Oli 9.8 Elokuun alku puolta,kun pakkasin kamat ja lähdin Lappiin
Oli epä selvää kauanko reissulla viivyn? Alkoi jälkimmäinen 2 viikkoa Kesälomasta,suunnitelmat oli auki kuin "Tuuranputki" Perssiissä,mutta suunta selevä,pohjoista kohti, heitin olan yli kellon ja muut "härpättimet"
Nyt ei olla pomon silimän valvonnan alla. Matkajuhta tavaraa täyteen ja nokka kohti pohjoista.
Eka siirtymä kohti pohjoista oli 752km,8,5h ajoa,oltiin Äkäslompolossa. Tuntui lomalta. Oli saatava olutta
En ole kirjannut mitään ylös,ainoastaan kuvannut ja ajanut sinne minne tuntuu,Kohti pohjoista rauhaa...
Eka viikko meni toipuessa työelämän lamaannuttavasta vaikutuksesta,Oli mökki Äkäsessälompolossa.1viikkoa,kiertelin,lähialueita, Kolari,Muonio,Pello,Kittilä,ALKO,
Toki kilpparille ja Skibotniille,Norjaan,ja vähän edemmäs,Pajalaan Ruotsiin,Pallas,Ylläs,Nunnanen,Enontekijölle,olipa jo ruska puissa,samoin kilpparilla,oli 1 viikko takana,matkajatkuu
Otin äkkilähdöllä toisen viikon lompolossa,Taas juotiin ,saunottiin ja ajettiin,sinne tänne,Levin huipulla kannattaa käydä,hyvä asfalttitie jolla pääsee huipulle,Toki Ylläksen maisematie myös hieno,huipulle pääsee "Kondooli"hissillä ja talvella pailakallaPallas,Ounastunturit hyvä ajaa pohjoiseen,,,
Kilpisjärvellä kannattaa käydä,on hienoimpia teitä Suomessa,Saana melekonen mäki kun sen itte
Siitä ajettiin Norjaan
Helvetillisten tietyöitten kautta,hukkui liki tunti noihin,toki pakko hattua hattua nostaa mihin rinteisiin uutta väylää kaivetaan
Siitä Skibotniin ja edemmäs Kaivuonoon ja takas,hienoa pätkää ja maisemaa
Kotia,taisiis mökille taas saunaan
Toka viikolla Ylläksellä,saunottiin,juotiinajettiin sinne tänne,väisteltiin poroja
oli muuten viimekesänä enempi edessä?
LapinHelvetti jäi katsomatta,kun oli jo käyty edellisenä vuonna pariin kertaan,toki kannattaa käydä jos siellä päin on.
Oli sitten 2 viikoa takana,ja rapula edessä,mutta eikai tässsä vielä kotia? Ei Perkeles...
Siitä sitten sumupilvien häivettyä kohti Raattama,Enontekiö,Kautokeino,Karigasniemi,kaamane n,Utsjoki. Ja taas reissujatkuu... Kenestuvalta mökki 3 päiväksi,ilta ajelulta Utsjoki-Karigasniemi on myös Suomen komeimpia maisemia ja mutkapätkiä,ja taas niitäporoja. Samoin Utsjoki-Nuorgam Hienoa tietä ehken Suomen puolella komeempi kun Norjan.
Taas juotiin ja ajettiin,saunaa ei ollut? Kenestupa halvimpia majoituksia,siellä suunnalla,ei saunaa,mutta juokseva vesi vessassa ja suihku, Toki sähköt. n.30€ pv. Sieltä ajettiin Nuorgamiin taas hienoa tietä ja Norjaan,sieltä Tanan suuntaan,Vadso,Vardö,Norjan itäisin kolkka,
Vardø - kauimpana idässä Varangilla - maailman pohjoisin linnoituskaupunki, läntisen Euroopan ainoa arktisella ilmastovyöhykkeellä sijaitseva alue, Norjan itäisin kaupunki, Pohjois-Norjan vanhin kaupunki, Finnmarkin vanhin kalateollisuuden keskus, noitavainojen ja pomorikaupan keskus Norjassa. Vardøn kunnan alueella on kaksi asutuskeskusta, manterella Kiberg ja varsinainen Vardøn kaupunki, joka sijaitsee saarella. Kaupunkiin pääsee Pohjois-Euroopan vanhimman merenalaisen tunnelin kautta.
Koko kunnan alueella asuu noin 2400 ihmistä ja kunnan pinta-ala on n. 580 neliökilometriä. Vardøllä on tarjottavanaan mielenkiintoinen historia, mukavia ja avoimia ihmisiä ja paljon tuulta. Jäämeren kalastus on elinkeino, joka on synnyttänyt Vardøn. Vanhimmat jäljet asutuksesta näiden rikkaiden kalavesien äärellä juontavat niinkin kauas historiaan kuin 4000 - 5000 vuotta eKr.
Vuoden 1300 tienoilla kirkko vakiinnutti asemansa ja Vardølle rakennettiin ensimmäinen linnoitus. Vuonna 1789 Vardølle myönnettiin kaupunkioikeudet, ensimmäisenä koko Pohjois-Norjassa. Kaupunki tuhoutui pahoin toisen maailmansodan pommituksissa ja niitä seuranneissa tulipaloissa, silti Vardøltä löytyy useita sotaa edeltäneeltä ajalta olevia rakennuksia, mm. koko Pohjois-Norjan suurin puurakennus, ala-asteen koulu.
Ei näkyny noitia ristillä,mutta sitäkin enempi lampaita keskellä tietäei poroja mutta muita luu päitä.
Komea paikka joka tapauksessa,n.2900 km pitkää tunneĺia pitkin paikan päälle ja takas,ei tulleja tai tunnelimaksuja.
Arska paistoi koko päivän ja Norveegiaan näytti taas hyvät puolensaoli tosiaan hyvä Fiilis
Takas tultiin Norjan puolta Tenoa.,eli tanan kautta
Yöllä loppui"tärpätti" ja veto kuskeista,sitten koisimaan,aamulla taas Utsjoelta,Norjaan ja ,nyt loppuu kartasta sivut,olen taas reissussa,Olisko Ollut Tana,siitä pohjoiseen kohti Ifjordia ,kohti pohjoista,mitä sitä tietä pääsee,siitä takas ja Ifjordiin,hienoa maisemaa ja taas mittavat tietyömaat,käänyttiin takas kun oli kiire taas! "temppuöljy" putiikkiin,Utsjoelle ja taas juotiin ja sitten lisää
Aamulla kirkenesin reissu jäi väliin "pommiin nukkumiseen"takia väliin,Oltiin melekein selevin päin
Eikä harmita sitten yhtään,Siellä on käyty ennenkin ja tulee taas ensi kesä
Oli koko pointti ajaa iman aikatauluja..
Aamulla takasin päin,Inari-Lemmenjoki-Kittilä,käytiin kauppa reissulla taas Levin huipulla ja Sirkan "pitkäripasessa" no ei kai...
Aamulla mentiin takas kotia n.800km.
Seuraavana päivänä Pyöränpesu,ja seuraavana päivänä Rukalle viikoksi,
Käytiin Taivalkoskella,Jokijärvellä,Kalle Päätalon torppaa kattomassa,Rukaa,Posioo kierretty ja saunottu ja Juotu ÖÖLberiä
"pölökýnuittolaitosta" käyty kuvaamassa myös,Ja taas saunotaan,juodaan mehua,ja luetaan "karttoja"
Aamulla tarkotus mennä Sallaan... 8000km takana eikä ole edelleenkään kelloa ranteessa
satulakin on päin persettä...
Aika hyvä "kaksviikkoinen"......taisit sitten ajaa maailman pisintä tunnelia....2900 km....
![]()
Hauska kertomus,kiitoksia![]()
Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *
MC TOUR *
N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
Kylläs se tunneli oli hiukka alle 2900m pitkä,olisko ollut jotain alle 300 m syvyydessä? Paikalliset Naked MP suharit ja teinit sahas erestakas...
Ei ole siitä kuvia,, siis tunnelista,mutta kuvia siitä liki on,miten ne muuten tänne ympätään....Eni vei,läksin viikoksi reisuun Lappiin ja reissu kesti 18vrk. n.5700kmei ajettu joka päivä,oli aikas vapaa matka suunnitelma
,sitten kotona1,5 vrk. ja takas pohjoseen,530km. Kuusamo-Salla-Juotsijärvi-posio
Siellä 7 vrk. sekalaista saunomista ja juomista,välillä ajettiinkin,n.2tkm. ja taas katsottiin pikku-kakkostaihmeteltiin "Päätalon tiluksia " Jokijärvellä,Rukalla sekoilua,talvella oltu monesti kelkan kanssa mutta kesästä uusi paikka. Talvella toki ainakin omiin harrastuksiin parempi eli pailakka alle ja kairaan
Salla Tunturit,ex.Pyhät katteltu kävin jomman kumman kumparreen päällä,liki mopolla,tuo matka mopedi painaa kumminniin 350kg. ja kaljat päälle
Oli portti auki ja enkä huomannut yksityistiekylttiä? Ajoin ohi ja liki huipulle,kun kartaani raapi maata jätin mopon siihen ja kipasin huipulle
ja siellähän tunnetusti tuulee... olipahan hieman "routa kraatereita" matkalla... Teräs vaijerit paisto reikien läpi asfaltista...
Rukalta kohti etelää ajelin ainakin ittelle oudompaa ja palajo mielusempaa reittiä.-Kuusamo-poussu-Murtovaara-Hossa-Juntusranta-Suomussalmen KK jA Raatteenportti/museoLippu 7,5€skoa,oli tällä kertaa auki,40min.vilimi jäi kattomatta,kun oli kiire TIX,TEXeissä kotio,oli kuuma Olipa huiman hieno MPkesä,hellettä varmaan kk putkeen...
siitä itä-Rajaa Pitkin kohti Kuhmoo,siitä 75 tietä kohti Nurmesta,ja Kuopio-Mikkeli linjaa...
6vk ja n.9tkm.takana saman juhdan päälläei harmita,ei ole tarkotus rikkoa ennätyksiä tai ajaa verenmaku suussa,
Tulipahan reissattua Lappia,Norjaa ,Ruotsia 4 vk. pohjoisessa. Talvella uudestaan Lapiin kelkan kanssa ja kesällä taas tuo matkajuhta pakattuna täyteen kohti Utsjoki,Nuorgam,Kilpparia...![]()
satulakin on päin persettä...
Kirjoituksesi.
Kommentoija.
Oikaisit.
Alpeilla on helposti parikytä kilsaa pitkiä tunneleita,osa tullillisia ja osa tullittomia. Tullillisista velottavat semmosen abaut 30 €/kerta. Ainoa hyvä puoli niissä on, että jos keli on kylmä, niin tunneleissa on lämmin - ja muuta hyvää niissä ei olekaan.
<p>.</p>
Juu, joskus jopa yli +60´c lämmintä! Kun esim 17 km pitkässä St.Gotthard pass tunnelissa kerran, oli kesälla pihalla "vain" parikymmentä varjossa, mutta sitten kun tunnelissa oli "hieman ruuhkaa"!
Molemmat kaistat olivat kovassa käytössä, eli vastaantuleva liikenne olikin ohjattu ohituskaistalle, ja jo heti tunnelin suulla, ennen kuin edes pääsin sisälle, oli hidasajoa.......siinä sitten kävelyvauhtia koko tuo matka autojen moottorien ja olemattoman ilmastoinnin vaikutuksen alaisena !!!
....oli vaahdot housuissa, kypärissä, hanskoissa, kengissä, jne....
Pääasia että on kivaa, eikä suu pääse kuivumaan. Mitä muuten pomo tykkäs ku olit 2 viikon lomalla ja neljä viikkoa reissussa?
Pan European 1300