Jos tosiaan on noin huonosti asia, että logo on ovessa eikä kortti kelpaa, täytyy tehdä ostokset muualla.
Eikö Norjassa toimi suomalaisen pankin pankkikortti kuten useimmissa muissa Euroopan maissa?
Monissa maissa voi nostaa paikallista valuuttaa pankkiautomaatista joko suomalaisella pankkikortilla tai VISA/MasterCardilla. Noston kulut vaikuttavat olevan aika vaihtelevia ulkomaalaisten pankkien välillä.
Nykyään kun ei tahdo löytyä pankkeja, joissa voisi vaihtaa valuuttaa. Niissäkin, joissa voi, valuutta täytyy tilata useita päiviä ennakkoon.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Onko lauantaina oulun suunnilta kaamaseen mänijöitä tai jutaako joku sitä kautta. Voisin lyöttääntyä porukkaan. Paiskatkaa YVtä tai tekstiä/soittoa 0452039441. Aikataulu on meikällä liukuva, kuhan ollaan huurteen luennoilla ajoissa![]()
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Yleensä toimii, mutta varsinkin syrjäisemmällä seudulla yllätyksiä voi tulla. Viime reissulla jäin yhtenä päivänä nälkäiseksi joten tällä kertaa otan varmuudeksi kruunuja mukaan kun vaiva ei järin suuri ollut käydä niitä Forexista hakemassa.
Pankkiautomaatista nostaminen toimii melko varmasti jos sellaisen löytää, kurssi/kulut eivät yleensä ole kovin edullisia mutta voittavat rahatta olemisen kyllä.
PS. Ei se muoviraha aina hirveän hyvin muuallakaan Euroopassa aina toimi; Tanskassa suuri moottoripyöräliike ei kelpuuttanut ulkomaista korttia ja Hollannissa ison ruokakauppaketjun marketti ei hyväksynyt mitään muuta muovirahaa kun jonkun paikallisen pankin kortin...
Kävin vaihtamassa sekä Ruottin ja Norjan kurnuja. Turha ottaa riskiä jos muoviraha ei käykään. On aika ikävä tilanne jos ei saa maksettua mopon menovettä. Kotilolla paljon matkustaneena on tosiaan tullu aika monesti eteen tilanne esim. Saksassa ja Ranskassa, jolloin (kylmä)asemalla kortti ei ole kelvannutkaan.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Mielenkiintoista nähä kuinka moneen jutaajaan törmää Sodankylä-Ivalo-Kaamanen osuudella lauantaina. No, meikäläisen menoa hidastaa muutamat kätköt tuolla osuudella (esim. https://www.motocaching.net/fi/cache/view/id2644).
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Veikkaan että mekin ollaan noihin aikoihin siellä jos tuota kautta noustaan ylös. Liitytään remmiin jos osutaan siihen.
Tietääkö McHuurre tai joku muu alueella liikkunut, että onko sielläpäin Shellin tankkauspaikkoja? Yritin etsiä Shellin (Norjan) sivuilta, mutta sieltä tyrkytettiin vain mobiiliappia, jota ei kuitenkaan saa asennettua Suomessa (rekisteröityyn laitteeseen).![]()
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Ja koska vieläkään ei Jutaajat pääse liikkeelle, niin ajankuluksi voisitte vaikkapa kerrata hieman jonoajoteoriaa, jota soveltuvin osin voi hyvinkin soveltaa myäs Jutaamiseen
Finnmarkin maantiellä muista tiellä liikkuvista ja etenkin ajankohdasta johtuen, ei meän Jutaus tule kohtaamaan merkittävästi "ruuhkaa", eli normi jonomuodossa vedetään turvallisin turvavälein, paitsi sitten taajama-alueilla, (50km ja 60km- rajoitukset), jolloin siirrytään "paraatiajoon". Kaveria ei jätetä, ellei siitä erikseen sovita, joten tsiigatkaa että peilit ovat OK, ja vaikka meillä, (tai osalla), PMR:t onkin, ei jälkipää tod.näk tule kuulemaan kärkipään ohjeita jonoajossa (siirtymillä).
PMR:llä päästään tosin vuonoilla helposti vaikkapa vastarannalle, (näköyhteys), mutta kun Jutaillaan jonossa, tulee jo muista Jutaajista "luonnollinen" este, saati jos tie mutkittelee ja on kallioleikkauksia tms. jää yhteysväli helposti muutamaan sataan metriin - alle km:n joka tapauksessa.
Pysähdyksissä (Jutaajat koossa),ja kohteissa, tuon PMR:n käyttöarvo onkin sitten jo toinen juttu!
Alla vielä muutamia ohjeistus rivejä ja Kaamasessa sitten lisää....
Kaikki vilkku- ja käsimerkit toistetaan sekä seurataan peileistä, että takana tuleva toistaa ne myös.
Toistot tehdään merkinannon kohdalla, (noin), eikä ennakoida sitä, eli jokainen vasta vuorollaan. Samoin toisto päätetään kukin samalla paikoin, (noin). Tällöin ei esim kääntyessä vilkuteta 500 metriä ennen kääntymistä, vaan vasta hieman ennen. Tai osoiteta kädellä vasemmalla puolen olevaa psv-kiviestettä järven kohdalla.
Jonossa ei pidä ohitella syyttä. Jos jostain syystä ohitusta halutaan, siitä on ohittajan pyrittävä antamaan valo- tai äänimerkki, ja / tai ohitettavan annettava kädellä merkki. Vilkku oikealle tarkoittaisi kääntymistä tai pysäköintiä hetken kulttua! Jonojärjestystä on turha muuttaa siitä, mikä se lähtiessä oli. Tärkeintä on vain se että kaikki pääsee turvallisesti perille, oli järjestys mikä tahansa.
Jonojutauksessa etäisyys ( turvaväli ), edellä jutaavaan, vaihtelee aina jutausnopeuden mukaan. Kävelyvaihdissa se on tietenkin vain muutamia metrejä, kun vastaavasti matkavauhdissa se on kutakuinkin niin, ettei edessä jutaavan rekisterinumerosta saa enää selvää. Mielummin liian paljon, kuin vähän!
Takana jutaava määrää jutausnopeuden. Jos takanajutaavaa ei enää jostain syystä näy, hiljennä...ohjaa tien oikeaan reunaan, hiljennä edelleen, ja jos ei kohta vieläkään ala ajovaloja näkymään, kytke vilkku ja pysähdy odottelemaan. Tämän kun tekee kaikki jonojutaukseen osallistujat, ei kukaan putoa letkasta pois.
Kaveria ei jätetä, kuten ei Kuhmon tst-kentällekkään jätetty !
Kääntymisessä tulee erityisesti muistaa, että jäädään tarvittaessa odottamaan takanajutaavaa risteykseen tai, mielummin, vähän risteyksen jälkeen, ellet häntä muutoin näe. Ja jatkat ajoasi vasta kun kaveri on laittanut vilkun päälle.
Ja sitten vielä missä aina sattuu ja tapahtuu!!! NYT TARKKANA! Kun tullaan p- paikalle tai muutoin kokoon, jättäkää i h m e e s s ä reilusti tilaa viereiseen pyörään, etenkin silloin, kun ette ole enää satulassa. Pyörien ympärillä kun heilutaan, korjaillaan pakkauksia, availlaan sivulaukkuja, asetellaan sivutuelle, jne. Ja entäs sitten kun se yksi pyörä kaatuu - dominoa pelaavat tietää...
Ai kukakos sen pyörän sitten kaataa? No esimerkiksi se norjalainen vieno tuulenväre !![]()
Kiitos tiedosta.
Pyrin keskittämään polttoaineostokset yhden (kansainvälisen) ketjun asemille käyttäen yhtä korttia. Jos pitäisi hankkia kaikkien ketjujen kortit, olisi taskut täynnä kortteja eikä koskaan löytäisi sitä sillä hetkellä tarvittavaa.
Toisaalta kun on kansainvälinen kortti, ei tarvitse aina huolehtia siitä, että on joka hetki oikeanlaista valuuttaa sopivaa määrää taskussa.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Espoon Leppävaaran Shelliltä lähtee torstaina klo 7:30 pieni letka (veturi ja pukama) kohti Kaamasta. Eka yöpyminen Kuopiossa, toinen Kuusamossa ja lauantaina Kaamaseen.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ketjua seuratessani en ole huomannut mainintaa aiheeseen liittyvästä tv-ohjelmasta:
http://areena.yle.fi/1-2687603
Alustavaa reittiehdotelmaa sivulla 1(liekkö jo varmistettu?) tutkailessa kiinnitin huomiota Hamningbergin patteristoon ja siellä linkkiin http://www.bunkerhistorie.nl/index.php/en/norway
Hyvää matskua norjassa olevista linnotteista ja home buttonin kautta löytyy muutakin.
Kiitos pera230 linkistä! Onhan niitä paaaljon muitakin, mutta tuo olikin ehkä selkein muihin verrattuna, tässä muutamia muita:
Festningsverk
Kystfort
Thomaslillevoll
Feldgrau
Atlantikwall
Mutta onkos jollain Jutaajalla völjyssä pitkät rengasraudat? Kun ei viitsisi ottaa mukaan enää neljänsiätoista!![]()
Nro 16 ylittää lähtökynnyksen hetken kuluttuaKaamasessa nähdään.
BMW R 1200 GSA
Vaikka etelä-norweegiassa onkin lunta tuprautellut, on meän reitti selvä: kliketi
Vain yhdessä kohdin, (välillä Sørkjosen - Langslett), E6:lla on tietyötä, (räjäyttelyä), että jos huonosti ajoittuu, niin tulee n 30min seisokkia, joka tiätysti käytetään hyväksi, (puska-wc, termarikaffet, valokuvaus, paristovaihdot, jne..)
Kuvassa hiihtohissin pylväs Folgefonnassa toissapäivältä, (15m lunta..)![]()
4 jutaajaa bongattu eilen iltapäivällä Kittilässä, kääntymässä tieltä 80 tielle 9552 kohti Kiistalaa. 2 Gessua, 1 hopeanvärinen, ilmeisesti XX, ja joku neljäs pyörä jota en ehtinyt tunnistaa. Kotilolla työreissulla, kateellisena perään katsellen.![]()
Tänään aamulla 6:45 kone käyntiin Vasilinsaarella Pietarissa, Nuijamaalta sujuvasti Suomeen ja Mikkeliin.
Jutausreissun ensimmäiset 350 km takana.
Uudet Misukat vaihdettu alle ja pakkaaminen käynnissä.
Aamulla Iisalmen kautta tylsiä pääteitä pitkin Tupokselle jossa tapaaminen Mopoilijamikan kanssa 15:00
siitä sitten Rovaniemelle ja kohti Kaamasen tietä![]()
Jawa250 -> Yamaha350R5 -> Ariel350 -> piitkä tauko...
500GSE-94 -> GSX1100F-94 tallissa.
DL650V-Strom-09 -> DL1000 V-Strom-14 ajossa
Reissublogit https://motobalkan2019.blogspot.com
lisää blogeja tarkastelemalla profiilia
Espoon Suzuki-ryhmä on selvinnyt onnellisesti Kuopioon asti. Aamulla nokat kohti Kuusamoa muutaman motokätkön kautta, olisihan se liian helppoa jos ajaisi vain suoraan kohti määränpäätä.