Tuota pk bensaa, tai siis alkylaatti bensaa pystytään valmistamaan vain muutamassa jalostamossa, tästäkin johtunee korkea hinta. http://www.aspen.se/Guider/Guide_Fin...tibensiini_on_
Aspen alkylaatti bensassa oktaanit ovat hieman paremmat kuin nesteen tuotteessa, RON95 ja MON92
Tuon aspenin tuotesivut ovat aika helppotajuiset, toki varmaankin kaupallisessa mielessä tehdyt.
http://www.aspen.se/Guider/Guide_Fin..._vanlig_bensin
Älä korjaa ehjää....
Mun mielestä tämä on aika laaja keskustelu kun laitteita on niin monenlaisia.
Mulla on useamman vuoden ollut Honda CBR PC25, joka on kaasaripeli ja ymmärtääkseni alipainetoiminen bensansyöttö. Joka vuosi syksyllä jäänyt lämpimään talliin suoraan ajosta, en ole mitään toimenpiteitä tehnyt ja joka kevät on vaikea saada käyntiin. Onko niin että kaasareista haihtuu bensat / bensansyöttö järjestelmään pääsee ilmaa kun ainakin osa bensasta haihtuu tai kaikki ja kun bensapumppua ei ole, niin tämän vuoksi käynnistyminen hankalaa? On varmaan eri asia onko kyseessä ruisku, kaasaripeli jossa bensapumppu ja kaasaripeli jossa alipaineella toimiva bensansyöttö.
Itseä kiinnostaisi neuvot kaasaripeliin jossa on alipaineella toimiva bensansyöttö. Onko ainoa keino varmistaa kevään helppo startti, että käyttää mopoa parin viikon välein ympäri vuoden?
Kaasareiissa on jossain kohtaa "reikä" josta ilmakehän ilmanpaine pääsee kohokammioihin painamaan bensaa imukurkkuihin. Tota reittiä luulisin bensan haihtuvan ja siis kaasareiden pikkuisen tyhjenevän. Sitten siitä bensasta haihtuu ensin ne herkemmät ainesosat ja jäljelle jää "paksumpaa" bensaa joka ei sitten pelaa ihan niin hyvin, paikallaan pitkään ollessa bensasta voi tiivistyä jotain köntsää tai hartsia mikä tukkii paikkoja.
Ei kai siinä muuta ole kuin että lämpimässä bensat ja sen erilaiset hiilivedyt haihtuu helpommin niinkui kaikki muukin, vaikka vesi. Bensan sa ostettua vaikka motulin bensan stabilointi/säilytysainetta joka kI parantaa tilannetta, tai sitten ajaa pienkonebensat sisään. Pienkonebensan ajatus on se että on vekottimia mitä käytetään harvoin tai osan vuotta jolloin bensa saisi säilyä eikä mennä huonoksi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Wanhaan hywään aikaan kaikissa kaasareissa oli pohjassa tyhjennysruuvi, ja omistajan käsikirjassa huomautus talvisäilytykseen: tyhjennä kaasarit ennen teloille laittamista. Sama huomautus on edelleen perämoottorien nosto-ohjeissa, käytä konetta ilman tankkia niin kauan, että sammuu, ja sitten vasta ylös järvestä ja säilytykseen. Estää erittäin tehokkaasti kaikki sakkaantumiset kohokammioihin. Ja siinä umpinaisessa bensatankissa ei bensa pilaannu, olipa sitten kuinka pienelle moottorille tarkoitettua hyvänsä.
Aika monessa alipainehanallisessa on kevään käyttöön ottoon se PRI-asento (ainakin Suzukeissa, myös mun Diversionissa), joka ohittaa alipainekalvon ja täyttää kohokammiot hetkessä. Hondissa ei taida läheskään kaikissa olla, jolloin homma on vaan hoidettava täydellä akulla sahaamalla.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
uudet pienet nelitahtimoottorit on aika herkkiä suutinongelmille syystä, että etanolibensa, säilytysajat pitkiä ja suuttimet on todella pieni reikäisiä. Esim vanhat kaksitahtiset on suuttimiltaan niin suuria, että pikku karstat ei heti vaikuta.
Tuo ettei mitään ongelmia ole ollut 30 vuoteen, voi johtua joko siitä, että ongelmia ei ole ollut, tai siitä,e ttei vaan huomaa käykö ne oikein. Jos jotenkin käy, niin ajon myötä ongelmat myös poistuu kun uusi bensa liuottaa.
Jopa ruiskupyörissä ja veneissä voi olla ongelmaa, että keväällä tehoista puuttuu reilusti huippuja, mutta kukas niitä pyörässä huomaa, kun ajaa pienellä kaasulla. Veneessä voi huomata kun ei lähde liukuun. Kaverilla oli esim kerran, että ruiskunelarivene, ja keväällä puuttui huippuja 10solmua. Ruiskumasinolia tankkiin ja vähän lisää ajoa ja tehot palautui.
Myös eri ihmisten säilytysajat ns 'talvisäilytys' voi olla kovin erilainen, toisella pari kuukautta, ei ongelmia, toinen laittaa pelit seisomaan elokuussa ja yrittää seuraavan kerran toukokuussa käyntiin. On vähän eroa. Lisäksi toisella säilytys on ideaali, vähän viileä, mutta tasalämpöinen, bensan haihtuminen pientä ja ei lämpötilan pumppausta, jolloin ei tule vesi/kondenssiongelmia. Toisella pyörä ladossa, jossa pyörän tankkin hikoilee joka päivä vettä kun lämpötila muuttuu kymmeniä asteita joka päivä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tässä on muutamia kuvia..
Tässä pulossa on noin 1 vanhaa bensaa, alkanut vihertää tuollein...
Ja tuo kaasuttimen kohokammio, muutaman vuoden seissyttä bensaa.
Molemmat on 95E10 ja ilman mitään lisä säilöntäaiteita
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Lainaan nuo pari hyvää kohtaa. Parin laitteen kohdalla olen huomannut, että jos on käynnistysongelmia, niin antaa jokusen päivän sen uuden bensan liuottaa ja kokeilee sitten uudestaan. Näin kävi yhtenä syksynä muunmuassa rotax SDI ruiskukoneella varustun moottorikelkan kanssa kun kävi todella huonosti ja viikon päästä aloin sitten vikaa tutkimaan ja lähtikin hyvin tulille. Tänä keväänä viimeksi olikin sitten muokkarin B&S koneen kanssa, että parin päivän päästä uudelleen yrittäessä suostui käynnistymään. Auton kanssa olen huomannut noiden fuel injector cleanereiden parantavan toimintaa alakierroksilla, jos on käynnissä ollut jotain vedon puutetta. Kawa on sentään lähteny toistaiseksi hyvin keväisin käyntiin.
Aiempina vuosina olen lähinnä hymyillyt näille lähes delvakkitason kiihkeyteen äityneille jokakeväisille bensa- ja kaasarikeskusteluille. Vaan niinpä se mieli muuttui, kun ensimmäistä kertaa aikuisten oikeasti meni omalla kohdalla talven aikana kanisterissa bensa (95e10) siihen kuntoon, että hondan koneella ja "oikealla kohollisella kaasarilla" varustettu ruohonleikkuri kieltäytyi käymästä muuten kuin ontuen ryyppy päällä. Leikkuri oli lämpimässä tallissa koko talven, mutta bensakannu oli tiukkaan suljettuna ulkovajassa. Koneessa ei ole/ollut vikaa, koska kaikki oireet poistuivat kertaheitolla laittamalla tankki täyteen tuoretta bensaa.
Eli summa summarum, ainakin 95e10 kohdalla riski ongelmista on aidosti olemassa. Se on sitten enemmänkin arpaonnesta kiinni, että sattuuko syksyllä saamaan sopivasti tankkiin tai kannuun sillä 10% maksimietanoliseoksella olevaa bensaa vai ei. Itsellä tämä oli tosiaan ensimmäinen ongelmakevät, ja leikkuria on kuitenkin tullut käytettyä, säilytettyä ja huollettua samaan tapaan viimeiset 8 vuotta. Täytyy syksyllä sitten arpoa päätyykö sitä laittamaan stabilisaattoria vaiko tyhjentämään koko polttoainejärjestelmän. Jotenkin itseäni vähän arveluttaa ajatus jättää kaikki bensan kanssa tekemisiin tarkoitetut kumiosat kuivilleen koko talveksi.
Ainakin työn puolesta (kun noita pienkoneita korjaa) se 95E10 on nopeasti huonoa, tunnistaa hajusta, ei ole niin voimakas se tuoksu. Työpaikalla puhetta että n.3kk alkaa menee tuo 95E10 huonoksi, ainakin noissa leikkureissa, kun tuikka tuoreet 98E5, niin kyllä alkaa rokkaa taas...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Suosittelen alkylaattibensaa eli pienkonebensaa viimeiseen säilöntään. Näin toimin ruohonleikkurin, lumilingon, kahden perämoottorin ja mp:n kanssa.
Samasta viiden litran kanisterista riittää kaikkiin eikä edes mene koko määrää. Ajelee vaan sen verran vähiin ne vakiobensat että tankki on joko tyhjä talliin tullessa tai melkein tyhjä. Pienkonebensaa sisään ja kone käymään. Hajusta huomaa milloin sitä on koneessa.
^ Tätähän minäkin olen ihan "delvakkina" toitottanut(tälläkin viikolla puhdistanut vihertäviä kaasuttimia)
Ja sitten sitä ysikasia niihin pikkukoneisiin kauden aikana, siinä on kuitenkin vähemmän sitä viunaa.
Lisäksi tuntuu että 2-T bensa (itse sekoitettuna) tuntuu rasvaisemmalta tuolla pienemmän alkoholimäärän sisältävällä bensalla.
Älä korjaa ehjää....
Itse en näe järkeä 95E10 käyttämisessä. Ei ole vielä tarpeeksi tietoa mitä 10 % etanoliseos vaikuttaa polttoainejärjestelmälle. Toisaalta 5 % on sekin turhaa. Minkä hinnassa voittaa sen kulutuksessa häviää pienemmän energiasisällön takia. Tällainen tuntuma itsellä. 20 vuotta olen jättänyt kaasarit tyhjäämättä ja ainut ongelma oli yhden kerran kevarissa oli koho jumissa talven jäljiltä. Kopautus kaasarin kylkeen auttoi.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ei ilmeisesti riittävän yleisesti ainakaan suurella yleisöllä eikä julkisuudessa kovin paljoa kritisoitu. Enkä ole aktiivisesti tietoa kaivanut. Jos sinulla on tietoa, kerrotko esim. hapettaako suuttimia, pilaako letkuja, tiivisteitä ja muita kumiosia. Entä kannattaako 95E10 käyttö taloudellisesti?
Viimeksi muokannut: Suiza1400; 02.06.2015 klo 12:46.
Aika helposti näissä väännöissä, itse kukin, jää siinä mielessä
menneisyyden vangiksi, että komponenteissa tahtoo tapahtua
jatkuvasti pieniä muutoksia ja sitten muitakin tuunauksia.
Olihan se "kentällä" aikanaan aika hulinaa kun aika lailla
putkeen lähti lyijy ja soppaan sekoitettiin vielä suht tymäkästi
MTBE:tä.
Tällä hetkellähän pumpputavaroiden suhteen ollaan taas hieman
eri tilanteessa..... ja tuo tenukysymys on vain yksi asia.
Hieman hankalaa siinä mielessä, että käytännön kokemusta
eri puitteissa kertyy ajan myötä... ja liemet muuttuu koko ajan.
Ei ole helppo laji keskustella ihan asiallisesti ja ilman sarvia & hampaita.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Käytännössä uusissa laitteissa ei viinalla ole merkittäviä vaikutuksia bensaletkujen, tiivisteiden yms. kestävyyteen. Vanhat jo haperot letkut ja tiivisteet voivat ottaa viinasta sen verran itseensä, että alkavat vuotamaan, jolloin ne on pakko vaihtaa.
En tiedä mistä tuon taloudellisuuden tuohon keksit mukaan, mutta litrahinnaltaan tuo on halvinta. Taloudellisuus sitten riippuu ihan siitä onko alla olevan laitteen polttoainetalous niin paljon parempi 98:lla, että se kompensoisi hintaeron.
Superbike #7
Tästä on ollut jonkin verran keskustelua eri foorumeilla. Jos vaikka verrataan kulutuksia 1% ja 10% seoksilla, voisi kuvitella, että ero ei ole mitätön. Varmaan tuollaisia seoseroja ei ole 95 ja 98 välillä. Enemmän mietityttää kyllä muut vaikutukset, kaikki valmistajat kun eivät suosittele 95E10ä.
Omalla kohdalla kyse on myös periaatteesta. En ole vakuuttunut 95E10 tarkoitusperistä. Suurin osa poltettavasta bensasta ei liene etanoliseosteista. Brasilian tenuautot jotenkin ymmärrän.
Viimeksi muokannut: Suiza1400; 02.06.2015 klo 14:13.
Noi suositukset taas on lähtöisin moottorin oktaanitarpeesta, ei etanolin määrästä. Ja pääsääntöisesti pyörissä minimi löytyy sieltä 91-92 oktaanista.
Ei tarvii kummoinen ennustaja olla, jos sanoo, että 98:kin on ihan kohta vähintään 10%:sesti lantrattua Tosiuskovaiset varmaan ajaa siinä vaiheessa koko kauden noilla pienkonebensoilla, jos niitäkään on silloin kaupan.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
[QUOTE=ts18056;6383749]
Ei tarvii kummoinen ennustaja olla, jos sanoo, että 98:kin on ihan kohta vähintään 10%:sesti lantrattua [QUOTE]
Jos se menee tuohon, pidätkö suuntausta fiksuna?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?