BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Mulla tuli kaupasta (Romu-Heino/Espoo) tänä kesänä Bridgestone T30 sarjalla.
Nyt ajettu vajaa 6 000km ja vielä ihan ok. Ei valittamista, ihan hyvin pysyny kuosissa ja pyörä pysyny latu-uralla pääpiirteittäin ainakin
Eiköhän niillä tän loppukauden ainakin sitkuttele.
Vaihtuu merkki joka tapauksessa kun siirryn seuraavaksi 200/55/17 kokoon takana (T30-sarjaa ei löydy tota kokoa).
BMW S1000XR <- BMW K1600 GT
2017 S100XR (ja S1000R) saavat Euro 4 -standardin mukaisen moottorin myötä 5 lisäheppaa ja lisää painoa. XR:ssä painonlisäys on jopa 10kg!
Lue lisää Rallienglanniksi täältä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Eilen tuli sovittua XR:stä kaupat. -16 malli, kilpiin menee keväällä.
Ensimmäinen oma pyörä kyseessä.
Nakupelejä lainaillut aikaisemmin, mutta tämä tuntui "omalta", katsotaan miten käy.
Vai meneekö jo kesäkuussa myyntiin.
Itä-Suomen mutkateitä tullut höylättyä autolla jo vuosia, kokeillaan välillä kahdella pyörällä.
Freude am Fahren.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Olen nyt ajanut 5500 km XR:llä ja siitä 1500 km Saksassa. Ehkä se on paras siihen mihin se on tarkoitettu eli nopeaan matkantekoon ilman niskan jäykistymistä. Olen vaihdellut modea road ja dynamic välillä, koska dynamic tuntuu paremmalta 150 km/h jälkeen varsinkin kun pitää ohittaa. Jousitusta olen vaihdellut roadista dynamiciin aina autobahnalla. Tuntuu, että niissä voi olla pieni ero yhdistelmässä moden ja alustan välillä. Road-asennossa paluuvaimennus on liian pehmeä hyvinkin pian.
Pyörä tuntuu ihan hyvältä, mutta kyllä se kiertää rasittavan paljon 90-120 välillä. Ja tärisee. Tarvisi 7:n vaihteen. Suuremmilla nopeuksilla se ei niin häiritse, mutta ulvoo oikein kunnolla. 200 pinnassa ja yli ei mitään väliä.
Minulla oli kyyti varattu HP4 pois viemiseksi Saksasta, mutta kun siirsin sitä luovutuspaikalle niin totesin, että onhan se aivan eri mittakaavan pyörä kuin XR. Alusta ei ole kovempi vaan herkempi, voimaa on alhaallakin, se on kevyempi ja sitten ylhäällä nam nam. Eli en voinut antaa viedä sitä, sekin jäi Saksaan kaverin ja minun talliin. HP4 on kallis, mutta taitaapi olla alustassakin palikoista ja hinnoissa aika isot erot. Se onkin yksi XR:n vika, se tuntuu halvasti ja tosin kevyesti tehdyltä. Toisaalta parempaakaan ei ole tarjolla. Alusta on OK tiettyyn rajaan asti, mutta ei mikään herkkä ja sitten aika kova. Perinteinen säädettävä WP tai Öhlins olisi kuitenkin parempi kerran kunnolla säädettynä. Tärinöitä ei ole HP4:ssä, miksi siis tässä? Samoin kierrokset eivät ole häirinneet HP4:ssa, Onko se XR:ssä vain tärinöiden syytä, koska kierroksissa ei eroa varmaan ole kuin korkeintaan 500 rpm jos ollenkaan (en ole tarkistanut). XR tärinä ei ole vain tangossa, se sama tuntuu myös t-kappaleessa.
Minun XR:ssä etupää täristää ja huomenna sain ajan tasapainotukseen, saapa nähdä paraneeko se.
Viimeksi muokannut: mikkoyli; 06.10.2016 klo 01:53.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Mulla on 26000km täynnä XR:llä. Tärinä (tai värinä) ei häiritse vaikka sen kyllä tuntee.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Samma här. Lisäsin vielä painot tangonpäihin ja avasin ohjaustangon kiinnitysruuvit ja kiristin ne kevyesti uudelleen (pitäisi olla 17Nm, muta ilmeisesti useissa pyörissä vedetty niin kireälle, ettei vaimennuskumit enää aja asiaansa?). Ja tuntuu, että tärinä on muutenkin entisestään pienentynyt, kun on tullut kilometrejä tauluun. Ei vaivaa, mutta voihan näissä olla yksilöeroja? Tähän on kai tulossa 2017-mallissa jotain uutta lääkitystä, ei tietoa voiko päivittää myös aikaisempia vuosimalleja ja millä hinnalla.
Lisäksi olen ollut todella tyytyväinen alustan/jousituksen säätöihin. Mun isolle perseelle sopii hyvin, jos leikin hieman preloadin kanssa eli lisään sitä normikäytössäkin hieman. Road-asetuksilla alusta on juuri sellainen kuin pidemmillä vedoilla haluankin eli sellainen "Comfort"-painotteinen. Mutkaiselle pätkälle sitten Dynamic sisään ja avot! Samaa mieltä, että myös ajo-moodin/moottorinohjauksen vaihteleminen (Road/Dynamic) vaikuttaa jousitukseen.
En ole parempaakaan päässyt testaamaan tai löytänyt muista pyöristä, tuo HP4 on aika märkä uni meikäläiselle ja on varmasti pyöränä aivan omaa luokkaansa![]()
BMW S1000XR <- BMW K1600 GT
Kun koejoin ihan pakasta vedetyn pyörän, niin tärinä tuntui aika kovalta. Nyt samainen prätkä on ajettu reilu 4 tkm ja tärinä ei muka ole niin paha.. Voihan se olla, että velkaa hikoillessa psyyke on pyyhkinyt heikot kohdat pois![]()
Onko ne tankopainot auttanut asiaa? Kone huutaa kyllä reippaasti, mutta se nyt saa olla.
Press kitistä luettua:
Optimised vibration-free handlebars and an increase of 10 kg in both the maximum permissible weight and the payload. Softer isolating elements on the handlebars effectively prevent even the finest vibrations from being passed onto the handlebar ends in the new S 1000 XR. On pleasure rides and holiday trips, the rider benefits from an increase in the maximum permissible weight of 10 kg from 434 to 444 kg in the latest edition of the S 1000 XR, which is likewise equivalent to an increase in payload of 10 kg.
Eli tuon mukaan pehmeämmät värinäeristeet uuden tangossa. Luulisi sopivan myös vanhempiin. Myös tuo 10kg selitetty etu- ja takaperin.
Nyt pitää vaihtaa käsitys. Käytin pyörän aamulla BMW-liikkeessä etupyörän tasapainoituksessa. Huoltomies tuli pian kysymään, että mikä siinä on vikana kun se on hänen mielestään tasapainossa. Ei ollut konetta vaan samanlainen akseliteline kuin mulla kotonakin. Pyysin silti ottamaan painot pois ja laittamaan uudet. Katsoin kun oli valmis niin painoja oli 15g entisten 10g sijaan ja ne oli 90 astetta eri paikassa. Ero on valtava, ne tärinät vähintäänkin puolittuivat. T-kappaleessakin hädin tuskin tuntuvat. Kierroksiakaan ei tuntunut olevan samalla tavalla kuin ennen.Aivan mahtavalta tuntui nyt! Voiko se olla näin pienestä kiinni...
Millainenhan tulisi paremmilla renkailla, Metzelerillä on kuulemma jotkut uudet.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kölnissä katsoin niitä uuden kumeja tangon kiinnikkeessä. Ovat n. 4 mm paksut ja kuulemma pehmeämpi materiaalia. Sopivat vanhoihin.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Eturenkaan tasapainon toteaminen onkin vähän hankalampaa... Takapään voi todeta kun nostaa perän ylös ja pistää pyörimään kutonen silmässä haluttua nopeutta. Keula lienee tosin herkempi.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Värinä loppui Evotechin painoilla käytännössä kokonaan![]()
Välitysten vaihto pitemmäksi ei vielä onnistu, koska pienempää takaratasta ei läydy. Luetteloissa on, mutta valmista ratasta ei ole olemassa (kuukauden takainen vastaus EMC:ltä). Taitaa käydä niin, että ajelen nuo orggikset loppuun ja katsotaan sitten.. Vai minkä verran ajetulle ketjulle on järkeä vaihtaa uusi takaratas? Ts. olen siinä käsityksessä, että pitäisi vaihtaa kaikki kerralla.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mä olen tullu siihen ajatukseen, että eturatas kannattaisi vaihtaa usein. Omissa muutamassa ketjunvahdossa ennole vielä nähnyt takarattaassa kulumaa, mutta eturattaat menee kyllä. Siinä jos jossain on eriparia osat ja ketjut siinä tappelee välissä. Olen päättänyt että eturatas vaihtuu mulla uuteen 5000-10000 välissä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)