Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 89:sta
  1. #1
    Moi!

    Onko kukaan tehnyt tuollaista itse?

    Kävi mielessäni, että olisi aika helppo virittää ajotakin irtovuoren ulkopintaan vastuslankaa, joka sitten lämpiää pyörän sähköllä. Sisäpinta olisi fiksumpi, mutta ei varmaan kestä käytössä, ellei sitten ompele jotain suojakangasta päälle.

    Ajattelin tehdä kaksi 20W "elementtiä", joiden kytkentä voisi olla samanlainen rinnan/sarjaan kuin kahvanlämmittimissä. Kaupallisissa tuotteissa tuntuu olevan yleenäs noin 35...55W tehoa, siitä tuo arvo.

    Laskeskelin, että 20W lämpöteho kuluttaa (20W/12V) 1,67 ampeeria virtaa. Ja tämä taas vastaa (12V/1,67) 7,1 ohmin vastusta. Ja tämän voi jakaa vastuslangan mukaan esim. 2,4m x 3 ohmia/m lankaa. Tuollainen lanka maksaa elekroniikkakaupassa noin 50 senttiä metri.

    Se jäi pohdituttamaan, että kuinka kuumaksi tuo lanka lämpiää, jos on kiinni topatussa sisävuoressa? Tällöinhän lämpö ei johdu kovin helposti, vaan lämmittää itse lankaa. Voisikohan tähän soveltaa jotain alumiiniteippiä tms. hyvin johtavaa materiaalia, jotta saisi lämmityspinnan isommaksi. Tai voisiko langan pujottaa jonkin ohuen letkun läpi, niin olisi samalla suojassa hankaukselta. Mistä saa näin ohutta letkua?

    Onko kellään helposti käsillä tällaista valmista liiviä. Olisin kiinnotunut tiedoista, että minkä paksuista lankaa käyttävät ja onko se suoraan näkyvillä vai jonkin "lämmöntasaajan" sisällä? Vai saako jostain eristettyä vastuslankaa?
    Kawasaki W650
  2. #2
    Onhan näitä tehty, yksinkertaisin taitaa olla Bilteman istuinlämmitin ja pään reikä siihen, jotkut on sitten hifistelleet ja purkaneet sen ja laittaneet vastuslangat johonkin liiviin, takkiin, tms. Teho lienee jossain 45w luokkaa ja on riittävä. Tästä löytyy varmaan haulla enemmän..
  3. #3
    Lainaa petebandit kirjoitti Katso viesti
    Onhan näitä tehty, yksinkertaisin taitaa olla Bilteman istuinlämmitin ja pään reikä siihen, jotkut on sitten hifistelleet ja purkaneet sen ja laittaneet vastuslangat johonkin liiviin, takkiin, tms. Teho lienee jossain 45w luokkaa ja on riittävä. Tästä löytyy varmaan haulla enemmän..
    Sanopas mihin keliin tuo 45W on sopiva? Onko siis sopiva talvikäyttöön, eli liian kuuma +5 asteen sadekeleille?
    Kawasaki W650
  4. #4
    Talvella olen tuota käyttänyt ja ilman tehon säätöä tulee liian kuumaksi alle kympin pakkasessa, jos on suoraan aluspaidan päällä.
  5. #5
    Lainaa petebandit kirjoitti Katso viesti
    Onhan näitä tehty, yksinkertaisin taitaa olla Bilteman istuinlämmitin ja pään reikä siihen, jotkut on sitten hifistelleet ja purkaneet sen ja laittaneet vastuslangat johonkin liiviin, takkiin, tms. Teho lienee jossain 45w luokkaa ja on riittävä. Tästä löytyy varmaan haulla enemmän..

    Vielä helepompi kuei tee sitä reikääkään niinkuin ite aikoinaan talvisurautuksia aloittelin. Sen vaan kun kiepauttaa selkään kun on siinä ne olkahihnatkin valmina (istuinosan remmit) eli pää vaan niistä hihnoista sisään ja jalkojen ympäri sit sidotaan ne hakasella kiinnilaitettavat kuminauhat. Pysyy hyvi paikoillaan ja on seläkä LÄMMIN !
    Aivan takapuolesta niskaan asti ja samal lämpiää ääreisverenkiertokin.
    Selästä se kylymä lähtee....paitti mulla eilen
  6. #6
    Mo!

    Itse purin Bilteman tupakansytytin toimisen penkinlämmittimen ja ompelin vastuskaapelin rukka takin irroitettavaan sisävuoreen. Hinta about 16 ekua, päivän duuni suunnitteluineen ja koneella ompeluineen. Valmiina tässä paketissa mm. Termostaatti jota helppo säätää.

    Itse en tätä keksinyt vaan ohjeet löytyi täältä Org.ista

    Mamma nauroi eka, kokeili ja pakotti sen jälkeen tekee saman sen rotsiin
  7. #7
    Lainaa petebandit kirjoitti Katso viesti
    Talvella olen tuota käyttänyt ja ilman tehon säätöä tulee liian kuumaksi alle kympin pakkasessa, jos on suoraan aluspaidan päällä.
    Ok, eli joku 15/30W voisi olla sopivampi jako "kesä"keleille (=+2..+8) . Siis tuo 15W ympäri yläkehon ja jatkuvaan ajoon, ja 30W sitten lähtölämmittelyyn?
    Kawasaki W650
  8. #8
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Mo!

    Itse purin Bilteman tupakansytytin toimisen penkinlämmittimen ja ompelin vastuskaapelin rukka takin irroitettavaan sisävuoreen. Hinta about 16 ekua, päivän duuni suunnitteluineen ja koneella ompeluineen. Valmiina tässä paketissa mm. Termostaatti jota helppo säätää.

    Itse en tätä keksinyt vaan ohjeet löytyi täältä Org.ista

    Mamma nauroi eka, kokeili ja pakotti sen jälkeen tekee saman sen rotsiin
    Tuo voisi olla toinen vaihtoehto. Paljonko tuossa biltemassa on sitä vastuslankaa ja onko ihan paljasta vai jotenkin suojattua?
    Kawasaki W650
  9. #9
    Ai niin, kun vastuksen jakaa pääasillisesti vatsa, rinta, olkapäät, niska ja kädet alueelle niin vastusten väli kasvaa yli 5cm joten enää ei kovin lämmintä tunnetta tule perus asetuksilla. Kun hihoissa on myös vastukset niin omien kokemuksien mukaan sormien palelu poistui lähes kokonaan kun lämpöä piisaa ranteeseen asti.

    Säätö tapahtuu lisäämällä\vähentämällä vastuslanka kierroksia ns. Termostaatti elementin päällä. Kun osan näkee niin heti ymmärtää mitä tarkoitan... Koneella ommeltuna ja joten kuten symmetrisesti aseteltuna patentista tulee huomaamaton, koska vastus jää rotsin ja lisä vuoren väliin...
  10. #10
    Se on periaatteessa kuin ohutta sähköjohtoa eli ohut kumi on päällä. Pituus sillä vastuksella on lähempänä 10 kuin 5 metriä. Se vastus on alkuperäisenä luonnollisesti lenkkinä jos ei halua kolvata uudelleen liitoksia. Sommittelin vastuksen paikoilleen laadukkaalla(lue pitävällä) teipillä ja sitten vasta ompelu.

    Ai niin... Tällä tyylillä laitettuna rotsi pitää lämmön vielä plus 5 asteessa sateessa ajaessa, kuuma ei enää tule. Ainakaan toi mun Rukka Mika takki ei itsessään ole niitä lämpöisimpiä eli lisä lämpö on usein tarpeen kun harvemmin heitän alle pari h lenkkejä
    Viimeksi muokannut: Diesel; 26.12.2012 klo 21:00.
  11. #11
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Se on periaatteessa kuin ohutta sähköjohtoa eli ohut kumi on päällä. Pituus sillä vastuksella on lähempänä 10 kuin 5 metriä. Se vastus on alkuperäisenä luonnollisesti lenkkinä jos ei halua kolvata uudelleen liitoksia. Sommittelin vastuksen paikoilleen laadukkaalla(lue pitävällä) teipillä ja sitten vasta ompelu.
    Ok, kiitos! Täytyy poiketa huomenna Biltemaan.

    Vaikuttaisi olevan luokkaa 0,4 ohmia/m, eli noin 1,2 mm teräslankaa. Sillä 45W = 8m
    Kawasaki W650
  12. #12
    Tuolla oli aiheeseen liittyvää askartelua:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...mitteine+liivi

    Mulla on käytännössä aina selkätaskussa tummoinen:
    http://www.boxer-design.de/en/detail.asp?ID=74&pID=887




    Tuossa BMW K1600GT:ssä on penkinlämppärin säätö kahvan valikossa. Laitoin pankinlämmpärin rinnalle ulostulon tuolle ja liittimen päähän (vaihdoin tuon tupakansytyttimen liittimen pienempään). Tuo lämppäri kulkee johtoineen selkäsuojan taskussa, eikä vie sen kummemmin tilaa tai huomaa mitenkään. Jos tulee kylmä, niin kaivaa johdot esiin ja penkki ja persuus lämpiää sopivasti. Teho nyt ei ihan arktisiin olosuhteisiin riitä, mutta on kuitenkin huomattava apu.
    Dixi et animam levavi
  13. #13
    Lainaa retrokawa kirjoitti Katso viesti
    Ajattelin tehdä kaksi 20W "elementtiä", joiden kytkentä voisi olla samanlainen rinnan/sarjaan kuin kahvanlämmittimissä. Kaupallisissa tuotteissa tuntuu olevan yleenäs noin 35...55W tehoa, siitä tuo arvo.

    Tai sitten pwm-säädin johdon väliin niin saa portaattoman säädön?
  14. #14
    Kato toi ek@n laittama Org linkki, sen perusteella tein omani

    Bilteman penkinlämmittimen malli on siten muuttunu, että tota vastus piuhaa on vähintään tuplat, jos ei jopa 3 kertaa enemmän kuin alkuperäisessä linkissä tulee ilmi.
  15. #15
    Lainaa ek@ kirjoitti Katso viesti
    Tuolla oli aiheeseen liittyvää askartelua:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...mitteine+liivi
    Joo, just tuommoista haen. Ehkä erona se, että jätän moiset termostaatit pois ja teen vastaavan kytkennän kuin kahvanlämmittimissä. Eli kaksi piiriä, jotka sitten kytketään (taskussa olevalla valintakytkimellä) sarjaan tai rinnan tehontarpeen mukaan. Tämä tosin vaatisi kaksi Bilteman istuinta, kun muuten tulee luokkaa 45W/90W, josta jälkimmäinen käynee huonosta saunasta.

    Yksinkertaisuus on valttia!
    Kawasaki W650
  16. #16
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Kato toi ek@n laittama Org linkki, sen perusteella tein omani

    Bilteman penkinlämmittimen malli on siten muuttunu, että tota vastus piuhaa on vähintään tuplat, jos ei jopa 3 kertaa enemmän kuin alkuperäisessä linkissä tulee ilmi.
    Harmi, kun menee sitten hankalaksi. Näissä vastuksissahan se menee niin, että mitä lyhyempi piuha, sen enemmän tehoa (samalla johdon halkaisijalla). Eli jos takkiin saa fiksusti ängettyä vaikkapa 10m piuhaa, niin sen pitäisi olla luokkaa 1 ohmia/m, jotta saisi myös riittävän alhaisen tehon aikaiseksi. Bilteman johto (noilla arvoilla) lienee jotain 0,2 ohmia/metri.
    Kawasaki W650
  17. #17
    Korjataanpa noita laskuja vielä.

    Jos takkiin menee 12m vastuslankaa, joka on tarkoitus jakaa kahteen piiriin, niin lienee fiksua lomittaa ne (piirit) ja kytkeä niin, että käytössä on joko yksi piiri tai kaksi piiriä sarjassa. Yhdellä piirillä teho on kaksinkertainen, koska vastus on vain puolet (=virta kaksinkertainen)

    Siis:
    20W (12V) = 1,66A, joka saadaan 7,2 ohmin vastuksella, joka vastaa 12m 0,6 ohmia/m vastuslankaa.
    40W (12V) = 3,33A, joka saadaan 3,6 ohmin vastuksella, joka vastaa 6 m 0,6 ohmia/m vastuslankaa.

    Mahtoikohan nyt mennä oikein?
    Kawasaki W650
  18. #18
    Sanoisin, että sillä pwm säätimellä homma on yksinkertaisempi ja lisäksi säätö on portaaton.
  19. #19
    Mä vaan ompelin piuhat kiinni ja nautin sateessa ajamisesta, ek@ sanoi et toimii ja niin se toimi Ei tarttenu ohmeja laskeskella

    Tosin jos nyt tekisin niin laittaisin siihen tollasen portaattoman säädön
  20. #20
    Lainaa petebandit kirjoitti Katso viesti
    Sanoisin, että sillä pwm säätimellä homma on yksinkertaisempi ja lisäksi säätö on portaaton.
    Mä vaan (kai periaatteesta ) vierastan kaikkea haitekkiä. Siis on/off -toiminta on pitkässä juoksussa se kaikken käyttövarmin. Lisäksi tulee elektroniikan sijoitus niin, ettei se mene rikki säästä tai kosteudesta.

    Mut lupaan harkita tuota säädintä.
    Kawasaki W650
  21. #21
    Lainaa retrokawa kirjoitti Katso viesti
    Mä vaan (kai periaatteesta ) vierastan kaikkea haitekkiä. Siis on/off -toiminta on pitkässä juoksussa se kaikken käyttövarmin. Lisäksi tulee elektroniikan sijoitus niin, ettei se mene rikki säästä tai kosteudesta.

    Mut lupaan harkita tuota säädintä.
    Tuo säädin on sen verran pieni (ja halpa) kikkare ettei sen koteloimiseksi tarvita kovinkaan ihmeellisiä rakenteita...
    Sopiva pätkä muoviputkea ja kuumaliima hoitanee asian.
    Voisi mahtua jopa vähän reilumman tupsyt pistokkeen sisään?

    Jos oikein hifistelee niin on-off-on kytkin tuon kaveriksi, toisessa asennossa pikasulatus tuon säätimen ohi ja toisessa asennossa sähkö sitten säätimen kautta.
  22. #22
    Isoin ongelma - lyhyellä googletuksella - näyttäisi olevan, ettei mistään saa fiksua eristettyä vastuslankaa luokkaa 0,5...2 ohmia/m. Noissa auton istuinlämppäreissä on aina noin 40...50W tehoa ja sitä on mahdoton puolittaa vakiojännitteellä. Tai puolitus vaatisi siis kahden istuinlämppärin vastusten kytkemisen sarjaan, mikä taas tarkoittaa 20+ metriä johtoa takin sisään!

    Jäljelle jää siis suojaamattoman langan käyttö, joka hyvin paikoilleen ommeltuna lienee ihan toimiva. Tai langan suojaaminen esim. teipilla, tai sitten tuo istuinlämppäri säätimellä, joka rajoittaa vastuksen tehoa.
    Kawasaki W650
  23. #23
    Menin ja tilasin sit tuommoiset pwm säätimet, tarkoituksena sijoittaa morkula sellaiseen kohtaan, että se on esim. tankkilaukussa säänsuojassa. Kiitti vaan ideoista ja saitte hullun mukaan kyhäilyyn

    Laitan sit aikanaan tietoa miten homma toimii jos toimii

    Ai niin, jos omistaa kolvin niin tuo säätimen asentaminen ja alkuperäisen termostaatin pois ja takaisin laitto on hetken homma. Kaksi liitosta uusix ja voi palata vanhaan
    Viimeksi muokannut: Diesel; 26.12.2012 klo 23:21.
  24. #24
    Minun kokemukseni on että lämmönsäätö on saatava niin hyväksi että
    mitään kovaa lämpöä ei tunnu .
    Yksinkertaisesti ettei vain palele.
    Mulla se ei toiminut kuin portaattomalla säädöllä koska eri nopeuksissa jo lämmityksen tarpeessa on suuria eroja.
    Triumph Tiger 800 XRX

  25. #25
    Lainaa Oula kirjoitti Katso viesti
    Minun kokemukseni on että lämmönsäätö on saatava niin hyväksi että
    mitään kovaa lämpöä ei tunnu .
    Yksinkertaisesti ettei vain palele.
    Mulla se ei toiminut kuin portaattomalla säädöllä koska eri nopeuksissa jo lämmityksen tarpeessa on suuria eroja.
    Tuohon vaikuttanee myös lankojen pintalämpö ja sijoitus (=eristys). Jos langat ovat liian kiinni ihossa, niin tuntuvat luultavasti kuumemmilta kuin että välissä on jokin eristekerros. Sinänsä tuon eristekerroksen ei pitäisi haitata lämmitystä, koska kehon lämpö ei johdu lämpimän kerroksen läpi ulos. Idea siis hieman sama kuin että ulkolämpötila olisi korkeampi.

    Tämä on mutua, kun omat kokemuksen rajoittuvat kahvanlämmittimiin ja auton istuinlämmitykseen. Niiden perusteella tuo pintalämpötila ei saa nousta liikaa, tai alkava hikoiluttaa.
    Kawasaki W650
  26. #26
    Lainaa retrokawa kirjoitti Katso viesti
    Isoin ongelma - lyhyellä googletuksella - näyttäisi olevan, ettei mistään saa fiksua eristettyä vastuslankaa luokkaa 0,5...2 ohmia/m. Noissa auton istuinlämppäreissä on aina noin 40...50W tehoa ja sitä on mahdoton puolittaa vakiojännitteellä. Tai puolitus vaatisi siis kahden istuinlämppärin vastusten kytkemisen sarjaan, mikä taas tarkoittaa 20+ metriä johtoa takin sisään!

    Jäljelle jää siis suojaamattoman langan käyttö, joka hyvin paikoilleen ommeltuna lienee ihan toimiva. Tai langan suojaaminen esim. teipilla, tai sitten tuo istuinlämppäri säätimellä, joka rajoittaa vastuksen tehoa.
    Uunien yms kuumien paikkojen johdoissa käytetään irrallista lämpösuojasukkaa.. pehmeää ja menee littuun sisähalk muistaakseni noin 4mm ...saatavuuksista ja hankintapaikoista ei tietoa...

    Tuommonen tuli vastaan ku vähä googletin. 6mm näyttäs olevan pienin. kaipa tuommosta löytyy muualtakin..

    http://www.dunlophiflex.fi/upload/?i...78b9894345460f


    -vk-
    Viimeksi muokannut: gaagamel; 27.12.2012 klo 05:34.
    ZZR 1100 -92
    Yamaha xtz super tenere 750 - 90

  27. #27
    haette vaikeamman kautta asiaa, ostakaa nyt se valmis halpa penkinlämmitin ja purkakaa kaapeli siitä ja vielä parempi, ettette pura ollenkaan. Heitätte vain sen lämppärin selkään, niissä on monesti vielä ne henkselit, joilla sen saa puettua penkin päälle ja samoilla ne voi pukea itselleen.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  28. #28
    Kaikkein halvimmalla pääsette ostamalla esim Savotta-merkkisiä natriumasetaattipusseja, jotka pellinpalasta napsauttamalla alkavat tuottaa kuumaa ja jotka saa uudelleen latinkiin keittämällä. Tuollaisen kun pudottaa nivusiin, niin ei tarvitse palella koko päivänä.
    Hinnat ovat kaupasta riippuen jotain 2-3 euron tienoilla, mutta itse tekemällä tai tuotemerkkiä vaihtamalla saa halvemmallakin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  29. #29
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kaikkein halvimmalla pääsette ostamalla esim Savotta-merkkisiä natriumasetaattipusseja...
    Ajatus ei tällä kertaa ollut päästä kaikkein halvimmalla, vaan tehdä jotain (vaihteeksi) kunnolla.

    Siksi tuo lämmitin pitää rakentaa suoraan takin sisään ja kaikki ylimääräiset "reput" ovat poissuljettuja.

    Pieni takapakki tuli, kun sopivaa vastuslankaa ei olekaan lähikaupoista (metritavarana) saatavilla. Nyt pitää palata takaisin biltema-linjalle tai tilata isompi vastuslankakela netistä...
    Kawasaki W650
  30.  
  31. #30
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen