Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    2003 Triumph t-bird ei käynnisty, jeesatkas vähän...

    Kolmisen viikkoa sitten ajoin viimeksi.
    viikon tauon jälkeen yritin lähteä ajelulle, mutta ei käynnistynyt. Vaikka startti pyöritti hyvin, niin ei edes lupaillut. Normitapani mukaan vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa. Tappokytkin luonnollisesti tarkastettuna. Ajelu jäi sikseen.

    viikko sitten avasin tappokytkimen ja varmuudeksi hioin vielä kontaktipinnat, vaikka hapettumista ei näkynyt.
    jalan tappokytkimeen suihkautin vielä ohutta öljyä. Ei käynnistynyt vaikka pyöritti hyvin.

    viime viikonloppuna kokeilin uudestaan eikä taaskaan lupaillut.
    nyt päätin tarkistaa ja tyhjentää tankin bensasta. Täyttöaukon kohdalla maali on hieman kuplinut, joten mietin että olisiko kaasarit tukossa. Ihan kaikki bensa ei mahtunut varakanisteriin, joten ihan tyhjäksi en saanut. Täytin kanisteria pienemmällä astialla, jotta olisin havainnut roskia. Ihan hienoa mujua siellä oli jonkun verran, joten vastaus ei mielestäni ole siinä.

    Akun otin irti, koska teho alkoi hyytyä viime käynnistelyitten jälkeen. Akku on tosin vanha, Bilteman geeliakku vuodelta anno dazu. Sen hankinnasta joskus tännekin kirjoittelin joskus 2006? Toistaiseksi tähän asti toiminut hyvin...

    mitäs teidän mielestä pitäisi tarkistaa seuraavaksi?
    Viimeksi muokannut: CJ; 05.08.2014 klo 19:53.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  2. #2
    Olen joskus asiasta maininnut, että starttipilotti tai vastaava on aika kätevä aine.
    Suihkautus imupuolelle, jos hörähtää, niin vika pensapuolella, jos ei hörähä, niin ainakin sytkypuolella.
    Nopea ja helppo tapa aloittaa vikadiagnoosin teko.
    Sitten, kun suuntaa-antava syyllinen on tiedossa, niin sinne on paljon kivempi urhata aikaa ja vaivaa, kun tietää olevansa (luulee) oikeilla jäljillä.
  3. #3
    Kiitti vinkistä.
    Tosin Starttipilotin viime käytöstä on aikaa lähemmäs 30v, kun aikoinakin käynnistelin faijan diesel-Transitia pakkasella...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  4. #4
    Tämä oli ensin merkkipuolella, mutta saiskos tällä puolella paremmin vinkkejä?
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  5. #5
    Katso lyökö tulpat kipinää. Jos kipinät löytyy, tuleeko kaasareille asti bensaa.
  6. #6
    Onko sivuseisontatuessa tappokytkin?
  7. #7
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Onko sivuseisontatuessa tappokytkin?
    Joo, sen mä katoin jo. Mutta ei pitäisi vaikuttaa, jos vaihde vapaalla...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  8. #8
    Kokeile nyt sillä starttipilotilla. Se on tosi näppärä aine tuohon ja myös vaikka imuvuotojen etsimiseen.
    Mikäli moottori on mekaanisesti ehjä niin se käynnistyy kun polttoainetta ja oikea-aikainen kipinä ovat läsnä.
    Strobolampulla (sellaisella jolla autojen sytytystä säädetään) näkee myös suhtteelisen näppärästi tuleeko
    kipinää käynnistystilanteessa kun tulppa on paineen alla.
    Tuskin vikaa on molemmilla puolilla. Jos tuo on ruiskupeli niin pyörähtääkö pumppu ?
  9. #9
    Keihinin alipainekaasarit löytyy. Aikaisempien vuosimallien Mikunien kanssa on kuulemma ollut jotain ongelmia?
    Vanhempiin vuosimalleihin liittyy myös puola(3kpl) ongelmat. Oikein muuta "tyyppivikaa" noissa ei muuten ole.

    Ajattelin akun latauksen jälkeen tarkistaa sulakkeet ja tämän jälkeen vaihtaa tulpat sekä testata kipinäntulo. Kokeillaan myös tuo starttipilotti.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  10. #10
    Vahva veikkaus kampiakselin asentotunnistimen suuntaan. T-birdissä sen kärkiväli tais olla säädettävissä.
  11. #11
    Päivitetään tänne, että asia korjaantui lataamalla akku.
    Optimate ehti olla kiinni pari viikkoa, ennen kuin aikataulu ja sää suosi akun takaisin laittoa.

    Onhan toi Bilteman geeliakku ehtinyt olla kiinni vuodesta 2006, joten aika lienee uusia akku.
    Nyt akku pitää virran ainakin 2vkoa ja käynnistyy hyvin. Näköjään kolmannen viikon jälkeen jaksaa pyörittää starttia, mutta ei riitä enään kipinään?
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  12. #12
    Ei se paljon tartte. Jännite jos jää viivan alle niin ei se enää lähde.

    Ilmakin on hieman kylmentynyt, joka syö akun kapasiteettia tai jotain. Sähköstä en muuta tiedä kuin, että se sattuu.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  13. #13
    Joo XJ-jammuissa oli sama ongelma. Pyörii melko iloisesti mutta jännite menee niin alas että ei tee kipinää.
    FJR -17
  14. #14
    Mulle tapahtui nyt ekaa kertaa. Sen toki tiedän, että muilla on näin käynyt.
    Onhan näitä neuvoja viisaammilta täällä joskus lukenut...

    Alkuperäinen Yuasa kesti vajaat kolme kautta, kun tuo "pyörä tykkäsi keitellä akkua". Huoltovapaa akku lienee edelleen se fiksuin valinta, oli geeliä sisällä tai ei.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  15. #15
    Lainaa CJ kirjoitti Katso viesti
    Huoltovapaa akku lienee edelleen se fiksuin valinta, oli geeliä sisällä tai ei.
    Niin. Jos lataus on kovalla ja akku tahtoo mennä ylijännitteen puolelle niin silloin sellainen akku johon voi lisätä tislattua vettä kesää kauemmin JOS jaksaa pitää nestepinnan minimin yläpuolella. Akku kun keittää niin siinä syntyy vetyä ja kun vesi (H2O) koostuu vedystä ja hapesta niin tämä tarkoittaa että veden määrä akussa vähenee. Geeliakussa vettä ei pysty lisäämään joten se tuhoutuu sitä mukaa kun akku keittää. Normiakkuun voi vettä lisätä. Mutta kuten todettua, vettä pitää lisätä ajoissa.
    FJR -17
  16. #16
    Pidemmän päälle tuohon luotettavampi ratkaisu on pitää se latausjärjestelmä kunnossa, kuin geeliakun välttely.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  17. #17
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Niin. Jos lataus on kovalla ja akku tahtoo mennä ylijännitteen puolelle niin silloin sellainen akku johon voi lisätä tislattua vettä kesää kauemmin JOS jaksaa pitää nestepinnan minimin yläpuolella. Akku kun keittää niin siinä syntyy vetyä ja kun vesi (H2O) koostuu vedystä ja hapesta niin tämä tarkoittaa että veden määrä akussa vähenee. Geeliakussa vettä ei pysty lisäämään joten se tuhoutuu sitä mukaa kun akku keittää. Normiakkuun voi vettä lisätä. Mutta kuten todettua, vettä pitää lisätä ajoissa.
    Tämä ominaisuus on ollut näissä vanhemmissa T-birdeissä ja sen sisarmalleissa, muista Trumpista en tiedä. T-bird vuodesta 2000 lähtien ei enää ole ollut avaimella avattavaa satulaa.
    Avainratkaisu korvattiin satulan päätyyn laitetulla kahdella kuusiokoloruuvilla, joita on tosi hankala avata, varsinkin, jos on sissybar asennettuna..
    tästä syystä perinteinen akku on poissuljettu.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  18. #18
    Onko Triumphissa laturi jossa hiilet ja jännitteensäätäjä vai pelkkä jännitteentappaja?
    FJR -17
  19. #19
    En ole perehtynyt noin paljoa asiaan.
    Mikä merkitys tai ero noilla on käytännössä?
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  20. #20
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Pidemmän päälle tuohon luotettavampi ratkaisu on pitää se latausjärjestelmä kunnossa, kuin geeliakun välttely.
    Sitä vaan että jos olisi laturi jännitteensäätäjällä eli on hiilet niin silloin jännitteensäätäjän mittaama jännite tulee virtalukon kautta ja tässä piirissä oleva ylimääräinen vastus liittimissä voi saada järjestelmän lataamaan liian suurella jännitteellä. Mutta jos on nykyisin yleisin systeemi että laturilta tulee kolme johtoa säätimelle (tappajalle) niin jännite mitataan siinä säätäjällä ja ylimääräinen sähkö muutetaan lämmöksi (tapetaan) niin siihen latausjännitteeseen ei voi juuri vaikuttaa.
    FJR -17
  21. #21
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Sitä vaan että jos olisi laturi jännitteensäätäjällä eli on hiilet niin silloin jännitteensäätäjän mittaama jännite tulee virtalukon kautta ja tässä piirissä oleva ylimääräinen vastus liittimissä voi saada järjestelmän lataamaan liian suurella jännitteellä. Mutta jos on nykyisin yleisin systeemi että laturilta tulee kolme johtoa säätimelle (tappajalle) niin jännite mitataan siinä säätäjällä ja ylimääräinen sähkö muutetaan lämmöksi (tapetaan) niin siihen latausjännitteeseen ei voi juuri vaikuttaa.
    Paitsi jos se säädin on rikki. Kaikissa laitteissa toi jännite pitää olla siellä 13,8-14,8 välillä, ja jos menee sen yli, niin säädinhän tuolla on riki, ja akku kiehuu, riippumatta siitä onko geeli vai "vesi"-akku.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  22. #22
    Niin tuo systeemi että laturi huutaa täysillä ja ylimääräinen energia muutetaan lämmöksi on kyllä surkea. No, Yamahakin on näköjään luopunut oikeasta laturista joissa jännitteen säätö niinkuin autoissa ja palannut esim. FJR:ssä vanhaan systeemiin. Tietysti kun valoja ei saa pois päältä niin siellä on vähintään se 100 W + ruisku 9+sytkä kuormaa koko ajan niin ei ole niin paljon lämmöksi muutettavaa.
    FJR -17
  23. #23
    Tiedä häntä, korkeakierroksisessa laitteessa toi hiilien uusiminen kun tahtoo olla "jokapäiväistä".

    Ratkaisu on paljon yksinkertaisempi, toimintavarmempi ja tuotantokustannuksiltaan pienempi. Toi neljän-viidensadan watin laturin jatkuva tehonkulutus on pienempi kuin ilmastoinnin kompuran. "Ylimääräisen" virran syöminen regulaattorissa on yksinkertaista ja varmaa, kunhan regu on riittävä tehonkestoltaan (eikä se molo käyttäjä riko sitä risalla akulla, turhilla oikosuluilla taikka pahimmillaan testaamalla systeemiä ilman akkua ).

    "Autolaturissa" rikkoutuvia osia on paljon enemmän, hiilet on "kulutusosia", säädin voi rikkoutua, rikkoutunut säädin hajottaa pahimmillaan sekä staattorin että roottorin (kun molemmat on käämejä), hiilien liukupinnat (kollektorit) kuluvat. Ja tosiaan se tehonsäästö on parhaimmillaan parin sadan watin luokkaa (jos sitäkään, noissa kun ei hirveätä ylikapasiteettia ole).
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  24.  
  25. #24
    Niin, kyllähän XJ:ssä oli hiilien valmistajan ilmoittama vaihtoväli 24 000 km jos oikien muistan. Mutta muistelen myös että olisi kyllä kestänyt lähemmäs sata tuhatta.
    FJR -17