Sipoossa Hindsbyntiellä oli Traktori pellolla ja maajussi putsasi omia jälkiään tieltä. Siis potki niitä olkia tai mitä ne on sinne ojan puolelle. Hieno ele mun mielestä. Ei ne kaikki terroristeja ole. Tekevät meille ruokaa.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
Tienpitoon tai maatalouteen käytettäviin työkoneisiin, työvälineisiin ja hinattaviin laitteisiin ei sovelleta 24 eikä 25 §:n päämittoja koskevia säännöksiä. Niitä saa kuitenkin kuljettaa yli 4,00 metriä leveänä vain, jos tielaitteet eivät rajoita liikkumista. Työkone tai laite ei myöskään saa ilmeisesti vaarantaa muuta liikennettä, ja kaikki kohtuudella vaadittavat toimenpiteet ylileveyden poistamiseksi on suoritettava. (19.12.2002/1243)
Käytännössä ja todellisuudessa on kuitenkin niin, että paikoin tuolla mennään asetuksia ihan "huolella" soveltaen.
Mitä tekee mopoilija "käytännössä ja todellisuudessa" ?
Tilaileeko polliisia paikalle..... ja millä menestyksellä.... käytännössä?
Ajeleeko jonkin aikaa vuodesta sellainen asia "takaraivossa", että maajussit ei tuolla ihan pilkkua nussi.....???
ja vaikka yrittäisikin.... saattaa latu äkkiä mutkissa ollakin yllättävän paljon kapeampi kuin
herra vetomiehen kauniissa, rohkeissa ja täydellisissä unissa.
Pitäis ja pitäis.... KYLLÄ PITÄIS! Ei siinä mitään..... maajussinkin mennä pilkulleen kirjan mukaan.
Viittaan kuitenkin tuolla muualla naputtelemaani..... Lähes täydelliseen itsesuojeluvaiston katoamisen
problematiikkaan..... erityisesti siltä pohjalta että lähtökohtana on "naivi usko ja luotto systeemiin".....
ja erityisesti siihen, että kaikki sitä noudattaisivat.
Eihän siinä mitään, jos tuosta unesta heräilee useasti vähän "jalka kipeänä".......
pöljämpikin oppii lopulta "kantapään kautta".
Mopoillessa tahtoo kuitenkin sattua vähän pahemmin ja helposti tulee kaikki kerrat
yhdellä kertaa..... ensimmäinen ja viimeinen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kuulostaa harvinaisen vastuuntuntoiselta toiminnalta.
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi siitä ei seuraa mitään, kun kesällä teitä hiekoitetaan, levitellään niille paskaa, kuravettä, soraa, olkia, milloin mitäkin. Ikäänkuin kaksipyöräisillä liikkuvien ihmisten hengen saisi huvikseen vaarantaa. Syyllinenhän olisi vielä usein helppo löytää, kun seuraa vaan paskaraitaa pihaan asti.
Vois kyllä poliisi alkaa jaella tien sotkemisesta reilulla kädellä sakkoja, eikö se nyt nimenomaan ole liikenteen vaarantamista. Lisäksi varoitusmerkit tielle siksi aikaa, kun julli menee ja puhdistaa sen tien...![]()
Viime kesänä jouduin ohittamaan traktorin jossa oli takana, oliko nyt, 4 vai 6 takarengasta ja voin sanoa että oli melkoisen ahdasta lähteä siitä ohi. Kyseessä oli tottakai erittäin kapea mutkapätkä.
Mietiskelin ihan samaa, että mitä olisi tapahtunut jos olisin tullut sitä vastaan mopolla tai autolla.
Mutta, muuten aiheeseen, niin pieniä ylläreitä tuolla tien päällä alkaa taas olemaan, eli varovaisesti ja tarkkaavaisena liikenteessä.![]()
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Noista puimureista tai leikkureista mitään ymmärrä, mutta sunnuntaina Kemiössä tuli niin leveää settiä vastaan, että koko tien leveyden vei
Vauhtia tuolla ei paljoa ollut, eikä onneksi itsellenikään. Silti meinasi mennä jarrutus pitkäksi, kun ei meinannut tajuta näkemäänsä - ohi ei mahtuisi mopollakaan, saati sitten autolla. No, puimuri koukkasi pellolle ja juuri mahtui sivuuttamaan. Ilmeistä liikenteen vaarantamista sanoisin. Sataa metriä aiemmin oli sellainen mutkapätkä, että luultavasti olisi kolahtanut.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Silloin kun minä kävin autokoulussa siellä opetettiin etä ajoneuvo tule pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tien osalla. Eli ei pimeään mutkaan satalasissa jos et ehdi pysäyttämään ajoissa. Voihan siellä olla vaikka toinen motoristi kaatuneena maassa tai hirvi tai mitä tahansa.
^ Miten mä arvasinkin, että tähän joku heittää tämän.![]()
No se näkyvä tien osuus voi olla vaikka kilometrin ja se ei silti riitä, jos se hirvi sieltä ryteiköstä tulee - mitään ei silti ehdi tehdä.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
ajoneuvo tule pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tien osalla
Tuossa on osa totuutta ja se on helppo slogan liikenneturvalle. Vähän niin kuin "Syö juustoa, se kasvattaa luustoa"
Riskienhallinta oli toki itsellä kunnossa, ajoneuvonihan pysähtyi tien näkyvällä osalla.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Britanniassa oli joskus 1980 luvun lopulla tällainen slogan kun tuli siellä ajeltua.
"Drive with care, arrive alive"
Ok. olen minäkin käynyt samanlaista koulua. Eli kirjoutuksestasi päätellen ajat mäennyppylät ja pusikoiden peittämät mutkat todella hiljaa n. 10-25 km/h?, koska monin paikoin ei tämän kovempaa pysty ajamaan jos noudattaa edellä neuvottua sääntöä. Jos ajat kovempaa et itsekään noudata omia ohjeita. Ja vielä jos auto tulee pusikoiden peittämässä mutkassa väärää puolta 80 km/h vastaan, niin ehditkö pysähtymään tai edes väistämään. Tilanne tulee eteen n. sekunnissa eikä siinä ehdi edes painaa jarrua. No tää oli sitä force majoria....
Minä ainakin rikon useasti varsinkin mäennyppylän kohdalla tätä ohjetta, koska jyrkän nyppylän(varsinkin hiekkatiet) takanahan voi olla juuri se kanssamotoristi nenällään ja sitä ei näe mistään ja vauhti pitää olla melkein nollissa, jos ei aio törmätä muutaman metrin päässä olevaan esteeseen. No se siitä.
Muuten ajellessa on kuitenkin ainakin itsellä sellainen mielikuva, että joko edellä menevä menee samaan suuntaan tai on pysähtyneenä eikä tule omaa puolta vastaan ainakaan koko leveydeltä. Mielikuva kun pettää
kerran pari, niin sitä tulee automaattisesti varovaisemmaksi.
Viimeksi muokannut: jakari59; 09.09.2014 klo 19:52.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Jos maaseutu ja sen elämä pelottaa niin sinne ei ole pakko mennä. Kaupungissa on huomattavasti pienempi riski jäädä leikkuupuimurin alle
Maaseudulla traktori tiellä ja vähän kuraa on osa normaalia elämää, ollut siitä lähtien kuin hevosrattaat keksittiin. Surullista kun osa ei tätä ymmärrä, vaan maaseudun pitäisi olla ao henkilöiden leikkikenttä jossa pitäisi saada huoletta vetää polvimaassa sokeaan mutkaan.
Yhyy likaa tiellä, kuolin melkein... Mielestäni kertoo jo, että lähtökohtaisesti ajattelussa on jotain v*tuillaan. Ai niin, eihän itse voi olla vastuussa mistään vaan aina on vika muissa. Tulee jumala saamaan paljon haasteita tulevaisuudessa kaatuineista puista ja kaatosateista yms ikävistä jutuista kun ei oo kivaa.
Työpaikallani lukee seinällä isolla " Maalaisjärki on nykyään niin harvinaista, että se tulisi luokitella superkyvyksi"
Ja jos kerran maajussit on vain tukien perässä helppoa rahaa tahkoavia juntteja niin sen kuin vaan perustamaan oma tila ja hilloa tulee kuin roskaa ja helpolla. Tänne vain tarinaa siitä miten helppoa todellisuus on![]()
Kirjoitan kuitenkin mitään tietämättömänä, joten suotta pahastut!
Muusta olen samaa mieltä, ilman maanviljelijöitä ja maalla asuvia ei olisi niitä teitäkään, mutta tuosta maalaisjärjestä en ole. Maalaisjärki pyrkii pitämään asiat ennallaan. Maalaisjärjellä asuisimme kaikki vieläkin savutorpassa. Toisaalta on sitä vedetty hepoillakin lujaa pikin polkuja ja vauhdin hurmaa saatu.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyllä täytyy taas hävetä muutamien viljelijäkollegojen touhua, eilen illalla pimeän laskeuduttua meni neljä peräkärryn ja traktorin yhdistelmää maantietä meidän paikan ohi, kolmessa ei ainoatakaan toimivaa takavaloa peräkärryissä traktoreissa sentään edes osa valoista oli kunnnossa näissäkin. Yhdessä yhdistelmässä sitten oli kaikki lamput viimeisen päälle kunnossa niin kärryssä kuin traktorissa. Miksi ihmeessä niitä ei voi korjata jos ovat rikki? Mulla on muutamat ikivanhat kärryt viljan ajoon ja ennen puinteja laitoin kaikissa valot ja johdot kuntoon, ja koko hommaan meni vain muutama tunti aikaa ja parikymppiä rahaa, pitäisi sen verran aikaa löytyä kaluston ylläpitoon kun illat todella pimeitä jo. Ylileveillä vehkeillä ajelen kyllä surutta tässä kylillä, pakko ne hommienkin edetä työsesonkien aikana.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tä, ainakin oman kotitilan toistakymmentä hehtaaria salaojitettua peltoa makasi myynnissä toista vuotta ennekuin löytyi ostaja. Ja hinta lli heti alussa alhaisempi n. 10 pinnaa kuin paikkakunnan tilastoitu keskihinta, ei ollut ämteekoo kyllä ostelemassa. Tosin ei ollut kehäkolmosen sisäpuolelta mutta kuitenkin Seinäjoen lähistöltä
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Samaa ihmettelen minäkin, ei se valojen kunnossa pito vie kuin sen muutaman minuutin, kun heti ne laittaa kuntoon, kun huomaa esim. lampun palaneen tai johdon vioittuneen. Joillakin se valitettavasti ei vaan tunnu milläään onnistuvan. Säännöistä välinpitämätöntä porukkaa tuntu valitettavasti olevan kaikilla kulkupeleillä liikkuvilla.
Varsinkin kun nyky traktoreissa sen vilkun lampun palamisenkin sieltä kärrystä näkee jo sieltä hytistä suoraan merkkivaloista.
Ja varotuksen sana kaikille niistä valovikaisista peräkärryistä ym., ne saattaa kääntyä ihan mihinkä ja milloin vaan, joten ei kannata vauhdilla vetää ohitse. Itse ainakin olen oppinut hieman katsella ennen ohitusta, onko mitään mahdollisuutta, että johonkin pellolle tai metsään olisi liittymää näkösällä.
Itse muuten laitan aina tuollaiselle "pimeälle" liittymälle puimurilla oikealle kääntyessä vilkun vasemalle ??!
Varsinkin jos joku on sattunut salaa pääsemään sinne taakse niin lähelle , ettei peileistäkään sitä näy.
Syystä , koska jos laittaisin vilkun oikealle, niin sitä saattaisiin luulla ohitusmerkiksi ja vedettäisiin vauhdilla ohitse. Se puimurin perä kun oikealle käännyttäessä SULKEE sen kapean tien vastakkaisenkin kaistan TÄYSIN.
Samoin se lekkuupuimuri on kapealla tiellä vastaan tullessa tosi leveä sillä lain sallimalla leveydelläkin.
Joskus kapeaa tietä sillä mennessä sen n.25 km/h tuntuu aika hurjalta vauhdilta pimeään mutkaan mennessä joten joutuu hiljentämään aika lailla tuostakin , jos sattuisi vaikka puurekka tulemaan vastaan, niin se puimuri on saatava pysähtymään aika äkkiä ja se ei onnistu jos täysillä mennään pimeään mutkaan.
Onneksi kop kop. ei vielä ole mitään sattunut vaikka 38 vuotta on puimurillakin ajoa tullut harjoiteltua.
Toivotan turvallista ajelua kaikille kaikilla laitteilla millä liikuttekin.
Lopuksi hieman iltalukemista niille kateelliselle jotka niitä tukiakin kadehtii.
Tuossa on vaan pieni osa siitä pyrokratiasta,mitä vaaditaan ja lomakkeita tuon lisäksi taitaa olla lähes 200!
http://www.mavi.fi/fi/oppaat-ja-loma...pas%202013.pdf
Juu, tää ei kyllä tiedä yhtään mitään maakauppoihin liittyvistä asioista.
Ne on ne kolme vanhaa asiaa jotka pitävät paikkansa kiinteistö - ja maakaupoissa.
1. Sijainti
2. Sijainti
3. Sijainti
Entisestä kotikylästä, Lahden läheltä, meni myyntiin tila. Toteutus: Rakennukset erotettiin omaksi tontiksi/tilaksi ja kaupaksi meni parissa kuukaudessa. Metsät piti nuorehko isäntä, joka on töissä ansiotyössä muualla. Pellot erotettiin omiksi lohkoikseen, suljettu tarjouskilpailu ja kaupat kovimman hinnan tarjonneelle. Ja kovimman hinnan ei edes tarjonnut tilallinen, jonka pellot sivusivat myynnissä olleita peltoja,vaan ostaja tuli n. 10 km päästä sijainneesta toisesta kylästä, että silleen.
Asiaan, kannattaa ajella varovasti. Vaikka vika olisikin toisessa - kipeetä se tekee tässäkin asiassa, jos mopolla konttaa...
<p>.</p>
Tänään jouduin maalla ohittamaan puskajussin jolla oli renkaissa selvästi kakkaa, eikä ollut toimivia valoja tai vilkkuja. Kaupungin laidalla taas yksi volvo ajoi selkeää ylinopeutta vastaan...
Alkaa ahdistamaan ja pelottamaan tämä elämä, kun koko ajan on niin vaarallista ja sitten minä itse vielä joudun noita rikollisia varomaan. Vaikka meillä on yhteiset pelisäännöt joilla jokaisen pitäisi mennä.
Supermoto
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tähänkin keskusteluun käytetyn energian olisi voinut kohdentaa vaikka rattijuoppoudesta keskusteluun.
Rattijuoppojen aiheuttamat onnettomuuksien ja kuolemien määrät ovat ihan eri sfääreissä kuin kakkakokkareet, vilja tai pimeät peräkärryt.
Sen verran on onneksi vielä sontaa omien varpaiden välissä, että virtuaalinen hatunnosto lähtee kaikille maatalousyrittäjille, varsinkin kun useiden kaupunkilaisten puheet ovat mitä ovat. Tähän voisi liittää pitkän litanian maatalouden tukemisesta maailmanlaajuisesti ja muista yhteiskunnan tuista, mutta antaapa olla - ne voi jokainen halutessaan etsiä vaikka googlesta.
Jos jotakuta kiinnostaa katsoa oman työpaikkansa tai kaverin työpaikan saamaa Tekesin rahoitusta.
Saa ne muutkin avustusta ja rahoitusta kuin maanviljelijät.
https://extranet.tekes.fi/ibi_apps/W...x=o_maksu_htm1
Niin tuonne vaan firman nimiä niin löytyy. Kokeile vaikka Nokialla.
Vähän on erilaiset rahat kyseessä.
Tekesin budjetilla rahoitetaan teknistä kehitystä, koko Suomen tekniikan edistystä ja korkean tason koulutusta, vuodessa 500 miljoonalla.
Maataloustukiaisilla, valtion budjetissa pari miljardia, EU:lta vielä neljä till, rahoitetaan paskan ajamista pellolle? Vai kehitetäänkö noillakin jotain uutta (muutakin kuin vuosikasvua)?
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?