Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Kaluttu aihe mutta selvää vastausta en ole löytänyt... Eli kyseessä uudehko ( =can väyläinen ) puimuri ja säilytys LÄMPIMÄSSÄ tallissa, jossa kuitenkaan EI OLE MAHDOLLISTA käyttää ylläpitolaturia. Kysymys kuuluu notta jätänkö akun kiinni vai irrotanko? Mitä pyörän tietokoneet mahtaa tykätä pitkästä sähköttömyydestä? Ainakin nykyautojen kohdalla suositellaan jättämään akku paikalleen tuollaisessa tilanteessa...

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  2. #2
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Kaluttu aihe mutta selvää vastausta en ole löytänyt... Eli kyseessä uudehko ( =can väyläinen ) puimuri ja säilytys LÄMPIMÄSSÄ tallissa, jossa kuitenkaan EI OLE MAHDOLLISTA käyttää ylläpitolaturia. Kysymys kuuluu notta jätänkö akun kiinni vai irrotanko? Mitä pyörän tietokoneet mahtaa tykätä pitkästä sähköttömyydestä? Ainakin nykyautojen kohdalla suositellaan jättämään akku paikalleen tuollaisessa tilanteessa...

    -jp-
    Nykyautojen kohdalla kehoitetaan ottamaan myös ns.Dome-sulake (eri merkeillä eri nimellä)irti, jos seisonta aika ylittää 2 viikkoa.Muuten tietokoneet tyhjentää akut. Ota akku irti ja lataa sitä pienellä virralla (n.1,0-1,5A) kerran kuukaudessa. Jos jätät akun kiinni koko talveksi lataamatta, voit hakea suoraan uuden akun keväällä.
  3. #3
    Toi akun totaali-irrotus on siinä ikävä, että se nollaa myös kaikki adaptaatioarvot. Uudella vehkeellä, kun arvot on suunnilleen tehtaan speksien mukaiset, ei kauheasti haittaa, mutta mitä vanhempi, sen hitaammin se löytää noi arvot uudestaan.
    Kokemusta yhdestä Galantista, joka uutena toipui tuosta sammumalla kertaalleen tyhjäkäynniltä, neljän vuoden jälkeen opetteli jo pari viikkoa käymään tyhjää. Akku oli irrotettava jotta sai ajovalopolttimon vaihdettua.
    Tietysti riippuu paljolti siitä, kuinka nopeasti ECU säätää noita arvoja kohdalleen.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Toi akun totaali-irrotus on siinä ikävä, että se nollaa myös kaikki adaptaatioarvot. Uudella vehkeellä, kun arvot on suunnilleen tehtaan speksien mukaiset, ei kauheasti haittaa, mutta mitä vanhempi, sen hitaammin se löytää noi arvot uudestaan.
    Tuon ei uudehkossa kalustossa enää pitäisi olla ongelma, koska tietoja tallennetaan ilman sähköä säilyvään flash-muistiin. Itselle tämä tuli eteen, kun kyselin oman auton moottorinohjauksen oppimisarvojen nollaamisesta, niin sanoivat valmistajan ohjeen mukaan edes huolto ei saa nollata arvoja muuten kuin tietyn osakokonaisuuden osalta, mikäli vaikkapa ruiskun osia tai turbo vaihdetaan.

    Tuohon pysyvän muistin tallennukseen liittyy myös sellainen asia, että akkua ei saisi irroittaa heti auton käsittelyn jälkeen, vaan vasta kun järjestelmät ovat siirtyneet lepotilaan, joka voi kestää jopa 15 minuuttia siitä kun moottori on sammutettu.
  5. #5
    Joo, ja ainakin Sitikassa takaisinlaittokin on tarkkaa puuhaa. Yleensä noissa ei suositella istuttavan penkeillä buutin aikan, bagien takia.

    Akun uudelleen kytkeminen

    Jos ei tuotekohtaisissa ohjeissa muuta mainita, on BSI:n herättämiseksi aina noudatettava pehmeää buuttausta, jotta varmistutaan siitä ettei BSI korruptoi omaa ohjelmistoaan. Varmistu, että akun irroitus on tapahtunut oikein ja kuljettajan ikkuna on auki.

    1. Kytke akku. ÄLÄ AVAA MITÄÄN OVEA.
    2. Odota 10 sekuntia
    3. Kytke ajovalot päälle sivuikkunasta (kuulet bong-äänen)
    4. Kytke virta päälle mutta älä käynnistä autoa. Auton elektroniset järjestelmät tarvitsevat tämän ajan perusasetustensa
    palauttamiseen. Odota pari minuuttia ja käynnistä auto.
    5. Säädä monitoiminäytön asetukset (päivämäärä, kelloaika, kieli, välimatkan ja lämpötilan yksiköt).
    6. Jos autossa kattoluukku, niin Kattoluukun turvalaite pitä sopeuttaa.
    7. Sopeuta kaikki ikkunalasien turvalaitteet (sulkemisenesto) ja jaksotoiminen säätö.(ikkuna ala-asentoon ja pätkittäin ylös) sitten alas ja ylös.

    HUOM: Jos mikä tahansa BSI:n ohjaama toiminne, kuten sisävalo, kytketään päälle BSI:n sisäisen toiminnan aikana, saattaa BSI rikkoa konfikuraation ja ohjelmistonsa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  6. #6
    Edelläolevien pohjalta sanon vielä ääneen sen mikä aiemmasta viestistäni jäi pois... Viisainta on kysyä merkkihuollon ohje talvisäilytykseen tilanteessa jossa akkua ei voi talven aikana ladata. Samalla saanee tietoonsa myös tarvittavat varotoimet akun irroitukseen ja kiinnitykseen, mikäli sellaisia kyseiseen pyörämalliin liittyy.
  7. #7
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Jos jätät akun kiinni koko talveksi lataamatta, voit hakea suoraan uuden akun keväällä.
    Mun pyörän akku oli irrotettuna puolitoista vuotta ja ainoa lataus yön yli ennen käyttöönottoa ja hyvin pelitti ja pelittää edelleen.
  8. #8
    Lainaa eikka99 kirjoitti Katso viesti
    Mun pyörän akku oli irrotettuna puolitoista vuotta ja ainoa lataus yön yli ennen käyttöönottoa ja hyvin pelitti ja pelittää edelleen.
    Joo, ei toi Jampperi tarvinnut ulkosäilytyksessä edes latausta keväällä, siitä se pörähti nätisti käyntiin. Lämmin säilytystia edesauttaa akun purkautumista, eli latausta vaatii paljon todennäköisemmin ennen käyttöönottoa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  9. #9
    Lainaa eikka99 kirjoitti Katso viesti
    Mun pyörän akku oli irrotettuna puolitoista vuotta ja ainoa lataus yön yli ennen käyttöönottoa ja hyvin pelitti ja pelittää edelleen.
    Juuri niin, irroitettuna. Ei kiinni.
    FJR -17
  10. #10
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Juuri niin, irroitettuna. Ei kiinni.
    Juuri niin, ei kiinni. Irroitettuna. Niin kuin viestissäni sanoin. Selvyydeksi vielä mainittakoon, että akku oli pyörästä irti ja akunkengät oli irti, ei kiinni.
  11. #11
    Mullapa kävi pari vuotta sitten talvisäilössä sillei hauskasti, että akun kaapelit otin irti, mutta jätin akun pyörään, kun se siinä on niin v-mäinen irroitettava.
    No...oli irronnut myös hönkäletku (siis perinteinen litkuakku)...Keväällä iloisena yllätyksenä hönkinyt happoa runkoon. Vanha museopyörä ja paria vuotta aiemmin maalattu runko. Kyllä ihan VÄHÄN vitutti.
    Maalittomia läikkiä oli enämpi ja vähempi... Sen jälkeen en ole seisomaan jäävään pyörään jättänyt edes akkua paikalleen....että kaikkea voi sattua...
  12. #12
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Sen jälkeen en ole seisomaan jäävään pyörään jättänyt edes akkua paikalleen....että kaikkea voi sattua...
    Geeliakku, piuhoitettu C-Tekille. Akku otetaan irti silloin kun se vaihdetaan uuteen,
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  13.  
  14. #13
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Geeliakku, piuhoitettu C-Tekille. Akku otetaan irti silloin kun se vaihdetaan uuteen,
    Juuri näin. Ainoa että on eri valmistajan ylläpitolaturi, aikanaan Saksasta tuotu. Nykyinen akku 7 vuotta vanha.
    FJR -17