Tuosta pienkonebensasta vielä, että sitä saa joiltain huoltoasemilta mittarista. Jyväskylässä tourulan neste on ainakin myynyt sitä noin 2€ litrahintaan. Itse ajattelin tankata pyöriin tuota talveksi.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Ottamatta kantaa siihen millä talviajaksi tankki pitäisi tankata sanon vaan että mulla ollut iso pyörä vuodesta -90 enkä koskaan ole talveksi tankkiin mitään lisäaineita tai "erikoisbensaa" laittanut ja aina on keväällä pannu hörähtänyt käymään eikä ole bensoja vuotanut mistään mihinkään. Tällä hetkellä turbo-Hornetin tankissa on syksyllä 2011 tankattua bensaa koska en ole yhtä lyhyttä pyrähdystä lukuunottamatta sillä ajanut koska ollut toinen pyörä käytössä. Mitään ongelmaa ei ole bensan suhteen ilmennyt. Käy ja kukkuu tarvittaessa. Ensikeväänä taas Horo tulee liikenteeseen ameriikan "herkuilla" tuunattuna. Enkä aio vieläkään tankkiin mitää "säilöntäainetta" lirutella.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
kompaten edeltäjää ei ole ollut isompia ongelmia kevät käynnistyksessä
vaikka tankissa ollut lirit löpöä (3 litraa) pauttia rallaa![]()
onko tästä mitään vitun hyötyä jos ei pääse kirjautumaan
http://www.bajahill.net/2001/09/moot...rastointi.html
Lisätään: Älkää ottako "kohokammioiden tyhjennystä" vakavasti -ei paljon muutakaan. Onpa nuorisolle historiikkiä.
... jotain piti muistaa
Katotaan mitä käy, kun kaivan pyörä tuollaisesta kuivasta/viileästä tallista esiin, sitten kun rahaa. Nyt noin vuoden seissyt, on tehty osa huoltoa jäi paljon tekemättä. No ensi kesänä vaihtaa bensat, ja tuota crc-ruiskii ja tarkistelee paikkoja![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Itse aloin miettiä talvisäilytystä kun Bemarin ruiskusuuttimista yksi oli melkein tukossa ja parissa ruisku-kuvio oli radikaalisti muuttunut. Boschin huollossa nuo pestiin ja testattiin. Yksi meni vaihtoon. Kaveri esitti (tunnustaen, että tutkittua tietoa ei ole) että johtunee bensan hartsiintumisesta suuttimiin. Suositteli säännöllistä käyttämistä ja pienkone-bensan käyttöä talvella / varastoinnissa.
<p>2002-2014</p>
Ei kai tuo paljon parjattu 95:n jatkuvassa käytössä ja "paljon ajaen" mikään ongelma ole jos
värkit on suunniteltu moista tavaraa käyttäväksi ?
Uudemmilla "Toyotoilla"(kotiloilla) ei vuosikausiin ja satkun pintaan kilometreillä ole koskaan ollut
pienintäkään murhetta tuosta 95:sta.
Se on sitten ihan eri luokka ja liikutus kun puhutaan mopoista ja talviseisokeista.... ja "haastavista"
säilytysolosuhteista.
Silloin alkaa syntymään eroja.... mutta eihän siinä "oikeasti" ole mitään yllättävää....
ei ainakaan pitäisi olla.
PS. Ei kai siihenkään.... että useimmiten karhu paskoo metsään.... tarvita.... tieteellistä näyttöä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Useimmissa stabilisaattoreissa on jonkinverran korroosionestoainetta. Lisäksi ovat usein teollisuusbensasta tai propanolista valmistettuja. Jos stabilisointiaineen hankinta jännittää noin paljon niin täysin turvallisia,toimivia säilytysaineita ovat liqui molyn ja pro hondan bensan stabilisaattorit. Molemmat ovat valmistettu teollisuusbensasta missä ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole lainkaan viinaa. Molempia olen käyttänyt mopossa(vain pro hondaa käytin mopossa),prätkissä, ruohonleikkureissa, autossa, moottorisahassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia eikä ole myöskään tuntunut tehonlaskua millään koneella. Helposti ovat kaikki koneet käynnistyneet vaikka ovatkin yli 11v vanhoja koneita, vanhin kone kohta 27v vanha.
En ole tutkinut teollisuusbensan oktaaneja itse. Mutta tuskin tuo teollisuusbensaa sisältävä liqui molyn stabilisaattori aiheuttaa mitään ongelmia edes korkeapuristeisemmissa moottoreissa, koska sekoitussuhde on liqui molyn stabilisaattorin kohdalla 25ml(stabilisaattoria), 20L(bensaa).
Toki on mahdollisuus että muistin väärin tuon pro hondan stabilisaattorin, pro hondan stabilisaattori saattaa hyvinkin sisältää jopa tislattua bensaa.
Kuten BOMBARIDER ehti jo sanomaan. Propanoli on alkoholi, mutta ei viinaa.
Viimeksi muokannut: Pyörämies; 01.10.2014 klo 03:56. Syy: virheen korjaus
Just mökiltä palailtiin.. Enpä ollut kovin väärässä aggregaatin käynnistyvyyden suhteen (kirjoitin siitä tuossa aiemmin) Lähti käyntiin kolmannella nykäisyllä - olisi käynnistynyt kaiketi jo toisella vedolla, mikäli olisin muistanut heti kääntää virtakytkimen on-asentoon
Aggregaatilla on ikää n. 8 vuotta ja viimeksi sitä on käytetty kesällä 2010. Letkuissa ei ole pienintäkään kovettumisen merkkiä ja pois laskemani bensa oli kristallinkirkasta. Varmaan turhaan vaihdoin bensat, mutta vanhat bensat menevät ruohonleikkurin ja lumilingon tankkiin uusiokäyttöön.
Käy ja kukkuu yhtä hienosti kuin uutena, eipä ole siis kaasutinongelmiakaan. Aggregaatia on käytetty ja se on säilötty aina pienkonebensalla, varastointipaikka on ollut ja on edelleen kylmä ulkovarasto.
Pakko pienkonebensan puolesta on liputtaa, sillä minulla on siitä vain hyviä kokemuksia. Huonoja kokemuksia kausisäilytyksestä tavallisella bensalla on mm. lumilingon, perämoottorin ja ruohonleikkurin kanssa. Kuten arvata saattaa, niin kaasutinongelmiahan ne..
Jos jotain kiinnostaa, niin pienkonebensaa saa mittarista ainakin näiltä asemilta. Hinta on hieman alle 2 €/ litra.
Neste Oil Espoo Matinkylä, Gräsanlaakso 2, 02230 ESPOO
Neste Oil Helsinki Eläintarha, Nordenskiöldinkatu 22, 00240 HELSINKI
Neste Oil Jyväskylä Tourula, Tourulantie 2, 40100 JYVÄSKYLÄ
Neste Oil Porvoo Asentajantie, Asentajantie 4, 06150 PORVOO
Neste Oil Tampere Lielahti, Lielahdenkatu 2, 33400 TAMPERE
Neste Oil Turku Satakunnantie 191, Satakunnantie 191, 20320 TURKU
Viimeksi muokannut: J@ck; 01.06.2015 klo 21:27.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuossa on kun opiskelee pienkone korjaajaksi, niin usein kaikki käynti vikaiset pienkoneet on "rikki" siitä tavallisen bensan huonon säilyvyyden takia, eli kaikki tiivisteet vaihtoon kaasarista (kalvot, tukitiivisteet), kaasarin ultraääni pesu, muutenkin kaasarin puhdistus aineella pesua, paine ilmaa, suuttimet irti, neulan putsaus/tarkistus.
Yleensä pitkään seissyt, niin se kaasari haisee ja bensa sellaista erittäin keltaista, kaasarissa on jo pahoja hapettumisen merkkejä, sellainen vihreän/keltainen väritys.
Kouluttajatkin "kiroo" uutta bensaa, mutta jollain on tuuria sen bensan kanssa. Itsellä on 7kk smoton seisonnassa tullut ongelmia, oli ilman mitään pienkone/säilöntä ainetta. Bensa oli mennyt sellaiseksi tumman ruskeaksi, en tiedä onko tulla mustalla muovisella tankilla jotain merkistystä....
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Pienkonebensiiniä saa myös Neste Porvoo, Asentajankatu sekä SEO Monninkylä (Porvoo-Mäntsälä -tien varressa). Onko tullut jo esille että pienkonebensassa ei ole etanolia ollenkaan?
Kronoby Racing Team
Tuossa kuva jonka jo erääseen "vääntöön" linkitin.
Bensan vanhentumisesta/haihtumisesta johtuvaa saakkaantumista ja hartsittumista.
Ylin kaasutin melko puhdas, tyhjäkäyntisuutin kylläkin tukossa, alempien ja varsinkin alimmaisen kunto näkyy selvästi. Tuo kyrsä liimaa kohonkin tehokkaasti kiinni, kohojen jäljet näkyvissä.
Tämä on erittäin vaarallista etenkin 2-t koneissa, yksi sylinteri kun jää vaille kunnollista seosta niin se leikkaa herkästi kiinni.
![]()
Älä korjaa ehjää....
Minulla on ollut tapana tuutata tankki mahdollisimman täyteen 98okt. bensaa talveksi ja keväällä sitten käyntiin samoilla bensoilla. Ei ole koskaan mopon kanssa ollut keväisin ongelmia käynnistymisen tai minkään muun kanssa, mutta kesäauto ei lähtenyt viime keväänä helvetilläkään käyntiin kun oli vanhat bensat tankissa. Tänäkään keväänä ei mopon käynnistymisessä tahi käynnissä ollut ongelmia.
Tällainen ei tavallaan tässä asiayhteydessä tarkoita oikein mitään, koska jos esimerkiksi ostaa joka syksy uuden mopon ja laittaa vanhan kiertoon niin eipä siinä ruiskuihin taatusti mitään tule yhden talven aikana. Tai jos pitää aina vuoden pari jotain 30 000 ajettua uudehkoa mopoa. Sitten kun pitää pidempään samaa pyörää ja vuosia alkaa kertymään niin niitä ongelmiakin alkaa tulla. Ja kaasarikoneitahan nämä taitaa pääsääntöisesti koskea. Vaikka kai niitä ruiskujenkin suuttimia jotkut on joutuneet puhdistelemaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo, siinä ei pitäisi olla yhtään, ainoa että siinä on sitten jotain muuta lisäainetta, ei kuulema ihan puhdasta 98 ole...
Katotaan, itsellä on kohta 2 vuotta seisonut 98 ja pienkone bensaa muovisessa tankkissa ja piri pintaa, kun käyn kattomassa pyörää, niin voisi kurkata että miten on pärjännyt...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Eikös se oktaanilukukin laiteta ihan lisäaineella kohdilleen. Ja joku lyijyn korvikekin on, kun ei enää lyijyä saa lisätä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo, tuoteselosteen mukaan tuosta ei ole tehty muuta kuin poisteltu noita lisäaineita
Se hirviä uhka, eli hartsit, on normaali 95E:ssä max 3mg 100millilitrassa, tyypillisesti yksi. Pienkonebensassa max 3mg, tyypillisesti alle 1
Ja loput aineet, jota siitä on poistettu, on juurikin näitä aromaattisia yhdisteitä, ja hapetusnopeutta nopeuttavia aineita, jotka "haihtuu" siitä tavallisesta bensasta ja aiheuttavat sen pilaantumisen. Syttymisherkkyys tuon hitaamman haihtumisen takia myös pienempi, eli toi on jo valmiiksi pilaantunutta. Lisäaineistuksellahan Neste myy kahta erilaista bensaa (vaikkei sitä samalla tavalla mainosteta kuin dieseliä), joista kesälaatu taitaa olla se huonommin syttyvä.
Oktaaniarvot taitavat myös tippua, palaminen hidastuu sen verran, että pussihousupuolen ohjeissa (vmpk) kehotetaan aikaistamaan sytytystä.
Mainosmies kehittänyt hienoja uhkakuvia perustellakseen tuota nelinkertaista hintaa, ja ne uppoaa tavan motoristiin kuin häkä.![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Eiköhän noi sun veistelemät "lisäaineet" ole ihan siinä raakaöljyssä mistä bensa tislataan. Pienkonebensa vaan tislattu ja prosessoitu pidemmälle. Lisäaineiksi kai sanotaan ihan tarkoituksellisesti bensaan lisättyjä kemikaaleja et saadaan joku ominaisuus aikaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Turvallisuustiedotteet löytyy ihan Nesteen sivuilla, ja kaikki noi bensan ainesosat on sen verran myrkkyä, että löytyvät sieltä.
Pienkonebensa on about 100% bensiiniä.
95E10:
Bensiini ≥ 78 til%
Metyyli-t.butyylieetteri (MTBE)≤ 22 til%
Etyyli-t-butyylieetteri (ETBE)≤ 22 til%
2-metoksi-2-metyylibutaani (TAME) ≤ 22 til%
tert.amyylietyylieetteri (TAEE)< 10 til%
Etanoli ≤ 10 til%
Metanoli < 3 til%
Ja sitten kun Kuukletat noi ainesosat läpi (en viitsi suomentaa kun ei kaikista suomenkielistä löydy):
Metyylitertiääributyylieetteriä käytetään suuria määriä bensiinin lisäaineeksi, nostamaan oktaanilukua ja siten korvaamaan aikaisemmin käytettyä tetraetyylilyijyä
Ethyl tert-butyl ether (ETBE) is commonly used as an oxygenate gasoline additive in the production of gasoline from crude oil.
Tertiääriamyylimetyylieetteriä voidaan käyttää bensiinin lisäaineena. Se toimii tällöin oksygenaattina eli hapettimena parantamassa bensiinin palamista ja vähentämällä pakokaasupäästöistä mm hiilimonoksidin (CO) määrää. Aine on estämässä myös moottorin nakutusta.
Aineesta käytetään myös nimiä 2-metoksi-2-metyylibutaani, tert-pentyylimetyylieetteri, 1,1-dimetyylipropyylimetyylieetteri ja metyyli-tert-pentyylieetteri.
The octane number is an expression for the antiknock property of a gasoline. The octane number of gasoline can be increased by adding a certain percentage of oxygenates such as MTBE (Methyl tertiary-butyl ether), ETBE (Ethyl tertiary-butyl ether), TAME (Tertiary amyl methyl ether), or TAEE (Tertiary amyl ethyl ether).
Etanolin ja metanolin käyttöä tuskin tarvii kertoa?
Kaikki se mitä puuttuu pienkonebensasta on lisäaineita nakutuksenestoon, oktaaniluvun kohottamiseen (siksi pienkonebensa on vain 94 oktaanista) ja palamisnopeuden kasvattamiseen/saasteiden vähentämiseen.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Joo varmasti olet oikeassa, mutta on hiukan harhaanjohtavaa tässä yhteydessä puhua 100% bensiinistä, kun bensiini on seos pirumoisesta määrästä erilaisia hiilivetyjä, eikä mikään yksittäinen aine. Pienkonebensiinistä ne säilyvyyden kannalta hankalimmat hiilivedyt on jollain kemistien konsteilla poistettu. Lisäaineita on varmasti kaikissa bensiineissä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hyvin on mainosmiehen puheet uponneet.
Kun katsoo noita seoksia, niin voisi kuvitella, että se bensiini on se halvin raaka-aine noissa, ja lisäaineet maksaa (ainakin kun siihen mainosvideoon lyödään se Ferrarin kuva, vähän kuin siinä öljytörpössä maksaa se mopetin kuva). Ja silti toi perusbensa myydään nelinkertaiseen hintaan. Eli puolestapuhujia ja lähetyssaarnaajia kyllä tarvitaan.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Näinhän se on, pysyy korjaus- ja mainosmiehet leivissä![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Suurin iso pienkonebensan ja normibensan välillä on se, että pienkonebensan hiilivety-yhdisteet on huomattavasti kapeammalta alueelta tislauskäyrää kuin normaalissa bensassa. Lähtökohta on siis huomattavasti tasalaatuisempaa kuin normaalibensa ja siten myös pysyy huomattavasti tasalaatuisempana vaikka haihtumista tapahtuisikin.
Tuo isompi hinta ei johdu lisäaineista vaan pieneltä osin normaalia tarkemmasta jalostusprosessista ja isolta osin pienistä tuotantomääristä.
P.S. En tiiä miks mä taas yritän neuvoo ihmisiä netissä...
Edit. Nuo tuoteturvatiedotteiden arvot on ilmoitettu niin, ettei niistä saa oikeita pitoisuuksia selville varsinkaan noista pienimmistä pitoisuuksista. Varsinkaan jos ilmoitetaan vain vaihteluväli tai joku maksimiarvo. Alle 3 kun voi olla 2,99 tai 0.
Superbike #7