Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 134:sta
  1. #1
    Morjesta ja pahoittelut mahdollisen dublikaatti -keskustelun aloittamisesta.

    Eli mitäs vaihtoehtoja olisi lämpimässä tallissa säilytettävän 1000cc moton polttoainejärjestelmän säilöntään?

    Ajattelin tankata nesteeltä tuota BE4T -"pienkonebensaa" jokusen litran lähestyhjään tankkiin, lenkittää hetken ja sitten ajaa pyörän talvilevolle. Pitäisi olla sitten puhdasta tavaraa letkut ja pumput täynnä, eikä jämähdä talven aikana.

    Toinen vaihtoehto nuo stabilaattorit täyteen bensatankkiin, mutta auttaako ne sakkautumia vastaan?

    Bensalla tosiaan ei ole mitään väliä, mutta moton polttoainejärjestelmää tässä yritän varjella. Ei kiinnostaisi pätkääkään vaihtaa keväällä ensimmäiseksi uutta polttoainepumppua.

    Kysymykset minulla siis 1) Onko pienkonebensat tarkoitettu näihin "hienostuneempiin" polttomoottoreihin, vaiko onko se ruohonleikkuritavaraa? ja 2) Onko nuo stabilointilisäaineet polttoainejärjestelmän tekniikan kannalta millääntavoin auttavia? Hidastavat/estävät vain bensan reagoimista hapen kanssa, mutta samat sakat muodostuu silti?

    Kiitos
  2. #2
    Tämä on yllättävän paljon keskustelua aikaansaava aihealue. Itse olen vatkannut erilaisilla peleillä nyt reilut 30 vuotta ja kertaakaan en ole ollut ongelmissa keväällä polttoaineen kanssa, poislukien tuo rakas pocketbike joka seisoi vuodesta 2007, vuoteen 2013 kylmässä ja kosteassa varastossa. Sen 2-T bensat olivat menneet tuhannen kitiksi. Miltään muilta soin ei ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa. Olenko vain poikkeuksellisen hyvällä tuurilla varustettu vai onko tämä turhaa hypetystä ?
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  3. #3
    Omat vempeleeni, niin harrasteautot kuin moottoripyörätkin on aina seisoneet tallissa sen aikaa kun on lumi maassa ollut. Bensan takia minullakaan ei ole ongelmaa ollut kertaakaan, akun kun unohtaa talvella ladata niin se on joskus ollut ongelma. Kyseessä siis kuiva ja plussan puolella ollut talli. Talvella en ole noita yleensä edes käynnistänyt. Ruohonleikkurit on aina myös lähteneet keväällä hyvin nykimällä käyntiin vaikka ovat olleet joitakin talvia pihallakin katoksen alla. Paljonhan näistä ongelmista on saanut lukea ja .orgissakin on monena syksynä tästä keskusteltu.
    .
  4. #4
    Oma mopo jäi talliin tuossa männä viikonloppuna.
    Ihan tismallee samalla konseptilla kun aikaisemminkin, tankki täyteen 98-oktaanista, oljyjen ja filtterin vaihto, akku irti ja keväällä nähdään.

    ...ja joka kerta on tuo jalo kaksikuminen keväällä hirnahtanut käyntiin. Sen ainoan kerran kun on ongelmaa ollut, johtui se tiensä päähän tulleesta akusta. Kaupasta uusi akku tilalle ja taas mentiin.

    Kerran stabilaattoria kokeilin testimielessä ja havaittavaa eroa en huomannut "raakana" säilytykseen verrattuna.

    ...näillä mennään
    TBD
    --------------------
    Honda CBR 1100 XX
    Honda CBF 1000 F
    Triumph Sprint ST 1050
    Suzuki GSX-F 750
  5. #5
    Oma murheeni lähinnä sai alkunsa siitä, kun pyöräni myynyt liike asiasta keskustella mainitsi, että keväisin heillä aina useammassa pyörässä (tosin sadan joukossa) on murheita polttoainepumppujen kanssa. Jämähtää tavallinen "likainen" bensa sinne ja aikaansaa toimintahäiriöitä.

    Enpä tosiaan ole omiin ruohonleikkureihin ja vastaaviin kosaan jaksanut mitään erityisproseduureja syksyisin tehdä ja aina ne ovat keväällä lähteneet käymään joko suoraan tai bensat vaihtamalla.

    Tässä on kuitenkin kyseessä suurempaa hengellisyyttä, sillä lupasin jo keväällä gixulleni että jos se huolehtii minusta kesällä tienpäällä, varsinkin hetkinä jolloin nopeusmittari lähestyy 300km/h, niin minä kyllä vuorostani kantaisin korteni kekoon syksyn tullessa tarjoamalla sille asianmukaiset puitteet talvehtimista varten
  6. #6
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Tämä on yllättävän paljon keskustelua aikaansaava aihealue. Itse olen vatkannut erilaisilla peleillä nyt reilut 30 vuotta ja kertaakaan en ole ollut ongelmissa keväällä polttoaineen kanssa, poislukien tuo rakas pocketbike joka seisoi vuodesta 2007, vuoteen 2013 kylmässä ja kosteassa varastossa. Sen 2-T bensat olivat menneet tuhannen kitiksi. Miltään muilta soin ei ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa. Olenko vain poikkeuksellisen hyvällä tuurilla varustettu vai onko tämä turhaa hypetystä ?
    Miten uusia laitteita sulla on ollut? Ajattelisin silviisiin, että on noiden bensan hartsiskämän kertymisen kannalta hiukan eriasia ajeleeko kakskyt talvea skämää suuttimien pintaan keränneellä laitteella vai muutamia vuosia skämää suuttimiin keränneellä kamppeella. Laitteet toimii "tyydyttävästi" kuitenkin tiettyyn rajaan saakka, vaikka joka vuosi sen karvanverran heikentyneellä tyhjäkäynnillä…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Miten uusia laitteita sulla on ollut? Ajattelisin silviisiin, että on noiden bensan hartsiskämän kertymisen kannalta hiukan eriasia ajeleeko kakskyt talvea skämää suuttimien pintaan keränneellä laitteella vai muutamia vuosia skämää suuttimiin keränneellä kamppeella. Laitteet toimii "tyydyttävästi" kuitenkin tiettyyn rajaan saakka, vaikka joka vuosi sen karvanverran heikentyneellä tyhjäkäynnillä…
    Kyllä tuohon mahtuu uutta ja vanhaa, kakstahtaria, nelaria, turboa, 4-sylkkyjä, twinejä, yksmukisia, nappularenkaisia, slicksillisiä, sekarenkaisia ja vaikka sun mitä. Ja aina on pelit laulanu keväällä odotusten mukaisesti.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  8. #8
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Kyllä tuohon mahtuu uutta ja vanhaa, kakstahtaria, nelaria, turboa, 4-sylkkyjä, twinejä, yksmukisia, nappularenkaisia, slicksillisiä, sekarenkaisia ja vaikka sun mitä. Ja aina on pelit laulanu keväällä odotusten mukaisesti.
    Näinhän tuo on mennyt mullakin.

    Keskustelu on sisällöltään yhtä antelias kuin se, että kannattaako ajaa varuilta ysikasilla, jos laite toimii ysivitosellakin.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mielenkiintoistahan tää on, toisillä käy ja toisila ei. Mä en ole koskaan nähnyt laitetta jonka bensajärjestelmä olis muurautunu talvella kiinni, ja maalla noita kaikenmaailman vehkeitä kans on aina säilytelty ilman mitään lisukkeita. Vanhan Talbotin bensa oli muuttunut tunnistamattomaksi parissa vuodessa kyllä, eikä kai se startannut tai ei koitettu. Mutta toisaalta toi oma Suitsa veti tyhjäkäyntipiirin umpeen keskellä ajokautta (heh… kahden 95-tankkillisen jälkeen…) Ultraäänellä kun pesin tyhjäkäyntisuuttimet, niin aivan harmaa vesi tuli, eikä tokalla pesulla tullut enää. Jotain sinne on jääny, sanoisin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa Suzukikuski kirjoitti Katso viesti
    Morjesta ja pahoittelut mahdollisen dublikaatti -keskustelun aloittamisesta.

    Eli mitäs vaihtoehtoja olisi lämpimässä tallissa säilytettävän 1000cc moton polttoainejärjestelmän säilöntään?

    Ajattelin tankata nesteeltä tuota BE4T -"pienkonebensaa" jokusen litran lähestyhjään tankkiin, lenkittää hetken ja sitten ajaa pyörän talvilevolle. Pitäisi olla sitten puhdasta tavaraa letkut ja pumput täynnä, eikä jämähdä talven aikana.

    Toinen vaihtoehto nuo stabilaattorit täyteen bensatankkiin, mutta auttaako ne sakkautumia vastaan?

    Bensalla tosiaan ei ole mitään väliä, mutta moton polttoainejärjestelmää tässä yritän varjella. Ei kiinnostaisi pätkääkään vaihtaa keväällä ensimmäiseksi uutta polttoainepumppua.

    Kysymykset minulla siis 1) Onko pienkonebensat tarkoitettu näihin "hienostuneempiin" polttomoottoreihin, vaiko onko se ruohonleikkuritavaraa? ja 2) Onko nuo stabilointilisäaineet polttoainejärjestelmän tekniikan kannalta millääntavoin auttavia? Hidastavat/estävät vain bensan reagoimista hapen kanssa, mutta samat sakat muodostuu silti?

    Kiitos
    Jos pyöräsi on kaasareilla niin laita stabilaattoria ja jätä bensahan auki.... Helpottaa huomattavasti kevät starttia
    Ruisku koneella oleva ei tarvitse välttämättä mitään 6 kk seisotuksessa, varsinkin jos tankkaat 98, jossa on vähemmän haihtuvaa viinaa.....
    Itse raapaisin 8-vuotta ladossa seisseen auton käyntiin viime viikonloppunan 45 minsan valmistelun jälkeen.... Mitään lisäaineita ei laitettu tankkiin, kun auto ajettiin latoon... Jouduin avaamaan kaasarin, kun uimurin neula oli juuttunut... mutta muuten kaasari näytti puhtaalta. Hyvin paloi vanha bensa, kun ajoin 45km lähimmälle bensa-asemalle ja sieltä vielä 100km kotiin
    Ei kiinnosta pätkääkään
  11. #11
    Lainaa adenauer300 kirjoitti Katso viesti
    Jos pyöräsi on kaasareilla niin laita stabilaattoria ja jätä bensahan auki.... Helpottaa huomattavasti kevät starttia
    Nimimerkistä päätellen alla Suzuki, joten hanan aukijättömahdollisuutta tuskin on.

    Muutenkin halvatun huono neuvo, ainakin jos ei samalla kehota keväällä laskemaan niitä bensansekaisia öljyjä ulos koneesta, ja varmistamaan ennen ekaa käynnistysyritystä, ettei sylinterissä ole nestelukkoa. Käy korjaaminen turhan kalliiksi.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  12. #12
    Miten paljon mahtaa todellisuudessa olla eroa onko syksyllä laittanut tankkiin 95 vai 98?
    Ilmeisesti etanolia ei mene muuten tarpeeksi kaupaksi niin pitää bensaan sitten lisäillä... Onkos noissa pienkonebensoissa myös etanolia lurautettu sekaan?
    Jollei siitä bensan lisäainesta muuta hyötyä ole niin värjää ainakin bensan hauskan väriseksi
    CB K R
  13. #13
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Silverwing kirjoitti Katso viesti
    Miten paljon mahtaa todellisuudessa olla eroa onko syksyllä laittanut tankkiin 95 vai 98?
    Ilmeisesti etanolia ei mene muuten tarpeeksi kaupaksi niin pitää bensaan sitten lisäillä... Onkos noissa pienkonebensoissa myös etanolia lurautettu sekaan?
    Jollei siitä bensan lisäainesta muuta hyötyä ole niin värjää ainakin bensan hauskan väriseksi
    Pienkonebensassa ei ole etanolia mukana ja se on muutenkin todella paljon tasalaatuisempaa kuin 95 tai 98. Tosin on se jonkin verran kalliimpaakin. Talvisäilöbensaksi tuo on kyllä oikein oivallista kun se ei vanhene samaan tapaan kuin normibensa.
    Superbike #7
  14. #14
    Tuskin tuohon tippainssinkestävää absoluuttista totuutta löytyy hakemallakaan.

    Ainoa osatotuus on se, että syystä ja/tai toisesta, ehkä useammastakin, toiset värkit on pitemmän säilytyksen
    jälkeen hieman känkkäräkkänä polttoainepuolelta.

    Yhdenkään marras-huhtikuun, lämpöisissä ja kuivissa sisätiloissa seisseen 4t koneen
    kanssa ei ole keväällä ollut PA-ongelmia.
    Jää tosin arvailujen varaan tuon 95/98 eron mahdollinen konkretisoituminen omalla kohtaa
    kun on tullut aikanaan siirryttyä 98:iin ilman poikkeuksia..... riippumatta siitä, kelpaisiko
    niille teknisesti 95:n.

    Toinen "tapa talveuttaa" tässä pk-seudulla lepäilevät laitteet on ollut tuon alkylaattibensan
    kunnollinen juottaminen ennen seisonta aikaa ja sen jättäminen säilytysbensaksi.....
    siitä saakka kun sitä on saanut Eltsun Nesteen pumpusta.

    Eipä 98:n kanssakaan tosiaan mitään käytännön ongelmaa ole esiintynyt.

    Polttoainesuodattimia tosin tulee aina vaihdettua selvästi huolto-ohjelmien
    suosituksia tiheäpään.

    Kaasaripelien kohokammiot on myös tullut tyhjennettyä ja putsattua paljon "lakisääteistä" useammin.

    Omalta kohdalta täytyy tosin todeta, että laitteet tulee jossain mielessä aikalailla "ylihuollettua".
    Toisaalta..... eipä ole kuuna päivänä vehkeet hyytyneet ladunvarteen.... tai jääneet keväällä heräämättä.

    Ei ihan "uudenkarheiden" laitteiden bensapuolella on myös suuri merkitys sillä, onko
    siellä käytetyt kalvot, tiivisteet yms. jo alunperin pirtubensoille ehdoitta tarkoitettuja.
    Jatkuva 10%:lla ajelu on nimittäin hieman eri juttu kuin aiemmin talvisin pieninä lirauksina....
    ehkä vain silloin tällöin käytetyt "jäänestoaineet".


    2t-bensojen kanssa tilanne onkin jo hieman toinen, eikä ollenkaan niin suoraviivainen.

    Mutuna.... kokemukseen perustuen.... näyttäisi kuitenkin pa-puolen kohtuullinen "ylihuoltaminen" olevan
    olennaisin tekijä pyrittäessä häiriöttömään toimintaan..... ja varsinkin seisokkien jälkeiseen toimintaan.
    95:n ansaittua huonompi maine saattaa ehkä selittyä.... ainakin osittain, sen (ehkä) mukanaan tuomasta
    kohonneesta ylläpitotarpeesta.... joka puolestaan saattaa vaihdella laitekohtaisesti.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  15. #15
    Lainaa Suzukikuski kirjoitti Katso viesti
    Morjesta ja pahoittelut mahdollisen dublikaatti -keskustelun aloittamisesta.

    Eli mitäs vaihtoehtoja olisi lämpimässä tallissa säilytettävän 1000cc moton polttoainejärjestelmän säilöntään?
    Duplikaatti lienee vähän vahva sana, kun samasta aiheesta näyttäis olevan jauhettu vuosi toisensa jälkeen pääsemättä lopputulokseen. Koulukuntien määrä on rajautunut kahteen.

    Toiset nostavat pyöränsä ilmaan talveksi, etteivät kumit painu, vaihtavat öljyt ennen ja jälkeen säilytystä ja voitelevat sylinterit talveksi ja pistävät akun viileäkaappiin ja pyörän ilmastoituun lämmitettyyn säilytykseen ja hinauttavat sen keväällä vielä moottoripyörähuoltoon tarkastettavaksi ennen varovaista ensikäynnistystä. Toiset taas ajavat mopottimensa lähimpään vastaantulevaan talliin (tai lumihankeen), unohtavat avaimen virtalukkoon ja valot päälle, unohtavat täyttää tankin ja tallin oven raolleen ja keväällä menevät koittamaan onneaan ja joka ikinen kerta vuodesta -73 on hörähtänyt käyntiin kuin palmun alta.

    Totuus löytynee noiden kahden väliltä: mulla ei ole kovin montaa vuotta kokemusta, mutta 90-luvun pyörillä olen ajanut tähän asti ja tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon kallistun. Sanoisin, että ehdottomasti vähimmällä ihmettelyllä pääset, kun tankkaat syksyllä täyteen, ajat talliin, otat virrat pois tai akun irti, hartaasti harrastat kärvistelyä kevääseen asti ja aloitat sen ihmettelyn vasta silloin, jos se ei hörähdäkään käyntiin.

    Todennäköisesti syynä on silloinkin heikossa hapessa oleva akku. Pyörittämällä ne koneet kuiteskin pärähtää henkiin ennen pitkää jos vain kipinää on tarjolla, ja jos siellä on syksyllä virrannut bensa ja ilma, niin jotain sieltä tulee kyllä vielä läpi keväälläkin. Toki linjat ja suodattimet tukkeutuvat hiljalleen liasta, mutta tää nyt tapahtuu ajan kanssa hiljalleen vuosi vuodelta.
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  16. #16
    Itellä kaks kertaa joutunu keväällä aukomaan kaasarit paskaantumisen takia, tosin silloin ajoin ysivitosella. Ja aina ollu ykköspata missä on suutin tukossa eli alin vasemmalla. Sittemmin siirtynyt ysikasiin, laitan stabilisaattorit tankkiin ja talvetan pyörän pystyasennossa. Akkua en ole ikinä irrottanut enkä ladannut eikä se ole silti tuottanut koskaan murheita. Bensahanaa en sulje ikinä koska Hondissa alipainetoiminen. Naapurin Jawasakia kun availtiin niin sielä oli yksi suutin, siinäkin ykköspytyn, niin täynnä sellasta vihreetä "levää" sekä kidemäistä moskaa että jouduttiin ensin ronkkimaan se jotenkin auki kaasarinputsaussprayn kanssa, sitten suutin kuppiin ja pirusti sprayta perään että sain sen suuttimen jäätymään jonka jälkeen vemputin sitä ees taas sähköjohdon kuparisäikeessä.

    Sinänsä vähän offtopic mutta esimerkinomaisesti tyyliin se leikkuribensa/stabilisaattori on aika pieni kulu vs. mitä siitä voi seurata.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  17. #17
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Nimimerkistä päätellen alla Suzuki, joten hanan aukijättömahdollisuutta tuskin on
    Kyl munki suzukissa hana on, ihan perinteinen päällä-vara-prime-kiinni.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #18
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Kyl munki suzukissa hana on, ihan perinteinen päällä-vara-prime-kiinni.
    Joo, vähän vaihtelee... Alipainekäyttöisissä osasta puuttuu tuo prime, osasta OFF. Joka tapauksessa, missään tilanteessa tuota ei saa auki(PRIME)-asennossa jättää seisomaan, ainakaan koko talveksi.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  19. #19
    Murheita tulee, jos viinabensan sekaan on päässyt vettä, ilmeisesti jo 0,5% saattaa riittää. 10% 95 on herkempää vedelle, kuin 5% 98.
    Jos veden ja alkoholin määrä on tarpeeksi suuri, niin bensa ja vesi-viinaseos erottuvat toisistaan. Tankin pohjalle painuva ja sitä kautta polttoainejärjestelmään joutuva vesi-viinaseos aiheuttaa murheita. "Vanhanajan" bensa säilyi vuosia käyttökelpoisena, siksi on ihan turha puhua vuosien takaisista kokemuksista.

    Itse käytän 98 bensaa ja onhan tuo säilynyt mopossa käyttökelpoisena talven yli. Stabilaattoria tullut myös käytettyä, jos olen muistanut - viime talvi taisi mennä ilman.. Pyörät on kyllä aina olleet talvella lämpimässä tilassa.

    Esim. tästä(kin) linkistä löytyy asiatietoa http://www.e10bensiini.fi/files/211/...16_03_2011.pdf
    Viimeksi muokannut: J@ck; 22.09.2014 klo 19:59.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  20. #20
    ^ Vesi tosiaan on myrkkyä viinabensalle.
    Alkoholi, bensa ja vesi erottuvat toisistaan jos järjestelmään pääsee vettä.

    Duunissa olen tekemisissä näiden asioiden kanssa, keväästä pitkälle kesään oli tänäkin vuonna perämoottoreiden kaasuttimien puhdistus päivittäistä hommaa. Toki on totta että näen vain ne ongelmatapaukset, ongelmattomia on määrä X.
    Pääpiirteissään se menee näin, talvisäilytyksen aikana sakkaantunut bensa tappaa käynnin heti keväällä kun koneet pitäisi saada tulille, jos kaasuttimia on esim neljä päällekkäin niin pahin sakka löytyy alimmaisesta (90% tapauksista). Ensiksi tukkeutuvat tyhjäkäyntisuuttimet.
    Joskus kohokammion pohjalla on kuin paksua sammakonkutua, vettä siis bensan seassa ja mikrobikasvustot alkavat lisääntymään.
    Toinen yleinen ongelma, keväällä kone lähtee käyntiin ihan ok, ehkä hieman nikottelee mutta toimii kuitenkin. Ajan mittaan järjestelmää huuhtova alkoholibensa liuottaa talven aikana kertynyttä sakkaa liikkeelle ja hups, kaasuttimet ovatkin tukossa kesken kauden.
    Parissa tapauksessa sakkaumat ovat tukkineet ruiskusuuttimia sek yksi jumiutunut korkeapainepumppu.
    Ruiskuvehkeet ovat olleet toistaiseksi melkoisen ongelmattomia.
    Talvisäilytyshuoltoon kuuluu pa järjestelmän tyhjennys ja sen jälkeen käyttö pienkonebensalla,tankkiin lisäksi säilöntäaine, näin tehtynä keväällä ei ole ollut kenelläkään ongelmia, näin huollettuja on ollut äkkiseltään laskettuna jokunen sata.
    Oma pyörä saa jälleen pienkonebensat sisuksiinsa ennen talvisäilytystä.
    Bensan vanhentumisen ongelma ei välttämättä johdu alkoholista, alkoholia bensaan lisättäessä bensan happipitoisuus laskee normien alle, jotta hapen määrä saadaan suuremmaksi sekaan lisätään eettereitä jotka ovat erittäin haihtumisherkkiä yhdisteitä. Näin olen antanut itselleni kertoa eli tämä on yksi teoria.
    Älä korjaa ehjää....
  21. #21
    Muutamana talvena oon ex-yamahaan ja nykyiseen kawaan laittanut Liqui Molyn Stabilisaattoria talveksi ja kerran pari talvessa pyöräyttänyt konetta että että bensaa on on varmasti kaasareissa ja bensapumpussa eikä ole kyllä ikinä ongelmia keväällä ollut. Tiedä sitten olisiko toiminut ihan samalla tavalla ilman stabilisaattoria muttei tuo niin kallista ole että siitä jäis kiinni vielä kun purkkikin on kohtalaisen riittoisa mopokäytössä.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  22. #22
    Lainaa Maintenanceman kirjoitti Katso viesti
    Duunissa olen tekemisissä näiden asioiden kanssa, keväästä pitkälle kesään oli tänäkin vuonna perämoottoreiden kaasuttimien puhdistus päivittäistä hommaa. Toki on totta että näen vain ne ongelmatapaukset, ongelmattomia on määrä X.
    Kuinka kauan olet värkkäillyt perämoottoreiden kanssa? Meinaan kysymykselläni sitä, että onko kaasarimurheet lisääntyneet sen jälkeen, kun alkobensat tuli markkinoille?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  23. #23
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    1) Vesi ja bensa ei sekotu vaan vesi painuu pohjalle.
    2) Viina ja vesi sekottuu oikein hyvin, kuten aika moni omakohtaisesti nautittuna tietää.
    3) Myös bensa ja viina sekottuu kivasti.
    4) Sitten laitetaan vettä tuohon bensa-viinaseokseen niin sekin sekoittuu sinne tiettyyn rajaan asti.

    Normibensassa vesihelmi painuu heti tankin pohjalle, jonne sitä kertyy omaksi kerroksekseen, kunnes pumppu yltää sitä hörppäämään. Viinabensassa se pisara vettä menee koneen läpi viinaan sekoittuneena, eikä sitä kerry normaaleissa (edes säilytysoloissa) niin paljon tankkiin, että se erottuisi bensasta. Miksi vesi olisi viinabensassa isompi ongelma kuin normibensassa?
    Superbike #7
  24. #24
    Hämmennetään soppaa hiukan asialla ja hiukan asian vierestä:
    Itseni olen antanut ymmärtää, että takavuosina sitä "jäänestoa" laitettiin pa-järjestelmään se "max 1%", jotta järjestelmään kondensoitunut vesi sekottuisi siihen, ja vieläpä tekisi siitä viina/isopropanoli-vesi seoksesta palamiskelpoisen seoksen. Lisäksi, varsinkin kaasarikoneilla tenulla estettettiin kaasarin kurkun jäätyminen kosteilla nolla-asteentienoilla olevilla keleillä. Asiaan vielä kuului kovat varoitukset eri moottorivalmistajien taholta, että annostusta ei saa ylittää. Noh, nythän noiden samojen varottelijoiden vanhoillakin laitteilla ajellaan 5-10% tenuseoksilla, joten ei luulis hirveesti vesihelmiä järjestelmässä olevan? Mitä sitten vanhempien laitteiden tiivisteet ja pa-letkut tykkää tuosta nykybensan 5-10X tenumäärästä onkin sitten toinen juttu.
    Sitten se asian vierestä mutta talvisäilytykseen liittyen: Aika monella lienee lukee siinä mopon ohjekirjassa, että "Kaada lusikallinen puhdasta moottoriöljyä jokaiseen sylinteriin sytytystulpan reiän kautta ja laita tulpat paikoilleen, jonka jälkeen pyöräytä moottoria muutaman kerran". "Valuta vanhat öljyt ja laita uudet tilalle". Moniko jaksaa tehdä tuollaisen, varsinkin täyskatteisissa mopoissa, "pikkuhomman" joka syksy ja jos olet tehnyt, oletko "huomannut keväällä mitään eroa? :o
    Nojoo.. Esim tuolla meikän bussissa joutunee muutenkin venavälys tsekkauksen tekemään talven aikana, ja vois laittaa samalla ne öljyt pyttyihin kun kamppeet on valmiiksi levällään kuin Jokisen eväät. Pitäisi laittaa ne uudet tulpatkin, mutta pitääkö niille antaa kunnon karstan alku öljytyillä pytyillä, vai laittaisko vanhat tulpat kevääseen saakka, meinaankun niitä kerran laitettuja uusia tulppia ei sitten ihan pikkusyistä enää vaihtovälillä ala irrotteleen. Ja entäs katalysaattori? Mitäs se tykkää kun keväällä sinne tulvahtaa kunnon öljypölly sylintereistä? :o


    edit:lisätty kaasarin kurkun jäätyminen...
    Viimeksi muokannut: Holtsu; 23.09.2014 klo 15:13.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  25. #25
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Miksi vesi olisi viinabensassa isompi ongelma kuin normibensassa?
    Lue tuo laittamani linkki ja Googlella löytyy lisää vastaavaa tietoa. Lyhyesti: Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu
    täydellisesti toisiinsa vaan muodostavat kevyen faasisidoksen.Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5 % tai enemmän.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  26. #26
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kuinka kauan olet värkkäillyt perämoottoreiden kanssa? Meinaan kysymykselläni sitä, että onko kaasarimurheet lisääntyneet sen jälkeen, kun alkobensat tuli markkinoille?
    Vuodesta -96 prutkuteltu 20 hv Johnosnilla 2-T ja bensan vaihtuessa ysikasiin ei meikäläisellä ainakaan ollut mitään ongelmia. Niin lähtee keväällä kuin palmun alta, kun syksyllä käyttää tyhjäksi, eli letku irti tankista ja antaa käydä sammuksiin. Vielä hetki ennen sammumista suhaus säilöntäöljyä kaasarin kurkusta.
    <p>.</p>
  27. #27
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    Vuodesta -96 prutkuteltu 20 hv Johnosnilla 2-T ja bensan vaihtuessa ysikasiin ei meikäläisellä ainakaan ollut mitään ongelmia. Niin lähtee keväällä kuin palmun alta, kun syksyllä käyttää tyhjäksi, eli letku irti tankista ja antaa käydä sammuksiin. Vielä hetki ennen sammumista suhaus säilöntäöljyä kaasarin kurkusta.
    Varmasti hyvä ja toimiva keino, moniko vaan ymmärtää ja viitsii..? Meillä mökillä suunnilleen samanikäinen Mercury ja kun jäi käytön jäljiltä viime talveksi niine hyvineen, niin heti tuli kaasutinmurheita. Joskus silloin alkuaikoina ei käytelty kaasaria tyhjäksi, mutta koskaan ei ollut pienintäkään ongelmaa. Bensastako se sitten, ainakin arvailla voi..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  28. #28
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Varmasti hyvä ja toimiva keino, moniko vaan ymmärtää ja viitsii..? Meillä mökillä suunnilleen samanikäinen Mercury ja kun jäi käytön jäljiltä viime talveksi niine hyvineen, niin heti tuli kaasutinmurheita. Joskus silloin alkuaikoina ei käytelty kaasaria tyhjäksi, mutta koskaan ei ollut pienintäkään ongelmaa. Bensastako se sitten, ainakin arvailla voi..
    Mulla 5hp nelari-Honda, ikää vähän alle 10v.
    Toi kannetaan syksyllä huoltopukkiin grillikatokseen, tankki (95:ta) viereen, on tehty jo monta vuotta. Keväällä takaisin veneeseen, tankki kiinni, käsipumpulla kaasari täyteen ja kone käyntiin.

    Ainut ongelma oli tänä keväänä, ei ekalla reissulla, vaan sen maailmanlopun sadeviikon jälkeen, kun istuimen alla vedenpinta oli noussut yli bensatankin korkin tason. Ryytyihän tuo puolessavälissä saareen mennessä, tosin sai käyntiin, kun pumppaili litran verran kaasarin läpi järveen. Saaressa sitten tankki tyhjäksi, ja uudet bensat sisään. Eli ongelmia tulee ysivitosen kanssa siinä vaiheessa, kun vettä on selvästi enemmän kuin etanolia. Tosin tuossa vaiheessa ei taida käydä enää ysikasillakaan.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  29. #29
    Mulla on kai 12v vanha Yamaha Malta 2t-prutku. Siitä ei ole koskaan avattu edes tulppaa. On lähtenyt keväällä ekalla tai viimeistään tokalla, paitsi edelliskesänä kun unohdin avata hanan. Käytetty harvakseltaan, mutta vain pienkonebensalla.

    Vertailukohtaa ei ole, mutta tuntuisi kaikki vähällä käytöllä olevat laitteet toimivan paremmin tolla alkylaattibensalla. Tulppiakaan en ole joutunut vaihtamaan ainakaan 10 vuoteen.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  30.  
  31. #30
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kuinka kauan olet värkkäillyt perämoottoreiden kanssa? Meinaan kysymykselläni sitä, että onko kaasarimurheet lisääntyneet sen jälkeen, kun alkobensat tuli markkinoille?
    Reilut 10v, on lisääntyneet kaasarimurheet (ja muut pa linjan murheet) alkoholibensan myötä.
    Noita muita ongelmia on mm. kumiosien huono kestoikä, kumiletkut kovettuvat, perämoottorien primeripumput kovettuvat niin ettei niitä pysty käsin rutistamaan, be letkun moottorin liittimen tiivisteet pettävät/hapertuvat jolloin järjestelmään imeytyy ilmaa/bensaa vuotaa ulos, be pumppujen tiivisteet alkavat vuotamaan kuivuttuaan (kalvot ovat vielä suht hyvin kestäneet) jne jne.
    Älä korjaa ehjää....
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen