Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Kone käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Lämpimällä koneella pintakaasulla ajaessa röpöttää, aivan kuin kävisi välillä kolmella pytyllä. Silloin tällöin paukahtaa putkessa.
    BMW-guru C.W. kuunteli ja sanoi vian olevan lambda-anturissa. Vaihdoin lambadan ja ainakaan ensimmäiset 500 km eivät tuoneet muutosta parempaan.
    Ostin jo uudet tulpat, joita en ole vielä ehtinyt vaihtaa. Oletin kylläkin Kymäläisen vaihtaneen tulpat 80 tkm huollossa pari tuhatta sitten.
    C.W. sanoi, että pitää ajaa 500-1000km, ennen kuin lambada toimii kunnolla. En usko. Ainakin ekat 500 km tuntui vain pahenevan.
    Onko kokemuksia?
    BMW K 1200 LT -04
    (ed. Vespa Primavera -71)
  2. #2
    Onkos vikakoodit luettu? Onko bensankulutus muuttunut? Lambdan toiminta/toimimattomuus näkyy kyllä liikkeen testerillä tai GS911:llä. En ymmärrä miksi Lambdan toiminta vaatisi jonkun satojen kilometrien totutuksen. Motronic'kin hakee arvonsa kyllä parin kympin lenkilläkin. Kierroksillako käy sitten täysin normaalisti? Mieleen tulee myös sylinterin kannessa oleva lämpöanturi. Josko tuo tulkitsee koneen olevan kylmä ja saa liikaa puuroa. Noita on jonkun verran vaihdeltu ainakin rapakon takana.

    Tulpat, tulpanjohdot, miksei suuttimen tukkeutuminenkin. Omassa meni aikoinaan yksi suutin melkein tukkoon. Vika selvisi kun kiikutin nuo tarkastettavaksi Boschin liikkeeseen.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Jos välillä paukahtaa putkessa voi hyvinkin saada ainetta mutta ei kipinää. Tulpanjohdot mittaukseen. Voihan se olla puolassakin vika. Toision vastusten mittaus. Puolahan on yhteinen kaikille sylintereille. Sisäisestä kytkennästä ei tietoa. Varmintahan olisi kokeilla kipinävehkeitä toisesta koneesta eli puola johtoineen.

    Tuo lambda tuskin on vikana, sehän on yhteinen kaikille sylintereille ja reagoi seoksen muuttumiseen nopeasti.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  4. #4
    Vaihdoin tulpat. Merkkiliikkeestä Boschin tulpat. Ongelma korjaantui. Epäilen, että Kymäläinen jätti tulpat vaihtamatta 80 tkm:n huollossa.
    BMW K 1200 LT -04
    (ed. Vespa Primavera -71)
  5. #5
    Lainaa pintos kirjoitti Katso viesti
    Vaihdoin tulpat. Merkkiliikkeestä Boschin tulpat. Ongelma korjaantui. Epäilen, että Kymäläinen jätti tulpat vaihtamatta 80 tkm:n huollossa.
    Noita tulppia alvariinsa olla vaihtamassa ;-) Monethan ajavat kymppitonneja (siis useita) samoilla.
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Moro

    Niimpä se röpöttää ja nykii alakierroksilla -03LT täälläkin.

    Onko LT tosi tarkka tulpilleen vai miten oikein on.

    NKG merkkiset siellä on paikoillaan.

    Pittääkö tosiaan olla saksalaiset???

    Pikkasen on synkän musta pakarin pää ja enkä pääse kyllä matkaajossa tällä pyörällä 110 vauhilla alle 5l/100km
    niin kuin toiset sanovat ajavansa 5,2 - 5,4 menee.

    Pitäsköhän etsiä vikaa muualtakin tulpista????

    No...youtube juttuja katselin ja ilnoisin pressa suositteli ottamaan ilmanputsarin kopasta sensorin irti ainakin aiemmissa jenkki malleissa. Miten se on tämän mopon kanssa. Samoin siellä oli perän jäykkeeden säätäjän vieresta katkaista ruskea johdin...joka tästäkin löytyy. Onko nämä relevanttia tietoja ja osastoa syytä tehdä vai jättää huomiotta?

    Olisko sitä kokemuksen ääntä tarjolla, kun ei ole itellä vielä riittävästi pohjia itsearvioon.

    Ferdinand
    Ferdinand
  7. #7
    Seuraava kohde tulppien jälkeen on tuo Lambda-anturi.
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    Niin - ja se ilmanlämpöanturin irrottaminen ilmanputsarikotelosta (VANHOISSA MALLEISSA) auttaa vain ja ainoastaan kuuman kelin "epäröinteihin" / sakkaamiseen kaasua kääntäessä. Eli -99 - 00 malleissa jos kuumalla kelillä esiintyy notkahdusta kaasua käännellessä, niin tuo ilmaboksin anturin irrotus auttaa (omaakin kokemusta on).
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Kaverille noudettiin K1200LT Kasselista. Oli muuuusta pakoputken pää, lähti vähän juopuneena käyntiin, ja röpöröpötti.....meinasinkin, jotta näinköhän ilmoitetut ajokm:t pitävät paikkaansa?

    No, kaupat kuitenkin tehtiin, kun kaverilla polte kova - ja hyä niin! Nimittäin, kunnolla "hanaa" ja vasenta kaistaa aina Puttgardenin lautalle, siitä sitten ruotsiin melkein yhtä kiihkeää jutausta ja Malmössä, sillan jälkeen parkkiin....

    Akun navan irroitus ja kaasuläpän resetti: - virrat päälle, kaasu aivvvan auki ja kiinni, kolmesti, ja virrat pois. Sitten kun laitettiin käyntiin, ei niin minkäänlaista onkelmaa, ei ropottelyjä, ei mustaa savua, tms.

    Kotona Kittilästä kaveri soitti viikon päästä, että menee piänellä bensalla, eikä mitään ole tarvinnut tehdä..... !

    Ja itellä juurikin NKG:t (tuplakärki), ja menee 4.6 litraan (110km mittarinopeus) kuten pitääkin. (Harvempi perä, eli gen I). Tulpilla jutailtu 43tkm, enkä vaihda vasta kuin seuraavassa isossa huollossa, eli 20tkm mennään vielä. Nykybensat ei syä samaan tahtiin nuita tulppia kun ennen wanhaan.

    Mut ilmansuodatin pitää olla puhdas. Toisen LT:n kanssa, en meinannut saada kulutusta millään alle 4.8 L/100km, kunnes suodattimen vaihdon jälkeen, vaikkakaan se ei edes näyttänyt likaiselta, (vakio paperinen), kulutus putosi samaan 4.6 litraan!

    Hyä pyörä se o, kaikesta huolimatta, tai juuri sen takia!
  10. #10
    Iltaa


    Eli jos vetäis yhteen vastaukset, niin meniskö näin, että monikärkitulpat pitäs olla, ilmanputsarin anturi ei merkityksellinen vm -03 enää ja sitten tarkastaa toi lambda anturi ja se toiminta. Ja sitten pitäs olla miestä pitää tuppi tiukalla tonni pari.

    Oliko sille anturille tyypillistä millaiset muutokset arvoissa/toiminnoissa.

    Pitääpä seurata nyt ensin noita paria ekaa linjaa...

    Kiitos

    Palellaanpa
    Ferdinand
    Ferdinand
  11.  
  12. #11
    Ite nähny tai kokenut lambda-viallista pyörää. Jenkkifoorumilla noita tuntuu pyörivän ja yhteistä tuntuu olevan kovasti noussut bensankulutus ja epämääräiset käyntihäiriöt. Huollossa testerillä (tai GS911:llä) on se lambdan perustoiminnallisuus / sahaus-käyrä nähtävissä. Tosin kokemusta on siitä että tuota käyrää voi sekoittaa muutkin asiat. Eräälläkin Puimuri-kollegalla RS kävi kuin porsas ja kierroksiakaan ei meinannut ottaa. Lambda-käyrä oli aivan sekaisin. Lopullinen käyntihäiriön syy oli niinkin erikoinen kuin osittain auki jumiutunut bensan paineensäätöventtiili (siinä ruiskutukin päässä). Eli sekaisin oleva lambda voi olla myös seuraus muusta varsinaisesta viasta.

    Aika usein ovat tuolla rapakon takana vain epämääräisissä häiriöissä poissulkevana vaihtaneet tuon Lambdan ja melkein yhtä usein on häiriökin hävinnyt samoin tein.
    <p>2002-2014</p>