Morjens vaan kaikille!
Keväällä tulee mittariin 18 vuotta ja A2-kortti olisi hankinnassa. Olen tässä jo katsellut mitä pyöriä olisi tarjolla, kuumottelee jo kauheasti kun on kauhea halu isomman pyörän selkään. Nykyinen CBR125R on vähän laiska ja pieni.
Olen katsellut Triumphilta Street Tripleä ja Tiger 800:sta, Bemarilta F 800 GT:tä ja R:ää, Kawasakilta tätä uutta Z800 e -pyörää ja ER-6f ja -6n-malleja, Hondan NC750S:ää ja Ducatin Monster 696:tta.
En ihan tiedä millaista pyörää olen hakemassa, enemmän endurotyyppistä kuten Tigeriä tai F 800 R:ää, vai jotain roadsteria, kuten Street Tripleä tai enemmän matkapyörää, kuten GT:tä.
Suurin osa kappalemäärällisesti matkoista tulee varmaan kouluun ja takaisin, mutta kun on potkua pyörässä, niin voi lähteä kyllä pidemmälle matkallekin. Jos ensi kesänä on pyörä alla, niin pitää kyllä lähteä Saksaan ja Italiaan kiertämään.
Kuulemma Street Triple on perhanan hyvä ajettava. On kyllä myös todella nätti pyörä, niin kuin kyllä nuo kaikki muutkin. Triple, Tiger ja Z800 kuulostavat moottorin osalta hyvältä, koska 20-vuotiaana niistä saa sitten eniten tehoa irti. Toisaalta pidempiä matkoja varten GT on varmaan kaikista mukavin, ja saahan siihen paljon laukkutilaa, kuten kyllä vaikka Tigeriinkin.
Nyt olen ajellut pari vuotta siis Hondan satakaksvitosella, mutta en kyllä pahemmin välittäisi jatkaa supersport-pyörällä. Niissä on muutenkin niin paljon tehoa, ettei löydy tähän korttiluokkaan.
Mitäs ajatuksia muilla on? Kokemuksia pyöristä? Mitäs suositellaan?
Kohta joku sanoo "turbobusa"... Mutta en toki minä!
Toi 35kW rajottaa aika paljon ja olet kyllä ihan hyvin kattonu jo noita vaihtoehtoja.
Se mitä kukin täällä sanoo että mikä on (muka) hyvä ei sitten välttämättä sovikaan sulle. Eli käy sitten kokeilemassa ainakin pari noista niin eiköhän se omakin löydy!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Jos monster 696 kiinnostaa niin suosittelen tutustumaan myös ducati hypermotard 796. Hauska peli ajaa pidempääkin matkaa![]()
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ekös nuo pyörät löydy ihan sieltä autokoululta? Oletkohan nyt ymmärtänyt jtn väärin vai onko tohon muka? Tullu joku muutos?
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Ei ainakaan Ducatin sivulta tälläistä löydy. Ne on 81 kW, mitä sieltä löysin. Ehkä muistelet jotain vanhempaa mallia?
Todennäköisesti löytyykin, mutta tämänkin voisi suorittaa opetusluvalla. Tuntuu tyhmältä maksaa 300-400 € pelkästä korotuksesta, kun A1 ja B kortit yhteensä ovat (tai tulevat) maksamaan vähemmän.
Tuo on hypermotard 821 se on korvannut tuon 796, sitä ei siis uutena saa jos uutta mopoa ostamassa.
Samoin kuin monster 796 on korvattu 821.
Nettimotosta noita 796 löytyy. Esim: http://www.nettimoto.com/ducati/hypermotard/1757605
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Moro kaikille täältäkin, eka postaus foorumille ja lainaan vähän tätä ketjua kun sattuu menemään aika lähelle aihetta:
Itsellä sama operaatio kortinvaihdon kanssa edessä vuoden päästä. Sattuuko jollain olemaan kokemuksia erityyppisistä 35kw rajoitusseteistä? Osahan rajoittaa kaasukahvan liikettä ja osa pitää tämän normaalina. Millainen mahtaa kaasukahvan liikkettä vähentämällä rajoitettu pyörä olla ajaa? Pyörävaihtoehtoina olen katsellut aikalailla samoja vehkeitä ketjun aloittajan kanssa, mutta suureen osaan tuo rajoituskitti on juuri kaasukahvan rajoituksella. Lähinnä nuo erot kiinnostavat kun sattuu taloudesta 696 Monsteri löytymään, jonka saisi kahvakuristuksella tehtyä.
OT:Ja jossei ollut vielä tiedossa, niin ilmeisesti tuo A2 korttiin A1 kortista korottaminen vaatii nykyään liikenneopettajan tutkinnon: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...oran_ajokortti Tutkintoa ei kumminkaan koko kortin tyhjistä opettamiseen vaadita.
Yamaha MT-07. Saa 35kW rajoitettuna ja oman kokemukseni pohjalta hyvä ensimmäinen "täystehoinen" pyörä.
ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
ex - 2014 Yamaha MT-07
ex - 1986 Honda XBR 500
Enpä vielä tiedä, että ostanko käytettyä, vai raaskinko laittaa enemmän rahaa uuteen. Jos on uusi, niin kestääpähän minulla pidempänä.
Aika jännä tuo juttu, en tiennytkään tollaisesta asiasta, että pitää olla joku liikenneopettaja. Ehkä sitten päätyy autokouluun ja pyöräongelma on ratkaistu.
Näyttää hyvältä, niin kuin tuon Moto Cage -mallikin. Kiitos linkistä!
Omasta kokemuksestani voin kertoa että ekaa isoa pyörää hankkiessani menin täysin tunteella eli oli ostettava "törkeen makee" sillä hetkellä. Vuoden päästä iskee sitten että pitäisi uutta "törkeen makeeta" saada kun vanhasta on hiukan hohto lähtenyt.
Siksi oma suositus on että alkuun melkeinpä kannattaa vähän edullisempaa ja käytettyä ostaa mitä vaihtelee sen mukaan miten motokuume kehittyy. Tyylikin voi vielä vaihdella rajusti tuossa iässä ennekuin löytyy se "oma juttu".
Ihan hyvä pointti tossa kyllä. Olenkin vähän miettinyt, että jos ostaisi halvemman käytetyn pyörän, niin sen raaskisi vaihtaa nopeammin. Jos uuden pyörän ostaa, niin ei millään huvittaisi pistää sitä kiertoon vuoden parin päästä.
Saksasta saisi esimerkiksi tuollaisen Kawasakin Z800 e:n 5000 km ajettuna, 3/2014 rekisteröitynä 6700 €, kun lähtöhinta täällä on 11500 €.