Tässä alkanut pohtia asiaa että veisi oman pyörän ensi kesäksi Alpeille tai lähelle talliin kesäksi ja kävisi ajamassa siellä. Näyttää pidempien reissujen välissä pyörä seisovan tallissa ja tämän maan tiet 25v aikana koluttu, tällainen voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto.
Toukokuussa mopo ajamalla via baltica kautta tai laivalla johonkin Alppien lähistölle luotettavaan paikkaan halpojen lentoyhteyksien päähän ja sinne kolmesta viiteen reissua kesän mittaan ajamaan pitkiä vkl huipputeitä. Viimeisellä reissulla sitten ajamalla pois. Onko kokemusta asiasta ja olisiko jopa yhteyksiä hoitamaan talli pyörälle? Tallin kk vuokra ei aivan silmitön voi olla että tässä on mieltä. Vuokrapyörillä ajamisesta on kokemusta ympäri maailman mutta oma on oma aina.
Keskustelua aiheesta. Eteläinen Espanja vaihtoehtona mutta ensi kesäksi Alpit kiinnostaisivat.
"Rakkineita ahdolla ja ilman vuodesta 1991"
En valitettavasti pysty vastaamaan kysymykseesi, mutta kokemusta löytyy järjästelystä jolla päätyy samaan lopputulokseen. Elettiin ihan 90-luvun loppua, kaverini Erik oli duunissa Itävallassa ja "akottuikin" siellä, sikäläisen daamin kanssa. Muuttivat isohkoon omakotitaloon, jossa oli reilun kokoinen autotalli. Me ostettiin kahden kaverin kanssa kimpassa just markkinoille tullut BMW R1100S ja rekisteröitiin se Erikin vaimon nimiin Itävallan kilpiin. Pöyrää säilytettiin tuossa autotallissa ja Erik sai käyttää sitä säilytystä ja ylläpitoa vastaan silloin kun kukaan meistä kolmesta ei sitä tarvinnut. Systeemi pyöri ihan loistavasti kolme vuotta kunnes elämäntilanteiden muutokset purkivat järjästelyn "luonnostaan". Mä kävin varmaan parikymmentä kertaa ajelemassa tuolla Puimurilla ja kaikki osapuolet olivat varsin tyytväisiä hommaan. Tuollaisen toimiminen edellyttää tietysti hyvää tuuria ja sopivien ihmisten mukanaoloa, ventovieraiden kanssa en ehkä lähtisi tuollaista kokeilemaan.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Saakos tuolleiki tehdä? Eikö tuommosen jo joku EU:n direktiivi kiellä?
Eikö se mene niin, että se oma pärrä on vain ajettava joka kerta sinne ja takaisin, jotta saa sen koko loma-ajan tuhraantumaan siihen....
....no leikki-leikkinä..
Olet näemmä nähnyt valon, eli onnittelut ! Näiltä sivuilta löydät kyllä turinoita & sepustuksia eri ajohemmoilta, miten ovat pyöriänsä säilyttäneet ja missä, mutta näemmä et ole viitsinyt katsella....
Joitain valmiita ratkaisuja tässä:
-Munchenin lentoasema, ( ei ruutuun, vaan välikköön ), ei maksa mitään, tosin käy nyt välillä muuttamassa sen asentoa! ( varmasti onnistuu muillakin kentillä, riippuu ihan kestosta 2 -5 kk:tta ).
-Munchen Motorrad Zentrum Frankfurter Ring, viet sen "huoltoon" ja sanot ei kiirusta.....
- " " , jätät sen suosiolla säilöntään, hyvillä puheilla ilmainen, muutoin 30 € / kk.
-Aarau, ( Zurich ), Moto-Mader, 30 Frg / kk, sis, akun ylläpidon + pesun.
-Fuengirola, Hostal Nevada, (kysy Enskaa), 20 € / kk.
Vastaavia "deal":ejä saat aikaiseksi, kun vain kyselet, ja tulos riippuu aivan itsestäsi, kuinka hyä olet suustasi!
Muut saa jatkaa...![]()
Homma alkaa hahmottua, voi olla että viedään pyörät jo tälle syksyä Italiaan ja käydään siellä ajamassa talven mittaan ennen ensi kautta. Tallipaikkojen selvittely on käynnissä. Lennot Tre-Bergamo Milan 45e suunta.
"Rakkineita ahdolla ja ilman vuodesta 1991"
Pyörän talvisäilytys ulkomailla on hyvä juttu.
Huurteen listaan lisään vielä Akac-Tanyan Budapestistä kakkoon 50 km:n päässä. Paikkaa pitää suomalainen Eero. Mulla oli pyörä siellä viime talven.
Tallipaikka Bergamosta on löytynyt euron päivä ja majoitustarjonta on monipuolista alkaen 30e yö hostel. 70e per yö saa jo neljän tähden hotellin eli sinne se valinta taitaa kallistua. Alkaa vaikuttamaan todella hyvältä.![]()
"Rakkineita ahdolla ja ilman vuodesta 1991"
Kyllä, tämä tallipaikka on siis moottoripyörävuokraamo ja pyörän pesut jne onnistuu samalla. Arvostan myös "vartiointia" ja sitä että pyörä on silmien alla.
"Rakkineita ahdolla ja ilman vuodesta 1991"
No mutta onkos tuolla Bergamossa ajokelejä talvella? Ymmärtääkseni tuollakin varsin talviset kelit ainakin ajoittain. Vuorilla ei ainakaan paljoa ajella. Espanjan aurinkorannikko sitten tietty ihan eri juttu ja miettinyt itsekin tuota vaihtoehtoa. 20€/kk ei kuulosta pahalta lainkaan.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Espanjaa pohtinut itsekin ja ei tuolla Ita nyt keskitalvella kesää ole eli ainakin Joulukuu ja Tammikuu on pois laskuista omalta osalta ajamista tuolla mutta kyllä kausi on 2kk pidempi molemmista päistä vrt kotimaa.
"Rakkineita ahdolla ja ilman vuodesta 1991"
Tuolla Gibralttarin kainalossa talvia jo pitempään vietänennä voin vain vahvistaa tuon Pressan näkemyksen, eli ainakaan itse en tuonne lähtisi vartavasten ajelemaan joulu-tammikuussa. Kelit SAATTAVAT olla kuin Suomen suvessa, mutta ihan yhtä hyvin saattaa sataa ja tuulla niin että tuntuu, lämmöt alle kympissä. Mutta jos säät ovat kohdallaan, ei tuota eteläistä Andaluciaan voi juurikaan moittia ajopaikkana. Itse kyllä lähden tuoksi ajaksi Uuteen Seelantiin ajelemaan. ;)
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Allekirjoittaneella edessä ensi vuoden alussa muutto työn perässä Costa Del Solille. Jonkunmoista prätkäharrastukseen liittyvää oheispuuhastelua myös tulossa ohjelmaan leipätyön lisäksi. Leipätyö muodostuu asunto- ja toimitilakaupasta kuten jo Suomessakin sekä loma-asuntojen vuokrauksesta. Mopopuolen harrasteet tulevat koostumaan ainakin moottoripyörien vuokrauksesta ajoreittipaketin kera ja talvisäilytyksen järjestelyistä. Myös ohjattuja ajoretkiä mahtavilla vuoristoteillä tulee jos niille on kysyntää. Muutamalle pyörälle jo hoidin säilytyksen talvikauden ajaksi Fugen kulmille. Mutta näistä mopojutuista sitten enemmän kun on valmista.![]()