Jeps, pyörän mukana olisi pitänyt tulla koodauspistoke, mutta enpä sellaista ikinä nähnyt. EMC:n palvelu kuitenkin pelasi ja pulikka tuli kirjeessä veloituksetta. Mopon otan liikenteeseen aikaisintaan viikon päästä, mielenkiinnolla sitten pro-moodia testaamaan, samoin kuin BoosterplugiakinPiru, että on ollut kylmä huhtikuu..
Kiitos hidas57:lle videolinkistäPari viikkoa sitten kyselin taas pienempää ratasta, mutta ainakaan EMC:n kautta ei vielä läytynyt, ei myöskään XLmoton. Eipä tuolla niin hoppu ja oikeastaan ajatuksissa olikin vaihdattaa ratas kesäkuun reissulla, kun siitä Oulun ja EMC:n kautta pohjoiseen mennään. Huomaisi eron varmaan toisella tavalla, kuin kylmiltään talven jälkeen. Ehkä ratas siihen mennessä löytyy....
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Huollossa laittoivat uuden mallin tärinänvaimennuskumet. On siinä eroa selvästi, mutta pientä värinää tuntee vieläkin 4000 kierroksen korvilla. Ehkä sitäkään ei huomaisi jos ei tarkkailisi. Yli 5000 kierroksilla ei tunnu mitään. Laitoin uudet Metzeler Roadtec 01:t ja ainahan uudet renkaat tuntuvat hyviltä , mutta nämä tuntuvat kyllä erityisen hyviltä ja tunnokkailta.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Hyvä tietää. Omaan laitetaan huomenna uudet tärinänvaimentimet. Sen lisäksi sorvasin talvella teräksiset tangonpainot, painoa vähän vaille 300g kappale. Varsinaista matka-ajoa ei ole vielä tarpeeksi takana, mutta ainakin peilit ovat mielestäni värinättömät melkein kaikilla kierroksilla. Samat renkaatkin alla, näillä lämpötiloilla ei vielä testata urheilullisia ominaisuuksia. Helmikuussa ajellessa luistonesto sai tehdä töitä kuivallakin.
Samansuuntaiset kokemukset, nyt pari lenkkiä ajanut uusilla tärinänvaimentimilla. En havaitse enää mitään merkittävän haitallista "pörinää/pärinää/värinää" . Jos en tietäisi koko asiasta, niin tokkopa osaisin edes kuulostella koko ilmiötä.
Voihan olla, että ajetut kilometrit ja tankopainotkin ovat tuoneet oman mausteensa soppaan.
Sanotaan niin, että ennestään hyvä pyörä on nyt vielä parempi.
P.S. Onko sulla taas uutta kalustoa eli onko tuo GS Rallye uusi hankinta?
BMW S1000XR <- BMW K1600 GT
Jep GS Rallye on uusi. Olen ajanut pari sataa km. Voimalinja on paljon parempi kuin 2016. Laitoin myös Akran titaanikäyrät ja 2017 ei mene laihalle vaan toimii hyvin. Äänetkin on tosi hyvät. Sport-alusta ei ole maantiellä yhtä hyvä kuin 2016 oli. Minun mielestä takaiskarissa saisi olla enemmän paluuvaimennusta. Nyt on vähän kenguru. Maastossa enduro pro on varmasti melko hyvä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
30tkm tulossa täyteen XR:llä. Vielä ei mitään fiilistä siitä että pitäisi vaihtaa toiseen pyörään! Ehkä ainoa joka vähän kiinnostaa on KTM GT.
Olen ajanut tällä melko paljon sorallakin ja vähän hankalimmissakin paikoissa ja nyt vaikuttaa siltä että ketjut vois vaihtaa. Viimeisimmän kiristyksen jälkeen vain n. 1500km ajettu ja ovat selvästi löystyneet.
Ketjut ei siis vielä ole auttamatta loppu, mutta koska edessä on 6tkm reissua Euroopassa niin parempi laittaa uudet.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
VAROITUS!
Jos olette laittaneet vanhanmallisia, heh siis 2016.. Krauserin (Wunderlich) kaatumarautoja XR:ään, niin palauttakaa ne ostopaikkaan ja vaatikaa parannettu versio tilalle. Kaatotilanteessa tapahtuu kuulemma juuri niin, kuin joskus arvelinkin.. Lohkossa olevat kiinnityspaikat antautuvat = käytännössä moottorin täystuho.
Itsellä kävi sillain hyvin, että ottivat EMC:ltä yhteyttä ja kertoivat tilanteen (olin ostanut raudat EMC:ltä). Vaihtoivat jopa uudet raudat veloituksetta paikoilleen, vaikka vanhat olinkin asentanut itse.
Uudet raudat ovat kutakuinkin samannäköiset, mutta niissä on kumityynyt moottorin kiinnityspisteissä ja ne ilmeisesti antavat periksi aiemmin kuin lohkon kevytmetalli. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse testata![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
30tkm huolto Biketeamissä 880€ -Ihanan halpaa!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
VAROITUS!
Tarvikemyymälöihin on jostain eksynyt tieto että XR:n ketjut olisivat 118 lenkkiä pitkät. Eli ainakin AllRight ja Storm myyvät 118- ja 120-lenkin pituisia ketjuja tähän pyörään. Totuus on jotain ihan muuta! Oikea pituus on 128 lenkkiä (525-ketju) ja mieluiten XW rengasketju ja kaikista vahvin. Näitä ketjuja ei juurikaan löydy tarvikeosista.
Edit: Sekä AllRight että Storm vetivät hetkeksi kaikki ketjut pois myynnistä. Sittemmin ainakin Stromin valikoimaan on ilmestynyt D.I.D 525VX -ketju.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
2018 värivalikoimaan tulee "HP"
![]()
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jos katsoo tämmöistä -15, -16 ja -17 mallista niin onko jotain olennaista eroa / huomioitavaa? -17 uudempi euro4-versio jossa 5 heppaa enemmän ja ne paremmat värinäkumit stongassa?
Mites sitten onko periaatteessa 15/16 vuotisilla mitään ratkaisevaa eroa?
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
15- ja 16-malliset ovat samanlaisia. Niihin on luultavasti jo myös vaihdettu uudet värinäkumit tankoon, vaihto tehtiin huollon yhteydessä maahantuojan laskuun.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tämmöiseen sitä nyt sitten tuli sekaannuttua. 15-mallinen mutta 5/16 kilvitetty ja mittarissa vasta reilu 3tkm. Tähän on onneksi ruksittu jo alkujaan mm. Touring ja Dynamic-paketit, päiväajovalo, kahvasuojat, Navigator V, 3 x laukut, HP-kahvat ja penkki, tumma pleksi eli roippeet kunnossa. Ajoin jopa kaks metriä kärryn kyytiin, kai se hyvä on...
Jotain kaatosuojaa tohon haluan, noita rautoja kattelin niin mikä niistä kannattaisi laittaa, BMW:n oma vai vaikka Wünderlich, joku muu mikä? Vai ihan tatit ja koneen poskiin suojakuoret? Ja onkos porukalla minkälaisia tankkilaukkuja ollut käytössä?
Täytyy tärinät fiilistellä kun pääsee ajamaan, josko niitä stongan kumeja sitten vaihtelee.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Bemarin omat kaatoraudat on kaikista fiksuimmat mutta pirun kalliit (verrattuna muihin). Mä otin nyt uuteen pyörään Givin raudat jotka on melko pienet ja erittäin edulliset. Tuolla ulkomaan foorumilla tuntuu porukka suosivan Givin tai SW Motechin rautoja. Tatit ei tämmösessä pyörässä toimi.
Suomessa taitaa kaikki pyörät olla sekä Touring- että Dynamic paketilla -ainakin myyjät on lähteneet siitä oletuksesta että ostaja haluaa tai ottaa aina molemmat.
Stongan tärinä ei koskaan häirinnyt meikäläistä. Kumitkaan ei sitä kokonaan poista ja lähes yhtä tehokkaasti toimii stongan päähän laitettavat painot. Omaani ne asensin viime kesää ennen ja vähensihän se värinää reilusti.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Navi V:n taustavalo sammui kerran kesken ajon jostain tuntemattomasta syystä. Sen verran sai selvää ruudusta, että sai kirkkauden käytettyä nollissa ja laitettua sen jälkeen täysille niin alkoi taas toimia.
Ihan uteliaisuudesta, paljonko XR kuluttaa matka-ajossa Suomen nopeuksilla? Sillä vaan kyselen, kun Motorrad-testien mukaan kuluttaisi jopa pari litraa enemmän kuin R 1200 GS. Onhan tuossa lyhyet välitykset, mutta voiko käytännön kulutus olla noin paljon suurempi. Vauhdin kasvaessa luulisi eron tasoittuvan, koska Gessun ilmanvastus lienee suurempi.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Oman XR:n ajotietokoneen mukaan kolmenkymmenentuhannen kilometrin keskikulutus on ollut 6,1 litraa. Kotimaan nopeuksilla matka-ajossa kulutus taitaa jäädä alle kuuden litran.
Bemarin navista on meneillään kolmas yksilö reilun kahden vuoden aikana. Ensimmäinen sekosi kesken ajon, toinen päivittäessä Macillä. Nykyisen kävin varmuuden vuoksi päivittämässä kaverin PC:llä, mac on myyjän mukaan aiheuttanut ongelmia useampaankin BMW-naviin.
Kulutukseen vaikuttaa huomattavasti enemmän moottorin viritysaste. Eli Gessu menee helposti tollasella 4,5 litran kulutuksella ja XR taasen vie vähän väkisinkin sen 6 litraa.
Ja käytössä ei ole Bemarin navia vaan Tomtom. EI hajoile, ei kaatuile ja ohjaa perille.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mulla on ollut kaudesta -14 asti käytössä BMW Navi V. Ainoa ongelma oli ensimmäisenä kesänä Napapiirin pohjoispuolella, missä taustavalo ei suostunut menemään päälle (tunnettu Garmin -ongelma...). Myöhemmillä pohjoisen reissuilla ei tuotakaan ongelmaa ole esiintynyt ja muuten laite on pelannut kuin junan vessa. Mutta mulla se onkin kiinni Gessussa, voi olla kampe ei kestä XR:n tärinää.Nyt ensi kesäksi on tulossa kuutos versio samasta laitteesta.
-jp-
PS. Ja aina päivitetty Mac'lla, torpasta kun ei muita compuuttereita edes löydy.
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Jep mulla oli Uusi Seelannissa vuokra-Gessussa telineessä kiinni joku Garmin. Vuokraajan mukaan 200 paikallista taalaa (abt. 120€) halvempi kuin Navi V. Näytti ihan Navi V:ltä paitsi että oli hieman riisuttu versio ja operointi rullalla ei tietty toiminut. Outoa säästämistä jos itselleen ostaa, vuokrakäyttöön jotenkin voi ymmärtää.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Omat kulutuslukemat kotomaassa n.5,8-5,9 litraa sataselle. Norjassa muutama desi vähempi. Saksan baanalla reilu kymppi sataselle.
Eihän 150hp/litra vaparina tuuppaava hammaspora ole lähtökohtaisestikaan ajateltu miksikään talousihmeeksi,
mutta turhan helposti ja liian pienelle huomiolle jää mopon+kuskin "umpisurkea" aerodynamiikka....
jota ei hyvä teho/painosuhdekaan helpolla korvaa.
Näiden varjossa on aika epäolennaista tumputtaa desin-kahden kulutusmarginaalien kanssa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos toimintasäde on luokkaa 300km, niin menee muuten ihan aikuisten oikeesti merkittävien "lisäkilsojen"
tikistäminen normiajon puitteissa aivan tumputtamiseksi.... jolla ei sitten ole enään mitään tekemistä
minkäänlaisen "nautinnollisen" ajamisen kanssa. HERÄTYS!
. Mitä jäbä duunaa?
.
Jos jossain jonkassa enemmän ajelee, 100+ km:n "ressukannu" antaa rauhan keskittyä siihen olennaiseen.
Varautuminen kaikkeen ei tietenkään ole ihan aina mahdollista, mutta siinä kohtaa kannattaa kyllä
harkita lajin vaihtoa, jos alkaa kulloinkin olennaiset perusasiat pyöriä yhden ja sen viimeisen kortin varassa.
Jos ei ressukannuun ole halua tai mahdollisuutta, ihan toimiva tapa välttää vittumaiset "iltajänskät"
on tankata aina kun mahdollista jo puolitankillakin.
Ei muuten vituta yhtään tuo tapa siinä kohtaa kun ilta tummuu.... eikä bensiinstasjuunin valo pala.
Ainoot mitä palaa, on mopon valot bensavaloa myöten.... ja hihat.
PS. tarkennetaan nyt vielä, että tarkoitin tuolla aiemmin "talousihmeellä" juurikin kulutusta... josta sitten seuraa
kustannukset.... eli se pari desiä satkulla tarkoittaa kymppitonnin ajolla bauttiarallaa 30 €.
Saattaa se toki olla tarkkaa siinä vaiheessa kun ajetaan 20-30:n donan peleillä.
Joku tainnu jossain muussakin yhteydessä mainita eri asioihin liittyvistä suuruusluokista ja asioiden merkityksellisyydestä![]()
Viimeksi muokannut: Bone; 14.03.2018 klo 17:20.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY