Terve,
Kyseisen mopon onnellisena uutena omistajana kyselisin vähän näkemyksiä moottoriöljyistä.
Rauman paikallinen huolto neuvoi laittamaan vähän jäykempää kuin manuaalin suosittelema 10w40.
Kai kytkin vähän hiljenee ja muutenkin twiniin parempi. 15w50 Motulin 5100 tulis ekana mieleen.
Kokemuksia asiasta tahtoisin kuulla, kylmällä kelillä ei ole tarkoitus ajella ja talli on lämmin 😊
Kiitoksia etukäteen ja anteeksi jos kyseinen ketju jo löytyy hausta huolimatta.
![]()
ex. Suzuki pv50 -92
ex. Suzuki S1 -93
ex. Suzuki GSX-f 750 -99
ex. Suzuki SV 1000s -06
Yamaha FZ1-S -08
Tunturi pappa -74
Castrol 10/40 olen ajellut ja ainakin sillä pelittää hyvin.
ER-5
ZR-7S
SV 1000S
FZ-1S
Itselläni hiukan huonoja kokemuksia castrolista suzukista ja yamahasta. Myös kaverini sanoi samaa että hänenkään gigsarissa vaihteisto ei toiminut kovinkaan kivasti castrolilla. Joten itse suosin Motulia. Toki varmasti castrol sen voitelun hoitaa siinä missä muutkin. Tuohon viskositeettikysymykseen en uskalla ottaa kantaa, tosin en usko että kumpikaan mitään ainakaan hajottaa. Meillä pikku SV ssä ihan 5000 (10W40) Motul toiminut hyvin.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
ainakin TL suzukeissa johon tuokin kone perustuu on 15W-50 turvallisempi kampuralle yms. Ja 15W-50 on ihan manuaalinkin mukaan ok, kunhan ei starttaile pakkasella.
mobil 4t racing 15w-50 on hyvä kanssa.
Itse käyttäisin 15w-50istä.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Shell advance 10w-40 täyssynteettiset on tällä hetkellä, ja loota pelaa tosi pehmeästi. Castrol on myös hyväksi havaittu. Ennen noita oli jotkut osasynteettiset castrolit sisällä ja ei läheskään niin hyvin vaihteisto pelannut, aivan selvä ero.
...
Nyt se alkaa
100tkm Delvac mx 15/40 öljyllä ajettu ko. pyörällä
Sillä on pelittänyt jopa paremmin,kuin aiemmin käytössä olleilla mp-öljyillä.
Mä oon käyttäny viimeset 20tkm motulin 5100 15w50 ester öljyä ja on hyvin toiminut
Syötä sinäkin suzukilla, niin et tarvitse syödä toisten hiekkaa!