Bemarin 'käsikirja' kun luonnollisesti varoittaa pyörän elektoniikkaan mahdollisesti tulevista vioista, jos akkua lataa (ylläpitolaturilla?) paikallaan... ...mutta onko kenelläkään tullut mitään ongelmia ladatessa Bemarin akkua paikallaan?
Ctek mxs 3.8 tuli hankittua lähinnä talvea varten, mutta mietin että olisi tarvetta saada jo syksyn 10km työmatkasahauksiinkin akkuun vähän lisäpotkua, kun työpäivän päätteeksi ulkona kylmässä käynnistyy nihkeästi. Laturin mukana tuli akkunapoihin kiinnitettävä piuhan pätkä liittimineen, jolla saisi näppärästi akun lataukseen vaikka joka yöksi. Ja mitähän kaikkea ajotietokoneesta nollautuu, jos/kun akun navat irrottaa?
-S-
Ctek'illä lataaminen ei minulla ole saanut mitään näkyvää aikaiseksi 5 vuoden aikana.
Bemarin oma "Optimate" on ihan vastaava kuin Ctek ja sitä suositellaan käytettäväksi.
Akun irroittaminen ei nollaa mitään, mutta näyttöön jää seuraava huolto-aika pysyväksi näkyviin
edit: Akkua voi ladata myös virranulosotto pistokkeesta
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
AGM akut vaativat hiukan korkeamman latausjännitteen (Norm.14,4V / AGM 14,7V)
Laturia valittaessa kannattaa oikeasti hiukan panostaa laatuun. Nykypyörien ohjainlaitteen eivät kestä järkyttäviä ylijännitteitä, mitä halpahallilaturit tunkevat ulos (peak-peak 5-25V). Kunnon älylaturit (Ctek, Defa, Bosch yms..) ovat turvallisia käyttää ja niitä voi jättää talveksikin pyörään kiinni. Työni puolesta mittailin "älylatureita" muutama talvi sitten ja aika paljon oli akkuhappoa testihallin lattialla. Jotkut halpamallit jotka väittävät omaavansa "älyä", ovat yhtä viisaita kuin vasemman pottuvarpaani lohjennut kynsi. 17,5V hamaan tappiin asti kiehuttaa akun kuin akun lopulta.
Laatu maksaa. Ikävä kyllä.
Jos on pakottava tarve käyttää vanhanliiton akkulaturia mikä työntää "jotain" 14V (RMS) ulos, turvallisinta on ottaa akku lattialle ja suorittaa se valvotusti siinä. Älä jätä valvomatta.
Jos annat apuvirtaa täysin tyhjään akkuun (0V) joka on mopossa kiinni, ota saavan osapuolen miinusnapa irti ennen ja lataile hetki. Kaapelit irti ja akku kiinni ja normi apuvirran anto proseduuri.
Ohjainlaitteet kiittää ja maailma pelastuu.
Viimeksi muokannut: Stanu; 30.09.2014 klo 11:52.
Alkuperäiseen kysymykseen: CTEKin liittäminen suoraan akkuun ja jatkuvakin käyttö on ainakin kokemuksen mukaan täysin turvallista ja tavallista...
<p>2002-2014</p>
Eivät ole ainakaan GS1100,GS1150,R1100S,F800GS,G650XCOUNTRY,R1200C,ol leet moksiskaan ylläpitolaturista.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
F650GS 2007 ja R1200RT 2005, molempia käsitellyt talvisin niin, että kerran kuukaudessa kone käyntiin, vartti - kakskyt minuuttia käyntiä, virrat pois ja c-tek suoraan akkuun kiinni päiväksi tai pariksi. Eipä ole mitään ongelmia ollut.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC