Viime tammikuussa käyttöönotetulla R1200GSLC:llä tuli ajettua aika tarkkaan 5.000km ennen Wappua, jolloin se jäi viettämään kesää talliin, Bemarin omaan ylläpitolaturiin kahlehdittuna. Kesäkuussa pyörällä ajettiin viikko, jonka jälkeen palattiin talliin ja laturiin. Viime sunnuntaina kaivoin mopon taas esiin ja kaikki näytti olevan kunnossa. Kuluneella viikolla tuli kurvailtua noin 800 km ilman ongelmia, kunnes toissapäivänä pyörä ei jaksanut käynnistyä, väsyneesti pyörähti vain kerran. Outo juttu, tuumin ja laitoin mopon yöksi piuhaan kiinni. Eilen en ehtinyt ajelemaan, kunhan testasin että hyvin pyöritti. Tänään sitten iltapäivällä oli tarkoitus lähteä pikku lenkille... Kaksi väsynyttä pyörähdystä ja releen naksahdus, ...ttu! Soitin paikalliselle BMW dealerille tarkoituksena varata aika pajalta. Oireet kuultuaan huoltoheppu sanoi heti että "jos saat käyntiin, tuo tänne, jos et niin tullaan hakemaan ja vaihdetaan uusi akku". Lähtihän se latauksen jälkeen käyntiin, joten kurvailin marmoritiskille, jossa huoltoheppu kertoi tsekanneensa tehtaan tiedotteet ja mun pyörän VIN koodi löytyy siitä sarjasta, joissa on ongelmia akun kanssa. Kyseessä ei kuitenkaan kuulemma ole varsinainen takaisinkutsu???? Noh, uusi akku paikalleen, kuittaus takuupaperiin ja matka jatkuu taas.
Jäin vain ihmettelemään tuota "tiedotetta", joka ei kuitenkaan ole takaisinkutsu... Mikäs se sitten on? Tämä vaan tiedoksi kaikille vesiGessun omistajille, tarkkailkaa tilannetta ja pitäkää puolenne marmoritiskillä jos akku hyytyy yllättävän nopeasti.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Normaali huoltotiedotehan tuo, eli tehdas ilmoittaa jälleenmyyjille, että jossain komponentissa on ongelmia. Näin myyjän on helppo aika kevyin perustein uusia osa jos asiakas reklamoi, mutta ei kuitenkaan katsota tarpeelliseksi vaihtaa sitä kaikkiin pyöriin varmuuden vuoksi. Akun kohdallahan takuu ei edes välttämättä normaalisti korvaa vikaantumista, kun se lasketaan kuluvaksi osaksi, jonka käyttäjä vielä voi omilla toimillaan muutenkin helposti vikaannuttaa.
On olemassa "hiljaisia" tehdaskampanjoita ja median tykkäämiä takaisinkutsuja.
Suhde menee 90/10 (tehdaskampanja / takaisinkutsu).
Nykyään jokaisen (uudehkon) päristimen tiedot pitää tarkastaa jokaisen käynnin yhteydessä systeemistä kampanjoiden takia.
Se on tehty digitaaliaikakaudella helpoksi (ainakin autopuolella).
Rekkari tai VIN arvontakoneeseen ja hetken päästä huoltohenkilöllä on tieto avoimista ja tehdyistä toimenpiteistä.
Jos kyseessä on takaisinkutsu, niin monesti systeemi ei päästä eteenpäin, ennen kuin takaisinkutsua on kutiteltu tovi koneen näytöllä (hidastaa muuta tiedonhakua...).
Jos minulla olisi uusi auto tai MP, niin olisi yhteydessä paikalliseen merkkiliikeeseen n. 6kk välein ihan vaan sen takia, että kampanjat pysyy ajan tasalla. Korostuu autopuolella, kun huoltoväli voi olla jopa kaksi vuotta.
Varsinkin, jos kyseessä on uutuusmalli, niin niihin voi olla ekan vuoden aikana useita tehtaan kampanjoita, mutta jos on ostettu pitkään myytävä ollut malli, niin siihen ei saata olla yhtään.
Mitenkäs tuo perusmantra huolto-ohjelmissa..... X km, tai kerran vuodessa asettuu konkreettisiin puitteisiin
kun tarkastellaan kuluttajalle "maksuttomia" päivityksiä / muutoksia ??
Koitetaanko edes luistaa jostain osasta (ei Trafin juttuja) tuolla "vuosittain" verukkeella esim. siten että
"ilmainen kyyti" meni, nyt joutuu jo ostaa lipun.... jätetäänkö niitä "hallitusti tekemättä ?
Aika suuri osa uudemmalla kalustolla liikkuvista ei kiinnostu sen enempää asioista... kunhan
vievät ja hakevat autonsa kiireellä ja sekin aina "huonoon aikaan".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei niitä jätetä tekemättä, mutta ei niitä kotoakaan haeta.
Monesti niissä kampanjoissa on pitkä aukioloaika, joten myöhemminkin ehtii.
Valmistaja olettaa (haluaa), että se uuden härpäkkeen ostaja vierailee merkkilliikkeessä vähän väliä ostamassa lisävarusteita ja asennuttamassa niitä.
Siinä samalla on "kiva yllättää" asiakas ja tarjota sille laadunparannusta maksutta omaan raakkaaseen tuotteeseen.
Toki se laatu olisi pitänyt tehdä valmiiksi jo siellä tehtaalla, mutta mistä sitä voi tietää, että tarakan kiinnitys löystyy niissä pyörissä, kun linjalla oli flunssainen robboti kiristämässä niitä pultteja.
itelläkin tuntuu menevän akku/vuosi kun tuolla toisella pyörällä ei juuri tule kovin ajettua. mutta jos tuo on ollut laturissa koko ajan, niin luulisi olevan kunnossa noinkin uuden vehkeen..
älylaturi kuulemma olis hyvä olla kiinni koko ajan kun seisonnassa, mut eipä se tunnu itselläkään onnistuvan, pyörä kotipaikalla koko talven, eikä äijä malta antaa olla laturin kiinni, viehän se sähköä koko ajan..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Josko ne on saaneet Euroglobelta halvalla akkuja... Sellainen kampe ainakin voi simahtaa sillä aikaa kun ajaa pihaan ja käy vessassa. Ei starttaa enää palatessa. Jos lataa, niin välittömästi piuhan irroituksen jälkeen mitattuna saattaa näyttää ok. Teki tosin alkuperäinenkin lopulta saman, olikohan viidentenä kesänä.
Monet kampanjat bemari(kin) hoitaa hiljaisesti, eli tuo se asiakas pyörän ainakin kerran vuoteen huoltoon ajamalla, tai sitten hinurin lavetilla. Omaan pyörään vielä kahdeksantena kesänäkin (kulunut kesä) tehtiin kampanja huollon yhteydessä. Vain yksi taitaa olla hoidettu kutsulla. Senkin teetätin normihuollon yhteydessä.
Akkujen käyttöikä on lyhentynyt ja myös niiden takuuaikaa on rajattu joissakin tapauksissa lyhemmäksi.
Esimerkkinä vaikkapa Hyundai autot.
Perustakuu 5 vuotta ilman kilometrirajoitusta, poikkeuksena soitin 2-vuotta, akku 2-vuotta.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Noita ei muuten automaattisesti välttämättä korjata, jollei asiakas huomaa valittaa jostain aiheeseen liittyvästä. Tietenkin selkeät turvallisuuteen vaikuttavat korjataan, mutta muuten huollon työnjohtaja käyttää harkintaansa, mitä tehdään, mitä ei.
Nim. (auto) merkkikorjaamolla töissä ollut.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Tuotahan tuolla aiemmin hieman haeskelin.
Autopuolella kun liikkuu kohtalaisesti "merkkihuollettuja" joissa ei noita
turvallisuuteen vaikuttavien asioiden ulkopuolisia "päivityksiä/muutoksia".... millaisia ne
milloinkin ovatkaan... ole tehty, tai sitten vain osa niistä.
Puhutaan tietysti niistä autoista, joiden kanssa asiakas ei ole itse ollut "aktiivinen".
Jos ajattelee vaikka tehtaan panostuksia näihin.... herää perustellusti kysymyksiä
liittyen siihen.... minkä verran ns."pöytäkirjoja tehdään Esson baarissa".... ja maksuerät pyörii
Eipä tuo paljoa eroaisi alalla yleisesti vallalla olevasta "valohoidosta".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Autoissa akut tuppaa nykyään menemään siksi kun niissä on start/stop lisäksi noita "microhybridejä, ts. älyttömyys ohjaa koko ajan latausvirtoja optimoiden polttoaineen kulutusta. Ei lataa välillä ollenkaan, enemmän latausta kun moottori jarruttaa jne. Akku toistuvasti vajaana, eikä sitä AGM-akutkaan loputtomiin kestä.
Miten lie lataustekniikka mopoissa, esim juuri Bemarin vois kuvitella ottavan tuon käyttöön 2-pyöräisissäkin?
Vai eikö AGM tykkääkään olla koko ajan täysi![]()
Viimeksi muokannut: osajoukko; 27.09.2014 klo 12:03.