Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Olen omistanut otsikon mukaisen pyörän pari viikkoa. 1000km on ajettu ilman sen kummempaa oiretta .... paitsi yksi kiusallinen "sivuääni". Jalkajarrulla voimakkaasti jarrutettaessa ja samalla kytkinkahvasta vetäen jostain voimansiirrosta kuuluun sellainen ääni, kuin ko. pyörällä peruutettaessa sähköpakilla. Sellainen sähkömoottorin vonkuminen kun moottori pistää hanttiin. Paremmin en osaa tuota ääntä kuvata. Ääni on melko voimakas ja kestää sekunnin verran jarrutuksen alkuvaiheessa. Ihan kuin sähköpakki menisi hetkeksi päälle. Kyseessä ei siis ole ABS:n nypytys. Voiko pakin päällemeno olla mitenkään mahdollista kytkin pohjassa jarrutettaessa ja nimenomaan jalkajarrulla? Ei kenelläkään ole koskaan ollut mitään vastaavaa?
    Pakki toimii, valo syttyy kojelautaan pakkivivusta R:lle laitettaessa. Pakittaa pari sekuntia kerrallaan ja kun painaa uudelleen starttia, menee toiset pari sekuntia jne. Noinko sen kuuluu toimia?
  2. #2
    Voisiko ABS-yksikössä olla vikaa? Omistin kerran -06 mallin Saab 9-3:n. Niissä oli vähän tyyppivika, että ABSin pumppu kiljui jarruttaessa voimakkaasti tai ESP:n oikoessa ajolinjoja. Tiedän niistä useampia takuuseen vaihdettuja. Itse vaihdoin koko paskan pois, niin paljon muutakin vikaa uudessa autossa.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  3. #3
    Lainaa S.Telvio kirjoitti Katso viesti
    Olen omistanut otsikon mukaisen pyörän pari viikkoa. 1000km on ajettu ilman sen kummempaa oiretta .... paitsi yksi kiusallinen "sivuääni". Jalkajarrulla voimakkaasti jarrutettaessa ja samalla kytkinkahvasta vetäen jostain voimansiirrosta kuuluun sellainen ääni, kuin ko. pyörällä peruutettaessa sähköpakilla. Sellainen sähkömoottorin vonkuminen kun moottori pistää hanttiin. Paremmin en osaa tuota ääntä kuvata. Ääni on melko voimakas ja kestää sekunnin verran jarrutuksen alkuvaiheessa. Ihan kuin sähköpakki menisi hetkeksi päälle. Kyseessä ei siis ole ABS:n nypytys. Voiko pakin päällemeno olla mitenkään mahdollista kytkin pohjassa jarrutettaessa ja nimenomaan jalkajarrulla? Ei kenelläkään ole koskaan ollut mitään vastaavaa?
    Pakki toimii, valo syttyy kojelautaan pakkivivusta R:lle laitettaessa. Pakittaa pari sekuntia kerrallaan ja kun painaa uudelleen starttia, menee toiset pari sekuntia jne. Noinko sen kuuluu toimia?
    Aloitetaan lopusta: Sen kuuluu pakittaa niin kauan kuin starttia painat. Tuo vai pari sekuntia kestävä peruutus on klassinen oire toimimattomasta peruutusliike-anturista. Sijaitsee vaihdelaatikon kyljessä oikealla puolella. Vika voi olla (minullakin oli) tuon anturin liittimessä, joka on oikealla puolella samassa nipussa bensapumpun liittimen kanssa (jalkatapin etupuolella, kaatumaraudassa).

    Oot varmaan tarkistanut jarrupalat? Itse asiassa jenkkifoorumilla on paraikaa identtinen keskustelu

    http://www.bmwlt.com/forums/showthread.php?t=110713

    Ei tuu mieleen miten pakki voisi aktivoitua kuvaamallasi tavalla, jollei joku ole tehnyt jotain omia "korjauksia". Mikään tyypillinen oire ei ole kyseessä. Tuossahan on vissiin ABS2 (Jarrusatuloissa lukee "Brembo")? Tulee mieleen tarkastaa noi jarrupalat ja se, ettei takajarru laahaa esimerkiksi aika tyypillisen jarruputkien (ovat vissiin alkuperäiset?) pykimisen vuoksi.
    Viimeksi muokannut: C-A-D; 08.09.2014 klo 23:15.
    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Tuo pakkianturin (tai liittimen) vika tulikin jo selväksi mutta tuo jarrutettaessa esiintyvä ääni on erikoinen...
    Meinasin jo ehdottaa kovaääniseksi äitynyttä jarruservoa, mutta eihän sulla sitä ole. Onko eroa, jos jarrutat vetämättä kytkintä kiinni ihan samantien? Kytkintä vasta jarrutuksen lopussa ettei kone sammu...
    Ja vain takajarrulla jarrutettaessa eikä niinkuin tuo jenkkikaveri, joka jarruttaa molemmilla...?

    Takajarrulevyhän näissä on "uiva" eli saattaa kilistä ja kolista tietyillä jarrupaloilla, mutta ääni on lähempänä lehmänkelloa kuin sähkömoottoria.

    En keksi mitään yhteyttä pakin (eli siis starttimottorin) vahingossa kytkeytymisen ja jarrutuksen välille, mutta korjaa nyt kumminkin se pakin pyörintäanturi, niin ainakin pakkisi rupeaa toimimaan suunnitellusti ja saadaan ainakin yksi vika vähemmän ihmeteltäväksi. Ties vaikka rutinat loppuisi tuohon...

    t. pozo
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  5. #5
    Tämä jenkkifoorumin tapaus kuulostaa aika samanlaiselta, ääni tulee jostain kuskin penkin alta kuten minullakin.

    http://www.bmwmoa.org/forum/showthre...ng-brake-lever

    Laturiko? Servojen kanssa ymmärtäisi mutta tuossa kun ei ole........
  6. #6
    En ole varma onko kyse samasta asiasta mutta minun 2003 valmistettu GT on pitänyt uudesta lähtien jonkinlaista jurinaa tai tärinää kun jarruttaa takajarrulla samalla kun kytkinkahva on vedettynä. Vähän kuin ABS toimintatärinä mutta jo pienemmillä jarrutustehoilla. Sähkömoottoriääntä ei kylläkään kuulu. Uutena valitinkin asiasta mutta ei sille mitään tehty. Nyt 92000km myöhemmin tärinää on vieläkin, ei liene vakavaa. Mainittakoon että kardaani ja perälaakeri on vaihtunut joten niistä se ei kai tule.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  7. #7
    Eikö ääni ilmene muulloin jarrutettaessa kuin kytkin pohjassa. Oisko se vaan abs yksikön sähkömoottori joka ääntää?
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  8. #8
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Aloitetaan lopusta: Sen kuuluu pakittaa niin kauan kuin starttia painat. Tuo vai pari sekuntia kestävä peruutus on klassinen oire toimimattomasta peruutusliike-anturista. Sijaitsee vaihdelaatikon kyljessä oikealla puolella. Vika voi olla (minullakin oli) tuon anturin liittimessä, joka on oikealla puolella samassa nipussa bensapumpun liittimen kanssa (jalkatapin etupuolella, kaatumaraudassa).
    Aloitetaan tästä. Tuleeko liitin näkyviin kun otan oikean puolen sivulevyn irti, sen jossa on jalkatappi? Vai irrotanko jotain muuta? Ei ole parissa viikossa ehtinyt juuri tutustua peliin sen syvällisemmin .....
  9. #9
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Eikö ääni ilmene muulloin jarrutettaessa kuin kytkin pohjassa. Oisko se vaan abs yksikön sähkömoottori joka ääntää?
    No ei se ABS-yksikkö toimi kuin pyörän lukkiutuessa.
    <p>2002-2014</p>
  10. #10
    Lainaa S.Telvio kirjoitti Katso viesti
    Aloitetaan tästä. Tuleeko liitin näkyviin kun otan oikean puolen sivulevyn irti, sen jossa on jalkatappi? Vai irrotanko jotain muuta? Ei ole parissa viikossa ehtinyt juuri tutustua peliin sen syvällisemmin .....
    Hömm, kun ulkoa muistaisi.

    - Purat kaatumaraudan päältä sen mustan suojan (2 ruuvia alla)
    - Purat sen mustan suojan takana olevan kaatumarautaa peittävän kotelon "kromatun" tai korin värisen (2 ruuvia alla, 1 takana)

    Nyt loppui ulkoa muistaminen. Eli jos ei vielä näy siinä kaatumaraudan takaosassa (siinä on pari johtoliitintä kiinni siinä kaatumaraudassa + yksi käyttämätön oikean puolen tup, syt liitintä varten oleva liitin), niin sitten vaan purkamaan enemmän.

    Oikeanpuoleinen alakate (sen kaatumaraudan alta siis) ja ehkä mutta tuskin tarvitaan oikeanpuoleisen takalaukun edestä kylkisuojapala.

    Jos tuokaan ei riitä, niin sitten menee sivukate purkuun. Irrota ensin tuulenohjain, sitten vilkku, sitten hanskalokeron takana oleva pieni "keskimuovipala". Nyt kaikki sivukatteiden kiinnitysruuvit ovat näkyvissä ja avattavissa. Sivukate irrotetaan vetämällä ensin takareuna irti kumisesta pidikkeestä. Sitten väännetään alareuna edestä irti. Nyt kate lähteekin nostamalla/kääntämällä veks.

    Sori kun ei jaksa muistaa minimipurkuja, kun on niin tottunut aina strippaamaan tuon katteettomaksi. Parin kerran harjoituksella tuo sujuu parissakymmenessä minuutissa...

    Kaikki katteiden kiinnitysruuvit ovat hyvin näkyvissä. Ainoat poikkeukset ovat sivu-tuulensuojien takana piilossa vielä oleva yksi ison sivupaneelin ruuvi + klassikko, eli yksi pyörän "kuono-katteen" kiinnitysruuvi, joka on kartanlukuvalon takana piilossa. Muut löytyvät kyllä kun vaan käyt katteen reunat läpi ja purat esim mainitut vilkut ja tuulenohjaimet ensin veks.

    Tuosta katteiden purusta löydät perinpohjaisemman kuvauksen kun heität Googleen "K1200LT Tupperware party". Juutuubistakin löytyy videoita: https://www.youtube.com/watch?v=MRI3bScmd80

    BTW: Minullakin tuo vaihteiston liikeanturin liitin näytti täysin ehjältä. Löin kuitenkin johdot poikki ja korvasin uudella liittimellä ja heti alkoi toimia. Vanha liitin oli siis pasha. Samoja tarinoita pettäneistä liittimistä on jostain syystä enemmänkin. Yleensä porukka ryntää heti vaihtamaan tuon aika kalliin ja hankalasti vaihdettavan anturin. Eli ilman muuta kannattaa kokeilla ensin tuo liitin.
    <p>2002-2014</p>
  11. #11
    Lainaa sefo kirjoitti Katso viesti
    En ole varma onko kyse samasta asiasta mutta minun 2003 valmistettu GT on pitänyt uudesta lähtien jonkinlaista jurinaa tai tärinää kun jarruttaa takajarrulla samalla kun kytkinkahva on vedettynä. Vähän kuin ABS toimintatärinä mutta jo pienemmillä jarrutustehoilla. Sähkömoottoriääntä ei kylläkään kuulu. Uutena valitinkin asiasta mutta ei sille mitään tehty. Nyt 92000km myöhemmin tärinää on vieläkin, ei liene vakavaa. Mainittakoon että kardaani ja perälaakeri on vaihtunut joten niistä se ei kai tule.
    Eikös tää sun tarina ole aika identtinen tuon aiemmin linkittämäni jenkkipojan tarinan kanssa (BMWLT-foorumilla).
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti

    BTW: Minullakin tuo vaihteiston liikeanturin liitin näytti täysin ehjältä. Löin kuitenkin johdot poikki ja korvasin uudella liittimellä ja heti alkoi toimia. Vanha liitin oli siis pasha. Samoja tarinoita pettäneistä liittimistä on jostain syystä enemmänkin. Yleensä porukka ryntää heti vaihtamaan tuon aika kalliin ja hankalasti vaihdettavan anturin. Eli ilman muuta kannattaa kokeilla ensin tuo liitin.
    Kiitosta vaan neuvoista. Kromipuskurin purettuani kaatumaraudan päältä näkyi heti liitin ja että se oli auki. Eihän siitä välistä päässyt millään siihen käsiksi ja lopuksi oli katsottava videota ja purettava koko oikea kylki auki. Hikeä pukkasi kun usko kappaleiden takaisin saamiseen hetkellisesti horjui. Liitin kiinni, nippusiteellä kevyt varmistus ja kokeilemaan. Nyt pyörii takarengas vaikka maailman tappiin asti. Ei vaan auttanut ääneen mutta toisesta vinkistä jatkettiin eli jarrupalat. Ihan loppu. Viittä vailla metalli metallia vasten. Huomenna Stormilta hakemaan uudet. EBC tavalliset, EBC sinttereitä ei ole hyllyssä. Toivotaan että tämä operaatio poistaa jarruäänen. On kyllä niin erikoinen ääni että jos tuo paloista tulee, niin en sitten ole vielä ihan kaikkia maailman ihmeitä nähnyt ja kuullut.

    Sen verran tämä pura-kasaa -operaatio antoi uskoa, että taidan huoltaa itse mopon talvella.
  13. #13
    Lainaa S.Telvio kirjoitti Katso viesti
    Kiitosta vaan neuvoista. Kromipuskurin purettuani kaatumaraudan päältä näkyi heti liitin ja että se oli auki. Eihän siitä välistä päässyt millään siihen käsiksi ja lopuksi oli katsottava videota ja purettava koko oikea kylki auki. Hikeä pukkasi kun usko kappaleiden takaisin saamiseen hetkellisesti horjui. Liitin kiinni, nippusiteellä kevyt varmistus ja kokeilemaan. Nyt pyörii takarengas vaikka maailman tappiin asti. Ei vaan auttanut ääneen mutta toisesta vinkistä jatkettiin eli jarrupalat. Ihan loppu. Viittä vailla metalli metallia vasten. Huomenna Stormilta hakemaan uudet. EBC tavalliset, EBC sinttereitä ei ole hyllyssä. Toivotaan että tämä operaatio poistaa jarruäänen. On kyllä niin erikoinen ääni että jos tuo paloista tulee, niin en sitten ole vielä ihan kaikkia maailman ihmeitä nähnyt ja kuullut.

    Sen verran tämä pura-kasaa -operaatio antoi uskoa, että taidan huoltaa itse mopon talvella.
    Pienen ihmisen ilo onnistua Oikeasti noi LT:n katteet purkaa / kasaa parissakymmenessä minuutissa parin harjoittelukerran jälkeen. Koko pyörä on kohtuullisen helposti itse huollettavissa ja tarvittaessa neuvoja, apua ja videoita löytyy väsymykseen asti. Eli huolla ihmeessä

    Tuosta toisesta vihjeestä. Varmista, että takajarru ei laahaa esimerkiksi jarruputken (sisäisen) luhistumisen vuoksi. Tuokin kuuluu tyyppivikoihin vanhemmissa.
    <p>2002-2014</p>
  14.  
  15. #14
    Lainaa S.Telvio kirjoitti Katso viesti
    ..................... Ei vaan auttanut ääneen mutta toisesta vinkistä jatkettiin eli jarrupalat. Ihan loppu. Viittä vailla metalli metallia vasten. Huomenna Stormilta hakemaan uudet. EBC tavalliset, EBC sinttereitä ei ole hyllyssä. Toivotaan että tämä operaatio poistaa jarruäänen. On kyllä niin erikoinen ääni että jos tuo paloista tulee, niin en sitten ole vielä ihan kaikkia maailman ihmeitä nähnyt ja kuullut.
    Ja toive toteutui eli uudet palat poistivat äänen täysin. Nyt kelpaa. Vanhoissa paloissa (BMW:n omat) oli milli puolitoista kitkapintaa mutta ääntä sitäkin enemmän. Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille.