Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
  1. #1
    Taas ajoittelijan kysymys. Kuukaus on nyt tullu reenattua mopolla ajamista ja tarkoitus olis ottaa yks ystävä tarakkaharakaksi vielä tän syksyn aikana (hän on tuota kyytiä kyselly). Kyseessä ei oo vaimo vaan meidän yhteinen (naispuolinen) ystävä, jolla on jonkin verran kokemusta nuoruuden ajalta rätkällä ajamisesta ja tarakkaharakkana olemisesta joten ihan aloittelija ei oo kyseessä. Kumpikaan meistä ei kuitenkaan oo kyydittänyt ketään. Tarkoitus olis aloittaa ekaks reenit parkkiksella (hidasajo, jarrutukset, väistöt jne). Tietenkin aivan rauhallisesti. Yritin katella foorumista millaisia käsimerkkejä porukka oikein käyttää kun haluaa viestittää kyyditettävälle jotakin. Tuon reiteen taputtamisen löysin jostakin mutta mitä muita merkkejä oikein ootte käyttäneet ja missä tilanteissa?

    Ja jotta keskustelu ei taas karkaa lapasista, vaimo on tietoinen kaikesta tästä. Sen voin kyllä todeta, että ihan hyvännäköinen runko tällä ystävällä on (varsinkin ajopuku päällä) kun hän harrastaa maratonia (tosin ei rätkäpuvun kans) . Hänen painoa en oo kyselly (siis alustan säätämistä varten). Toki saahan sitä läppääkin heittää mutta ihan vakavalla mielellä taas kirjoittelen.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  2. #2
    Mitä sen kuskin pitäisi kyytiläiselle viestittää?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  3. #3
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Mitä sen kuskin pitäisi kyytiläiselle viestittää?
    Eikös tuota jalkaan taputusta käytetä esim. jos tulee tiukka paikka eteen ja pitää tehdä väistö tai jarrutus? Eri asia on ehtiikö tehdä sitten mitään. Tietenkin on sovittava kyytiläisen kanssa että mitä se tarkoittaa. Haluaisin kommentteja millaisia merkkejä porukka oikein käyttää ja mihin tarkoitukseen. Voihan se kai olla niin ettei sitten ole mitään tarvetta millekään merkeille ja pitää mykkäkoulua (jos ei oo kypäräluureja).
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  4. #4
    Tässä taidetaan nyt olla tekemässä ongelmaa asiasta missä ei ole ongelmaa... Ei muuta kuin

    Jos kuskille tulee tiukka paikka, niin ei kai se nyt sentään siinä ala kyytiläistä taputtelemaan
  5. #5
    Ite taputtelen jalkaan varotukseksi, jos lähetään ärhäkämmin esim ohittamaan. Muuten ajellaan sen verran lepposasti, että pitäis pysyä kyydissä ilman varoituksia
    Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
    Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
    Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
    Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
    Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
  6. #6
    Lainaa nipo kirjoitti Katso viesti
    Tässä taidetaan nyt olla tekemässä ongelmaa asiasta missä ei ole ongelmaa... Ei muuta kuin

    Jos kuskille tulee tiukka paikka, niin ei kai se nyt sentään siinä ala kyytiläistä taputtelemaan
    Ei ollu tarkoitus tehä mitään ongelmaa. Joo, näin on tarkoitus aloittaa
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  7. #7
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    .... saahan sitä läppääkin heittää mutta ihan vakavalla mielellä taas kirjoittelen.
    Kakspäällä kakspyäräsellä on kyllä siinä mielessä sukua pystyvalssille ja vaakamambolle, että
    se sujuu kuin tanssi kenen kanssa sujuu.... tai sitten on kyse vaan "kuolleen massan kyydittämisestä".

    Jos ne askelmerkit ei jo heti pihasta lähdettäessä tunnu olevan kohdillaan (sen muuten huomaa heti),
    niin sitten on vaan parempi harjoitella "kuolleen massan kuskaamista".

    Niin tai näin.... parketilla tai pyörällä.... Mies tai kuski vie, ihan sama vikiseekö toinen vai ei.

    Ihan pihalla?

    Elikäpä... kyyditettävä on joko oikeassa paikassa, oikealla tavalla ja "efortilla" kuskia myötäilevä tai
    avustava tekijä.....

    Tai sitten, jos tuohon ei ole edellytyksiä.... pyrkii jöpöttämään mahdollisimman stabiilina.

    Jälkimmäinen lienee se turvallisin tapa "nuuhkia" asiaa alkuunsa.... ja hieman pitemmällekin.
    Tuo ensimmäinen tapa vaatii kohtalaisen aktiivista otetta ja asennetta kyytiläiseltä,
    kohtalaista yleiskokemusta ja joka tapauksessa.... harmoonista "kolmiodraamaa"
    pyörän-kuskin-kyytiläisen kesken.

    Ei viittomakielen kurssista varmaan haittaakaan ole, mutta ainakin "kuolleen massan" kyseessä ollen.....
    Joku sovittu merkki siitä, että nyt vaihdetaan "rytmiä".... oli se sitten ohitustilanne, hieman reippaampi
    meno... tai sen rauhallisemmaksi muuttaminen.

    Noilla varmaan pärjää käytännössä hyvin ja pitkälle.

    Tietty.... "Intterfuuni" tms. on ihan kätevä ja turvallinen.... jos on kovin.... "levottomat kädet"
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomba750 kirjoitti Katso viesti
    Ite taputtelen jalkaan varotukseksi, jos lähetään ärhäkämmin esim ohittamaan. Muuten ajellaan sen verran lepposasti, että pitäis pysyä kyydissä ilman varoituksia
    Samaa oon käyttäny. Kuitenkin kun rivakasti avataan ohitukseen jostain kahdeksastakympistä nousee nopeus sen verran nopeesti koviin lukemiin. Jos on makeita mutkia niin varoittelen niistäkin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Itse olen pyytänyt seuraamaan ajotapaani ja käsiäni eli elämään mukana. Ohitukset ylensä rivakasti, eli kun vilkku päälle edessä olevan auton takana, niin kiihdytys tulossa, risteys edessä ja käsi valmiina jarrulle niin varautuu itse yhtä lailla mahdolliseen äkkijarrutukseen ( siis varautuminen kolmion takaa eteen tulevaan jne. )
    Kerran selkeä napautus reiteen niin, pysähtyminen kun mahdollista sopivassa kohtaa. Kolme selkeää niin hätä, esim kramppi jalassa tyyliin.
    Muutoin sitten käsillä viestintää maisemien yms suhteen jos on tarpeen...
    GSX 1250 FA -13
    GSF 1250 Sa -07
    GSF 600 S -03
  10. #10
    Alkuun olin vähän samoilla linjoilla että tässä tehdään pienestä asiasta iso. Mutta kun aloin tarkemmin asiaa tuumimaan, niin huolimatta autocomista, seuraavanlaista sanatonta viestintää meillä on käytössä motoilurutiineissa, takana aikasta monta tuhatta kilometriä:

    - Ennen kyytiin nousua kosken kuskia olkapäähän, ja kuski nyökkää kun voi nousta kyytiin
    - Taputan olkapäähän kun olen kyydissä ja matka voi alkaa
    - Ennen poistumista sama homma, eli kosken kuskia olkapäähän, ja nyökkäyksen jälkeen kiipeän kyydistä
    - Taukoa varten taputtelen kuskia jalkaan, ja saatanpa näyttää käsillä "aikalisää" jos ei muuten ymmärrä.

    - Ajossa pidän normaalisti kuskia lanteilta kiinni, tai kahvavyöstä. Jos näen jotain kivaa, kosken kädellä kuskin sen puolen olkavarteen ja sitten mahdollisesti osoitan katsottavaa kohdetta.

    Ajossa pidän itseni omatoimisesti kartalla ajon tapahtumista ja liikenteen lukemisesta, joten en tarvitse varoituksia ohituksista, kiihdytyksistä, mutkista. Nämä huomaa ajolinjoista, vaihteiden vaihdoista ja ihan vain tietä katsomalla. Toki vaatii opettelua, ja keskittymistä ajoon kuin jos ajaisi itse.

    ...Ja niin. Kuskilla on ollut tapana taputtaa minua toruvasti jalkaan jos jään kiinni parvella pilkkimisestä
    Yamaha R1 '06
  11. #11
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    -lähdettäessä kyytiläinen taputtaa olkapäälle että on asettunut hyvin ja kaikki ok, voi panna hanaa

    -ajettaessa voi normaalisti kättä ojentamalla etusormi ojennettua näyttää kiinnostavan kohteen; esim vaaleapunainen kesämökki

    - ajossa kyytiläinen taputtaa kuskin reidelle, jos asiaa..esim pissahätä. Tällöin tilanteen sen salliessa hiljennetään vauhtia ja avataan visiirit jotta kuulee kyytiläisen asian (tätä rajoittaa hieman, jos kuski täyttää korvat aina ajon alkaessa polyuretaanivaahdolla, ettei kuullu minkäänlaista suhinaa,pihinää tai muunlaista pörinää). Muutoin pysähdytään esim bussipysäkille asian selvittämiseksi.

    - muuta viestintää ei minun kokemuksieni mukaan tarvitse....radiopuheyhteys kyytiläiseen omasta puolestani on itse Saatanan keksintö....
    Tuota......tai no, antaa olla.
    Nakkavat muuten tämänkin ketjun paskikseen ennen lounasaikaa
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #12
    Kun alkuopastus on tehty, niin ei oo ajamisen aikana tullut tarvetta viestittää mitään kyydissäolemiseen liittyvää juttua.

    Perusasiat varmaan jossain muussa ketjussa käyty läpi, mutta ainakin nämä on tullut painotettua kyyditettävälle:

    - Kun nousee kyytiin, niin tekee sen reippaasti, eikä potki oikealla ajokengällään takapenkkiä, takalaukkua tms. Eli vasen ajokenkä jalkatapille ote kuskia vaikka hartioista ja nousee kyytiin ja that's it. Kyydissä istutaan jalat tapeilla, kunnes sitten pysähdyspaikassa annetaan lupa nousta pois. Sama juttu tietty kyytiin noustessakin, itse annan luvan, milloin voi tulla, kun olen itse pyörän kanssa stabiilisti ja valmiina lähtemään. Kyydissä istutaan suht rauhallisesti, ei käydä venkuloimaan ja vääntelehtimään. Välillä käy kauhea heilunta, kun kyyditettävä tehnyt jotain hanskojen säätämistä liikennevaloissa jne.

    - Ja sittenhän se vain on istumista ja kuskin myötäilyä ja sopivassa määrin liikennetilanteiden tarkkailua jne.. Riippuu sitten tien mutkaisuudesta ja kaikesta muusta, että tarviiko matkustajan olla kuinka aktiivisena siellä kyydissä. Matkustajan asento ja ote varmaan riippuu aika paljon, onko kyse jostain äärimmäisestä kyykkypyörästä vai sitten jostain käsinojilla varustetusta matkapyörästä. Mutta parempi suht tiiviisti yhdessä kuin kaukana kuskin takana.

    - Maisemia oon aina kehottanut katselemaan, mutta olemaan hereillä, kun liikenteessä voi tulla äkkinäisiä juttujakin... Oon myös kehottanut morjestamaan kaikkia kaks päällä ajavia yhteisesti, mutta ei oo tainnut oppi mennä perille vielä... Koulutus jatkuu...

    Itse en viestitä matkustajalle muuta kuin osoitan sormella jotain katsottavaa jossain suunnassa, niin voi ainakin kahvitauolla kysyä sitten "näitkö ne lampaat siellä niityllä" jne.
    2018 Kawasaki Z 900

    ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
    ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
    ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
    ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
  13. #13
    Vaimon kanssa on ajeltu pitkiäkin matkoja "ilman mitään käsimerkkejä" (voi olla että asiaan vaikutta 26 vuotta naimisissa jossa jo näkemättä aistii mielialat) joskus jopa yli 800 km päivässä.
    Kerran kyllä olisi ollut käsimerkki tarpeen kun olin murtanut kylkiluuni viikko takaperin ja vaimolla kun on tapana välillä taputella tarakalla ihan muuten vaan, mutta kun juuri tuonne kainalon alle taputteli niin siinä olisi pitänyt joku merkki sitten keksiä, mutta ei tullut mieleen muuta kuin purra hammasta
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  14. #14
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Kakspäällä kakspyäräsellä on kyllä siinä mielessä sukua pystyvalssille ja vaakamambolle, että
    se sujuu kuin tanssi kenen kanssa sujuu.... tai sitten on kyse vaan "kuolleen massan kyydittämisestä".

    Jos ne askelmerkit ei jo heti pihasta lähdettäessä tunnu olevan kohdillaan (sen muuten huomaa heti),
    niin sitten on vaan parempi harjoitella "kuolleen massan kuskaamista".

    Niin tai näin.... parketilla tai pyörällä.... Mies tai kuski vie, ihan sama vikiseekö toinen vai ei.

    Ihan pihalla?

    Elikäpä... kyyditettävä on joko oikeassa paikassa, oikealla tavalla ja "efortilla" kuskia myötäilevä tai
    avustava tekijä.....

    Tai sitten, jos tuohon ei ole edellytyksiä.... pyrkii jöpöttämään mahdollisimman stabiilina.

    Jälkimmäinen lienee se turvallisin tapa "nuuhkia" asiaa alkuunsa.... ja hieman pitemmällekin.
    Tuo ensimmäinen tapa vaatii kohtalaisen aktiivista otetta ja asennetta kyytiläiseltä,
    kohtalaista yleiskokemusta ja joka tapauksessa.... harmoonista "kolmiodraamaa"
    pyörän-kuskin-kyytiläisen kesken.

    Ei viittomakielen kurssista varmaan haittaakaan ole, mutta ainakin "kuolleen massan" kyseessä ollen.....
    Joku sovittu merkki siitä, että nyt vaihdetaan "rytmiä".... oli se sitten ohitustilanne, hieman reippaampi
    meno... tai sen rauhallisemmaksi muuttaminen.

    Noilla varmaan pärjää käytännössä hyvin ja pitkälle.

    Tietty.... "Intterfuuni" tms. on ihan kätevä ja turvallinen.... jos on kovin.... "levottomat kädet"
    Kiitoksia Bone, oli aivan ihanaa lukea näitä sun tekstejä ja en tosiaankaan ollut pihalla tuon ekan osuuden jälkeen. Oli todella hyvä vertaus noihin parkettilattioihin. Aika sitten näyttää kuinka hyvin sujuu ystävän kans mutta uskoisin että sujuu, kun ollaan tunnettu jo opiskeluajoista lähtien.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  15. #15
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    En tiedä onko eroa, mutta tulee mieleen jotta pystyasentomopoissa ei kyydittävän asennolla ole niin paljon eroja kuin kyykymmässä jossa takalainen voi olla selkä suorassa kaukana kuskista tai lähellä kuskia pystymmässä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #16
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Tuota......tai no, antaa olla.
    Nakkavat muuten tämänkin ketjun paskikseen ennen lounasaikaa
    No joo, en oo vielä ehtinyt lukea kaikkia vastauksia puhumattakaan vastaamisesta.

    Tulihan tässä todella hyviä kommentteja esim. miten mopon päälle noustaan ja pois sieltä. Mulla on vähän se ongelma että ainoastaan päkiät yltää tontille, joten tarkkana saa olla kun kyytiläinen nousee mopon päälle tai pois päältä (vaikka painoa ei hänellä ole liikaa) ettei sitten kaaduta yhdessä.

    Nuo käsimerkit esim. kiinnostavan kohteen suhteen myös todella hyviä. Täytyy vielä lukaista tää ketju illemmalla kotona rauhassa uudestaan. Tuo Bonen teksti tosiaan oli sen verran hauskaa.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  17. #17
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Kysyitkö siis käsimerkkejä vai yleisesti miten toimia eri tilanteissa kaksi päällä reissatessa
    No aluks ajattelin pelkkiä käsimerkkejä mutta samalla tuli sitten noita hyviä ohjeita miten toimia esim. kyytiläisen noustessa mopon päälle ettei sitten kaaduta kaikki yhdessä. Otsikko on tosiaan vähän huono mutta sitä en kai pysty enää muuttamaan. Näistä ohjeista on varmasti muillekin aloittelijoille hyötyä joten toivottavasti ei sitten panna paskikseen tätä keskustelua.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  18. #18
    Lainaa R1ivattu kirjoitti Katso viesti
    Alkuun olin vähän samoilla linjoilla että tässä tehdään pienestä asiasta iso. Mutta kun aloin tarkemmin asiaa tuumimaan, niin huolimatta autocomista, seuraavanlaista sanatonta viestintää meillä on käytössä motoilurutiineissa, takana aikasta monta tuhatta kilometriä:

    - Ennen kyytiin nousua kosken kuskia olkapäähän, ja kuski nyökkää kun voi nousta kyytiin
    - Taputan olkapäähän kun olen kyydissä ja matka voi alkaa
    - Ennen poistumista sama homma, eli kosken kuskia olkapäähän, ja nyökkäyksen jälkeen kiipeän kyydistä
    - Taukoa varten taputtelen kuskia jalkaan, ja saatanpa näyttää käsillä "aikalisää" jos ei muuten ymmärrä.

    - Ajossa pidän normaalisti kuskia lanteilta kiinni, tai kahvavyöstä. Jos näen jotain kivaa, kosken kädellä kuskin sen puolen olkavarteen ja sitten mahdollisesti osoitan katsottavaa kohdetta.

    Ajossa pidän itseni omatoimisesti kartalla ajon tapahtumista ja liikenteen lukemisesta, joten en tarvitse varoituksia ohituksista, kiihdytyksistä, mutkista. Nämä huomaa ajolinjoista, vaihteiden vaihdoista ja ihan vain tietä katsomalla. Toki vaatii opettelua, ja keskittymistä ajoon kuin jos ajaisi itse.

    ...Ja niin. Kuskilla on ollut tapana taputtaa minua toruvasti jalkaan jos jään kiinni parvella pilkkimisestä

    Tässä myös todella hyviä neuvoja, varsinkin kun oot sekä kuski että kyytiläinen (ainakin joskus).

    Kaikille muillekin, kiitoksia vielä kerran. Luen viestit läpi mutten vastaa kaikkiin niihin. Opit otan mielelläni vastaan.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  19. #19
    Monia, juuri näin se on, kommentteja tullut. Kymmeniä tuhansia kilsoja ollaan vaimon kanssa ajeltu, ilman kypäräpuhelimia.
    Hyvin ikäviä tilanteita kyytiläisen kannalta on jos ajaa kovaa johonkin leveään routapattiin tai vastaavaan, joka hyppäyttää pyörää, että itsekin pelästyy. Kyytiläinen ei tuota huomaa, osaa yhtään varautua, ja sitten sattuu selkään jne.
    <p>.</p>
  20. #20
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    Monia, juuri näin se on, kommentteja tullut. Kymmeniä tuhansia kilsoja ollaan vaimon kanssa ajeltu, ilman kypäräpuhelimia.
    Hyvin ikäviä tilanteita kyytiläisen kannalta on jos ajaa kovaa johonkin leveään routapattiin tai vastaavaan, joka hyppäyttää pyörää, että itsekin pelästyy. Kyytiläinen ei tuota huomaa, osaa yhtään varautua, ja sitten sattuu selkään jne.
    Ja taas kokemuksen rintaäänellä hyvä kommentti. Noita patteja, kuoppia en ookaan vielä ehtiny miettiä. Hyvä kun ite ehtii huomata ne ajoissa mutta kyytiläinen ei välttämättä.

    Viimeks maanantaina, kun ajelin alle tikkarivauhtia Bodomin ympäri niin osuin johonkin routatöyssyyn vahingossa kun aurinko valaisi tien niin etten huomannut töyssyä ajoissa. Tuntui vähän epämiellyttävältä vaikka vauhtia olikin vähän. En tiää miltä olis tuntunu kakspäällä.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  21. #21
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Ja taas kokemuksen rintaäänellä hyvä kommentti. Noita patteja, kuoppia en ookaan vielä ehtiny miettiä. Hyvä kun ite ehtii huomata ne ajoissa mutta kyytiläinen ei välttämättä.

    Viimeks maanantaina, kun ajelin alle tikkarivauhtia Bodomin ympäri niin osuin johonkin routatöyssyyn vahingossa kun aurinko valaisi tien niin etten huomannut töyssyä ajoissa. Tuntui vähän epämiellyttävältä vaikka vauhtia olikin vähän. En tiää miltä olis tuntunu kakspäällä.
    No siellä niitä pomppuja ja kuoppia vasta riittääkin
    Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
    Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
    Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
    Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
    Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
  22. #22
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Joo, mutta eipä kannata alkaa antelemaan käsimerkkejä ennen pomppuja yms. jotka tulevat itsellekin yllätyksenä...vai...
    Joo ei ehkä, kun ei välttämättä itekään huomaa. Mutta hyvä kuitenkin pitää mielessä nää pomput ja kuopat.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  23. #23
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Opit otan mielelläni vastaan.
    Sitten kun takaa tulee nyrkki kylkiluihin tai kova talli kyparaan, se tarkoittaa "hiljenna, satans bobbejaan" tai "aja ihmisiksi, kak kop". Siihen voi vastata harakan (meilla sanotaan "pillow") reitta hipeloimalla, se tarkoittaa "quickies in next bush?".
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  24. #24
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Sitten kun takaa tulee nyrkki kylkiluihin tai kova talli kyparaan, se tarkoittaa "hiljenna, satans bobbejaan" tai "aja ihmisiksi, kak kop". Siihen voi vastata harakan (meilla sanotaan "pillow") reitta hipeloimalla, se tarkoittaa "quickies in next bush?".
    Ehkä vaimon kans vois tuota quickietakin kokeilla (sitten kun saan sen harakaks), ei ystävän. Parempi pysyä reiteen taputtelulinjalla hänen kans.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  25. #25
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Joo, mutta eipä kannata alkaa antelemaan käsimerkkejä ennen pomppuja yms. jotka tulevat itsellekin yllätyksenä...vai...
    Liittyy tuohon merkkkien antamiseen äkillisissä jarrutuksissa väistöissä jne. Ei sitä ehdi, tärkeintä keskittyä selviytymiseen ja pyrkiä välttämään nuo äkilliset.
    <p>.</p>
  26. #26
    Hyvin samanlaisia tapoja meilläkin on kun emäntä kyydissä roikkuu.

    -Nyökkäyksen jälkeen nousee taikka poistuu pyörän päältä.
    -Jos näen että on tulossa kova kiihdytys niin nappaan kädestä vähän kiinni ja vedän "tiukempaan otteeseen" jolloin emäntä tajuaa ottaa tiukemmin kiinni.
    -Jos haluan vain varmistaa ettei tarvitse taukoa taikka kaikki muuten ok niin napautan kerran reiteen ja näytän peukulla, jos kaikki hyvin niin napauttaa kerran takaisin.
    -Jos takapenkillä tulee hätä, että pitää pysähtyä mahd.nopeasti niin sovittu että kolme selkeää taputusta reiteen niin pysähdyn heti kun turvallisesti voi.
    -Jos emäntä haluaa jotain viestittää niin napauttaa pari kertaa ja osoittaa, taikka vedän päätä vähän taaksepäin jolloin kuulen kyllä kun kypärän sisällä jotain mutisee.

    Kyllä ne tavat siitä luonnistuu kun hetken kurvailee
    Harley Davidson Sportster 883/1200 - 2006 - Nykyinen
    Kawasaki Z750 - 2004 - EX
    Yamaha XJ Diversion S 600 - 1992 - EX
  27. #27
    Lainaa Gukkuu kirjoitti Katso viesti
    Hyvin samanlaisia tapoja meilläkin on kun emäntä kyydissä roikkuu.

    -Nyökkäyksen jälkeen nousee taikka poistuu pyörän päältä.
    -Jos näen että on tulossa kova kiihdytys niin nappaan kädestä vähän kiinni ja vedän "tiukempaan otteeseen" jolloin emäntä tajuaa ottaa tiukemmin kiinni.
    -Jos haluan vain varmistaa ettei tarvitse taukoa taikka kaikki muuten ok niin napautan kerran reiteen ja näytän peukulla, jos kaikki hyvin niin napauttaa kerran takaisin.
    -Jos takapenkillä tulee hätä, että pitää pysähtyä mahd.nopeasti niin sovittu että kolme selkeää taputusta reiteen niin pysähdyn heti kun turvallisesti voi.
    -Jos emäntä haluaa jotain viestittää niin napauttaa pari kertaa ja osoittaa, taikka vedän päätä vähän taaksepäin jolloin kuulen kyllä kun kypärän sisällä jotain mutisee.

    Kyllä ne tavat siitä luonnistuu kun hetken kurvailee
    No löytyyhän niitä käsimerkkejä vaikka joku epäilikin ettei löytyis.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  28. #28
    Reilun kolmenkymmenen vuoden ja kymmenien tuhansien kilometrien yhteisellä taipaleella olen huomannut että viestintä toimii erittäin loistavasti, (ainakin takaa eteen), huomaat kyllä heti kun olet jotakin töpännyt. Ja ainakin meillä pyörään on kaksi päällä ajaessa asennettu interaktiivinen nopeushälytin, 30km ylitystä, reidessä tuntuu naputusta, 50km ylitystä selässä tuntuu jyskytystä, siitä 60-100km ylitystä kypärä tärisee niin maan ...keleesti, joten ei tartte olla edes bt.t päällä, säästyy akut.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  29. #29
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mun mielestä toi "hätäpysäytys" pitää ainakin olla sovittuna. Voi olla että kyytiläisellä on vaikka ampiainen kypärässä ta toinen sivulaukku tippu tai jotain vastaavaa mikä kertakaikkiaan vaatii pysäyttämään heti ja mitä kuski ei voi tietää muuten.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  30.  
  31. #30
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä toi "hätäpysäytys" pitää ainakin olla sovittuna. Voi olla että kyytiläisellä on vaikka ampiainen kypärässä ta toinen sivulaukku tippu tai jotain vastaavaa mikä kertakaikkiaan vaatii pysäyttämään heti ja mitä kuski ei voi tietää muuten.
    Ton hätäpysähdyksen jouduin itekin yksinään tekemään alkuviikosta kun ajelin visiiri auki (ei ois pitäny). Prkeleen ampiainen osu suoraan toiseen silmälasin linssiin. Onneks oli vauhtia sen verran että amppari varmaankin pökräs ennen kuin ehti aloittaa vastahyökkäyksen. Hätäpysäyksen sain kuitenkin tehtyä. Oli vähän epämiellyttävä tunne nähdä tuo elukka linssissä. Onneks oli silmälasit päässä, muuten ois osunu suoraan silmään. Ehkä tästäkin oppii taas jotakin uutta.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen