Päiväohjelma Keskiviikko 10.06-15 (Luonnos, oikeudet muutoksiin pidätetään): ~570km "Easy Elsie" ( 8h ).
Klo 08:00. Aamiainen hotellin vastapäisessä cafe-baarissa / omassa keittiössä!.
Klo 08:40. Liikkeelle Tirpitz- platenille, Håköy:n saarelle (silta).
Klo 09:00 Tankkaus matkalla...
Klo 09:30 Tirpitz- platen, muistomerkki, yhteiskuvat, jne.
Klo 10:00 Liikkeelle Tirpitz- museolle.
Klo 10:30 Museokäynti Tirpitz- museo, 60min, (Solstrandveien).
Klo 11:30 Liikkeelle, ja osa Jutaajista erkaantunee omille teilleen, "Time to Say Goodbye", me muut jatkamme...yhdessä!
Suurkiitos Jutausseurasta ja Siunaus & turvallista Jutausta pääjoukosta erkaantuville Jutaajille!
Klo 12:30 Ruokailutauko + tankkaus Nordkjosboten Shell-huoltamo + REMA-ruokakauppa
Klo 13:30 Liikkeelle, eli tunnin ajo Kilpparille, jossa ilmaiset pulla-kaffeet...
Klo 15:30 Kilpishalli + tankkaus, 45min.
Klo 16:15 Liikkeelle....
Klo 17:15 Sturmblock-Stellung, Järämän museoalue & entisöidyt pesäkkeet, (60min).
Katsotaan saadaanko esittelijä paikalle, museo kun ei muutoin ole vielä tuolloin avoinna....?
JOS saadaan, niin tunti aikatauluihin lisää jatkossa.....muutoin vain tauko 15min.
Klo 17:30 Liikkeelle....
Klo 17:50 Karesuvannon Rajabaari tarjoaa: ilmaiset pullakaffeet kaikille, (tankkaajille)!
Klo 18:30 Sokeri pyyhitään suupielistä ja liikkeelle....kohti Gällevaaraa - Porjusta ja "Easy Elsietä"
klo 19:30 Tankkaus Gällevaarassa + tuokio tauko, (30min)
Tässä vaiheessa päätös: "Plan A v.s Plan B" Eli Plan A, esitetty jäljempänä. Plan B = Siirtyminen jo tässä vaiheessa majoitukseen & ruokailu & yöpyminen rauhassa, "päiväjutaus- arvonta n:o 4" ja sitten.....zzzz.
Klo 20:30 Porjus & "Easy Elsie", tankkaus koneelta palattessa. Porjuksen keskustassa Q8:n automaatti.
Klo 21:00 - 22:30 Patikointi "Easy Elsielle" ja takaisin, Jutaus majoitukseen ruokailuun & yöpyminen. Jutaus on päättynyt ! Kiitos kaikille osallistujille ! Tämä siis kelien salliessa, muutoin "Plan B", eli Lancasterilla käynti vasta aamupäivällä, aamiaisen ja siirtymäjutauksen jälkeen.
(To. 11.06.2015 varalla, eli "Plan B")
Klo 09:00 Patikointi P-paikalta alkaa.....pitkospuita pitkin. Kuivalla kelillä, pärjää lenkkareilla, mutta Jutaajalla ajosaappaat ovat aina hyvät!
Klo 11:30 viimeistään olemme takaisin P-paikalla. Jutaus on päättynyt. Kotimatka alkaa, ja näin ISON Jutausporukan ollessa kyseessä, olen aika varma, ettei yksin tarvitse kenenkään alas eteläänkään Jutailla....
Tosin, tältä korkeudelta on helppo jatkaa vaikka Keski- ja Etelä-Norjan loistokohteisiin, tms. jos sikseen![]()
Ai se, Kuhmon Kurtti ! Oon se ainaskin vielä ollut. Sillä voisi ollakkin vaikka parilla tauolla pientä tarinaa Africa Corps:in hemmojen touhuista, kun sen iskä oli siellä Tobrukin kaistalla ja se selvis vielä haavoittuneena takaisin....(kädessä ampumahaava), kun kuulemma brittien Spitfire ampu siihen..... (seli-seli?), luulen että aika monella oli ampumahaavaa (sopivasti), siellä sun täällä? En kai nyt ollu ilkeä, anteeksi jos olin
(mut näitä vaan oli siellä tämmösiä juttuja ja kovasti)
Kannattanee jo himassa treenata maastoutumista kun siellä korvessa alkaa sit yhtäkkiä "viheltää"...![]()
...ja reppuun tulee:
-villapaita
-alusvaatekerta
-jalkarätit tai syylingit
-ruokailuvälineet
-taskukello
-saippua
-valaisin
.........
-sukset
-sauvat
Ilmoittautumispaikalla oltava min tuntia ennen junan saapumista.
Paikalla tullaan jakamaan:
-Jalkaväen taisteluohjesääntö.
-Taistelijan opas (v-39).
-Linnoittamisohjesääntö.
-Vyöryttämisohje, (entinen ampumahautaopas).
-Ilma-alusten tunnistusopas.
-Sulko, (sulkeisohjesääntö).
-Jne. onhan nuita iso pino
BTW: Joensuussa toimiva Kone-Jönnit lähti sponssille mukaan.... !![]()
Kaamasen briefingissä kerron sitten vielä tarkemmin, mutta jo nyt tiedoksi, että Jutaajat tullaan jakamaan kahteen osastoon, mutta silti toki jutaillaan peräkkäin ja yhdessä:
Gruppe A = Jutaajat, jotka tankkaavat vain joka toisessa tankkauspaikassa. (~400km:n Range)
Gruppe B = Jutaajat, jotka tankkaavat kaikissa suunnitelluissa tankkauspaikassa. (~200km:n Range).
Tankkauspaikat ovat ilmoitettu jo noissa päiväkohtaisissa ohjelmissa.......
Täten esim kaikki Adveture -Gessut, + muutkin ISO-tankkiset, lukeutuvat tuohon Einzatsgruppe A:n
Tarkoituksena helpoittaa & nopeuttaa huoltamoille "äkillisesti syntynyttä salamaruuhkaa", eli toisten tankatessa, muut voivat keskittyä sillä välin välipalaruokailuun, wc- käynteihin, jne...
Edit: Ryhmien nimet
Tämä oli hyvä info sillä mä en oo vielä ehtiny selvittää mun mopon kantamaa. Kun pensamittari alkaa vilkuttaa niin siinä vaiheessa iskee mulla jo paniikki päälle.Täytyypi keväällä ottaa pulloon pensaa ja ajaa tankki tyhjäksi. Mä oonkin jo pohtinu että kuinka hoidetaan 36 mopon tankkaus jos pumppuja on vain muutama. Aikaahan siinä tuhraantuu.
Tuon jaon vois kai etukäteen tehä elikä mopot on ilmeisesti tiedossa. Tuo ekan sivun lista ei kai ole enää ihan ajantasalla (ainakaan mun mopo ei oo listassa).
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Kannataisko MC Huurteen militarytaustastaan huolimatta tai nimenomaan siitä johtuen , miettiä noita sanavalintojaan. Einzatsgruppet olivat taistelujoukkojen perässä tulleita,juutalaisten ja muiden ryhmien eliminointiin erikoistuneita murhayksiköitä. Tälläisillä asioilla ei ole syytä leikkiä,ei edes muka huumorin varjolla.
Se käsivarren Järämän linnoitusalueen museorakennus kandee varmaankin unohtaa, eli tänään sain Enontekijön kunnan museovastaavan vastauksen kysymykseen, JOS olisimme poikenneet museorakennuksen sisätiloissa:
"Museokäynti Järämän linnoitusalueella on mahdollinen aukiolojen ulkopuolisella ajallakin tilauksesta. Toki kesäkuussa juoksuhaudoissa voi olla lunta ja on varmasti märkää, mutta kumisaappailla tai vaelluskengillä varmasti pärjää tutustua ulkoalueisiin. Huomioida kuitenkin täytyy, ettei paikka ole vielä virallisesti auki, joten vuosisiivouksia ei ole tehty eikä esim. kahvila ole auki.
Museon avausmaksu ryhmille aukioloaikojen ulkopuolella on 250 ¬ + alv 24 %."
Mutta toki voidaan silti käydä tsiigailemassa, ne tien vierustan pst-pesäkkeet, (PAK 75mm, eli se pst-tykki?), majoituskorsut ja juoksuhaudat, mikäli vain lumitilanne antaa myöten?![]()
Väliaikaraporttia:
Gruppe A:n
Muodostaa ainakin Adventure Gessut: eli numerot: 2, 7, 15, 16, 34, 41,
Gruppe B:n
Muut: (toistaiseksi näin)
Tromsön hotellin ovat jo maksaneet: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 31, 32, 34, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44, 45, 47, 49, 50, 51
eli jo varsin monet, kiitos teille. Ei tule siten hoppua- saati stressiä meikäläisellekkään, lähempänä D-Day:tä...
Peruutus minun kun on tehtävä 23.05 mennessä noiden huoneistojen osalta....
Tromsön City-Living hotelliin voimme saapua, (jos tulee viiveitä, tms.), vaikka yömyöhäiseen, koska olen järkännyt asiat niin, että ovikoodilla pääsemme sisälle, ja kassa-arkusta saan jaettua kaikille oman huoneen avaimet.
Altan teillä oli vielä lunta havaittavissa, (kuten myäs Kaamasessa), joten siten ei pärrän pakkaamiseen, ole vielä niin kovin kiirusta.
Inarin Neste, ei suostunut meän kahvitukseen, ei sitten kuudennen @-postin, eikä viimein paikanpäällä käynninkään jälkeen, että menomatkalla ne ilmaiset pullakaffeet tarjoaa vain se Vuotson K-Market Sieppi.
(Huom. lauantain aukioloajat: 07:00 - 14:00.)
Seuraavat Jutaukselle aikoneet ovat peruuttaneet osallistumisensa: 5, 8, 11, 21, 25, 29, 36, 48 mutta n.o:oon 51 asti on tullut uusia!
Jutailemisiin: huurusmiäs
ps. Sponssit ovat olleet, kuten arvata saattaa, "aikas hilijaa", joten kovin ihmeellisiä tuotepalkintoja, hirmu- tai sankartöistä, ei ole Jutaukseen odotettavissa, mutta jotain pientä kuitenkin -kuten luvattu on.
EDIT: majoitustilanne päivitys (04.03-15)
EDIT: majoitustilanne päivitys (02.04-15)
EDIT: majoitustilanne päivitys (08.05-15)
Mikäs on deadline sen osallistumismaksun suhteen?
Lumesta puheenollen ja etenkin kun sattumoisin löysin Nordlysin arkistosta lyhyen videopätkän aiheesta "lumitunneli"....
http://www.nordlys.no/Denne_filmen_b...34-103928.html
Eli ihan vaan sillä, kun Jutausreittimme tulee menemään tätä samaa "Eismeerstrassea", niin reitillä oli aikoinaan 3 kpl:tta, sotavankien puusta rakentamia lumitunneleita, joiden pituudet vaihtelivat muutamista kilometreistä aina yli 8km:een asti ! Video esittää Kvaenangsfjelletin, lyhyintä tunnelia, kun ne muut tunnelit sijaitsivat Skaidissa sekä Sennalandetissa, (molemmissa ~ 8km pituiset).
Ja tuo videon lumilinko on nähtävissä Storsletissä, joka toki tsiigataan samalla.....![]()
Jutausta odotellessa, (ken ei vieä ajamaankaan pääse?), on tässä NRK:n arkistomateriaalia katsottavaksi:
Murmansk Konvoiene, 3 osainen setti, ei Suomen tv:ssä nähtyä. Englannin- ja Saksan kielisiä haastatteluja.
Tirpitz, 52min.
Finnmark, Mellom Öst og Vest. 6 osaa. Runsaasti arkistofilmiä mm Kirkenesistä, Vardöstä, Vadsöstä, jne.
...![]()
Ja eräs kuva-albumi ekan Jutauspäivämme päätöskohteesta: "Festung Kiberg", (Vardö)...![]()
Varasin sitten (ihme ja kumma, ja onnistuin!), lisää vuodepaikkoja Vardö- Hotelliin, kun on tapahtunut "heräämisiä" jälleen näin talviunien jälkeen...
Elikkäs, josko nyt sitten pannaan "isolleen", ja mukaan otetaan peräti 44 Jutaajaa!
Kaamasen suhteen ei tule suurta ongelmaa, koska tarvittaessa Jokitörmän majat on siinä vieressä, kivenheiton päässä. Skoganvarre sama juttu, kun pienempää möksää löytyy ja Tromsössä mulla olikin "jokeri" jo ennakolta varuiksi.......joten huoltohommiin jovain -mars!![]()
tere
pitäisköse miunki numero vapauttaa jollekki paremman aikataulun omaavalle.... ku vaikka kuinka hyvänä rouvaa pitää ja niinä hyvinä hetkinä kyselee muutoksia kyseisen la-su ohjelmaan ni ei..me sitte tullaa jäläkivarmistuksena tai ei mut sunnuntaina ei kaamasessa näillä tiedoilla mustaa lotjaa näy. klara vappen !
R1100GS ja uusi elämä alkoi..
ex K12LT "01
ex R1100RT
ex DR 650
Minkäslainen on tämän päiväinen tilanne osallistujien kanssa. Onko tullut muutosksia/peruutuksia.
Kiinnostaisi tietää, kun on itse jonkunmoisella varamiespaikalla.
Saisi ilmoiteltua ajoissa töissä, että saa varailtua tarvittavat poistumisluvat..
-Jyki
Kun oot jo ainakin osasta noista sun jutausreissuista järjestänyt osan II niin kai tästä Atlantinvallistakin tulee osa II ens vuonna (vaikkei osaa I ole vielä edes ajettu)?