Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Moro.

    Onko tietoa koulusta Helsingissä/pääkaupunkiseudulla, missä voisi ajaa ison A:n customilla? Endurot, kyykyt tai matkapyörät ei kiinnosta fiilis- ja ulkonäkösyistä.

    Olisi loogista jo harjoitteluvaiheessa mennä jollain perus kevaria "hankalammin käänneltävällä" tai isommalla pyörällä, koska haaveissa olisi 750-950cc -kokoluokan custom. Mun ideologian mukaan hyvä harjoitella heti "hankalalla" pärrällä kun ei tiedä miten helppoa "helpolla" pyörällä ajaminen voi olla.

    Toivon, että tää keskustelu ei menisi siihen, että eri tyyppisten pyörien diggailijat kehuu/haukkuu toisten valintoja.

    Off topiccina, suosituksia otetaan vastaan hintaluokan 6-9K € Honda VT-Intruder-Triumph America-HD Sportser-Kawa VN jne. soveltuvuudesta ensi pyöräksi ja LUOTETTAVUUDESTA. Haussa uudehko pyörä joka ei ois kokoajan paskana, en oo mikään rasvapeukalo.

    Kiitos ja anteeks.
  2. #2
    Loppujen lopuksi sitä ajoa on niin vähän että mahtaakohan hyötyä kauheesti olla?
    GSX600F -93
  3. #3
    Pyöräsuositus: Yamaha, dragstar tai midnightstar, nuista löytyy sopivan kokoinen.....
  4. #4
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei ole minusta kauheesti pointtia tässä. Hoidat sen korttiasian taskuun ja mietit sitä ajamista sitten.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #5
    ...juuu-u. Se onkin todella hienoa harjoitella hidasta ajoa, pujottelua ja väistöjä kankealla malmikasalla nollaosaamisella ja sitten kipata sen siihen kentälle.

    Epäilenpä, ettei millään autokoululla ole opetuspyöränä moista... Siihen on syynsä.

    ...mutta kyllä kaikki onnistuu jos tarpeeks jääräpää vain on. Ajan ensipyörälläni edelleen, *ilman mustelmia, ruhjeita tai sairaalapäiviä. Koska halusin tämän. Koska tonnisella kyykyllä tappaa varmasti heti ittensä jos sellaisen erehtyy ensipyöräksi aloittelija ostamaan.*

    Olis niitä helpompiakin vaihtoehtoja jälkikäteen tarkasteltuna ja ajettunakin ollut, mutta K.I.S.S. metodi ei ole koskaan ollut minun juttuni.
    P.E.P on. (Perse Edellä Puuhun)
    -06 Ducati 999s
  6. #6
    Maken autokoulu, Espoo
    Kaikkea voi kokeilla, ainakin kerran...
  7. #7
    Omassa autokoulussa Oulussa olisi ollut mahdollista ajaa customilla jos olisi halunnut, ja ajattelin niin tehdäkin. Mutta käsittelykoe menee vaan turhan hankalaksi, metrin portista on paha ajaa jos jalkatapit on lähes metrin leveällä eikä kallistusvaraa ole. Mahdollista kyllä mutta miksi tehdä siitä vaikeampaa kuin se on. Ja sitten päästään siihen ajotuntien vähyyteen, niin itse ainakin halusin saada mahdollisimman hyvän tuntuman siihen pyörään jolla se käsittelykoe ja inssi lopuksi ajetaan, enkä halunnut yhtäkään vähistä tunneista käyttää toisella pyörällä.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  8. #8
    Mitä jos sen kortin vaan suorittaa ihan sillä koulun hornetilla tms., niin jää enemmän valinnan varaa koulujen lsuhteen ja käsittelykokeen pujotteluissa pääsee ehkä helpommalla.
    Liikenne, hätäjarrutukset ja väistöt menee ihan samalla tavalla pyörästä riippumatta.

    Ehtii kyllä jatkossa ajamaan millä tykkää.
  9. #9
    Mulla oli taka-ajatuksena sellainen, että mikäli sitä ajelee autokoulun peruspyörällä harjoitukset ja inssit niin on aika iso harppaus hypätä inssin jälkeen oikeeseen liikenteeseen raskaamman ja vaikeammin käsiteltävän customin puikkoihin. Käsitykseni mukaan käsiteltävyydessä on ISOJA eroja.

    Mieluummin teen ne kaikki aloittelijan virheet sillä autokoulun vakuutuksen alla olevalla pyörällä valvovan silmän alla, kuin inssin jälkeen omalla vehkeellä. Jos sitä elämänsä aikana kerran pyörän kaataa, niin mieluummin autokoulun laite kun oma brand new rakas.

    Mieliteko ois ostaa kuitenkin ihan pyörän kokoinen pyörä, eikä pariks kesäks mitään harjoitteluprätkää jonka sitten kuitenkin vuoden-parin sisällä vaihtaisi isompaan.
  10. #10
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mä en ole kustopmilla ikinä ajanut, mutta ei kai siinä muuta kai pitäis olla kun että kustomilla ajelet hissukseen ja et kurvaa tiukasti? Onko siinä nyt sitten jotain opettelemista. Monelle se on ihan tarpeeksi haastavaa vetää keilojen ympäri, väistellä ja jarrutella sillä pystyasento-perusautokoulupyörälläkin. Mun mielestä siinä ei ole niinpaljoa ajotunteja (ainakaan joku vuosi sitten kun korotettiin B:stä A:han) että johonkintyyppiseen pyörään pääsisi tottumaan. Monelle se on se ajoptuntien viimeset 15 minuuttia milloin mahdollisesti saattaa olla lähellä, että käsittelykoeharjoitukset meni läpi – ja sitten mennäänkin jo konttorille ajokokeeseen. Ja jos ne menee helposti läpi, niin onko siinä sitten mitään sen kummempaa istahtaa kustomin päälle.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Kevyemmälläpyörällä on kyllä paljon helpompaa perusasioita opettelemaan.
    Ei kai missään lentolupakirjaakaan hankita jumbojetillä.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  12. #12
    www.autokoulufrendit.fi on .orgin yhteistyökumppani. Tare (Tarvo), joka on myös .orgin kouluttaja, osaa varmaankin
    auttaa ongelmanratkaisussa.
  13. #13
    Lainaa PeltsiCustom kirjoitti Katso viesti
    suosituksia otetaan vastaan hintaluokan 6-9K € Honda VT-Intruder-Triumph America-HD Sportser-Kawa VN jne. soveltuvuudesta ensi pyöräksi ja LUOTETTAVUUDESTA. Haussa uudehko pyörä joka ei ois kokoajan paskana, en oo mikään rasvapeukalo.
    Mä hankin 2007 ensipyöräksi kaupasta uutena VT 750 Shadown (ilman spirittiä). Se kesti varsin mainiosti ensimmäiset 72 megametriä meikäläisen käytössä, yhtä pikku poikkeusta lukuunottamatta. Se yks poikkeus oli, että etummaisen pytyn kannentiiviste vaihdettiin kaksi kertaa takuuseen. Vika ei ollut vakava, ikäänkuin "hikoili" öljyä läpi siitä tiivisteestä yhdestä kohtaa. Jälkimmäisellä kerralla sihen kohtaa tiivistettä pistivät lisäksi hondabondia (oletan) ja sekin homma lakkasi. Olettaisin, että jossain se on käytössä edelleen. Kato jos tulee vastaan, rekkari GT-618. Nehän on moottoripyörämaailman traktoreita nuo customi-Hondat, niin tehoiltaan, kuin kestävyydeltään. Sopi ainaki meikäläiselle ensipyöräksi aivan loistavasti, voin suositella.

    Tehon puute kävi sitten 5 vuoden jälkeen ylitsepääsemättömäksi, ja kun rahaa ei ollut pistää vaihdossa väliin jeniäkään, vaihdoin päikseen-kaupalla tähän nykyiseen.

    Tuosta kortin ajamisesta kustomilla en sitten tiedä. Itellä -06 oli koulupyöränä Aprilia Pegaso, 650cc supermotohko viritelmä, ja sillä kortin saaminen oli kyllä ainakin moneen muuhun tarinaan verrattuna todella helppoa. En koe, että se helpolla pyörällä ajamisen opettelu millään tapaa vaikeutti "vaikean" pyörän ohjastamista. Ehkä jopa päinvastoin, kun kaikki ajotunnit ei menneet siihen, että perustaidot saavutti nippanappa inssiajoon riittävän tason. Pääsi jo opintojen aikana ihan vaan fiilistelemään...
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  14. #14
    Hollolassa Harley-Davidson Sportster
    http://www.autokouluun.com/
    Kävin 2v sitten, ei pahaa sanottavaa. On helppo pyörä ajella, pienikin fyysisesti, hyvin kulkee.
    BMW F 650 Dakar 2002
    Honda CB 500 1999
  15. #15
    5-6v. sitten ajelin suoraan iso-A kortin Iisalmessa, olikohan se 800 intruderilla, autokoulun nimeä en muista. Ei se kyllä vaikeelle tuntunu ajaa, matala painopiste ja rauhallinen ajokäytös, hankala stumpata semmosta maamoottoria. Semmonen mielikuva että ois ollu käsittelykoeradalle kahta eri mittaa pyörän koon mukaan (kääntösäteen mukaan?), voin kyllä muistaa väärin..

    Ei niillä ajotuntien määrillä kyllä vielä kovin kummoseks kuskiks tosiaan tuu, kesän ku on ajellu ahkerasti omaan tahtiin niin rupee jo vähän tuntumaa ajamiseen olemaan. Toisena kesänä menee vielä paremmin.
    SV650 -03
  16. #16
    Pujottelurata on muistaakseni kaartosäde +1m.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  17. #17
    Lainaa PeltsiCustom kirjoitti Katso viesti
    Mieluummin teen ne kaikki aloittelijan virheet sillä autokoulun vakuutuksen alla olevalla pyörällä valvovan silmän alla, kuin inssin jälkeen omalla vehkeellä. Jos sitä elämänsä aikana kerran pyörän kaataa, niin mieluummin autokoulun laite kun oma brand new rakas.
    voin olla toki väärässäkin, mutta ainakin autokoulussa missä minä olen, on pyörän telomiselle omavastuu 1000 euroa oppilaan piikkiin. Pohjalla BC kortti ja ajan A korttia nyt. Eli tämän luulon valossa ei se autokoulun pyörän kippaaminenkaan ilmaiseksi tule.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  18. #18
    ^ Ei kai nyt sentään?
    Jotenkin ei sovi oikeuskäsitykseen oppilaan (oma)vastuu autokouluajoneuvolle sattuvista vahingoista.
    Auto on opettajan vastuulla, miksi pyörä ei olisi?

    Tuollahan voisi autokoulu tehdä kovaa bisnestä. Jokaisesta kaatumisesta vaadittaisiin korvausta, just sopivasti alle tuon 1k€:n omavastuun, parissa viikossa olisi uuden mopon hinta kasassa.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  19. #19
    Eiköhän tuo omavastuu koske oppilasta vain silloin kun itse omaa syytän on kaatanut pyörän. Normaali opetuksen, ja ohjeiden mukaan, tapahtuvat kaatumiset pitäisi mennä suoraan autokoulun piikkiin. Tahallaan pyörän kaataminen, ohjeiden vastainen ajaminen jne. taas menee sitten oppilaalta.

    Sopimus kannattaa aina lukea ennen sen allekirjoittamista. Siellä lukeee kyllä, koska ja millä ehdoilla sen omavastuun joutuu maksamaan.
  20. #20
    kaivoin paperit esiin ja sopimuksessa sanotaan näin:
    "B ja BC- opetuksessa opettaja on vastuullinen kuljettaja. Kuljettajatutkinnon ajokokeessa ja M- ja A- ajo-opetuksessa oppilas on vastuullinen kuljettaja. Tällöin vahinkotapauksessa oppilaan omavastuu on 1000e."
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  21. #21
    Ei kai tuo yleinen tapa ole? Yllättävää...
    Oletteko tsekanneet muista ajokouluista?
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  22. #22
    Lainaa tuomaz-z1000 kirjoitti Katso viesti
    kaivoin paperit esiin ja sopimuksessa sanotaan näin:
    "B ja BC- opetuksessa opettaja on vastuullinen kuljettaja. Kuljettajatutkinnon ajokokeessa ja M- ja A- ajo-opetuksessa oppilas on vastuullinen kuljettaja. Tällöin vahinkotapauksessa oppilaan omavastuu on 1000e."
    Pyörä on koulun, vakuutus on koulun, miten omavastuun siirto oppilaalle onnistuu ?) Voiko sen siirtää erillisellä sopimuksella ?
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  23. #23
    Liittyen off topicciin. Oon menossa huomenna katsomaan Kawa VN 900 classic, side bageillä, windshieldillä & sissy barilla. Vuosimallia 2011 ja 15 tuhatta mittarissa.

    Kuulostaisko järkiostokselta ekaks pyöräks? Paljon tuollaisesta tulis maksaa jos ok kunnossa?


    Noin yleisesti ottaen, kuinka paljon keskikokoiset customit keskimäärin kestää kilometrejä? Missä vaiheessa odotettavissa vikoja / kulutusosien ja renkaiden vaihtoa?
  24. #24
    Lainaa PeltsiCustom kirjoitti Katso viesti
    Moro.
    Onko tietoa koulusta Helsingissä/pääkaupunkiseudulla, missä voisi ajaa ison A:n customilla? Endurot, kyykyt tai matkapyörät ei kiinnosta fiilis- ja ulkonäkösyistä.
    Se on ihan yks ja sama, millä ne muutamat tunnit ajat autokoulussa. Saat ensimmäisten päivien aikana omalla pyörällä enemmän ajokokemusta kuin koko autokoulun aikana. Autokoulun pointti on keskittyä niihin manöövereihin, jotka tuntuu hankalalta, jolloin sulla on mahdollisuus saada tukea ja neuvoja maksavana asiakkaana, ja viime kädessä tavoite on siis päästä inssistä läpi.

    Lainaa PeltsiCustom kirjoitti Katso viesti
    Olisi loogista jo harjoitteluvaiheessa mennä jollain perus kevaria "hankalammin käänneltävällä" tai isommalla pyörällä, koska haaveissa olisi 750-950cc -kokoluokan custom. Mun ideologian mukaan hyvä harjoitella heti "hankalalla" pärrällä kun ei tiedä miten helppoa "helpolla" pyörällä ajaminen voi olla.
    Jos et oo ajellu millään ennen, ni "vaikeeta" se voi olla "helpollakin" pyörällä. Turha sinne ajokokeeseen on mennä hifistelemään, varsinainen oppiminen alkaa sitte, kun kortti on taskussa. Parkkikselle vaan pyörimään ympyrää, tekemään jarrutuksia yms. sen oman pyörän kanssa. Kun yhden kesän veivaa customia kaupan pihoilla ja keskustaruuhkassa, ni alkaa olla tuntumaa jonkun verran persuuksissa eikä siihen oppimiseen vaikuta se, minkälaisella japsinakulla olet sen kortin ajanu.

    Lainaa PeltsiCustom kirjoitti Katso viesti
    Off topiccina, suosituksia otetaan vastaan hintaluokan 6-9K € Honda VT-Intruder-Triumph America-HD Sportser-Kawa VN jne. soveltuvuudesta ensi pyöräksi ja LUOTETTAVUUDESTA. Haussa uudehko pyörä joka ei ois kokoajan paskana, en oo mikään rasvapeukalo.
    Eiköhän noi customit kestä pienen ikuisuuden ja ole suhteellisen perusvarmoja rautoja kaikki. Pyöräthän hajoo jos niissä on liian hienoa tekniikkaa tai jos niillä revitellään, ja kumpikaan noista ei taida päteä pikkucustomiin.
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  25. #25
    Autokoulun varsinainen ajomäärä on sen verran pieni että se on täysin sama millä sitä ajaa. Kortti kun on kädessä, niin siitä se oikea opettelu vasta alkaa. Itse olisin myös hallunut ajaa Customilla oman kouluni ajot, mutta ei sellaisia ollut saatavilla. Joten Kawasaki ER-5 oli pyörä jonka selkään piti könytä. Varsin OK perus pöyrä jolla nuo autokoulun koukerot ja siksakit menivät OK läpi (tokalla yrittämällä inssi.)

    Vaikka tuollaisesta Goretex kansan menopelistä sieluun jää syvät arvet kun isomahainen, nahkatakilla varustettu parta suu bootsit jalassa päristelee menemään (ihmiset nauraa) niin voin todeta että se mikä ei tapa niin vahvistaa!
  26.  
  27. #26
    Lainaa PeltsiCustom kirjoitti Katso viesti
    Liittyen off topicciin. Oon menossa huomenna katsomaan Kawa VN 900 classic, side bageillä, windshieldillä & sissy barilla. Vuosimallia 2011 ja 15 tuhatta mittarissa.

    Kuulostaisko järkiostokselta ekaks pyöräks? Paljon tuollaisesta tulis maksaa jos ok kunnossa?


    Noin yleisesti ottaen, kuinka paljon keskikokoiset customit keskimäärin kestää kilometrejä? Missä vaiheessa odotettavissa vikoja / kulutusosien ja renkaiden vaihtoa?
    Ei ole tarkoitus johtaa keskustelua eri tyyppisten pyörien kehumisiin ja haukkumisiin, eikä arvostella kenenkään valintoja. Kun kuitenkin järkiostoksesta kyselit, niin...
    Aja nyt se kortti ensin ja käy koeistumassa ja mahdollisuuksien mukaan myös koeajamassa erityyppisiä pyöriä. Taitaa tosin ajokelit olla kohta lopuillaan..

    Minäkin suosittelisin jotain hidasajossa helpommin hallittavaa pyörää korttikokeeseen. Vaikeeta näyttää olevan monille kortillisillekin customien käsittely. Itselläkin ollut customi aikoinaan ja onhan noita kaverien customeita tullut koeajettua senkin jälkeen. Ei ole kyllä minun juttu enää, mutta makuja on monia ja hyvä niin.

    Jos tuohon rengashommaan jotain sanoisi, niin ehkä customin renkaille joku 10-15 tkm voisi olla keskiverto.. Pyörien hintoja voi haarukoida vaikka täältä http://www.nettimoto.com/kawasaki/vn...om=900&eto=900
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.