BMW R1100GS pyörässä on hankala kytkeä ABS jarrut pois päältä, kun menee hiekkateille kaahailemaan.
Moottori pitää sammuttaa, sitten pitää painaa ABS-nappulaa ja samalla kääntää virta päälle.
Tällä konstilla ABS ei kytkeydy päälle.
Mutta tuo homma unohtuu joka ajotauolla.
Aina kun lähdetään taukopaikalta eteenpäin, niin ABS on taas päällä eikä porukkaa viitsi pysäyttää moisen takia.
Tein siihen pienen ja näppärän modauksen. Kytkin ABS ohjaimen liittimen pin 15 johtoon uuden johdon, jonka vedin ohjaustangolla olevaan vipukytkimeen. Siis katkaisin sen vihreän pin 15 johdon sieltä johtosarjan sisältä ja kytkin uuden johdon siihen ABS liittimen pin 15 nastaan menevään vihreään johdonpätkään. Ko. vipukytkimeltä vedin toisen johdon laturin D+ liittimeen. Ko. liittimestä lähtee sininen johto latauksen merkkivalolle.
Nyt ABSsän voi kytkeä pois päältä vauhdissa sillä vipukytkimellä. ABSsän saa taas päälle, kun kääntää kytkimen ON-asentoon ja hiljentää vauhdin alle kahteen kymppiin ja sitten taas menoksi. Pysähtyä ei tarvitse. ABS tekee tarkastuksen ja alkaa toimimaan normaalisti. Mitään ABS hälytyksiä ei jää päälle, joita pitäisi erikseen kuittailla.
ABS valo kyllä vilkuttelee iloisesti, kun ABS on poissa pelistä, mutta sammuu sitten taas, kun kytkin on ON-asennossa ja lasket nopeuden sinne alle kahteen kymppiin.
Tuossa modauksessa on sekin hyvä puoli, että se estää ne vajaatehoisen akun aiheuttamat "turhat" ABSsän käynnistymättömyydet, joita tapahtuu, kun akku alkaa olla finaalissa. Toisaalta tästä syystä et myöskään huomaa, että akku alkaa olla finaalissa. ABS testi alkaa vasta sitten, kun laturi toimittaa tarpeeksi jännitettä ABSssälle.
Toi modaus sopii niihin kaikkiin R850, R1100 ja R1150 pyöriin, joissa on ABS II jarrut.
Tuossa kuva D+ liittimestä siellä laturissa. lisäjohtoa ei ole vielä kytketty. Sinne oli helppo laittaa uusi johto, joka siis menee sinne ohjaustangossa olevalle vipukytkimelle.
Kuvassa myös ABS johtosarja, josta tulee esiin uusi asennettu johto, joka myös menee sinne vipukytkimelle.
Nuo punaiset johdot ovat ihan muita lisävarustejuttuja.
Nuolet kertovat.
Tuossa kuva siitä D+ lisäjohdon liitännästä vanhaan johtoon, jotka siis kiinnitin sinne laturin kyljessä olevaan D+ liittimeen.
Tuossa se Pin 15 nasta.
Idean tuohon juttuun sain Tuolta, linkki
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 11.09.2014 klo 19:50.
Pekka
Onko kokemusta tai näkemystä miten hankala operaatio olisi asentaa ABS jälkikäteen R1150GS:ään, jollei sitä ole ollut alusta pitäen?
Vaatiiko varsinaisten osien (ABS-yksikkö, putket, anturit) asentamisen lisäksi uusia kaapelointeja ja/tai jotain elektroniikkamuutoksia? Tietenkin on selvää, että ABS-yksikkö vaatii omat kaapelinsa, mutta onkohan muuta? Mittaristossahan on jo valmiina ABS:n lamput.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Taitaa olla ihan mahdoton homma. En ole lukenut mistään ulkomaisiltakaan foorumeilta, että joku olisi noin tehnyt.
Yleensä porukat poistavat ne pyörästä kokonaan, kun keskusyksikkö lopettaa toimintansa. Tuo koskee kai lähinnä R1150 pyörien integraalijarruja.
Vaihda pyörä. Helpompi homma. Jos haluat ABSit.
Niitä voi kyllä ehdottomasti suositella asfalttiajoihin.
Minullakin 15 vuotta vanhat ABSit toimivat erinomaisesti, kun olen niihin vaihtanut nesteet kerran vuodessa ja myös jarrutellut niitä "lukkoon" aina silloin tällöin, jolloin ne pysyvät virkeinä ja toimintakunnossa.
Pekka
Oikeasti en lähtisi yrittämään. Ei varmasti ole triviaalia alkaen tietty siitä
- onko tuolla valmiina johdinsarjat / liittimet
- mistä saat järkevällä hinnalla ABS-yksikön
- saatko edullisesti vanteisiin ABS-kehät ja tarvittavat ABS-nopeus-anturit
- paljonko tarvittavat jarruletku-/putkimuutokset maksavat (en tarkistanut)
... puhumattakaan otat riskin siitä, että jouodut oikeasti askartelemaan ja ottamaan riskin siitä, että koko vekotin ei lähde toimimaan. Yleisempi kysymys lienee: "miten poistaa ABS"...
Näkisin, että riskit ovat aika isot, mutta mahdollisuus kasvattaa omaa mainetta rakentelijana on iso
Mutta jos toimivan ABS-yksikön saat hyvin halvalla ja nykypyöräsi johdinsarjassa on valmiiksi käyttämätön ABS-modulaattorin töpseli sähköineen ja anturiliitäntöineen, niin mikä ettei, jos harrastusta piisaa. Minä en viitsisi, jos joku ei minulle ilmaiseksi tyrkyttäisi toimivaa ABS-yksikköä.
<p>2002-2014</p>
Joo. Se ABS yksikön sähköliitin on semmoinen iso mutikka, jossa on 25 nastaa. Sinne liittimen suuntaan mun piti laittaa se modauksen uusi johto, Pin 15 nastan johtoon.
Siitä on kuva tuossa ekassa viestissäni.
Ei tuota ole varmaan missään ABSittomissa pyörissä.
Unohda koko juttu.
Onko noita R1150GS pyöriä tullut ilman ABSejakin Suomeen?
Pekka
Onko muuten Pekka tuossa sun pyörän ABS-liittimessä vastapuolen kontaktit kaikki leveitä vai onko jotkut ohuita?
Omassa -01 1150RT:ssä (siis 'kunnon' servo-ABS) osa on leveitä ja osa hyvin ohuita piikkejä.
Viimeksi jarrunesteen vaihdon ja ilmausoperaation jälkeen eipä ABS-valo sammunutkaan ja takapään jarrut kiukutteli.
Saattaa käydä niin kuin kuvassa että jotkut ohuet piikit painuvat syvemmälle vaikka onkin valettu liitin, eikä kontaktia enää synny. Tuon pystyy korjaamaan kun ruuvaa elektronikkaosan irti, ja takapuolelta nokkapihdeillä varovasti työntää piikit takaisin oikeaan mittaan. Ja vaikka vielä tippa hep-liimaa lukitukseksi..
Eli kannattaa katsoa taskulampulla huolellisesti liittimen piikit.
ABS_1.jpg
ABS_2.jpg
Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
...Onko noita R1150GS pyöriä tullut ilman ABSejakin Suomeen?
On,koska itsekin olen omistanut kaksi sellaista,00 ja 02-mallisen
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Poimin tämän PEKAN ERINOMAISEN muistutuksen koskien jarruja niin prätkä, kuin kotilomaailmaan sopivana. Ja todellakin, kovia tehojarrutuksia ja melko usein, eli kerta viikkoon jos paljon ajaa. Samalla pysyy tuntuma tehojarrutuksiin.
Btw, onko tässä biimerissä jarrut tyyliin: männät toisella puolella ja satulan kautta toiselle puolelle niin kuin kotiloissa, vai männät molemmin puolin? Siis jos on satulamallia, niin todella korostetusti vahvaa jarruttamista usein.
<p>.</p>
Jos oikeasti moinen kiinnostaa ja intoa piisaa, niin lähtisin etsimään kytkentäkaavioita ABS-malli vs ei ABS. Meidän työmaalla asensivat yhteen autoon aivan erilaisen pelin ABS-vehkeet ja asennustyön yksinkertaisuus yllätti kaikki. Noin suurinpiirtein: virtaa pumppu/ohjausyksikköpaketille, heräte, pyöräanturien piuhat kiinni ja menoksi.
No, siinä tuli ongelmia koska autossa johon ABS meni, on aivan erilainen jarrukokoonpano ja pyörivien romujen hitausmomentit kuin luovuttajssa, mutta Gessuunhan on osat olemassa.
En lupaa että se on helppo nakki, mutta voi olla, missään nimessä ei mahdoton. Kytkis ja varaosakuvasto sisältää vastaukset.
Kiitos tiedoista, Pekka!
Onhan siinä värkkäämistä sen jälkeen kun on hankkinut tarvittavat osat.
Pitäisi siis ainakin hankkia itse ABS-yksikkö, johtosarja, anturit ja anturikehät. Ilmeisesti oikea kahva katkaisijoineen ja mikrokytkimineen tarvitaan myös. Jarruletkua ja -putkeakin saattaa tarvita.
Varmaan helpointa olisi tosiaan löytää pyörä, jossa kaikki kapineet ovat valmiina.
Pitää harkita talven ajan ja jos sattuisi kohdalle jokin passeli aihio, voisi jopa toteuttaakin.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT