Mulla meni 15,9l per 102km viime tankillisella. Pyöränä toi pikku-Panigale.
no tuskin se nestejäähdytteisessä paljoa vaikuttaa se viima. termostaatti on kiinni, joten syylärinkään ilmavirtaus ei vaikuta. Esim kannen ja sylinteriputken mielestä tuskin on eroa liikutaanko vai ei. Mistäs se sen tietää. mutta ajettaessa käytetään paljon enemmän polttoainetta kuin tyhjäkäynnillä, joten lämpeneminen on nopeampaa.kylmällä kelillä mopo kyllä lämpenee nopeiten tyhjäkäynnillä kun jäähdyttävä ilmavirta puuttuu.
jossain auto-ohjeissa suositeltiin lähtemistä rauhallisesti liikkeelle, koska kun saadaan kuormaa moottorille, niin se lämpeää nopeammin kuin tyhjäkäynnillä.
Ainakin oma pyörä kylmällä kelillä(rauta kylmää) saa paikallaan käydä tosi pitkään, että päästään täyteen lämpöön, mutta kun lähtee ajamaan, niin lämpenee samantien.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Lämpeneminen riippunee eniten polttoaineen kulutuksesta. Jos tyhjäkäynnillä sitä menee litra tunnissa niin rauhallisessakin ajossa varmaan kolminkertainen määrä. Ilmavirran jäähdyttävä vaikutus riippuu lämpötilaerosta joten se vaikuttaa vasta kun kone on jo jonkin verran lämmennyt.
Tuskin nää katulaitteet niin kranttuja on, itse ainakin lähden liikkeelle saman tien, mutta vältän vedätyksiä ja kierroksia kunnes kone on lämmennyt. Toisaalta tossa ympärillä on lähiötä ja muutamat valot ennenkuin baanat aukeaa, joten eipä tossa hissuttelussa mitään häviäkään. Eikä tartte odotella pihassa.
Radalla tilanne on tietysti toinen. Siellä kyllä lämmityskäyttö on paikallaan, hanaa tulee kyllä annettua heti kun ladulle pääsee.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Joo. Itse lyön käyntiin ja lähden hiljalleen valumaan liikkeelle. Turha sitä on minuuttia kauempaa paikallaan jauhattaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Juu, eiköhän ne lämmitys hommat ole perua ajoilta, jolloin pyörät oli kylmänä vittumaisia ajaa ?
Ryyppy huuti, pienensit ja sitten meinas sammua, eli parempi antaa lämmetä.
Nyky pyörillä olen lähteny aina suoraan liikkeelle ilman lämmittelyjä, normiajoa, ei mitään revittelyjä.
Hyvin on kestänyt ja toiminut.![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ilmajäähdytteisen Ducati Multistradan Marelli IAW59M ECU, muista en tiedä, ottaa lämpötilatietoa kolmelta anturilta. Yksi lukee ulkoilman lämpötilan ihan vaan akun edestä tankin vasemmalta puolelta. Toinen lukee vaakatason sylinterin lämmön kannesta siitä venttilisäätöluukulta. Kolmas lukee öljynjäähdyttimeltä öljyn lämmöt, jotka näytetään lämpömittarissa. Käsittääkseni kahdella ensimmäisellä anturilukemalla korjataan normaalin syöttökartan antamaa ruiskutusta rikkaammalle kun joko moottori tai ulkoilma tai molemmat ovat kylmät. Sen näkee kun on seossuhdemittari, siitä voi päätellä että seosta rikastetaan selvästi, käy välillä rikkaan pään punaisella alueella. Missä rajat kulkevat en ole viitsinyt tarkalleen selvittää.
Öljynjäähdytin kannattaa ilmajäähdytteisessä täällä arktisella alueella kylmillä ilmoilla peittää ja yrittää pitää lämmöt yli 75 asteen (ohjearvo ruiskun säädöille, vasta silloin kone on "käyntilämmin"), mieluiten edes joskus yli 100 astetta niin kone kuivuu höyryistä. Tämä vähentää kulutusta kun kone lämpiää nopeammin ja rikastus on päällä vähemmän aikaa. Onko sillä sitten tuon taivaallisen merkitystä verrattuna kaasukahvan asennon vaikutukseen -- sopii epäillä. Ennemmin ajattelen sitä moottorin kestävyyden kannalta, ei nokeudu, ei syövy.
- musti -
Itse käytän pyörän tyhjäkäynnillä aina lämpimäksi ~50 astetta, kunnes lämpötilavaroitus lakkaa vilkkumasta, Ducati stumppaa kylmänä pienillä kierroksilla herkästi eikä koneessa ole minkäänlaista sitkeyttä. Tuo kestää pari minuuttia ja yli viidenkymmenen toimii jo paremmin.
-06 Ducati 999s