kirjoittaa oma kommenttini eräästä pyöräkaupastani.
Kysyin vaihtohintaa liikkeestä omaan pyörääni ja vastaus oli 4900 e (piti oikein tarkistaa sähköpostista). Sain kuitenkin omani myytyä ja ostin yksityiseltä samanlaisen pyörän paremmilla varusteilla. Lisää rahaa jouduin laittamaan 300 euroa.
Siis hei 4900e v.r. 300e
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Miksipä ei, koska sait omasi myytyä ja vielä todennäköisesti "oikeaan hintaan".
Tuohan kuvaa juurikin tätä nykyistä tilannetta, eli on todellakin mopon ostajan markkinat varsinkin kun on käteistä eikä tarvitse vaihdokkia tyrkyttää. Hieman enemmän voi tällä hetkellä mopon vaihto harmittaa sellaista, jolla on vaihdokiksi kaksi vuotta vanha merkin lippulaiva ja joka on ostettu rahoituksella ilman käsirahaa.
Supermoto
Yksi yleisimpiä kummastuksen aiheita ihmisten hulluista luuloista. Liike ei todellakaan sylje älykkään vaihdokin suuntaan, sillä oikein tehty kauppa tuo toisen pikkupompun vaihdokin myynnin kohdalla. Eri asia on se jos hallussa on mielenhäiriössä ostettu rumilus jonka tekninen taso tunnetaan huonoksi. vrt. autokaupassa vaikkapa pösöt ja alfa-romeot. Ei se myyjäliikkeenkään talous kestä tyhjää varastoa vaan suoran kaupan kohteen jälkeenkin, on varastoissa oltava valinnanvaraa jos mielii pysyä mukana kuvioissa.
Kaukana ovat ne päivät jolloin liikkeessä kumarrettiin puhtaalla käteisellä keikkuvaa asiakasta. On myös hyvä muistaa että uuden kaupan ollessa jäissä, ei vaihtotavaraakaan valu markkinoille samaa tahtia. Aivan, tavaraa loppukäyttäjä-kentässä on kyllä mutta kun 80%:lla on -kuten viittasitkin- velkaa enemmän kuin mikä on laitteen tämän hetkinen kauppa-arvo, on kaupanteko hieman takkuista.
Moottoripyöräily kuuluu kaikessa hauskudessaan ns. turhuuden markkinoihin. Näillä markkinoilla pitää vaan hyväksyä että yksi kuluerä on laitteen tavanomaista nopeampi arvonalennus. Eurolla saa euron vehkeen ja satasella satasen vehkeen. Kummastakaan ei yleensä saa samaa summaa myydessä kuin ostettaessa. Myyjäliikettä on turha syyllistää jos tämä ei arvosta parin tonnin käikälettä kuuteen tuhanteen, kuten laitteen omistaja usein tekee.
Viikon vinkki:
Maksa aina ostaessasi peliä, kaupantekohetkellä ainakin 25%-30% ostohinnasta pois käsirahana. Näin vältyt parhaiten siltä että velan määrä pysyy lähes koko elinkaaren laitteen arvoa suurempana.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 29.09.2014 klo 13:42.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Juuri näin.
Tein viikonloppuna ostokset juurikin tukulla käteistä tilaisuuden sattuessa kohdalle. Haluamani laitteen realistinen markkinahinta on noin 9500-10500,- Pyyntihinnat markkinoilla pyörivät 9500-13.000 Euron välissä. Tämän laitteen myyjän pyyntihinta oli 10kEuroa. Soitin myyjälle, ja kuultuani kuvauksen laitteesta ajoin 300km paikanpäälle lupaamani aikaan. Tutkin myytävän kamppeen ja totesin sen kuvauksen kaltaiseksi.
Tarjosin hinkkeestä 8500,- ja laskin rahat pöydälle. En siis lähtenyt "käymään pankkiautomaatilla" tms selittelyä.
Kaupat syntyivät saman tien erittäin hyvässä hengessä. Myyjä kertoi olevansa hyvin tyytyväinen että joku lähtee katsomaan matkan takaa laitetta, saapuu lupauksensa mukaisesti ajallaan paikalle, ja kantaa rahat mukanaan valmiina kaupantekoon.
Itse olin tyytyväinen reippaaseen kaupantekoon, ja siihen että sain erittäin hyvään hintaan tarvitsemani lähes käyttämättömän laitteen, erinomaisessa kunnossa.
Simple as that.